Jump to content

Mauser M98 .300 WinMag Dedikert langholdsrigg


Recommended Posts

Hallo

 

Da er vi i gang med enda ett M98 Prosjekt! Som alle vet er ikke M98 kassa noe ideelt utgangspunkt for en sånn rigg, men det er M98 vi kan og det er M98 vi har.. I tillegg koster det oss minimalt!

 

Status for øyeblikket er og rulle inn alt av komponenter og det har så smått begynt. Jeg har fått Hylser(Norma), Duracoate (Matt svart), Kuler (220 gr lapua scenar OTM). Påvei i posten har jeg, Redding Type S Bushing 3-Die Neck Sizer Set med .332 bushing, KV-Avtrekk og ett LW 70cm løpsemne med 1:10 spinn, usikker på hva den blir i munning enda. GRS Sporter/Varmint Brown er også bestilt (Vurderer og Duracoate denne svart men får se). Mangler krutt og tennhetter men det skal bestilles over helga. Det blir Federal tennhetter og Hogdon H1000 krutt.

Litt usikker på hva vi gjør med demper enda, kjøpe eller lage selv?

 

2fot(Versa-Pod), Picatiny skinne(Emne, 20 MOA Tilt?) og kikkert (Kahles 624i) har jeg, så da sku det snart være klart for og begynne og bygge. Børsemakeren(Far min) fabler om att det ikke blir noe før det ligger snø på bakken, men når alle komponentene er på plass tror jeg ikke han klarer og vente, vi får se..

 

Uansett er det morro når komponenten ruller inn og man så smått kanskje kan begynne og lade litt, Tror jeg skal klare en Max Col. på 90 i Mauseren, så planen er og lade opp en ladestige med det(Brosjing av løpet blir også tilpasset det).

 

Men så har jeg noen spørsmål når det kommer til lading av .300 WM. Så vidt jeg har skjønt finnes det mye forskjellige hylsevolum i dette kaliberet og den er kilen på det. Jeg har Norma hylser og disse kommer vist i både lette og tunge, hvordan finner jeg ut hva jeg har? er det noen som sitter med vekt på den ene eller den andre typen? Vann er vel bankers men har ikke noen nøyaktige mål til det.. For og forlenge levetiden på hylsene tenkte jeg og gløde de, bør jeg gløde de for hver om ladning fra de er nye?

 

Sist men ikke minst, noen som sitter med noen Ladevekter for denne kula og krutte?

(prøver i .300WM tråden om jeg ikke får napp her)

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Norma hylser som selges i dag er av den let typen, og dermed gir endel volum.

H1000 er mer eller mindre likt N570, og da kan du starte på feks 73 grs, og jobbe deg oppover. Viht oppgir 81.8 grs 570 som maks bak 220L kula, men det er hinsides mye, og min erfaring i min 300wm, er at 75-76 grs 570 og en col på 93mm, er nærme en maks.

Vit at 220L kula fra Lapua er mykere enn andre kuler, og kan lades hardere, så om du finner ei god ladning til den, for så å bytte ti SMK eller Hornady, så bør du gå ned på kruttvekta.

Ellers, lykke til :) 300 win mag er meget godt egnet til absolutt alt.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg bestillt brosj(ny,ubrukt av en KammerAt), 6 bokser H1000 og en kartong Federal Magnum tennhetter:). Fikk også ett KV-avtrekk i posten i dag.. Gleder meg til og ladeopp noen patroner!

 

Ser også ut til att vi skal prøve oss på en hemlaga demper, Ø55 utendig, ca 15cm frem for munning og langt bakkammer. Har tettet bakkammeret mot løpet på de forje demperene for enkelhets skyld og det ar fungert helt knirkefritt, men løpet blir litt stygt(noe vi vist) men jeg er flink til og pusse de etter bruk så det er ikke så ille.. Har nå lyst til og prøve og lage adskilt bakkammer.

 

Går også og funderer mye på hva vi skal dreie løpet på i munning.. Lengden på løpet blir 70cm så den blir vel uanaett ikke idiel å tamed på bevegelog jakt så sånn sett kan den jo være 20+, men på den annen side har jeg bært mye rundt på tung rifle uten att jeg syns d er noe stort problem så sånn sett for og kanskje få en litt mer anvenelig rifle legge den på 17-18.. Ell har det lite å si så det blit litt hipp som happ?

 

Noen med noen synspunkter?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg det jeg trengte for og lade min føste WinMag patron:)

jKhfN0X.jpg

 

Ladet ladestige fra 73-76gr med 0,5gr økning og en COL på 90. Etter jeg fikk ladet sjekket jeg om det gikk bra med så lang COL i M98 kassa og det skal gå uten problemer, tror faktisk vi skal klare og tyne den til 93 vis vi vil.

H1000 krutte var fint og jobbe med men merket att dette var grøvere saker enn jeg har jobbet med før. Redding necksizeren syns jeg tok litt for hardt i med ekspander knappen og syns ikke jeg kan bruke den uten smørning sånn den er nå, og smøre når jeg necker gidder jeg ikke.. Dette kan løses med og droppe ekspander knappen, kjøpe større bushing(har .332 nå og det ga mer en godt nok kule hold) eller bruke ekspander knapp i Titanium Nitride om det finnes?

 

Merker også att børsemakeren begynner og bli veldig ivrig nå så spørs nok om vi er i gang før snøen kommer bare løpe kommer på plass:)

 

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag kom brosjen

N3aNmM8.jpg

 

Og med den steg iveren til børsemakeren, han som ikke sku gjøre noe før snøen kom fant fram ett gammelt .30-06 løp og sku lage borreprogram og prøve brosje det. som jeg spådde tror jeg nok jeg slipper og vente på snøen:) Det ser faktisk ut som jeg får ganske ideell friflukt med brosjen, trodde jeg måtte bruke en throter for og få riktig COL med såpass lang patron.

 

Fikk også bestilt Carbid Nitrite ekspender knapp og en pakke 220gr Nosler CC(Når man først sku bestille noe så;).. Disse er ganske nye men det er kanskje noen som har noe lade data? Ellers gjør jeg som Knut-Erik anbefalte og bakke ned litt ift. Lapua kula..

 

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det Ferlach!

 

Å jada, som jeg spådde klarer ikke børsemakeren og holde seg unna når komponentene kommer på borde. I dag(Dagen etter brosjen kom) Brosjet han et .30-06 trappeløp opp til .300 WinMag og det gikk knirke fritt. Det eneste jeg stusser litt på er att kammeret blir ca 0.1-0,15 større en Norma hylsa.. Mulig dette er normalt meg jeg syns det var litt mye.

 

Løpet har 1:10 twist og var så godt som uskutt, så om noen er int. er det ei fullt brukbar jaktpipe til M98:) Vi kommer bare til og bruke det litt for tilpassing av kassa mens vi venter.

 

Edit: Målt COL nå og med Lapua kula og en COL på 90 er det 0.8 i friflukt så da justerer vi ikke noe mer på den..

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo

 

Da er det endelig litt framdrift med prosjektet igjen. Har drøyd med løp og stokk men nå er løpene i boks, ja det ble vist 2 løp.. Når ting først ordna seg så ordna det seg både her og der:p Men i dette kaliberet er det ingen ulempe og ha ett løp på lur:)

 

Det ble 2 LW løpsemner, ett svart med 1:8 Twist og 76cm(Lengden beholder vi som den er). Det andre er SS med 1:9 twist, usikker på eksakt lengde da dette er påvei i posten, men tror det er på ca 71cm. SS løpet er det jeg setter på rifla først da dette i utgangspunktet var førstevalget .

 

 

Stokker drøyer det nok med en stund til da ene maskina på GRS hadde stått en periode. Jaktdepotet trodde det fort ble Oktober før stokken var på plass(Typisk..) Men vis Børsemakeren få ånden over seg har vi en stokk på lur og kan i utgangspunktet ferdigstille Løp, kasse og Picatiny skinne selv om det drøyer litt med stokken. I beste fall er det bare og bedde stokken og skyte når stokken dukkeropp, litt optimist må man være:)

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Takk for det! Skal ikke utbrodere hva jeg mener om Muffe men jeg har droppa det for min egen del. Tror det skulle gå bra med tanke på hylse tykkelsen, bare og dimensjonere opp løpet evt.(om du ikke skal bruke ett gammelt løp da..)

 

Brosjen kjøpte jeg av en her på kammeret som igjen kjøpte av Midway, de har det meste.. Løpene er kjøpt gjennom venner/bekjente i bransjen men kontaktet Ragnar Hansen og Rafdal Våpen og forhørte meg litt og de hadde begge løp liggende. Rafdal hadde mest utvalg i Lija fikk jeg inntrykk av? og Hansen hadde LW løp liggende. Begge skaffer nok det du ønsker:)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Okay :) Har ei Heen muffe som har lagt i en skuff i flere år. Hadde vert artig å brukt den til noe. Men kjenner jeg meg selv rett er jeg så lat att nå ett løp først sitter i moffa så blir det der ei god stønn :lol: så kunne like gjerne dråppa hele greia. Nesten like kjapt å spenne sakene fast i strikka ved løpsbytte :wink:

 

Ja er en nok en fordel med en far i gamet ;)

Får ta å spørre lit rundt. Alt for mange ideer og for lite tid til gjennomføring vettu ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er straks alle komponentene på plass, henter GRS stokken på posten i dag og ila. uka plokker far min opp SS pipa:) Så da må jeg snart ta noen avgjørelser!

 

Løpet blir så langt som mulig 70cm+, men tykkelsen har jeg ikke klart og bestemme meg for enda. Jeg har litt lyst til og kunne ta med rifla på jakt av og til og lurer derfor på hvilken tykkelse jeg skal gå for.. Nå ligger det ann til og bli Ø19, hville fordeler får jeg ved tykkere pipe? Er det presisjons fremmende? Eller er det i hovedsak antall skudd før miragen blir for ille som er fortjenesten ved ett tykkere løp med nevnt lengde?

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da var stokken i hus endelig:) Hadde egentlig bestilt med justerbar bakkappe men det fikk jeg ikke, men det kan jeg lage selv vis det skulle bli nødvendig så det var igrunn like greit. Funderer på om jeg skal Duracote stokken mattsvart? Ellers har jeg bestemt meg for att løpe blir Ø21+. Kom frem til att det var flere fordeler med og gå opp kontra ned for og spare vekt. Det er minimalt med vekt og spare og til post skal jeg klare og bære den uansett:)

KvmoUpd.jpg

 

aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke lage ei Heen type muffe som har samme utvendige diameter som låskassa og utstyre den med en ekstra skjefteskrue foran. Den ekstra skruen søylebeddet i stokken vil stort sette redusere alle kreftene som vanligvis gjør at den svake bakre delen av låskassa flekser. Utseendemessig vil kassa nå likne på Steyr SSG69.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi var inne på tanken noe alla det du beskriver, det var og lage en ekstra rekyl klakk foran kassa, men tror ikke det er nødvendig. Det er ikke noe BR våpen jeg bygger;) De 3 andre Riflene mine er det ikke gjort noe annet med enn bedde og putte i nytt løp og de samler godt nok for langhold alle sammen.

Far min har en .308 med lik løpsprofil (70cm lang og Ø21 i munning) som jeg tenker og gå for som det heller ikke er gjort noe spesielt med og den går og mer enn godt nok for langhold. Den er heller ikke blitt beddet noe fremover løpet.

 

Men selvfølgelig kan man jo prøve og få marginene over på sin side med og legge litt tanke bak det man gjør. Dette er jo også ett kaliber med en del mer punch i så mulig det krever mer. Men heldig som jeg er kan jeg utbedre ting om det viser seg att det trengs uten att det koster meg noen ting. Så kommer nok til og gjøre det enkelt i første omgang..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jaja Torf, du satte igang tanke virksomheten og nå har jeg sittet og skravla litt med børsemakeren rundt ideen din og kommet fra til att vi skal lage noe lignende. det blir ikke en muffe i kassa men en hylse rundt løpt som stopper mot enden av kassa og går i mot en "klakk" vi lager når vi skal dreie profilen på løpet. alt dette beddes inn i stokken og hylsa/rekylklakken skrues fast. Laga en liten skisse for og vise hva jeg mener.

 

Hva tror dere om dette?

XdOUR9u.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei

 

Det har vært litt stillestand her da børsemakeren har venta på snø, men nå har det så vidt kommet litt hvit på bakken og han har trekt inn på verkstedet. Jeg har i melomtiden sysla litt med egene ideer, ett alu. Chassi til rifla.

 

biMvl6m.jpg

 

Jeg er forøvrig ikke børsemaker, jeg er utdannet verktøymaker og har jobbet som det i 12 år, men etter litt skole jobber jeg nå som konstruktør. Så vi er ett bra team:)

 

Det første vi begynner med er og lage den ekstra rekylklakken for og avlaste den slappe Mauser kassa litt. detter er bare en forsøks bit for og se hvordan ting passa. Det så bra ut og så nå har jeg modelert en og laget ordentlig tegning, så om noen dager er den klar i 2541 tenker jeg.

Da har vi det vi trenger for og begynne med løpet. Profil dreiing, Gjenge for lyddemper/Rekyldemper(M18x1) og Brosjing. I tillegg har vi så smått begynt og tenke på tilpassing av Picatinny skinne, og heldige som vi er var kassa allerede borret for montasje med de veldig kurante gjengene 3/16 UNC.....

Men ser nå ut til att jeg får tak i umbraco skruer å da er vi good to go!

 

Litt bilder av rekylklakken,

lMC1nIt.jpg

ueo1vZm.jpg

 

 

Noe sånt. Dreier en flens på løpet som skrues inntil låseklakkhylsa.

DmSk9gp.jpg

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en bra rigg det der, og et spennende prosjekt. Og presis blir den nok også.

 

Det første vi begynner med er og lage den ekstra rekylklakken for og avlaste den slappe Mauser kassa litt

Det jeg ikke forstår, er hvorfor verktøymakeren/konstruktøren insisterer på å inkludere det, unnskyld meg, 100år gamle mølet, i en slik rigg? Hvorfor ikke bruke en moderne lås - eller rett og slett bare lage en selv?

Ville trodd du kunne lage deg en låskasse med langt mer potensiale (og langt mindre irriterende ladegrep) til dette bruket, rett og slett fra et stykke stål.

 

 

Nå er ikke jeg noen M98-motstander, de er fine på jaktrifler, safaririfler, WW2-sniper-lookalikerifler, wtf, Å hore opp mausere til andre slags rifler er også en måte for folk uten store ressurser, å få laget seg ei rifle til sitt bruk, enten det er langhold eller drivjakt.

Men å legge inn så mye fint arbeid og tenking og innsats, når en disponerer dine ressurser, og så framdeles ha en museumsgjenstand med en times slagtid og boltgang som girkassa på en gammel Bedford midt i...

Blir det ikke litt slik:

 

Hvorfor? Eller er poenget rett å slett å markere at det går an med en mauser?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ble 3/16 UNC, så prøver vi med det først. Men hva er opplegge med og feriere midt i prosjektet Christer?;) Ga Tore jobben med lage rekylklakkhylsa så får vi se om han får en mulighet før helga..

 

M67: Børsemakeren har ikke praktisert børsemakerfaget siden det bare var M98 som ble brukt og som pensjonist er han ikke så gira på og begynne med noe han ikke har vært borti før. i Tillegg har vi kassa liggende og den er gratis. Jeg er fullstendig klarover att M98 er langtifra optimal men til den prisen(gratis) er den bedre enn det meste;) Jeg har kun hatt M98 rifler og har derfor ikke blitt bortskjemt med noe annet og kan derfor ikke si jeg har noe og utsette på boltgangen? Presisjonen har også vært helt suveren på alle sammen.. Jeg vet det finne utrolig mange bedre kasser, men når M98 Kassa får patronen inn i kammeret, smeller og samler mer en gode nok for langhold klarer jeg ikke se hva mer jeg trenger av en kasse eller hva mer en annen kasse kan gi meg?

 

Du har til gangs i utallige tråder tipset om å legge penger i patroner fremfor alt mulig annet dilldall, det er antall skudd som teller! så da burde du ha veldig god forståelse for hvorfor man velger noe gratis fremfor alt annet, eller?;)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Du har til gangs i utallige tråder tipset om å legge penger i patroner fremfor alt mulig annet dilldall, det er antall skudd som teller! så da burde du ha veldig god forståelse for hvorfor man velger noe gratis fremfor alt annet, eller?;)

Absolutt, og det du skriver er nå en befriende usnobbete tilnærming. For snobber, det er det mange av oss har blitt, og bortskjemte. Det skurrer i snobbetarmen min, det er det det gjør :roll:

Det er jo ingen tvil om at du har rett, den får patronen inn i kammeret, og får smelt den av. End of story. Resten er opp til løpet.

En kamerat her skyter forresten en M98 som ikke har fått noen forsterkninger, eller tenkende vertøymaker-TLC, bare et himla løp, i et himla kaliber, og en LH-stokk, og sikkert avtrekk, og han skyter bedre enn de aller fleste.

Nå tenkte jeg ikke på å legge penger i, andre her inne har laget sine egne låskasser Og jeg tipper vi får tråden "Annerud lager diger solid enkeltskuddslåskasse" før eller senere ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja, sommerbilen til kompisen min er en Porsche 911(930)turbo som er ferd med å bli omformet til 935 Moby Dick.. Han har 928 GT med manuell som vinterbil. Budsjettet for sistnevte til nytt rustfritt eksosanlegg og ompakk av motor får sporten vår til å virke temmelig fattigmanns.. Når det gjelder 935 henviser han til CIA's hemmelighold av budsjettet for SR71 :-)

Link to comment
Share on other sites

Løpet er kamret og profildreid, Ø21 i munning. Rekylklakk hylsa er maskinert med litt strengere toleranser og bedre materialer enn den forje, så neste nå blir og tilpsse løpet mot hylsa og lage en rekylbrems så vi har noe med riktige gjenger når vi skal gjenge løpet..

 

BmL8RGF.jpg

 

zlAusVZ.jpg

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Løpet er ferdig profil dreid og tilpasset hylsa, dette blir bra!!

 

abE26kB.jpg

 

Nå blir det rekylbrems neste, kanskje se litt på tilpassing av picatinny skinne, der har vi utfordring med tilpassing både sideveien og hvor mye tilt vi skal lage.. Dritten er att vi ikke har noe garanti for att skurehullene sitter i senter...

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har ganske mye skinne liggende i aluminium som vi kommertil og bruke i første omgang da det antagelig blir litt tilpassing før vi er der vi skal være. men når vi er på plass har vi snakket om og få på en skinnne i stål. Mulig vi prøver og få laget en men ser for meg att vi heller kjøpet en med ferdig tilt uten skrue hull. Var vel ett danske firma som leverte leste jeg her på kammeret en plass..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...