Jump to content

Ruger 10/22 TakeDown!


Goatboy

Recommended Posts

Hepp!

Søkt litt rundt denne "Ruger 10/22 TDT", ser at Våpen søylien har denne på siden sin, dog ikke på lager. Googling gjorde meg heller ikke klok, annet enn at det var usikkerhet om denne faktisk kom til Norge.

 

Noen som vet mere om dette? Jeg blir isåfall å kjøpe den.

 

Jeg har hatt en i skapet 1-2år nå så ja, den er i norge! Vet Rygge Våpen har hatt inne 1-2 stk

 

Artig våpen å trene med! Fin å ha i sekken på jakt/tur også!

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

Søkt litt rundt denne "Ruger 10/22 TDT", ser at Våpen søylien har denne på siden sin, dog ikke på lager. Googling gjorde meg heller ikke klok, annet enn at det var usikkerhet om denne faktisk kom til Norge.

 

Noen som vet mere om dette? Jeg blir isåfall å kjøpe den.

 

Du kan også høre med Hagemo.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=48465363

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips gutter! Jeg må vel bare innse at jeg har blitt rusten når det kommer til googling og søking på nettet. Har nå sendt mail til et par av forhandlerne, svar blir det nok uti uka, så da er det bare å somle seg hjem og få avgårde søknaden til lensmannen, så har man forhåpentligvis salonggevær nr. 2, for å ha i sekken på rypejakta. Ikke det at min CZ 455 med heldempet løp og synt. stokk ikke kan være med, men at den er sammenleggbar er et stoort +! Samt at det er et "morrovåpen" å plinke med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så i begynnelsen av denne tråden at det var mange som lurte på om hvordan det var med treffpunkt forandring ved demontering og montering av denne rifla, når man bruker kikkertsikte. Og jeg har også merket meg at ingen har svart skikkelig på dette. Jeg har grublet og grublet, og har veldig lyst på denne TD modellen, og dette er ett viktig moment. Jeg har allerede en 10/22 som jeg har hatt i mer enn 20 år ,og det er min andre 10/22. Og hvis jeg ikke kan stole på treffpunktet når jeg setter rifla sammen, etter at den har vært demontert, kommer jeg jo ikke til å bruke denne rifla som en take down rifle. Og da er det bare dumt å kjøpe denne versjonen, siden jeg allerede har en 10/22.

Hadde satt pris på noe info her av noen som virkelig har testet dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg så i begynnelsen av denne tråden at det var mange som lurte på om hvordan det var med treffpunkt forandring ved demontering og montering av denne rifla, når man bruker kikkertsikte. Og jeg har også merket meg at ingen har svart skikkelig på dette. Jeg har grublet og grublet, og har veldig lyst på denne TD modellen, og dette er ett viktig moment. Jeg har allerede en 10/22 som jeg har hatt i mer enn 20 år ,og det er min andre 10/22. Og hvis jeg ikke kan stole på treffpunktet når jeg setter rifla sammen, etter at den har vært demontert, kommer jeg jo ikke til å bruke denne rifla som en take down rifle. Og da er det bare dumt å kjøpe denne versjonen, siden jeg allerede har en 10/22.

Hadde satt pris på noe info her av noen som virkelig har testet dette.

 

Jeg har ikke hatt noe treffpunkt forandring på min, etter mange skytinger med demontering og montering for å se om det er noe forandring!

Går rett på hver gang!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fikk påmontert Atec demper og McKenzie sikte på den. Skjøt inn siktet på 60m i dag. Hadde fine samlinger mellom 9 og 10ern på blinken. Men så plutselig begynte den å bomme noe veldig når jeg byttet magasin. Stilte det inn på nytt og fikk fine samlinger. Byttet magasin igjen og fikk samme problemet. Siktet er festet med quick relase men sitter som støpt. Ingen vind.

 

http://www.opticsplanet.com/leupold-qui ... rings.html" target="_blank" target="_blank

http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 34_1_style" target="_blank

 

 

Kan det være magasinene som utgjør at treffene på 60m plutselig vandrer 3-7 cm.

Det er det rareste jeg har vært med på.

 

Brukte topshot fra xxl. Og dem presterte likt etter magasinbytte og stilling av siktet

 

Forstår ikke hva som kan være greia. Forslag?

 

 

Edit:

Tror jeg fant løsningen på et utenlandsk forum. Der er et dreiehjul som fjerner slark i koblingen. Visste ikke om dette i forkant. Har nå strammet koblingen og skal gi den et nytt forsøk med siktet til uken.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel, mulig løsning?

 

Har du hatt problemer med samlinger på td modellen?

 

Som sagt så kommer jeg nære senter på skiva med helt greie samlinger, men da jeg bytter magasinet og/eller klikker et eller to klikk på kikkertsiktet, så er treffpunkt langt ut til side?

Lurer på om det er børsa eller optikken(leupold rimfire 2-7-28)??, sist jeg testet rifla var på 75m bane.

 

Kan nevne at rifla er innvendig gjenget for lyddemper, men synes det er merkelig at rifla går greit, for så å plutselig skifte treffpunkt radikalt etter småjustering på optikk eller magasinbytte.

 

Noen med forslag på hva det kan være?

 

Hilsen

 

M.Vronsky

Link to comment
Share on other sites

Er strammemutteren i skjøten for slakk så går take down i hytt og pine, stram såpass at den er greit med motstand når du vrir den sammen. Med tofot så liker denne riflen seg best med helt nøytralt press på tofoten, eller med anlegg på samme plass som tofoten ville vært montert.

Er nok bare slik det er, dette TD designet har sine svake sider. Men lærer man seg å bruke den i henhold til de svake sidene så er den en fin rifle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Noen som har hørt om Takedown Target Lite modellen? Jeg vet det finnes en TD Target og en TD lite med aluminiumsomslag, men finnes det også en kombinasjon av disse?

 

Jaktdepotet selger iallefall noe de kaller TD Target Lite, uten at jeg finner noe informasjon på nettet (ink. rugers hjemmeside).

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=12384

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 months later...

Etter et vondt 2020 år var det godt å endelig komme seg ut og skyte litt på blink i finværet. Jeg håper denne takedownen kan spre noe glede blant kammeratene.

 

Den har for det meste sittet i et pmaca alu skjefte

image.png.3e1e3675bd6684e5237e3362094b1724.png

 

Nå har den en jakt stokk i tre, som er mekka til fra et originalt 10/22 treskjefte

image.png.f4fa3c0d2e32d94b323fd3395e6e0cbe.png

 

Tiger i gresset

image.png.8c4e6db6b97b2551c953ae1c4056c2b3.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...