Jump to content

Jaktfelt- hvor viktig er "riggen"?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg har skutt noen få stevner. Brukt Sako Hunter 308 med Bushnell 3-9x40. Pålimt kolbeforhøyer. Variable resultater men et sted mellom 60 og 90 % treff. (Ytter). For å bli bedre tror jeg selvfølgelig at trening er myemye viktigere enn nytt utstyr. La det være sagt. Samtidig er jeg temmelig sikker på at de som er best ville gjort det dårligere og jeg bedre om vi bytta børse. Så sant ikke pipa er utslitt vil jeg tro rifla mi er 100 % god nok. Derimot vil en anatomisk stokk gi bedre stabilitet og støtte enn klassisk jaktstokk. Hvor mye er vanskelig å si, men jeg vil tro det er merkbart over tid. Kikkerten min er verdt 5% av det ganske mange har. Her tror jeg det er en del å gå på. Ikke minst ved å skru isteden for å forlegger på lange hold og det å kunne se treff på noen av holdene og ev korrigere. Igjen, en god skytter vil knuse meg om vi bytta våpen, men det skulle vært moro å prøve en topp rigg. Hvilke elementer ville jeg merka best?

Link to comment
Share on other sites

Det elementet du ville merka mest er trening.

Holdene er korte og treffområdet relativt stort.

Klart en topp rigg gjør det lettere å skyte bare innertreff.

Om jeg skulle valgt bare en oppgradering ville jeg gått for en sporterstokk

Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg alltid sett på jaktfeltsstevner som en litt mer utfordrende og realistisk skytetrening med jaktrifla, enn å skyte på fastmål på 100m bane. Så om man velger å ha det perspektivet, er det liten tvil om at det er trening som gjelder. For min del, med min innstilling til skyteformen, er det i allefall uaktuelt å "hore opp" børsa med alt mulig rart jeg ikke ville dratt med meg ut på vanlig jakt (f.eks grøvre/tyngre stokk, større kikkert osv)

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med jaktfelt med tanke på praktisk trening for jakt. Ingen tvil at rutiner og avtrekk blir bedre ved trening. Så blir man etterhvert litt mer opptatt av å sanke poeng slik at man føler at man får de poengene man "fortjener". Da kommer utstyret inn i bildet.

 

Jeg har KKC-stokk på jakt, både på Sauer 202 og Remington Seven. Planen nå er å bygge om Seven og selge Saueren. Jeg vil ha ei tykk pipe i 260 rem til jaktfelt/postjakt og piper i 308 og 358 til mer bevegelig jakt. Når jeg i tillegg har qr-baser på børsa kommer dette til å bli ei anvendelig børse til både jakt og trening.

 

Pr nå skyter jeg med 202 i 6,5x55 med Meopta Meopro 4-12x50, og kan definitivt ikke skylde på på utstyret.

 

Hadde jeg skutt jaktfelt med f.eks. kipplaufen eller drillingen hadde jeg sannsynligvis fått 20-30 poeng mindre enn jeg gjør med Saueren. Men det betyr ikke at de er dårligere jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå at mange som i utgangspunktet er med for å få god trening til jakta kommer til et punkt der de får lyst til å oppgradere. Er selv inne på tanken av og til. Det er noe med å vite at utstyret er like godt som det de andre har, om en bare en mental trøst. Selv om potensialet for å bli bedre kanskje ligger på 90 % trening og 10 % utstyr? Dette er jo høyst individuelt og tall tatt ut fra lufta men kanskje ikke helt urealistisk for min del. Et klart flertall av de jeg ser har KKC/grs eller div andre jaktmatch-stokker. Optik er fra øverste hylle. Det er 202 og Blaser som dominerer. Nypris på mange av riggene er nok 50-60.000 +. Derfor tror jeg nok at jeg prioriterer penger ammunisjon og tid til trening, ikke minst med salong, ei stund til. Litt teit å skyte rævva med stevnets dyreste utstyr. Da er det bedre å nærme seg gode resultater med beskjedent utstyr. Moro og god trening er det okke som med jaktfeltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvor viktig utstyret er i jaktfelt kommer først og fremst an på interessen.

En vanlig jaktrifle av god kvalitet, ser bort fra drilling/kombi. Holder presisjonsmessig til å skyte fult hus hver gang.

Jaktfelt er max avstand 200m og da er blinkene store.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at en kan komme ganske "billig" unna for å få ei fullgod jaktfeltrifle. Bør gå greit å komme godt under 10.000 inkl. optikk hvis en er observant på bruktmarkedet.

 

For eksempel gikk det en Krico Sporter i 6,5x55 med Leupold optikk for 4000 nå i uka. Knallbørse til gibort-pris. Kunne gjerne bytta ut Saueren min med den, ut fra mine målsetninger med jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig jaktrifle av god kvalitet, ser bort fra drilling/kombi. Holder presisjonsmessig til å skyte fult hus hver gang.

Jaktfelt er max avstand 200m og da er blinkene store.

 

Dette er jeg litt uenig i. Mange av børsene jeg har vært borti i forbindelse med storviltprøva o.l. har ikke hatt presisjonspotensiale til å fylle alle innertreff.

 

Men de aller fleste fabrikkvåpen som selges nå har fullgodt presisjonspotensiale.

Link to comment
Share on other sites

Oppfatter det som TS ønsker å sanke mer poeng heller enn bare å konkurrere med seg selv. En sporter med tilpasset/ tillpassbar stokk og passe tyngde samt kvalitetsoptikk med kulebanekompensator er nok the way to go først som sist. Optikkens kvalietet skal ikke undervurderes selv om det konkureres i dagslys. Skytetiden er på to minuttter og det er anstrengende for synet å myse i dårlig optikk i så lang tid. Om han går for brukt, hvilket det finnes en del av fra tid til annen burde det gå an å finne konkurransedyktig våpen og optikk for et sted mellom 10 og 20 lapper. 6.5x55 eller .223 er vel foretrukne kaliber. Registrer våpenet for konkurranse så stjeler det ikke plass i garderoben.

 

Er heller ikke uten videre enig i de som mener vanlig 5 skudds "snusbokspresisjon" duger. Går ikke våpenet bedre enn det vil han miste poeng.

 

PS F eks en T3 eller Howa med KKC ell og brukbar Meopta, Vortex, Sightron ell bør vel også være innen rekkevidde for 20 lapper ny.

Link to comment
Share on other sites

Klart at jo bedre presisjon du har jo lettere er det å skyte stang inn.

Men at man må skyte hull i hull for å klatre på listene i jaktfelt er bare tull.

Alle nye jaktrifler har god nok presisjon til jaktfelt.

Har selv en rigg som er bedre enn meg selv, ganske greit egentlig. Slipper å skylde på utstyret når det går dårlig.

Men jeg tapet nok ikke mange poengene om jeg skulle ta med meg jaktrifla for å skyte jaktfelt. Det verste med jakttifla er at den ikke har justerbar kam og kinnkontakten blir ikke den samme. Dette kan løses ganske lett med å tre på en slik "sokk" for å få kinnkontakt

Link to comment
Share on other sites

Etter Njffs reglement kan f eks indre treffområde være ned til 10 cm på 100 m ved sittende skytestilling. Er egenspredninga på våpenet da opp mot halvparten av dette gir man seg selv dårligere odds uavhengig av skyteferdighet. Hvor godt går ei gjennomsnittlig jaktrifle evt. uten spesialsydd ammo? Ville tippa, da jeg ikke har erfaringsgrunnlag fra så mange våpen, at minst like mange ville samla 5 skudd over 30 mm, som under, men det kan hende at andre med bedre erfaringsgrunnlag kan korrigere meg på dette. Når en leser tester på div våpen brukes ofte et par tre 3 skudds samlinger som kontroll på presisjon og en kan få inntrykk av at de fleste går rundt en 20-30 mm med riktig ammo, men hvor mange samler 5 skudd bedre enn feks 30 mm hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Trening er alfa & omega når det gjelder skyting. Avtrekk, hvordan riflen ligger i skulderen, kinnstøtte, siktet, alt spiller inn. Jeg begynnte med å skyte meg inn så godt jeg kunne med anlegg, så jeg var sikker på at treff på 100 meter er optimalt. Så ble det mer trening, liggende, sittende og stående. Jeg har brukt endel tid på å lære meg å stille kikkertsiktet riktig til hver avstand som det behøves justert for. Det er enklere og bedre enn å legge siktet høyt eller lavt. Klikkpatroner er gode å ha, tren på avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...