Jump to content

Mauser M98 6,5x55 til Villkatten .264 TI Prosjekt


Recommended Posts

Første rifla mi som far min bygde til meg, kaliber 6,5x55 og stokken er første stokken far min lagde en gang på 60 tallet. Denne rifla skaut jeg mitt første vilt med, ei gås skutt på 200m hold, da hadde jeg en hønngammal kina kikkert med fast 6x. Første elgen min ble også skutt med denne:) Etter dette var jeg fortapt til jakta og med interessen kom også ønske om litt mer spesialiserte rifler. Villkatten i 5,56x55 ble bygget til vilt tilogmed rådyr og en Elgvelter i 9,3x62 kom til. 6,5'n ble overflødig, den får stå i skape til unga skal begynne og jakte tenkte jeg.. Alt sammen er selvfølgelig bygget på M98 kasse;) Etter en tur på Bukkejakt i Skottland så jeg for første gang behovet for og strekke holdene litt over 200m og interessen for langhold kom snikende. Nå ble det virkelig morro og skyte! Jeg måtte ha en Langholdsrigg! Gravde frem enda en M98 kasse fra baki skape og etterhvert ble det en .300WM med GRS stokk, etter ca 600 skudd kan jeg ikke annet enn og si meg fornøyd:) Så hadde det seg sånn att jeg hadde mulighet til og få laget et alu. chassis til denne, og har man muligheten så er det bare en ting og gjøre. Chassi nærmer seg ferdig og jeg har plutselig en GRS stokk til overs.. hmmmm, et LH/mengdetrenings våpen kunne vært kjekkt..

 

Vips så kom 6,5'n til nytte igjen. Jaktstokken skal få stå på vent da jeg fortsatt ønsker og videreføre denne rifla og kanskje noen av unga mine legger ned sitt første vilt med den:)

Meeen som ihuga prosjekt skapere ble det for enkelt og bare sleppe den ned i GRS stokken:p Har lenge tenkt på en 6,5 variant med litt mer punsh. Alt jeg bedriver av skyting er med jakt som motivasjon og da gjør det ikkeno om 6,5 kula har litt god fart syns jeg.. 6,5-06, 6,5-284, 26-Nosler, 6,5-300wm har blitt vurdert, men jeg har aldri blir helt enig med meg selv.. løpsbrennere, dyre komponenter, marginalt bedre ytelse osv....

 

Men så kom Tom Erik Tangen med en variant. 264 TI er navnet. Tanken bak er en bratt skulder og rette vegger for god kruttforbrenning og en reduserer løpsslitasje, mindre hylsestrekk, 35* skulder for god mating, lengre hals en .284, ett hylsevolum midt mellom 6,5x55 og .284 å hastigheten ser ut til og dra seg opp mot 920-30m/s med 140gr kule og 70cm pipe.. Å med nesten gratis Lapua hylser var det jo ikkeno å lurepå lenger! Presisjon v. Skyteforming ser det og ut til og være:)

Så kom brosjen i posten, løpe sto ferdig gjenget i dreiebenken så da tok det ikke lange tiden før løpet var ferdig brosjet. Etter en solid fight for og få ut gamle pipa som krevde ett nytt sett med løpsbakker ble det nye løpet tilpasset og det var på tide og forme noen hylser. Disse trenger vi for og bestille die, det blir Collet Neck sizer fra LEE.. Løpet blir ca 68cm langt og profilen har jeg jeg ikke helt bestemt meg for enda LH/Mengdetrenings våpen jeg ser for meg og tamed til Skotland på Bukkejakt.. Mmmmh

 

Min første Rifle bygget av min far men første stokken han lagde en gang på 60 tallet, her er det både sjel og minner:)

PEFJtuE.jpg

 

Villkatten 5.56x55 har blitt favoritt rifla og den rifla jeg har jaktet og skutt desidert mest med!

Hh3zAyw.jpg

 

Med Elgvelteren 9,3x62 får jeg klar beskjed av elgen når den får kula treffer

HqW1LPZ.jpg

 

LH riggen i .300WM

WHWwQAK.jpg

 

Her er Chassise som skal frigjøre GRS stokken, Nærmer seg ferdig nå..

biMvl6m.jpg

 

Litt snadder fra postmannen i dag fra Tom Erik Tangen:) .264 TI, gå tolk og to formskutte hylser..

SArzLrW.jpg

 

Løpet sto klart for Brosjing så her var det bare og hive seg på!

STONXJ8.jpg

 

6.5x55 Løpet satt godt!

06lqhnz.jpg

 

.264 TI tilpasset og på plass, ca 68cm langt. Profilen er jeg usikker på..

rF5WocK.jpg

 

Test skyting på den lokale testbanen, en stk std 6,5x55 inn..

VP2auer.jpg

 

1 stk .264 TI ut..

KDgIl6M.jpg

 

Dette blir bra! 3 Hylser klarer for og sendes til LEE for Custom die:)

Kjcmtkx.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Profildreid og gjenget for lyddemper i dag, planen var Ø20 i munning og 18x1 gjenger. Har to dempere til 6,5 som planen var og gjenge om fra 14x1,5 til 18x1, men det det var det dessverre ikke plass til.. Så endte med Ø19 i munning og 14x1,5 gjenger..

 

Profildreing på G..

vyiaje7.jpg

 

Ferdig og klart for Duracoating

DcF4eh8.jpg

 

Målte også hylsevolumet på 3 Norma hylser og fikk 62,8gr på to og 63gr på en..

QDHgCRu.jpg

 

Nå må jeg få ferdig Chassise til .300'n og tilpasse det, Bedde om GRS stokkken til .264 TI'n, Settepå pic.skinne på den og formskyte 200 Lapuahylser. Innen den tid er kanskje die settet på plass:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jajamen, ei uke med elgjakt er over og det har blitt plass til litt annen tankevirkosomhet. Det har skjedd litt siden sist.

 

Jeg har fått duracoated pipa og tilpasset picatinny skinne på kassa. Den gir meg 30 MIL med IOR'n så da har jeg klikk nok i massevis!

9OR32PA.jpg

 

Har også vært en tur på banan og prøveskutt med såsomså resultater. Tar ikke dette så tungt da kassa ble sluppet ned i en random stokk med ett random sluttstykke med ett såsomså annlegg.. I tillegg fant jeg ut att pipa ikke satt veldig hard fast når jeg kom jeg:p

vzFgv3u.jpg

 

Pipa som ble brukt under testing er av ukjent fabrikat og tilstand, bortsett fra att den ser ut som ny og vi har derfor Brosjet og tilpasset to piper til(Da har jeg så jeg klarer meg en liten stund:). En Heym Sauer pipe og en LW Sauer pipe(begge beholder std. Sauer 200STR profil) LW pipa er 73.5cm lang og blir den pipa vi beholder på.

 

yoNabde.jpg

LEE Custom Necksizer og kuleisetter kom også mens jeg var borte på elgjakt så nå blir det prepping og klargjøring av en ladestige med 140gr Sierra MK da jeg har en hau med kuler jeg skal brukeopp før jeg går til innkjøp av 140gr A-max som blir primær kula..

 

Kommer sikkert til og ta en ny tur på banen med det random oppsettet for og teste om ting fungerer bedre med dette løpet i tillegg til og forme noen hylser:) Venter fortsatt på stokken så helt i mål kommer jeg ikke enda. Men lurer på om jeg ender opp med og putte denne i Chassise istede for og flytte, tilpasse og bedde oppigjen GRS stokken..

 

Kanskje sjekker jeg en stige over chronograf og om jeg ikke klarer vente;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet diene litt nå og det fungerer utmerket, necksizet og preppet 15 hylser. Tenker og lade opp en ladestige med RP29(denne lot'n er ganske lik H1000)

bVRxxcg.jpg

 

Jeg får 57-58gr NC29 i hylsa med 140gr Sierra MK og en COL på 75,5(0.2 fra bommen). Lager en stige 54-55-56gr 56gr gir ca 55000psi og +/- 920m/s i 73,5cm løp

s5w7XPs.jpg

 

Kan nok uten problem kjøre trykket opp i 64000psi og da begynner det og bli bra fres i 140gr A-Max til jakt:) Men til mengdetrening er det gull verdt og kunne ligg med ett moderat trykk og allikevel sende 140gr kule ut i over 900m/s.

 

Her med 58gr NC28 uten å gjort annet enn og helle kruttet oppi, så her skal det være mulig og få ganske optimalt utbytte av hylsa når jeg begynner og utvikle en jakt ladning!

M6VnAti.jpg

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra første post:

 

"Tanken bak er en bratt skulder og rette vegger for god kruttforbrenning og en reduserer løpsslitasje, mindre hylsestrekk, 35* skulder for god mating, lengre hals en .284, ett hylsevolum midt mellom 6,5x55 og .284 å hastigheten ser ut til og dra seg opp mot 960-70m/s med 140gr kule og 70cm pipe"

 

Vi får samme hylsevolum som AI(40* skulder) med 35* skulder pga. litt rettere hylsevegger og dette gjør den mye mer tilgivelig ift. mating enn AI. I tillegg tror vi att dette er ett mer moderne og effektivt design enn AI(Det må vi jo tro skal vi gidde og drive med dette;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da er ladestigen klare, 54-55-56-57-58gr nc29 og ett skudd med 59gr, i norma hylser.. ikke værst att jeg klarte og få 59gr oppi hylsa syns jeg, uten gjøre annet enn og dunke den litt mot borde før jeg satte i kula:) Ifølge QL får jeg 980m/s med denne ladningen, bruker H1000 i QL men nc29 er litt tregere.. Dette er uansett heftig i en x55 hylse:) får se om jeg kommer så langt før jeg får signal om og lavær(jeg tror jeg får det;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er da litt fremgang:) Har slitt litt med matingen men ser ut som det fungerer greit nå, med litt kraft går det fint(egentlig ikke mer enn normalt tror jeg, men når man står på verkstedet og tester føler jeg att jeg må gi den litt kraft).. Mulig dette blir bedre med A-max kulene da de er vesentlig spissere enn Sierra Kulene vi tester med.. Videre har vi tilpasset lyddemperen som måtte ha større hull i baklokk og har i tillegg innførte O-ring mellom baklokket og løpet. Dette fordi bakkammeret ikke er adskilt mot løpet..

 

Det som gjenstår nå er og kontrollere sluttstykket mot klakkene, tilpasse hevarm, Duracote pipe og sist men ikke minst stokken.. Men den lar vente på seg så tror jeg kommertil og prøveskyte med den stokken jeg har.

 

Den blir nok ganske sikkert ikke jakt klar uansett. Ikke har jeg jakt kuler heller.. Eneste som kan være en mulighet er gås eller rådyr før jul men det er tvilsomt!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er ting på plass:) kasse og løp har fått seg stokk og ting serut til og fungere veldig bra! Har formskutt litt med fabrikk ammo og med dårlige forhold og stress skyting ser pressisjonen ut til og være der!

 

Første tur i felten

Gbtgiy3h.jpg

 

5 skudd 139gr Lapua Scenar OTM Fabrikk(formskyting av hylser fra 6,5x55 til .264TI)

PriluMUh.jpg

 

5 skudd 120gr Norma Jaktmatch Fabrikk(formskyting av hylser fra 6,5x55 til .264TI)

YXP3jbXh.jpg

 

Har også fått skutt ladestigen, stigen er med 140gr SMK og 54-59gr RP29 med 1 grain økning. Dette kruttet er ganske likt H1000 og gir ifølge QL 980ms med 59gr og 72cm løp. Jeg ladet med Norma hylser da disse gir tidligere trykk tegn enn Lapua som jeg kommertil og bruke. Hadde sett for meg att jeg skulle få trykk tegn og måtte stoppe før jeg nådde toppen men det gjorde jeg altså ikke, men .imp er lunefulle greier ift. Trykk tegn så må måle litt hastigheter for og se hvordan jeg liggerann.. Matinga var litt kilen i starten av stigen men ble glattere og glattere mot slutten:)

 

Forholdene var ikke supre denne gangen heller med -12 og snøvær, men hadde litt bedre tid:) Om jeg kan skylde på forholdene vet jeg ikke men tendensen er god og utifra det jeg ser tror jeg egentlig der er litt skytter feil ute og går. Uansett samler det jevnt over godt og jeg tror ikke jeg skal få store problemer med og finne presisjon med den hastigheten jeg ønsker! Tenker og legge meg på rundt 920ms med trenings ladningen, også gir jeg litt mer gass på jakt:)

 

1OdPcM6h.jpg

 

Nå er planen og kronografere litt og formakyte det jeg har av Lapua fabrikk ammo.. Skal også gjøre siste finish med eloksering og bedding av chassise og duracote pipe:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har vel forsvunnet litt her men prosjektet er ferdigstilt:) Træla en stund meg og finne go ladningen, litt pga. att jeg også testet ut litt forskjellig krutt underveis.. Men til slutt endte jeg opp med 49,5gr N15 og føler jeg fikk en fin kombo av Fart, pressisjon og fyllingsgrad med dette! Etter og ha verifisert ut til 845m har kula en fart på 920ms og jeg ligger 2,5gr fra max ladning. Så da opererer jeg med moderat trøkk og god fart, og teorien bak hylsa kan vel sies og ha fungert i praksis og:)

 

5 x 140gr SMK i 920ms @ 300m (140gr SMK, 49,5gr N15 col 75)

F0z4A6oh.jpg

 

igJgBJ6h.jpg

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...