Dato/klokkeslett: 21 Sep 2014, 04:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvilken snøfreser?
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå gå det mot vinter, og fruen er impregnert. Da kan man ikke godt forvente at hun skal måke 100 m vei når jeg er offshore. Så da trenger jeg en snøfres. Markedet er stort, og prisene varierer fra 7000,- til 50000,- Hvor stor trenger man egentlig, hva bør man ikke kjøpe, osv? Noen med erfaring å dele?

Topp
Skriv svar 
 Innleggets emne: Re: Hvilken snøfreser?
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 20:07 
Avlogget

Styr i alle fall unna Stiga! Honda er navnet, og en på 8-10 hestekrefter burde vel gjøre jobben.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 20:08 
Avlogget

man har 2 typer.
honda og alt det andre.
fordeler med honda:
man får alltid tak i ting om noe skulle ryke.
noe som de sjelden gjør.
starter alltid lett.
holder seg bra i pris.

jeg har kjøpt en honda 4,9kw belter og elstart til vinterens sesong.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 20:18 
Avlogget

jan egil skrev:
og elstart til vinterens sesong.

Det er et godt tips til de som ikke har "trøkk" i armene lenger.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 20:24 
Avlogget

haha, man er sliten etter å ha dratt i ladearmen hele dagen når man skal ut og fjerne snøen på kvelden :lol:

gidder ikke å fjerne noe som allerede sitter på fresen,

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 20:44 
Avlogget

Så du blir sliten av å dra i "ladearmen" hele dagen 8)
Det jeg tenkte på med elstart var eldre damer uten styrke som oss gutta, min mor trenger hjelp til å starte gressklipperen. Kan vel ikke nekte å hjelpe til så lenge hun har trøkka noe så vanskelig som meg ut av seg... :wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 04 Okt 2011, 21:00 
Avlogget
Vaabentherapeut
Brukerens avatar

Elstart er egentlig nærmest overflødig på Honda..den starter alltid på første..med et lett, kort drag..
Beltedrevet maskin i størrelse 760, 960, eller hva de nå måtte hete i år anbefales..

Har fått ferdig ny forsyning Raudolje for salg.. Send meg en PM hvis du trenger noe..

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 05 Okt 2011, 00:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Honda er tingen er så enkel at din mor kan lære seg og bruke den

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 05 Okt 2011, 00:31 
Avlogget

På 100m vei hadde jeg kjøpt en kompaktlaster.
Denne har ca. 1000 bruksområder og trenger ikke koste all verden.
Jeg betalte 15000,- for Mustangen min og den har aldri hatt et eneste feilslag.
Den har til og med EL-start! :overrasket:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 05 Okt 2011, 07:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Ole Netland
jeg vil nå og støtte siste taler....

til så pass med vei vil jeg anbefale å gå for noe litt større enn fres hvor du går bak.. Går ut fra du kanskje har litt annet vei vedlikehold og gjennom året på den veien?

se linken under for eksempel på noe som må være fint til ditt bruk (ja det er ikke det feitetste merket, mer ment som et eksempel)

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=29971033

og slenger du så på en slik som dette kan det snø så mye det bare vil i vinte...
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=30918956

Leser mye, skriver lite.

Skal du ha tak i meg så bruk mail, det kan fort gå halvt år mellom hver gang jeg logger på kammert.no.

Skaubjønn skrev:
...grunnen til at folk velger større kalibre enn nødvendig er at de har liten tiss...

Sørlandets Benkskytter Klubb

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 06 Okt 2011, 00:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Jada, joda, det er mye som kan kjøpes. Jeg kan jo også bygge en ny tjenerbolig og ansette en polsk familie som vaktmestere. :winke1: Men nett nå er det snøfreser under 15000,- det er snakk om.
Takker for tips, folkens.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 06 Okt 2011, 00:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Peder Kristoffersen
kjøp en gammel traktor 8)

"Se, i ødemarkene, i skogensomheten, med syn av store vidder og fjernt fra den forvirrende larm, er det personligheter formes."

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 06 Okt 2011, 23:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er helt riktig det ja

Sist endret av Sir den 03 Jun 2012, 21:45, endret 1 gang

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 07 Okt 2011, 11:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Vil anbefale en Honda-maskin.. Har både Honda-fres på hytta og hjemme og ser ikke for meg at jeg kommer til å trenge ny på laaang tid.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 07 Okt 2011, 21:19 
Avlogget

Toro. Minst like bra som Honda og mye billigere.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 07 Okt 2011, 23:06 
Avlogget

Ariens,mitt beste valg så langt i snøfreser verden!

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Okt 2011, 00:09 
Avlogget

jaja kveldstur er sunt sies det :)

100m vei med en liten dyttebortoversnefres.. det blir masse mosjon det!

Men nå aner jeg jo ikke hvor mye sne det er på dine kanter da, og hvordan veien ser ut. MEN - hva med brøyteskjær/plog til pick up'en? Du har vel skikkelig bil regner jeg med? :)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Okt 2011, 16:58 
Avlogget

eller egen snørydde-bil :mrgreen:

Bilde

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Okt 2011, 17:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan anbefal Honda på det sterkeste. Har Honda i både snøfreser og gressklippetraktor. Derimot naboene har Stiga, de har mye problemer med snøfreseren. :lol:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Okt 2011, 18:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Christer
hey. på jobben selger vi Honda, og på 2 år har vi ikke hatt noen reklamasjoner på de.
honde er skjeldten feil på, lett å starte, god kaste rekkevidde osv;)

når man skal kjøpe snøfres så har ikke hestekrefter på fresen noe å si, se på bredden;)
hjemme har vi selv en 760 med el start og belter og er stor fornøyd:)

belter eller hjul? kommer helt ann på snømengde, terreng osv;)
fordelen med hjul er:
at du kan hive på kjettinger vis det er veldig glatt.

fordelen med belter er: klatrer lett opp trappa vis du skal frese av altan,
klatrer lett opp på høye brøytekanter
lett å styre

kjøp honda, da har du snøfreser i MANGE år;)
kjøper du stiga må du være glad i å skru:P

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 09 Okt 2011, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Tom Helgesen
Cox skrev:
Toro. Minst like bra som Honda og mye billigere.
Veldig lite feil med Toro og mange modeller, men denne burde match budsjettet http://www.hako.no/swe_nor/gressklippere/Snoslungor/Toro_Power_Max_8.26_O.php

Jämthunder fra Botnebekken http://botnebekken.com/
Jobber med våpen hos XXL.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 12:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Johan
Ganske artig å se hvordan alle fremhever Honda som det eneste brukbare :P

Honda er gode fresere, det er det ingen tvil om, så koster de ca dobbelt så mye som er ariens, toro osv.. om man kjøper den ny da.

Du vil kunne få en god honda freser til under 15K brukt, å så lenge fresen er velholdt er ikke det noen fare og kjøpe seg brukt freser.

Det folk sier om at stiga bare er piss skulle jeg gjerne fått utdypt litt mer, da de bruker briggs & stratton motor som er mest brukt på mer kjente merker, og er stort sett temmelig skuddsikkre. (bortsett fra honda som lager motorene selv.)

Om du kjøper en fres av ett kjent merke som fortrinnsvis har briggs motor vil du mest sannsynlig bli fornøyd. Men en ting du absolutt bør styre unna er alle disse kani freserne som er på markedet som er rimelige, de holder rett å slett ikke mål.

Jeg skrur en del på snøfresere siden det er en liten hobby, å jeg hadde mye heller kjøpt en 25 år gammel ariens, canadiana, norlett eller noe sånn enn en kina freser. Bare man er nøye på å ha nok olje på motorene så går å går de stort sett.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 12:36 
Avlogget
Vaabentherapeut
Brukerens avatar

Noen nevnte litt lengre opp i tråden at det finnes to typer snøfresere; Honda, og de andre.. Med et lite unntak som bekrefter regelen er det faktisk slik...

Hvor er forskjellen? Motoren?

Forskjellen ligger i kraftoverføringa fra motor til drivverk og freseaggregat.. og virkningsgraden på denne. Dette var utslagsgivende for meg da jeg pensjonerte min 25 år gamle Stiga i fjor og kjøpte meg .. en brukt verkstedoverhalt Honda 828T..

Hondaen overfører kraften ved hjelp av hydraulikk.. en rem fra motoren driver en hydraulisk pumpe og thats it. Lite til ingen belastning på den reima og følgelig lite til ingen slitasje. Hydrauliske motorer sørger for resten..

Naboen min hadde en 3-4 år gammel Ariens av imponerende størrelse. Utover vinteren bemerket han titt og ofte hvor mye fortere den mindre Hondaen spiste brøytekantene, freste dypere og kasta snøen lengre.. Samme vinter fikk han trøbbel med fremdriften på denne og jeg hjalp ham å undersøke dette..

Overraskende nok var denne utstyrt med samme friksjonshjuloverføring/giring til drivhjula som min gamle Stiga og det var..akkurat som på gammelstigaen, her problemet lå..sluring og hard gummi. Hos forhandler hadde han fått opplyst at det kunne være drivremmene, og dette kunne det godt mulig ha vært siden disse ofte spises i et tempo på 1 sett/år på sånne konvensjonelle maskiner..

La oss gjøre en lang historie kort; det siste jeg så til Ariensfreseren hans var her for noen uker siden..på en tilhenger. Da naboen kom tilbake med tilhengeren stod det en Honda på den.. :mrgreen:

Har fått ferdig ny forsyning Raudolje for salg.. Send meg en PM hvis du trenger noe..

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 12:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, men dette har ingenting med kvaliteten og gjøre i den forstand, jeg vet også hvordan den forskjellen er på disse freserne. Det jeg lurer på er på hvilket grunnlag kan man si: Kjøp stiga og forbered deg på å skru?

Edit: Det med kraftoverføringen til hjuldriften er nå som du sier, ikke den beste løsningen! Men så er det ikke noen heksekunst og skifte friksjonshjul og reim innimellom da... At det blir så kleint at fresen står å man ikke får frest, da har man seg selv og takke.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 14:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kjøpte freser for to år siden, da blei det en Ariens pga pris. Hadde ikke all verden å rutte med.

Ett tips jeg fikk (det beste jeg har hørt hittil) var: Kjøp freser på et sted de selger hagemaskiner og har verksted.... Alt går istykker til slutt. Hjelper lite med en Honda til 50k kjøpt på Jernia når den må sendes inn og blir borte i 4 uker når snøværet står på som verst.

Rask service og deler tilgjengelig på et verksted i nærheten av deg er gull verdt. Uansett merke, modell og pris. Er uansett 5 års reklamasjon på det.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 14:17 
Avlogget
Brukerens avatar

meget klokt KennethA

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 15:08 
Avlogget

Det er samme prinsipp som med motorsag. En bør kjøpe det merket som har best sevicemuligheter lokalt. Hva det står på maskina har således mindre å si.

Når det er sagt, så er det sikkert større tekniske forskjeller på snøfresere enn det er på motorsager, men det er uansett et godt råd.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Okt 2011, 16:34 
Avlogget

Kjøpte snøfreser våren for 2 år siden.
Fikk jo selvsagt ikke mulighet til å prøve den, mend en var velholdt, og så bra ut.

Gleden avr stor ved første snøfall. Kastern skulle prøves. Kasta ikke snø fra den enes siden av veien til den andre en gang... Og da snakker vi bredde som enveiskjørt uten parkeringsmuligheter. Erget meg stort over dette kjøpet.
Fadern ahdde lenge snakket om at han hadde lyst på traktor, men han hadde ikke plas å ha den. Så jeg stiller nå min tomt til disposisjon hvor det da står en gammal traktor med lesseapparat og skjær.
Gull verdt!

Skal du kjøpe brukt; Få prøvd den! Evt skriv i kontrakten at kastelenge skal være tilfredsstillende, og at kjøp kan oppheves hvis ikke.

Kjøper du på butikk er det jo greie reklamasjonsregler for slikt. :-)

---

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Okt 2011, 14:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Løsningen er at du har 2.
en 20 år gammel ariens med hjul. som det aldri har vært noe trøbbel med(ja man må bytte reimer).
og en passe ny honda.
Må bare si jeg er overrasket over hvor langt hondaen kaster snøen.
Men er ikke mye imponert over den elektriske overføringen til utkasteren(fryser og fusker av og til) eller en den bra.
Belter er noe dritt når man få speilis under og snø oppå.
Fremdriften med belter er mye dårligere en hjul og kjetting, men du få justert høyden fint med belter hvis du har mye grus på gårdsplassen.
Har du grov singel på gårdsplassen er det noe dritt med hjul, ellers må du lage noen breiere meier som du bruker hvis grusen ikke er fastfryst.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Okt 2011, 15:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Bosted: Like utenfor Trondheim i den retningen banjomusikken kommer fra.
BowFreak84 skrev:
...briggs & stratton motor som er mest brukt på mer kjente merker, og er stort sett temmelig skuddsikkre.

http://www.youtube.com/watch?v=B-xQtdu6aOg
Nuhvel... :lol:

Og angående topic; jeg har selv eid en Honda snøfres og jeg må si den imponerte. Glefset i seg alt fra tung kramsnø uten å pakke, til harde brøytekanter. Startet på første draget uansett kulde!

EDIT:
Snøfresen ble solgt, nå måker jeg snø med en slik:

Bilde

Langt morsommere... 8)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Okt 2011, 18:31 
Avlogget

Om det er HUN som skal kjøre fresen må etter min mening følgende kriterier være til stede:

-Elstart (om den er aldri så lettstartet er det et smått helvete å hale og dra i votter,varmedress osv og en dag så vil den bare ikke)
-Belter (hjul er Ok nok men for bedre dybdestabilitet og lettere håndtering/balansering er belter må-ha)
-Manuell tutmanøvrering (elmekanikken vil før eller siden ryke til h... og frem og tilbake på vei er det begrenset hvor mye tuting som behøves)
-Hydrostatdrift eller annen form for grei hastighetsregulering og "sving-assistanse"
-Varmehåndtak

I tillegg er følgende kjekt:
-Kjøpt på seriøst verksted som kan fikse der og da om den brune substansen skulle treffe den roterende mekanikken
-Kjøp noe med mer HK enn strengt tatt nødvendig ihht fresebredden for å kunne håndtere alt som måtte ramle ned
-Bytt ut brytesplintene i skovlene med bolter om hun ikke er i stand til å skifte disse selv og holder veien noenlunde ren for stein og vedskier, de svekkes over tid og vil ryke selv uten 100% belastning...

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Okt 2011, 23:22 
Avlogget

Honda eller andre....ga bort min forrige snøfreser sist vinter. Det var en 5 hester Norlett 1978 modell. Startet på første drag i snora hver vinter, egentlig jævlig irriterende da jeg hadde lyst på ny de siste 10-12 årene. Mottageren monterte nye kjettinger på de (altfor) små hjulene, og den funket feilfritt på siste halvdel av vinteren.
Den ble avløst av en ny MTD 8 hester med større hjul. Ja, den har elstart også, men starter på første drag i snora. Prøvde den på et område som ikke hadde vært brøytet under hele snøsesongen i fjor vinter, det var snø til midt på låret. Freseren dro rett inn og kastet snøen langt vekk. Etter 4-5 meter ville den "klatre" opp i snøen, men etter å ha rygget en meter, var det bare å fortsette. Den brøyter ca 65 cm bredde.
Kjøpt på Byggmakker for 11990, og holder den like lenge som Norletten gjorde (gjør) ser jeg ingen grunn til å blåse 30000 på en Honda...Så gammel blir jeg antagelig ikke at jeg greier å bruke opp noen av dem.

It takes but one shot....

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 29 Okt 2011, 14:41 
Avlogget

Mye morsommere å lage seg et snøskjær til hagetraktoren. Har selv store planer i den retningen, og til og med funnet en leverandør av elektriske aktuatorer for å styre dævelskapet - det er jo ingen hydralikk på en slik minitraktor. http://www.firgelliauto.com/. Selve skjæret kan jeg kjøpe til ca 3 K, eller jeg kan mekke et selv med forskalingsplater. Innfestingen på hagetraktoren MÅ jeg gjøre selv, og det blir vinkeljern i hele chassiets lengde som stikker ut foran, med en avstiving. 8)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 29 Okt 2011, 18:03 
Avlogget

Har lite peil på snøfres, men har jobbet som gressklippermekaniker. De rimeligste briggs&stratton motorene tålte ingen ting og ble raskt utslitte, grunnet dårlig plasksmøring som igjen førte til at ventilstyringene ble utslitte på en sesong eller to. Dermed gikk ventilene skjevt og slarkete med "av og på" dårlig kompresjon, så motoren noen ganger gikk og andre ganger ikke alt etter humør. Honda derimot kan jeg ikke huske at vi noen gang hadde reklamasjoner på, eneste var noen som ville bytte inn en femten år gammel honda gressklipper i nyere modell med elstart. Broderen tok den gamle hondaen i innbytte og bruker den selv, flere år seinere. Starter på første drag hver vår. Ikke f... om jeg noen gang skal freser eller klipper med noen av de minste og rimeligste b&s motorene, sånt har jeg skrudd mer enn nok på. De kraftigere og langt dyrere b&s motorene holder nok bedre kvalitet, men langt igjen til honda likevel.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 08 Nov 2011, 00:09 
Avlogget

Biltema har begynt å selge fresere, to typer med 6,5 hk og 11 eller 12 hk. Produsert i Kina, med en Jiang-Dong motor. Mekanikeren hos Biltema sier at dette er Hondas motorfabrikk i Kina, motoren er i hvert fall dønn lik tilsvarende Honda-motorer. Jeg har en liten grøftegraver som er utrustet med en 9 hk Jiang-Dong motor, da jeg fikk et problem med den ble Hondaforhandleren kontaktet, men han nektet plent en gang å se på motoren, påstod at det var et kinesisk plagiat av Honda. Jeg måtte ha en ny dysenål, og kjøpte Honda sin, den skled rett på plass og etter det har min motor gått upåklagelig, gravde ut en hyttetomt med den i sommer. Jeg vet ikke noe om kvaliteten på Biltemas fresere, men de er billige, langt under 10 lapper for den største. Kan vel kanskje være et alternativ.

Send meg en PM dersom du har informasjon om "uønskede hendelser" med våpen, spesielt om du vet om det er benyttet ulovlige våpen. Helst med en referanse slik at jeg kan sjekke bakgrunnsmaterialet.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 08 Nov 2011, 19:48 
Avlogget
Brukerens avatar

De fleste som selger kina fresere skryter fælt av disse "honda" motorene, de har mange forskjellige navn, og det er nok kun kopier. Jada, de ser kliss like ut, men når det gjelder material kvaliteten så er der STOR forskjell.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 22 Nov 2011, 00:20 
Avlogget

Er det noen som har erfaringer med freseren Jula selger på tilbud til snaue 10 laken for tiden?

Halvslitt Sauerpipe i 7.62 ø.kj.
Delvis bransjetilknyttet.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 22 Nov 2011, 00:42 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=894893

Topp
Skriv svar 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter