Jump to content

Blykule til 9,3x74R


SteinarBM

Recommended Posts

Har noen ladedata til 265 grs blykule, med gas check, 9,3x74R eller tilsvarende 9,3x62?

 

Tenkte å prøve meg frem med 47-50 grs Norma 202, kanskje bruke magnum tennhette. Vil tro dette er i nærheten av 2000 fps, men kommer nok til å teste med kronograf.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for QL-data! Det var kanskje litt mer fart enn jeg hadde tippet, blir spennende å se hva kronografen viser.

 

Jeg kom på noe jeg leste for en stund siden om lading av blykuler til dobbelrifler, og den såkalte 3/4 regelen. Hvis en lader med en kule som veier 3/4 av den kula som dobbelrifla er regulert med, og bruker samme kruttmengde, skal en kunne oppnå rimelig grei presisjon og samskyting med løpene. En variant av 3/4 regelen er å bruke samme kulevekt, men å redusere kruttmengden til 3/4 av det som rifla er regulert med.

 

Nå har jeg ikke skutt med 265 grs kuler før og har ikke QL, men vil tippe maks er ca 57 grs Norma 202 for en konvensjonell blyspisskule. Med 3/4 regelen blir det ca 43 grs 202... Må kanskje vurdere noe fyll (dacron) med så lite krutt i hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp noen patroner av denne RCBS kula, ble litt overrasket over hvor dypt jeg måtte sette kula. COL ble rett i underkant av 85 mm, vanlige ladninger til 9,3x74R ender opp mellom 91 og 92 mm. Men kula er satt med tilnærmet null friflukt, så skal være riktig...

 

Brukte 44 grs Norma 202, CCI 250 magnumhette, og litt fyllmasse - ca 1 grs dacron.

 

normal_blykuler_9374r2.jpg

 

Fikk prøvd disse i går, skutt sittende med anlegg på knær på 50 meter. Når jeg skyter med dobbelrifle på pappblink bruker jeg to blinker, en til hvert løp. På den måten kan jeg sjekke individuell presisjon for hvert løp og samskyting.

 

Fire skudd, høyre løp:

 

normal_blykuler_hl.jpg

 

Fire skudd, venstre løp:

 

normal_blykuler_vl.jpg

 

Jeg syns ikke dette var så helt ille! Ser ut til å være en 4-5 cm mellom treffpunkt på løpene, litt i meste laget selvsagt, men til trening på korte hold med åpne sikter vil dette funke helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Målte du hastigheta på disse?Når jeg lader med blykule til min 416 Rem mag lader jeg opp til hastigheta der presisjonen begynner å bli dårligere,så slakker jeg 2-3 grains på ladningen og sjekker presisjon og blying i pipa.Billig og fin trenings ammo.Jeg må innrømme at jeg sitter på elgpost med blykuler i kammret. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nei, fikk ikke tatt med kronograf. Ble litt på sparket den testinga, var ute i skogen for å trene bikkja og fikk skutt litt i samme slengen.

 

Jeg tviler ikke på at en tung og rimelig hard blykule i 416 tar livet av en elg. Jeg ville kanskje ikke brukt akkurat denne kula i 9,3 til elg, men kanskje rådyr? Skyter som regel rådyr på rimelig korte hold, så kulebane er ganske uinteressant.

 

Skikkelig dumt spørsmål, men hvordan ser du om du får blying i pipa? Åpenbart bly som legges av, men du vil vel se dette under pussing? Jeg pusset ganske grundig etterpå, bronsebørste og propper, så egentlig ut som etter skyting med mantlede kuler (kruttrester). Kan jeg da trygt anta at jeg ikke presser denne kula for fort, og at jeg ikke vil få blying med denne ladningen?

Link to comment
Share on other sites

Du ser om pipa blyer hviss du setter en lykt på skrå inn mot rifflingen i munningen.Den vil være grå når du har blying i pipa di.Likedan hviss du ser oppbygging inne i løpet.Det er oftest i munningen man ser blyfarge i motsetting til i revolver der blyinga er verst i starten/conen på løpet.Hviss du har blying vil dette forsvinne etter 2-3 skudd med mantla ammo.

Tror du kan regulere samskyting på ei dobbelrifle med kruttmengde bak kula.Mener at hardere lading vil samle kulene inntill hastigheta gjør at rifla skyter i kryss.Dette er det sikkert noen som vet mere om enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...