Jump to content

Begynne med metallsilhuett


Ørret

Recommended Posts

Kjenner jeg har blitt bitt av silhuett-basillen og har lyst til å starte med dette. Noen som kan fortelle meg hvor mye forbundskontigenten til NMF er? Jeg har fra før NSF-våpen, og regner med at jeg bare kan melde meg inn i forbundet og slippe nye 6mnd venting..? Vil en 9,5" Ruger Single Six være et greit valg til fin? Kunne også tenkt meg en Contender til grov. Har hovedsakelig lyst til å skyte liggende med åpne sikter. Hvor får man tak i "skinnlapp" til å ha på leggen? Må man lage dette selv? Noe annet utstyr man bør ha? Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Skinn lapp, eller annen beskyttelse må lages selv. En Ruger Single Six er en bra start, EM i fjorble vunnet med den slik, dog med andre sikter. Imidlertid kan det være stor forskjell på presisjon fra de forskjellige Ruger revolverne, noen går "hull i hull", mens andre er ikke silhuett presise. Kalkunen er ikke stor og det er ikke direkte vanskelig å bomme på de andre heller :shock:

Forbundskontingenten er p.t. kr. 200,- Men du må være tilsluttet klubb, som er medlem i metallsilhuett forbundet.

6 mnd trenger du ikke om det er gjennomført i egen klubb.

 

Aktuellt utstyr. Skytebriller med iris blender er bra å ha, men om synet er bra, holder det med vanlige skytebriller. Briller er påbudt for alle på standplass. Gode hørselvern og gjerne propper i tillegg. Det skytes med heller høylydte magnum kalibre.

Stoppeklokke er også greit. 2 min skytetid virker lenge, men når en skal finsikte på små figurer går tiden fort.

Bra skivekikkert med forstørrelse fra ca 15x - 40x er greit å skaffe seg. OG EN TIL Å SE I DEN UNDER SKYTING :) Metallsilhuett er kameratskap og teaming (men vi har nok våre uoverstemmelser, som alle andre :? )

Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir nok å prøve Rugerene. Hørte en historie fra USA for svært mange år siden (sann, eller usann :?: ) at de kjøpte 20 stk og prøvde og fant da en bra. Dette var 44 og nok i en periode på -80 tallet, som kvalitet på løpa varierte veldig (ble brukt underleverandør, nå¨lager de sine egne løp)

 

Ad TC, ville jeg skaffet et langt løp (14") først. Disse er også antagelig de letteste å få tak i idag. For konvensjonell/grov øvelsene ville jeg ha skaffet meg .30 US carabine, eller .300 Whisper, som første valg, men disse er svært skjeldne. Så nær sagt hvilket kaliber du kan få tak er dessverre svaret, så lenge det er i stand til å velte bukken. 6,5 TCU - 7 TCU - 30 Herrett - 30-30 - 357 mag - 357 super mag/maximum - 357 Herrett - 41 mag - osv (i stigende rekkefølge mer, eller mindre i forhold til hvor egnet/atraktiv)

 

Sikter er vanskelig. Eneste jeg tror produserer i dag er Bowen, http://parts.bowenclassicarms.com/index ... 008cf17674" target="_blank

Eller er det mulig at dette er å oppdrive http://www.finnsight.fi/en/the_sight" target="_blank

Siste er en Bo-Mar kopi og med base og nytt forsikte antagelig det beste alternativ. Men hvem, som produserer baser og forsikter for Ruger i dag vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke sett nøye på regel verket, men en liten mulighet at man bør holde seg under 1" tykkelse totalt. Det burde vel holde med rundt 10 mm for den del, så tanken min er vel mest hypotetisk å vurdere.

 

Super Mag og også andre av DW sine revolvere gir forøvrig kraftig blåst mellom løp og sylinden. Riktignok kan man justere gapet her ganske tett, men på grunn av sylinderens opplagring, med ei fjærbelastet kule for sentring mot rekyl skioldet, fjærer sylinderen bakover i skuddet. Dette gjør at gapet i realiteten likevel er ganske stort, samt at de ikke gir de hastighetene man ville forvente av langløpede revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Skomakern hadde jeg ikke tenkt på. Takk.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe en billig "snekkerkasse" i plast, men har ikke funnet riktig type enda. Kunne tenkt meg noe ala de hvite utlånskassene på Meheia.

 

Er også på leit etter et våpen i .22lr.

Har fått lånt meg en Single six, men er ikke sikker på om jeg blir helt venn med den. Skal prøveskyte den på banen i morgo. Skøyt med en Dan Wesson forrige helg som jeg likte bedre, bortsett fra litt tungt avtrekk og hylser som klebet i kammerene. Noen som har forslag til våpen?

Link to comment
Share on other sites

Som beskyttelse bruker jeg ei svært tettvevd matte (som etter mange år har fått hull av blåsten) På baksiden bruker jeg ei kevlar matte fra utrangerte skuddsikre vester. Vil ikke ha noe, som kan øke friksjon for bedre hold for våpenet. Det kan komme i konflikt med forbudet mot kunstig støtte og på større mesterskap medføre protester. (men Pachmayr gummi forskjefter er godkjent, så noe må nødvendigvis være tillatt)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Skyter vanligvis deadfrog, men vil også ha mulighet til å skyte creedmore. Det må tåle revolver i 44mag.

 

Jeg skyter dead frog, og jeg har en skinnlapp med en bit liggeunderlag under. Dette holdes på plass av et system med strikk og hemper.

Det du kan tenke litt på er hvor mye sideblåst det er på våpenet ditt, jeg hadde en DW i 44mag som blåste litt mer enn jeg likte. I dead frog har du ikke bare et ben å tenke på i så måte, du har to, og hele området i mellom bena. Løsninga for meg ble å kjøpe Freedom Arms revolver, og det har jeg ikke angret på. Kjøpte både grov og fin revolver samtidig, og det er noe helt annet både presisjonsmessig og når det kommer til blåsten mellom tønne og løp.

 

Skyter man Creadmore er det enklere med tanke på sideblåst og beskyttelse, men man må selv velge hvilken skytestilling man liker best.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei alle sammen

 

I min googling etter metall siluett info kom jeg over denne siden

 

http://www.riflesilhouette.com/index.html

 

Kan dere som kan dette se over denne siden så vi får avklart om innholdet er "godkjent".

Det er ikke så lett å få & finne god informasjon om hvor man skal legg seg i prisleiet på billig utstyr og på dyrt utstyr. Hva skal man prioritere og hva man ikke skal tenke på osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Norge er det mulig å sette sammen ei 22lr siluettrifle i absolutte toppklasse til en meget rimelig penge.

 

Skytetidene i siluett gjør at det er best å skyte med ei enkeltskuddsrifle. Dermed er det bare å velge og vrake blant enkeltskudds matchgeværer fra Anschutz M54 og Walther som alle har laserpresisjon. Disse er i utgangspunktet for tunge og for store til siluettreglementet. Det er imidlertid en fordel når rifla skal tilpasses. De viktigste hovedreglene for rifle er maksvekt på ca 4,6kg ink kikkert, fritt avtrekk og at fortreet ikke skal være dypere enn 2" under kjernelinja i løpet.

 

Her er et utgangspunkt i en Walther, som står i brukthylla hos Winge til 1500.-.

 

img11537DSC_0008.jpg

 

Vekt: man må sette av ca 5-600g for kikkert og montasje. Dvs at rifla må veie maks 4100g. Det siste man gjør noe med er løpet. For å skyte best mulig skal løpet være så langt og fortungt som mulig. Det første man starter med er å redusere størrelsen på forskjeftet. Hvis man ikke skyter med lang arm reduseres størrelsen til minimum i følge tegningene til det internasjonale forbundet. Man kan også modifisere bakskjeftet for å spare vekt. Rekylkappa kan ertattes med kork. Dette skjeftet er litt lavt for noen. Justerbar kolbekam er forbudt i siluett. Imidlertid kan man skjære ut et stykke tilsvarende en justerbar kolbekam men erstatte valnøttbiten med en innlimt kork eller isoporbit som tilpasses størrelsesmessig til reglementet.

 

På denne rifla kan det nå hende at man går inn under 4100g uten å gjøre noe med løpet. Hvis man må spare vekt på løpet er det bast å kappe til ca 50cm og sette på en løpsforlenger i aluminium med en vekt på tuppen. Igjen går det ikke an og overdrive viktigheten av å ha mest mulig vekt så langt foran som mulig. De som sier at man skal ha "balanse mellom hendene" på ei rifle har aldri skutt bra eller vunnet noe på MS..

 

Avtrekket beholdes orginalt. Som regel er det 250g trykkpunktavtrekk med en kvalitet som ingen stdvåpen fra CZ, Sako eller Tikka er i nærheten av.

 

Kikkert: Variabel 1", 6-18x, 6,5-20x eller 6-24x aller helst med størst mulig dot, targettårn og selvfølgelig parallaksejustering. Duplex er et greit retikkel. Glem alt som har med juletre og taktiske retikler. Den optiske kvaliteten er ikke viktig men 100% pålitelig siktejustering er et must. Glem europeiske kikkerter. De er for tunge (og for dyre..) Hvis du er rask går det sikkert an å få tak i Leupold VX3 EFR 6,5-20x40 target med Leupold dot som akkurat har gått ut av produksjon. Proffene skyter gjerne med fast 24x eller mer.. Det finnes selvfølgelig egnede target kikkerter fra andre produsenter som Weaver og Sightron. Swarovski Z5 3,5-18x44 P BT L, som veier kun 450g, er det dyre europeiske unntaket som bekrefter regelen. Den bør imidlertid kjøpes fra USA for å få duplex retikkel i den. Til montasjer bruker man enkle ringmontasjer i alu eller stål. Picrailskinner er bare tull og borkastet tilleggsvekt. Tilt kan eventuelt bygges inn i ringer fra SportsMatch eller Burris med tiltinnsats.

Link to comment
Share on other sites

De som sier at man skal ha "balanse mellom hendene" på ei rifle har aldri skutt bra eller vunnet noe på MS..

Ei jaktrifle til å bære skal ha balanse mellom hendene, helst ca der du holder den i ei hand. Ei rifle til å skyte godt stående skal ha balansen så langt fram som mulig, men uten at du blir plaget med at den vipper fram - det vil den i praksis aldri gjøre under vektgrensen 4.6kg, så "lengst mulig fram" er en formulering jeg tror er god.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man kan mene mye om rifler, optikk og regelverk men skal man bli god til å skyte metallsilhuett med rifle er det en ting som er viktigere enn noe annet. Du må skyte, og du skal helst skyte mye.

 

Stående skyting med rifle på lange hold og små figurer er krevende. Du bør ha ei rifle som har god nok egenpresisjon til å treffe blinken, bortsett fra det er det viktigere å komme i gang med skytinga enn å vente på å få råd til eller å få tak i det perfekte våpenet.

 

Når man skal skyte mye, og ha råd til å skyte mye så, kommer 22lr og luftrifler virkelig til sin rett. Som Torf nevner så kan man finne rimelige eldre 22lr rifler med super presisjon som er fine utgangspunkt for å bygge Finrifle silhuettrifle. Eller så kan de brukes til Finrifle fri slik som de er bare med å sette på en kikkert.

 

Finrifle Light (Produksjon på norsk), finnes det også mye å velge mellom. Legg merke til lavere vektgrense og større restriksjoner på hva du får gjøre med rifla.

 

Selv skyter jeg Grovrifle Silhuett og Hunter med Sauer 202 i 6,5x55, Finrifle Light med Anschutz 1416 og Finrifle Silhuett med Anschutz 54MS.

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg Grovrifle Silhuett og Hunter med Sauer 202 i 6,5x55, Finrifle Light med Anschutz 1416 og Finrifle Silhuett med Anschutz 54MS.

Jeg har noe som heter Anschütz 64 Silhouette, en slik:

64MSR.jpg

Kan den brukes til noe sånt? Etter mitt syn er den alt for lett og for kort, til å være optimal for stående skyting. Den er ei "vinglebørse" rett og slett, og den har så lett avtrekk at du slipper unna med napp, og lager uvaner.

På ei fririfle så går det an å ha så lett avtrekk, siden rifla er mye (dobbelt?) tyngre, og en kan holde den nok i ro til å kjenne trykkpunktet. Det er ei kjekk rifle til det meste, men til stående frihånd, så skjønner jeg det ikke.

Eller det reglene som dikterer ei slik rifle til MS?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

i t-skjorte

Jeg håper jaggu dette foregår sommerstid...

 

Kan jeg forlenge den med disse loddene?, dvs henge alt sammen ca så langt foran munnigen som jeg får til, skru på en forlengertube utav ville helvete eller noe sånt? Er jo snart en kg å gå på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

64 har vel magasin, min 54 er enkeltskudds. Begge er nok helt ypperlig til å skyte metallsilhuett stående med.

 

Ikke helt sikker på hva du mener med det du sier om vinglebørse osv. Jeg synes min 54 er meget god å skyte med. Både med tanke på totalvekt og avtrekksvekt.

 

Det er som nevnt regelverket som setter begrensninger slik at veldig mye tyngre rifle ikke kan benyttes, men det avhenger mye av hvilken kikkert du setter på.

 

Man vil uansett ikke klare å holde rifla helt i ro når man skyter stående på denne måten. Det beste man kan håpe på er å kontrollere hvilken vei rifla skal bevege seg.

 

Forøvrig kan jeg gjerne kjøpe den rifla di. Hvis du uansett tenker på å bygge den om til det ugjenkjennelige, så er det jo like greit å gjøre det med en rifle som ikke allerede er spesialbygd til MS fra fabrikk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vinglebørse

Fordi den veier såvidt over 3kg uten kikkert, og fordi den utrolig kort, Pipa er vel 50cm. Det er merkelig at ei rifle for MS er så langt ifra det dere mener er ideelt for MS?

 

Man vil uansett ikke klare å holde rifla helt i ro når man skyter stående på denne måten

Det skal gudene vite :mrgreen: Jeg er vant til å prøve å presse av skudd mens Saueren henger i ro på blinken - ikke at det går, men jeg klarer å holde den i ro. Med Annyen, glem det.

Alle mod. 54 jeg har skutt med har vært mye enklere å holde i ro, men det har vel vært matchrifler.

 

Forøvrig kan jeg gjerne kjøpe den rifla di. Hvis du uansett tenker på å bygge den om til det ugjenkjennelige,

No way, det er ei helt fantastisk rifle. og siden den er så lett er den fin for ungene, og en kan skyte stående lang arm uten problem. Den får plass over alt, er presis, og god å skyte med i alle stillinger.

Eneste er det lette avtrekket, jeg synes det er vanskelig å skulle holde ei rifle ( i stående) og så ha et avtrekk man knapt kan kjenne når det går av. det er supert liggende, og supert til BR, men stående... Jeg ender med å hovre over avtrekkeren, og nappe til når jeg er i midten - det funker jo med det lette avtrekket, men for en måte å trekke av på :roll:

 

Hvor har jeg forresten sagt noe om å bygge den om? Den er jo gjenget, og har rail under, så man kan henge på alt mulig og ta det av igjen på sekunder. Skal jeg gjøre noe med den, så måtte det vært justerbar kolbekam og justerbar bakkappe, så den kan stilles mellom min størrelse og ungenes størrelse.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

i t-skjorte

Jeg håper jaggu dette foregår sommerstid...

 

Kan jeg forlenge den med disse loddene?, dvs henge alt sammen ca så langt foran munnigen som jeg får til, skru på en forlengertube utav ville helvete eller noe sånt? Er jo snart en kg å gå på.

 

K

 

Jeg påstår ikke at du har sagt at du skal bygge den om. Det virket bare ut i fra dette innlegget som at du var inne på tanken.

 

Forøvrig er det vel mest Torf som har skrevet hva han mener/synes er ideelt for MS. Jeg synes 54 og 64 MS er helt fine til MS for meg. Jeg er veldig fornøyd med den rifla jeg har.

 

Videre vil jeg presisere at jeg mener noe av det som er viktig innen MS er å finne våpen du som skytter kan gjøre det bra med. I produksjonsøvelsene er det helt avgjørende å finne et våpen som passer deg som skytter, siden det er meget begrenset hva du får lov til å gjøre av endringer. I UNL og Silhuett øvelsene kan man i mye større grad tilpasse våpen til skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Håper du lar Anschutzen være som den er ;)

Jeg har noen småprosjekter på gang med andre 22lr rifler selv, eldre matchrifler som skal gjøres mer metallsilhuettvennlige. Så langt har jeg fått tak i rifle og kikkert.Lenger kom jeg ikke hverken i fjor eller dette året :mrgreen:

 

Jeg er nok ikke den kjappeste når det gjelder å bygge om ting..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...