Jump to content

Har noen erfaring med Remington SPS 700 Tactical?


Malle

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel, da ble det ikke noen SPS Tactical i .308 win på meg i denne omgangen. Jeg fant ut at det var like greit å kjøpe en småviltrifle i .223 rem siden det tross alt er en stund til storviltjakten. I mellomtiden fant jeg ut at jeg like gjerne kunne kvitte meg med .30-30'en som jeg aldri bruker, og heller anskaffe meg en mer praktisk småviltrifle. En .308 Tactical, eller tilsvarende, kan jeg kjøpe til sommeren. Hva skal man ellers bruke feriepengene til :wink: ??

 

Jeg kunne selvfølgelig ha kjøpt en Tactical i .223, og det var den jeg tross alt hadde mest lyst på, men det ser ikke ut til at denne blir å oppdrive i annet kaliber enn .308 før til våren. Derfor falt valget på en SPS Varmint. Det var en eller annen som sendte meg en mail via admin ( :?: ) og fortalte meg at SPS Varmint ikke var brukelig siden løpet ikke var frittliggende. Jeg er klar over dette fra før, men jeg vil rette en takk til vedkommende for omtenksomheten :D !

 

Den stokken som står på Varminten (eller Tactical for den del) fra fabrikken er sannelig ikke mye å skryte av, så den skal byttes ut med en "aftermarket" stokk. Utgangspunktet mitt for å kjøpe en "billigbørse", enten Tactical eller Varmint, var å ha noe å pusle med i vinter. Etter hva jeg har lest meg til, så er det samme pipe og kasse på nesten alle Remington 700 riflene uavhengig av prispunkt. Forskjellen i pris er først og fremst et resultat av hva slags skjefte og finnish de utrustes med. I tilleg til å bytte stokk, så ser jeg for meg nytt avtrekk, innkjøp av tofot, kapping og kroning av pipe, etc. Tanken er å lage en egen tråd om dette "prosjektet" og dele erfaringene med andre som liker tunge, presise og lite bærevennlige børser :wink:.

 

P.S! Ja, jeg vet at en .30-30 for noen er verdens mest praktiske rifle. Jeg har hatt tre av dem totalt, så ikke bli fornærmet av kommentaren over :D !

Link to comment
Share on other sites

Malle skrev:

Hadde vært artig om du gav en tilbakemelding når du har fått den i hende og testet den!

 

Har endelig fått rifla i hus. Har ikke fått skytt enda, det er jo natta ute før jeg kommer hjem fra jobb helgen har vært bortbestilt....

Første inntrykket er ihvertfall meget bra, i forhold til SPS'en jeg hadde tidligere er avtrekket merkbart bedre (selv for en rookie som meg) og ikke minst stokken! Stokken var mitt største ankepunkt mot SPS, men på denne, XCR Compact Tactical er det noe helt annet. Mye stivere, selv om den grønne "Olive Drab" finishen er kanskje litt vel tactical,,, :)

 

Prøver og legge ved noen bilder......

 

normal_IMG_1274.JPG

 

normal_IMG_1276.JPG

 

normal_IMG_1278.JPG

 

normal_IMG_1279.JPG

Link to comment
Share on other sites

sikle, sikle... :D !

 

Gratulerer :D !! Den var jo riktig så lekker. Den grønne HS stokken synes jeg ser fordømt bra ut. Jeg håper at du gir tilbakemelding når du har testet den :D !

 

Har du veid den med alt "stæsjet" montert? Var hevarmskula så stor, eller er det noe du har fått gjort selv?

 

Nok en gang; gratulerer med flott børse!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke veid den, og tror det er like greit.. :)

Tofoten er mest til pynt den tar jeg ikke med i skogen, men kjenner jo at det blir litt å dra på likevel.

Men når en spjæling på 70 kg kan dra på en børse til 4 kg må vel jeg på omtrent 0,11 tonn klare å bære denne... :lol:

 

Heve armen er original Rem påmontert gummiovertrekk. (under hundrelappen hos J&F)

Link to comment
Share on other sites

Flått børse!!! Det eg ikkje forstår er kvifor dere klager på sps 700 tactical? Eg har kjøpt meg ei og den har utrolig presisjon!!!

Den koster 1/3 av det denne gjør og stokken er fantastisk og skyte med.Det blir arti og se korleis presisjonen blir med denne i forhold til min!! Eg skyter (5 skudd samlinger!!!!!) på 15-18 m/m på 100m uten annlegg!!!!! Bruker kun skyte reim, og to fot er for dei som ikkje kan skyte. Eg er skytter har skutt i 20 år i dfs på eit topp nivå. Så eg veit korleis eit godt avtrekk er, og det har sps 700 tacticalen . Det er heilt reint,men kunne vert litt lettere og det er ein smal sak av ein børsemakker. Så dei som vil legge ut 9000 meir for ei slik børse, Det er ikkje vert det!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Dæven tuna, den var fin! Hva slags samlinger får du med den?

Jeg har dessverre ikke fått skytt med den enda. Men gleder meg til å prøve :)

 

Flått børse!!! Det eg ikkje forstår er kvifor dere klager på sps 700 tactical? Eg har kjøpt meg ei og den har utrolig presisjon!!!

Den koster 1/3 av det denne gjør og stokken er fantastisk og skyte med.Det blir arti og se korleis presisjonen blir med denne i forhold til min!! Eg skyter (5 skudd samlinger!!!!!) på 15-18 m/m på 100m uten annlegg!!!!! Bruker kun skyte reim, og to fot er for dei som ikkje kan skyte. Eg er skytter har skutt i 20 år i dfs på eit topp nivå. Så eg veit korleis eit godt avtrekk er, og det har sps 700 tacticalen . Det er heilt reint,men kunne vert litt lettere og det er ein smal sak av ein børsemakker. Så dei som vil legge ut 9000 meir for ei slik børse, Det er ikkje vert det!!!!!!!!!!!!!!

 

Jeg har ikke klaget på SPS Tactical, jeg hadde tidligere en vanlig SPS, jeg har skytt flere elg og rådyr med den, og aldri har hatt problemer med presisjonen. Stokken er i "myk plast" og selv om jeg ikke har hatt problemer med den ønsket jeg en annen stokk.

I stedet for å legge til 4000+ for en ny stokk valgte jeg å bytte våpenet og valgte da en rustfri variant når jeg likevel skulle bytte.

Det er bra at du er fornøyd med børsa di, og 5 skudds samlinger på 15-18 mm uten anlegg er jo ekstremt bra uansett børse!

Klarer jeg noe i nærheten av det med anlegg, er jeg kjempefornøyd.

Hva en børse er verdt kan jo diskuteres, XCR er ikke 3 ganger så dyr, men koster ca det dobbelte. (Prisforskjell i nettbutikken til J&F er kr 4.800,-)

Enhver må finne ut hva slags rifle de ønsker, og eventuelt hvor mye de vil bruke, men at SPS Tactical til 4.350,-, som er kampanjeprisen nå, er et MEGET bra kjøp er det ingen tvil om :)

Link to comment
Share on other sites

Flått børse!!! Det eg ikkje forstår er kvifor dere klager på sps 700 tactical? Eg har kjøpt meg ei og den har utrolig presisjon!!!

Den koster 1/3 av det denne gjør og stokken er fantastisk og skyte med.Det blir arti og se korleis presisjonen blir med denne i forhold til min!! Eg skyter (5 skudd samlinger!!!!!) på 15-18 m/m på 100m uten annlegg!!!!! Bruker kun skyte reim, og to fot er for dei som ikkje kan skyte. Eg er skytter har skutt i 20 år i dfs på eit topp nivå. Så eg veit korleis eit godt avtrekk er, og det har sps 700 tacticalen . Det er heilt reint,men kunne vert litt lettere og det er ein smal sak av ein børsemakker. Så dei som vil legge ut 9000 meir for ei slik børse, Det er ikkje vert det!!!!!!!!!!!!!!

 

:shock: Men i alle dager :shock: !

 

Det er da ingen som har klaget på Tactical vel? Forskjellen på Tuna sin børse og din børse er ikke stor, men XCR'en har en stivere og bedre stokk og en mer fuktighetsbestandig finnish. Dette er likevel ting som koster litt, men den er IKKE tre ganger så dyr. Ellers har SPS serien løp og kasse som er laget med same utstyret og kvalitet som de fleste andre børsene fra "The Big Green".

 

At tofot er for de som ikke kan skyte er nøyaktig hva min bestefar sa da jeg kjøpte min første børse med kikkert... Tofot har sin misjon, men denne må kunne sies å være noe begrenset i forhold til praktisk jakt. Men når du klarer å skyte femskuddsserier på 15-18 mm med bruk av skytereim, så må jeg bare bøye meg i støvet :D ! Det er fanstastisk bra skyting :D !

Link to comment
Share on other sites

Eg trenger ikkje og bruke hjelpe middel for og treffe!! eg bruker skyte reim. Var på banen i gjenn i dag, innetiarsen blei fort brukt opp hehe. Den beste samlinga eg hadde i dag var på utrolige 11m/m på 100m på 5 skudd. Eg skaut 5 serier og alle var på under 20m/m. De viktigaste med og få slike samlinger er og teste forskjellige kuler og krutt. Eg bruker norma n11 42,5gr og sierra 150gr. Og innskyting av pipa er viktig der er det mange som slurver!!! Må herde bommene i løpet før du kan skyte mange serier på rad med samme presisjon. Det hjelper ikkje med dyre våpen vist ting ikkje blir gjort i rett rekke følger. Kan ikkje berre dra opp på banen og fyre løs med eit nytt våpen. Slik mange gjør eg snakker med erfaring fra dfs i 20 år, har skutt opp 10tals løp gjennom min kariere på skyte banen.

Link to comment
Share on other sites

Eg trenger ikkje og bruke hjelpe middel for og treffe!! eg bruker skyte reim. Var på banen i gjenn i dag, innetiarsen blei fort brukt opp hehe. Den beste samlinga eg hadde i dag var på utrolige 11m/m på 100m på 5 skudd. Eg skaut 5 serier og alle var på under 20m/m. De viktigaste med og få slike samlinger er og teste forskjellige kuler og krutt. Eg bruker norma n11 42,5gr og sierra 150gr. Og innskyting av pipa er viktig der er det mange som slurver!!! Må herde bommene i løpet før du kan skyte mange serier på rad med samme presisjon. Det hjelper ikkje med dyre våpen vist ting ikkje blir gjort i rett rekke følger. Kan ikkje berre dra opp på banen og fyre løs med eit nytt våpen. Slik mange gjør eg snakker med erfaring fra dfs i 20 år, har skutt opp 10tals løp gjennom min kariere på skyte banen.

 

Jeg har bestandig drevet "innkjøring" av nye løp ved å skyte et skudd, pusse løpet og gjenta. Etterhvert går jeg over til å gjøre dette mellom treskuddserier. Men når du snakker om å "herde bommene" blir jeg nysgjerrig. Er det samme prosessen du snakker om, og i såfall hva legger du i "å herde"?

 

Det er flott at du er en glimrende skytter og at du er fornøyd med riflen din :D , men er det noen grunn til å gå hardt ut mot andre som har andre prioriteringer? Det er langt i fra alle som har tid, eller for min egen del; evner, til å bli en like habil skytter som deg. Jeg har selv drevet med skyting av forskjellig slag i nærmere 25 år og kjøpt og solgt alt for mange våpen, men greie 12mm samlinger med reim? Kanskje en gang i mellom, men på det jevne? Nope 8) .

Link to comment
Share on other sites

Ka folk vil bruke for hjelpe middel på banen for og treffe får være opp til kvar enkelt. Eg meiner kun at skyting dreier seg om liden skap og dyktig hett. Eg forventer ikkje at alle er like gode og skyte,men du blir ikkje god og skyte med 2fot og støtte. Du skal kansje felle eit dyr og ka sjer då???? Sikter hopper over heile dyret og da kan du sjøl tenke deg ka som sjer. Men det der opp til kvar enkelt korleis dei vil legge opp skyte treninga si. Eg bruker ikkje mykje tid på skyte banen lengre, men det er kjekt og se at enkelte våpen som ikkje har det beste forutsetningane for god presisjon har det. Eg ler inni meg nar eg hører at folk ikkje kjøper eit våpen fordi stokken tar borti framme ved bruk av 2fot. Herde prosessen av eit løp er noe heil annet en og pusse løper.Eg bruker den samme måte som deg når det gjeller det. Herding er ein varme og kjøle prosess av bommene,som eg gjør med mine våpen ved innskyting av løp. Noen ting holder eg for meg sjøl så det får du ikkje vite.

Link to comment
Share on other sites

Ka folk vil bruke for hjelpe middel på banen for og treffe får være opp til kvar enkelt. Eg meiner kun at skyting dreier seg om liden skap og dyktig hett. Eg forventer ikkje at alle er like gode og skyte,men du blir ikkje god og skyte med 2fot og støtte. Du skal kansje felle eit dyr og ka sjer då???? Sikter hopper over heile dyret og da kan du sjøl tenke deg ka som sjer. Men det der opp til kvar enkelt korleis dei vil legge opp skyte treninga si. Eg bruker ikkje mykje tid på skyte banen lengre, men det er kjekt og se at enkelte våpen som ikkje har det beste forutsetningane for god presisjon har det. Eg ler inni meg nar eg hører at folk ikkje kjøper eit våpen fordi stokken tar borti framme ved bruk av 2fot. Herde prosessen av eit løp er noe heil annet en og pusse løper.Eg bruker den samme måte som deg når det gjeller det. Herding er ein varme og kjøle prosess av bommene,som eg gjør med mine våpen ved innskyting av løp. Noen ting holder eg for meg sjøl så det får du ikkje vite.

 

Vel, jeg har da skutt både med og uten tofot og jeg har skutt fra sittende, stående, liggende, med og uten anlegg, i snø, i vind, etc. Dette for å trene mest mulig praktisk i forhold til jakt. Jeg kan likevel ikke påstå at jeg kan skyte like fantastiske samlinger som deg i hver serie, selv om jeg skulle finne på å skyte med tofot. Femskuddssamlinger kan være en god vitnesbyrd i forhold til rifle og skytter, men på jakt så skyter jeg stort sett ett skudd. Selv om jeg har begått den dødssynden (i følge deg) å skyte samlinger fra benk eller tofot, så har jeg aldri opplevd at siktet hopper over hele dyret av den grunn.

 

Det er fint at du er en skytter i den absolutte toppklassen, men det er synd at du ikke vil dele "herding-av-bommer-trikset" med resten av forumet. Hvorfor du ikke vil det er din sak, men av en eller annen grunn, så tror jeg ikke at det er mange andre som kjenner til den prosessen...

 

Jeg går ut i fra at du er nedlesset av trofeer fra landskytterstevner og lignende, og siden du ikke lengre skyter aktivt, så vil det jo være synd om du ikke kunne dele hemmelighetene dine med oss andre som likevel ikke ville blitt dine konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at du har funnet ein måte og bruke 2fot og slike hjelpe middel ting til jakt.

Det er positivt at eit skudd treffer der det skal. Eg har sikkert skutt 30 hjort og 80% av dei har eg skutt ståande med dødelig utfall på 1 skudd. Men dei som bruker hjelpemiddel for og treffe blir veldig fort hårsår når flesteparten av jegerane klarer seg veldig godt uten slikt. Eg kommer fra hordaland du skulle stilt opp på banen min med 2fot så trur eg du hadde skrudd den fort av igjenn :lol: Vi bruker ikkje slikt vi vestlendinger. Noen mestrer det og skyte noen skulle aldri had våpen sånn er det bare.(Kansje eg skulle kjøpt meg ein 2fot ,det ser veldig tøfft ut. Det er det einaste positive eg kan se) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for å kjøpe en tactical nå :D

Så var det valget mellom .223 og .308! Ikke helt sikker, men trur jeg går for .223 og Atec CMM-6 demper! Noen som er uenig i valget?

 

Vurderer også å selge ATI mauseren min, men da har jeg ikke noen storviltrifle lengre. Hadde SPS Varmint versjonen komme i .300wm så skulle jeg kjøpt den og.

 

Er det lett og justere X-Mark Pro avtrekket selv?

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at du har funnet ein måte og bruke 2fot og slike hjelpe middel ting til jakt.

Det er positivt at eit skudd treffer der det skal. Eg har sikkert skutt 30 hjort og 80% av dei har eg skutt ståande med dødelig utfall på 1 skudd. Men dei som bruker hjelpemiddel for og treffe blir veldig fort hårsår når flesteparten av jegerane klarer seg veldig godt uten slikt. Eg kommer fra hordaland du skulle stilt opp på banen min med 2fot så trur eg du hadde skrudd den fort av igjenn :lol: Vi bruker ikkje slikt vi vestlendinger. Noen mestrer det og skyte noen skulle aldri had våpen sånn er det bare.(Kansje eg skulle kjøpt meg ein 2fot ,det ser veldig tøfft ut. Det er det einaste positive eg kan se) :mrgreen:

 

Vel, jeg er fra Bergen og sist jeg sjekket var Byenes By fortsatt i Hordaland :wink: . Riktignok er jeg bosatt på Hedemarken for tiden (og det er et flott fylke med mange dyktige jegere og skyttere), men jeg er definitivt vestlending i sjel og sinn! Med andre ord så har jeg avfyrt mesteparten av mine skudd på vestlandske skytebaner og i vestlandske jakterreng. Jeg har da sett en og annen tofot der også.

 

En bekjent av meg har skutt uhyggelig mange hjort, langt flere enn noen andre jeg kjenner, men han er faktisk ikke en spesiellt god skytter. Som han sier selv: "jeg er jeger, ikke skytter". Så vidt jeg vet, så har han ikke skadeskutt noe dyr så langt. Dette er sannsynligvis fordi at han kjenner sin begrensning og jakter deretter.

 

Men for all del, jeg er enig i at det finnes individer som ikke burde reise på jakt før de har trent litt mer på banen. Jeg lå ved siden av en (vestlending) på oppskytingen til prøven for noen år siden. Denne karen var iført "halve norrøna katalogen", hadde zeiss på børsa og en børse som så skikkelig flott ut, og med en skikkelig "tunnellåpning" i løpet. Det smalt noe inn for j...lig, men han traff ikke papiret på 100 meteren. Da jeg var ferdig med prøven, så fikk jeg anledning til å gløtte bort på han. Han løftet børsen, vridde ansiktet vekk fra siktet, lukket øynene og reiv skikkelig i avtrekkeren... :P

 

Det er vanskelig å kjøpe seg gode treff :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for å kjøpe en tactical nå :D

Så var det valget mellom .223 og .308! Ikke helt sikker, men trur jeg går for .223 og Atec CMM-6 demper! Noen som er uenig i valget?

 

Høres ut som et utmerket valg hvis du spør meg :wink: !

 

Vet du om noen som har Tactical i .223 på lager? Jeg har lett høyt og lavt, men alle svarer det samme: "vi får den ikke inn på lager før tidligst i januar/ februar :? ". Jeg har derfor bestilt en Varmint i .223, men aller helst vil jeg ha en tactical pga riflestigningen og løpslengden.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling, har sendt mail til J&F og sagt jeg vil ha en Tactical .223 gjenga i 1/2"x28 (us. standard?) og CMM-6 demper nu!!!

Kunne tenke meg å ha demperen på en AR15 når jeg blir rik..

 

Håper dei har den inne, hvis ikke må jeg bare vente :(

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling, har sendt mail til J&F og sagt jeg vil ha en Tactical .223 gjenga i 1/2"x28 (us. standard?) og CMM-6 demper nu!!!

Kunne tenke meg å ha demperen på en AR15 når jeg blir rik..

 

Håper dei har den inne, hvis ikke må jeg bare vente :(

 

Har snakket med de for ca to uker siden og jeg er dessverre redd for at du må vente. Det nærmeste jeg kom var en 700 VTR (Vermint Tactical Rifle) i .223, men denne har trekantet løp med munningsbrems ( :!::?::!: ). Jeg ser på meg selv som ganske fordomsfri, men denne ble rett og slett for sær.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på riflestigningen til varmint og tactical i .223? Hvis jeg kjøper en varmint og kapper pipa, vil ikke dette fungere like godt som en tactical?

 

Må kansje bare bite i det sure eple og kjøpe i .308, J&F kunne ikke levere til like god pris etter jul :(

Mer logisk å ha en .223 og en .300wm enn .308 :(

 

Åhh, dritt jeg hater luxusproblemer!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på riflestigningen til varmint og tactical i .223? Hvis jeg kjøper en varmint og kapper pipa, vil ikke dette fungere like godt som en tactical?

 

Tactical børsa har en kjappere riflestigning (1:9) enn Varmint (1:12). Dette skulle tilsi at Tactical modellen vil være bedre egnet til å stabilisere de tyngre kulene i .223.

 

Jeg la forøvrig ut en tråd med akkurat dette spørsmålet:

 

viewtopic.php?f=14&t=10169

 

Som du ser av denne, så er det ikke trukket noen entydig konklusjon på om en såpass kort pipe med riflestigning 1:12 vil klare å stabilisere de tyngre kulene i .223. Med de lettere kulene tror jeg ikke at det blir noe problem, men jeg har bestemt meg for å beholde det lange løpet. Jeg kommer uansett til å kjøpe en .223 først og en ny storviltbørse nærmere sommeren. Da jeg snakket med J&F, så fortalte de at de hadde 20-30 Tactical i .308 på lager. Jeg tviler på at alle disse blir solgt før jul, så det ville forundre meg om ikke det var mulig å få et godt tilbud etter jul også :wink: .

Link to comment
Share on other sites

@Malle

 

Du sier at 223 Tactical'n har 1:9 riflestigning, har du en link til en side der dette står?

Det eneste jeg greier å finne er denne siden hos Remington og der står det kun at SPS har 1:12, det kommer ikke frem om det er forskjell på de to modellene. Jeg trodde Varminten og Tactical hadde samme riflestigning, men det er godt mulig jeg tar feil..... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at du har funnet ein måte og bruke 2fot og slike hjelpe middel ting til jakt.

Det er positivt at eit skudd treffer der det skal. Eg har sikkert skutt 30 hjort og 80% av dei har eg skutt ståande med dødelig utfall på 1 skudd. Men dei som bruker hjelpemiddel for og treffe blir veldig fort hårsår når flesteparten av jegerane klarer seg veldig godt uten slikt. Eg kommer fra hordaland du skulle stilt opp på banen min med 2fot så trur eg du hadde skrudd den fort av igjenn :lol: Vi bruker ikkje slikt vi vestlendinger. Noen mestrer det og skyte noen skulle aldri had våpen sånn er det bare.(Kansje eg skulle kjøpt meg ein 2fot ,det ser veldig tøfft ut. Det er det einaste positive eg kan se) :mrgreen:

 

 

Ja er skyteferdighetene dine like gode som selvbildet ditt så er det ikke mange som kommer nær deg på resultatlistene...

Link to comment
Share on other sites

@Malle

 

Du sier at 223 Tactical'n har 1:9 riflestigning, har du en link til en side der dette står?

Det eneste jeg greier å finne er denne siden hos Remington og der står det kun at SPS har 1:12, det kommer ikke frem om det er forskjell på de to modellene. Jeg trodde Varminten og Tactical hadde samme riflestigning, men det er godt mulig jeg tar feil..... :oops:

 

Jepp :D! Det står feks her:

 

http://www.thefiringline.com/forums/sho ... p?t=265379

 

Den har samme løp og riflestigning, men ikke finnish, som XCR tactical og den kan du finne med oppgitt riflestigning på remington.com.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker.

Ikke helt offisiell side det der men det høres jo greit ut. :D

 

Har en LTR selv og den har 1:9, denne rifla har gitt meg mange gleder når det gjelder presisjon, med alt fra Berger 30 HP til 75grn kuler. Partizan 75 HPBT Match er en kule som har vist svært god presisjon, og med en passe dose N540 ( 840m/s ) så har den fungert bra ut til 500 m. Med tanke på at kula koster kr 1 pr stk er den ett funn, i hvertfall i rifla jeg har....

 

hjemmelading.no selger disse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker.

Ikke helt offisiell side det der men det høres jo greit ut. :D

 

Har en LTR selv og den har 1:9, denne rifla har gitt meg mange gleder når det gjelder presisjon, med alt fra Berger 30 HP til 75grn kuler. Partizan 75 HPBT Match er en kule som har vist svært god presisjon, og med en passe dose N540 ( 840m/s ) så har den fungert bra ut til 500 m. Med tanke på at kula koster kr 1 pr stk er den ett funn, i hvertfall i rifla jeg har....

 

hjemmelading.no selger disse. :wink:

 

VTR sier du? Jeg har vurdert denne siden den er tilgjengelig og har "riktig" riflestigning, men trekantet løp... og munningsbrems...? Jeg tror jeg blir litt konservativ i denne sammenheng, men blir fryktelig nysgjerrig på hva slags samlinger du får ut av denne.

Link to comment
Share on other sites

 

Du finner en del grupper jeg har skutt med rifla i Kuletest 223 Rem. :wink:

 

Jeg må bare ta av meg hatten for denne testen :D ! Veldig bra arbeid og skikkelig informativ :D ! Jeg fikk svar på en del ting jeg har gått rundt å grublet på. En "must read" for alle som vurderer rifle i .223!

 

P.S! Hvor fikk du tak i denne LTR' en? Og til hvilken pris? Jeg regner med at den også finnes i .308 og den er en sterkkandidat til ny storviltbørse for min del.

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Jakt og Friluft skaffet rifla, pris kr 11 000 for en to tre år siden, men jeg tror den koster det samme fortsatt. Den kommer i 223 og 308. Ellers så har du Police modellen, samme rifla men med noe fyldigere stokk og pipe på 60cm. Denne kommer også i 7mm Rem Mag, 300 Win Mag og 300 Rem Ultra Mag i tillegg til 223 og 308. Prisen mener jeg er den samme på begge.

 

Se her også.

Link to comment
Share on other sites

Hva er erfaringene med disse 20" pipene i 308 med tanke på hastighet og kulebane. Blir de ikke litt vel kort løp med tanke på å få utnyttet hastigheten i 308 (forbrenning av krutt) Jeg trodde man sa at man grovt sett bør ha minst 52 cm lang pipe for å utnytte potensialet i 308?

Link to comment
Share on other sites

Noe hastighetstap har man med kort pipe ja, men til gjengjeld større sjanse for bedre prestasjon.

Kommer ann på hva du skal bruke den til, det er en balansegang. Skal du bruke den til æljjakt så bryr elgen seg fint lite om du har 40cm pipe eller 60, har ingenting å si.

 

En 6.5 kan komme under kravet med minimal pipe, men den er tett på grensa uansett.

 

Kommer du under kravet så er det så klart ulovelig pga. det må være en grense med god sikkerhetsmargin, men treffer du vitalt med feks. en .223 så detter den, skadeskyter du den med en .223 så hadde du med stor sannsynlighet skadeskutt den med en .300wm uansett! Plasseringa har 10x mer å si enn om du har en .375 H&H, men for all del hold deg over kravet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Herde prosessen av eit løp er noe heil annet en og pusse løper.Eg bruker den samme måte som deg når det gjeller det. Herding er ein varme og kjøle prosess av bommene,som eg gjør med mine våpen ved innskyting av løp. Noen ting holder eg for meg sjøl så det får du ikkje vite.

 

Jeg kan godt dele med meg :D Slik skal det gjøres.

 

For å maksimere levetiden på løpet, nøyaktiheten og å minimere rengjøring

kravet, må man bruke følgende innskyting av løpet.

Denne prosedyren gjøres best når løpet er nytt eller nylig borret. Denne

innkjøringsprossedyren "kapsler inn" løpet med å polere løpet under varme

og trykk. Du må først rengjøre løpet for både krutt og kobber.

Du tørker løpet og skyter en runde.

Du renser så løpet med Shooter's Choice Solvent, etterfulgt av

Sweets 7,62 kobber remover. Igjen, må løpet være helt rengjordt

før du skyter neste runde. Denne prosedyren med å skyte ett skudd, deretter rense,

må gjøres totalt 10 runder. Etter den 10. runden, tester

du våpnet for grupper ved å skyte tre-runder , med en komplett løps

rengjøring mellom hver gruppe totalt fem skutte grupper (15 runder totalt).

(Løpet kommer fra fabrikken med 60 test-skudd allerede gjennom det.vet ikke om dette gjelder alle våpen)

Løpet er nå innskutt, og vil gi overlegen nøyaktighet og forlenge levetiden på løpet. Den vil også være lettere å rengjøre fordi overflaten er

gjevnere. Det fulle potensialet av nøyaktigheten vil kanskje ikke blir lagt merke til før etter 100 runder eller mer har blitt avfyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg vurderer å kjøpe meg denne rifla, men trenger litt mer info om den enn det som remington's nettsider forteller og testen hos Snipercentral.com.

 

Så til dere som har en slik rifle, hva er bra og dårlig med den?

Jeg skal primært bruke den til jakt og treningsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en sånn rifle og er godt fornøyd med den. Den største minuset er at den har houge gummistokk. Jeg synes den svikter litt når jeg skyter. Men etterhvert så skal jeg få beddet den og satt på HS precision stokk. Siden du har tenkt å brukte den til jakt så vær klar over denne har tung pipe, og har vekten der etter :)

 

Alternativt så kan du velge denne:

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=10860

 

Denne har hs precision stokk.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 stk Rem 700 SPS tac, en i 308 win (storerem) og en i 223 rem (lillerem), og har hatt de i et års tid.

Liker begge riflene godt, og var litt skeptsisk til Houge stokken i begynnelsen, men her ettervært blitt godt fornøyd med de.

Storerrem i 308 win har eg hatt gode samlinger med Nato RA-00 (Skarpskytterlott), med samlinger på rundt

25 mm på ca 100 m. Minn jaktkompis og Ladesjef(nerd) Duble`mener at det er større potensial i børsa på presisjon ved hjemmeladning. Børsa har siden septemeber vert på utlån hos en jaktkammerat som skulle kjøpe seg børse, men som havnet opp med nytt kjøkken istedenfor.

 

På Lillerem slet eg litt med presisjonen i begynnelsen da eg brukte noe Nederlansk Nato med 62 grs kuler,

Samlingene lå på ca 70 mm på 100m med denne ammoen, Det viste seg at Rilen ikke hadde nok snurr på riflestigningen 1:9 for å stabilisere så lange og tunge kuler.

Ladesjefen Duble`kokte sammen noen hjemmeladet produkter, som virkelig :shock::shock::D

viste presisjonen på børsa. Med 55 grs Nosler Balistic Tip klarte han å få 10 mm samlinger på ca 100 m.

Med 55 grs Game king lå samlingene på ca 15 mm.

Han skal prøve å koke sammen andre resepter som kan brukes med blant annet Speer TNT, Nosler Partition 62 grs, og Swift 75grs Sirocco (blir nok i tyngste og største laget, men i prøves ut i forskingsøyemed ).

Krutte som brukes er Vita N133 og N 135 (vet ikke ladninger han har).

 

Vil si at de er gode rifler til en Ok pris.

Ved kjøp av en REm 700 SPS tac har man mange muligheter for utbyggingprosjekter med oppgardering av blannt annet stokker som HS og McMillan og KKC.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Ser for meg at jeg kommer til å bytte stokk etterhvert, kanskje AICS eller HS.

Det at rifla veier "litt" gjør ingenting for min del. Personlig så syns jeg det er bedre å ha litt tyngde i våpena jeg skyter med.

Det er .308 utgaven jeg kanskje kommer til å kjøpe meg. Den Police LTR utgaven er nok litt dyr for mitt budsjett nå. Jeg trenger jo også optikk og montasjer.

 

Venter faktisk på pris nå hos forhandler og våpen søknad skal leveres inn i dag :D

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefal Leopold QR motasjer, har det på nesten alle mine våpen.

Har den fordel at en lett kan bytte mellom ulike kikkertsikter mellom de ulike "jaktsesongene". Har ett sikte til storvilt (4-12x50), og ett til gås,skav, kråker og andre skadedyr (6-18x40).

Hvis du kjøper en slik, bestill gjerne en ekstra hevarmskule i gummi på sluttstykket (som gir bedre grep). Dette er å anbefale.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nå fått rifla i hus og venter på montasjer før den er klar til bruk. Syns stokken virker ganske så fin, har ikkje skutt med den enda, men den er god å holde i og størrelsen er jo genial.

Kikkertsikte eg har kjøpt er Trijicon Accupoint 2.5-10 x 56

 

Dette bør bli et godt redskap når jakta begynner

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Eg var og henta mi 700 tactical på mandag (308w) 8)

Betalte 7100.- med leopold kikkert montasje. (sykkel og sport, Stord)

Var heldigvis jakttrening også på mandag, så eg fekk skutt inn rifla og kikkert.

Eg kjøpte ikkje pakke, då eg hadde kikkert fra før.

Var overaska over rifla, relativt lett med tanke på løps diameter, og eg hadde høyrt litt forskjellig om avtrekket,

men eg må sei eg var nøgd med avtrekket etter å ha justert da litt lettare en org. Er jo kommen ny avtrekker på dei (X-Mark Pro).

Eg prøvde og ta ein 100 lapp mellom skjefte og løpet etter 20 relativt tette skudd, og det var fortsatt god klaring.

Skjefte synest eg også var bra. Veldig godt grep :) er eit slags gummi belegg på heile skjeftet.

 

Så foreløbig er eg godt fornøgd med kjøpet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...