Jump to content

Feltskyting i DFS


HLM

Recommended Posts

Jeg har nå deltatt på mitt første feltstevne i DFS med HK416.

Jeg kjenner godt til våpenet og har deltatt på flere banestevner tidligere, men opplevde fort at dette var jeg ikke godt nok forberedt/ trent til. Nå skal det sies at dette stevnet ikke var tilrettelagt for HK416 med tanke på maksavstander etc. Hadde trolig mestret det bedre hvis det hadde vært et eget opplegg for HK 416 med godkjente maksavstander. Men alt i alt var det et bra arrangement og veldig god trening og resultatet ble som forventet. Jeg hadde ikke fått trent på andre avstander enn 30, 100 og 200 meter i tillegg til nærstridsskyting på forhånd, så riktig forlegging av sikte i forhold til avstand/vind var jeg ikke god nok på.

 

Det jeg lurer på er hvordan dere trener/ forbereder dere til feltskyting i DFS generelt og med HK416 spesielt hvis det er noen som har erfaringer de vil dele. Gjerne bilder fra skytebaner/ oppsett av skiver dere bruker for å trene feltskyting. På "min" skytebane så er det stort sett fokus på kun 100 og 200 meter, samt noen gonger på litt lenger avstand. Jeg kunne tenkt meg feltblinker på alle aktuelle avstander så langt det er mulig.

 

Hva anbefaler dere når det gjelder forlegging vs stille på siktet når dere skyter fektstevner med HK416?

 

Erfaringen jeg sitter igjen med er at feltskyting er gøy og gleder meg til neste stevne.

 

Noen som ønsker å dele erfaringer med feltskyting i DFS?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg skyter endel felt,men kun med sauer.Ditt våpen har jeg ikke erfaring med,men jeg vil tro mye av trening/forberedelse er det samme.

Som du sier er det en fordel å trene på feltfigurer av ulike slag.Det viktigste er at du lærer deg kulebanen for din ammunisjon.Lag deg en tabell over hvor mye du må korrigere siktet på forskjellige avstander,dette må selvsagt prøves i praksis.Deretter må du tenke vindavdrift,dette må også testes utfra hvilken ammunisjon du bruker.Bruk gjerne et kompass slik at du alltid har kontroll på vindrettning.Noen stevner har også ukjente avstander.De fleste dømmer avstand utfra opplevd størrelse på figuren.Noen måler også figuren i siktet,om det er mulig på forsvarets våpen vet jeg ikke.

 

DFS felt krever noe forberedelse,men har du kontroll på kulebane er du langt på vei.Vindavdrift og avstandbedømming lærer du deg etterhvert som du får prøvd deg litt.

Felt er veldig gøy og utfordrende.Flere faktorer som kulebane,vind og avstand gjør at vi som er middelmådig til å skyte også kan klare og hevde oss.

Link to comment
Share on other sites

Tøft gjort av deg å stille opp selv om det ikke var eget opplegg for 416! Nå har jeg aldri skutt felt med den, men det ble en del stevner med AG3.

 

Det er en ubetinget fordel å kunne skru på siktet på avstander over 200 meter. Du skal trene avsindig mye for å kunne forlegge siktepunktet presist nok til å treffe der du vil.

 

Tren vind- og avstandsbedømmelse. Der er det lett at man tabber seg ut. Tren på ildkommandoer, altså å gå inn på standplass, skru siktet, finne stilling og siktebilde, lade og være klar på to minutter. Hvis du har en rutine for det som sitter i ryggmargen er det lettere å konsentrere seg om skytingen.

 

Mange som skyter halvauto brenner ut seks skudd på 15-20 sekunder, akkurat slik man lærer på rekruttskolen. Det er ikke lurt på DFS-stevner. Bruk tiden, 45 sekunder er lenge, ikke slurv i vei for å bli ferdig. Du kan godt gå tungt på avtrekket med én gang, men kontroller ut skuddene og vit hvor fort du må skyte for å bli ferdig.

 

Skaff deg en knepptabell for ammunisjonen din, skyt inn med nullpunkt på f.eks 200 meter og lag en liste over kneppene før du skyter.

 

Feltskyting i DFS er kjempemorsomt og jeg håper du henger med videre! :-)

Link to comment
Share on other sites

Forslag til 5 ting man kan gjøre:

1) Les DFS blekka om 416 skyting.

 

2) innskyting og nullstiling, du bør være godt innskutt, og om du skal drive å skru på siktene må du ha en nullstilling du kan skru tilbake til.

 

3) kjenne kulebane og knepping, hva skal du skru på hvilken avstand eller hvor mye du skal "holde", samme på vind. Hvor mye vindavdrift har patronen og hvordan påvirker dette hvor du skal sikte eller hva du eventuelt skal skru.

 

4) skyte på 100-200-300-400-500m (kansje og for hver 50 meter) for å teste dette ut i praksis.

 

5) skyte for å bli god til å skyte ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips :)

 

Får vel bare komme meg på skytebanen og forsøke å få ordnet et opplegg med blinker/feltfigurer på hver 100/50 meter og få skutt skikkelig inn.

 

Skal sørge for å marker nullstilling og lage meg en egen knepptabell. Fort gjort å gjøre feil når man stiler opp og ned uten å vite hvor nullstillingen er.

 

Det var i hvert fall veldig gøy og utfordrende, så jeg er veldig motivert for flere stevner.

Link to comment
Share on other sites

Kristiansand og Omegn Skytterlag har innskyting på 200m for folk som vil prøve feltskyting, lørdag 12. april kl 1100 på Farvannet skytebane.

Vi setter opp feltfigurer på 200m, og skyter inn på disse, kronograf vil være tilgjengelig, og vi hjelper hverandre med å sette opp knepptabell for ulike hold.

 

Dette er ikke noe kurs eller noe, prinsippet er de med mest erfaring hjelper de med minst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Henger meg på denne tråden. Har en aimpoint 5000 xD. Noen som vet hvor mye hvert knepp utgjør (moa eller på 100 eller 200 meter)? Noen som kjenner BC på Fiocchi 55 gr FMJ og på standard Nato-ammo som vi får utlevert nå? Om noen har en knepptabell som jeg kan bruke som et utgangspunkt, er jeg takknemlig. Vet jeg må ut og skyte på skiver på ulik avstand, men har ikke tilgang til mer enn 350 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...