Jump to content

oppskrift: vi lager en låsbar ammoboks for reiser


høggern

Recommended Posts

siden man skal ha ammo under lås, å siden jeg ofte er på reise, så har jeg tenkt at jeg skulle hatt en låsbar duppedings jeg kan ha ammo i når jeg reiser på feks skytestevner og jakt.

 

hittil har jeg hatt ammo med meg i en låsbar ammokasse, type 12,7mm/50BMG som jeg velvilligst har fått donert fra et stort utenlandsk firma som heter royal marines.

disse er enklere å gjøre denne ombygginga på enn de fleste "norske" slike bokser, fordi hullet i låsemekanismen er så stort at jeg trenger ikke utvide det for å passe øyebolten.

 

tanken var at jeg skulle gjøre denne låsbar. å i dag fant jeg akkurat det jeg trengte. øyebolter, 8mm.

det andre jeg trengte var et par skiver med 8mm hull, et par muttere, en hengelås, en black and decker boremaskin og litt anna verktøy.

her er et lite utvaltg av verktøy og alle delene:

2lxzbc3.jpg

 

slik ser kassa ut uten lokk, før jeg begynner borre:

2643mrk.jpg

 

etter litt vurdering fant jeg ut at her skulle bolten være, så akkurat der ble hullet boret:

157kksn.jpg

tok 1 stk 8mm bor, boret et hull i kassa slik at jeg kunne sette øyebolten slik at jeg kan feste en hengelås på den og sperre muligheta for å åpne kassa uten å ta av hengelåsen.

 

så kappa jeg bolten i passe lengde. skrudde bolten fast med mutter på innsida.

Her er bolten montert

2pplmgw.jpg

 

så klinka jeg enden på bolten slik at det ikke går an skru den ut av muttern. altså kan man ikke skru ut bolten uten å holde igjen mutteren godt. dvs boksen må være åpen for at man skal få mutteren av.

xc7xog.jpg

 

her er bolten montert og lokket satt på å alt er klart for hengelåsen:

2dh5w2b.jpg

 

med hengelås montert:

25pl3xv.jpg

 

x3a990.jpg

 

edit: har fått lagt inn bildene nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt annen kg pris. Selv fikk jeg det transportert av en venn fra statene så hundre kroner var en grei pris.

 

Da jeg hørte om dette første gang gikk jeg innom flere jernvarehandler uten at de kunne hjelpe meg med å finne en løsning som jeg synes vill fungere. Dvs en løsning uten metallbånd, sveising og en masse annet mekk. Din løsning så ut til å være det jeg ikke fant. Et lite spørsmål, hva vil det si å klinke enden på bolten? Jeg forstår formålet men ikke metoden.

Link to comment
Share on other sites

... hva vil det si å klinke enden på bolten? Jeg forstår formålet men ikke metoden.

Kort forklart i denne sammenheng så vil det si å slå på gjengene som stikker ut fra mutteren etter at du har skrudd den på slik at det blir vanskelig/umulig å skru den av igjen.

 

Skru til mutteren, kapp av bolten slik at det stikker ut halvannen mm eller så, hold noe tungt på øyebolten på utsiden av kassen og slå med skarpkanten på en hammer eller lignende på det som stikker ut av gjengene slik at du stuker disse sammen.

 

Selv løste jeg det med Loctite gjengelåsing som lim på gjengene - vil da se dem som klaarer skru det av uten å holde GODT på mutteren.

 

Takk for idéen høggern - det er dette som kalles innovasjon! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

Ifølge forskriften holder det med en låsbar kommodeskuff el.....

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå forskriften, så stilles det bare krav til at ammunisjon skal oppbevares under særslilt lås. Om dette er garderobeskap,ammokasse,kott eller kommode spiller ingen rolle.

Dette er vel fra "gammelt" av hvor det ikke var krav til FG godkjent skap. Da skulle ihvertfall ikke poden lettvint få tak i patroner når han klodde på rifla til far....

 

Men å oppbevare ammunisjon i en liten 12,7 boks er nok ikke så lurt i tilfelle brann. Det blir en liten,men effektiv splintbombe for gutta som skal inn og slokke. Bedre da med en trekasse med lås som brenner opp uten at trykket inni stiger.

Jeg har all ammunisjonen min i et gammelt nattbord som jeg har satt en liten søt hengelås på. Den er da under særskilt lås....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hva med å borre noen hull i 12,7 kassen for å forhindre trykkøkning?

 

Synes 12,7 kassen er ett godt alternativ, men ønsker ikke noen bombe i kjelleren. Har ikke sjekket hvor tett den er, men vil tro den deformerer seg såpass ved første smell at det er god lufting.

 

Sjekk denne videoen:

 

Jeg ble overasket over hvor "lite" farlige disse patronene var under en brann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et par av de låsbare aluminiumskassene på biltema, en til 1299,- og en til 799,- tror jeg hvis ikke husker feil, den miste passa akkurat intill innerskjermen bak i gelandewagen og satt fint der med gjennomgangsbolter på ferieturen til Tigers i fjor, borra på et høl i fremkant langt nede på kassen og foret kantene med teip så gikk løpet på CZ455 ut der fram under baksetet og børsa var nedlåst sammen med håndvåpen og ammo.

 

Sluttstykke og sleider i innerlomma.

 

Nå har jeg Hånnda uten plass til noe som helst og bruker kassene til oppbevaring av ammo i hjemmet.

Link to comment
Share on other sites

Men å oppbevare ammunisjon i en liten 12,7 boks er nok ikke så lurt

Å oppbevare ammunisjon i en ammunisjonsboks?

Mon tro om ikke de som i utgangspunktet valgte å designe og bruke en slik kasse til å oppbevare ammunisjon i, dertil i et miljø hvor folk faktisk vil kunne gå inn for å sette fyr på både deg og ammunisjonen din - har tenkt på sikkerheten omkring det å oppbevavere ammunisjon i den :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...