Jump to content

Hvilken utgangshastighet for å sikte på øye på elgbaneskyt.?


Kiwi

Recommended Posts

Hvor langt er det fra øyet til senter? Og hvor fort beveger elgen seg?

 

Vet du dette kan du finne ut hvor lang tid elgen bruker på denne forflyttingen, noe som må være den samme tiden kula bruker fra standplass til blinken.

Link to comment
Share on other sites

Var litt praktiske erfaringer jeg var ute etter, ting kan regnes ut, men gi avvik i praksis.

 

Var vel ute etter å høre hva slags utgangshastighet folk som sikter på øyet har, dersom de har målt den noengang.

Dette er ikke så vanlig som jeg trodde?

Link to comment
Share on other sites

Øyet ligger 70 cm foran senter ifg opplysning jeg har fått. Sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte det. Skal måle neste gang jeg er på banen. Høyden på øyet over senter husker jeg ikke helt, men mener det må være rundt 28 cm.

Elgen skal gå over en distanse på 23 meter på mellom 4,25 og 4,75 sekund.

Flygetiden ved gitt utgangshastighet og kule finnes i en ballistisk kalkulator.

Da er resten bare et regnestykke.

Link to comment
Share on other sites

Så kommer variablen med hvor flink man er til å svinge og slippe skuddet der man skal...

Ikke tenk så mye, dra på banen og prøv. Jeg traff ca der jeg skulle ved å sikte i området skjegget med noe som jeg tror går i 760m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte vanlig rekrutt i en Sauer 202 med 60-pipe, så en plass mellom 760-800 er sikkert bra. Skrudde 30 ned og holdt i øyet. Ikke det at jeg var så forferdelig god, men da avtrekk og sving stemte så satt det sånn ca der det burde :-)

Link to comment
Share on other sites

Får du avvik i praksis har du regnet feil ;-) Det som følger er hoderegning, så ta høyde for feil... ;-)

 

Om utganshastigheten er 800 m/s og farten faller av med 50m/s pr 100 meter har du en gjennomsnittshastighet på 775 m/s. 100 m hold delt på 775 m/s gir en flytid på 130 millisekunder.

 

Om elgen løper med 5 m/s (4,75 er et ekkelt tall å regne med) i 130 millisekunder når den 0,130 x 5 = 65 centimeter. Det er foranholdet ditt. Jeg tør gjette på at eventuelle avvik i beregningen er innenfor ihvertfall min egenspredning på stående. :-)

Link to comment
Share on other sites

800 m/s passer bra om elgen går med maxhastighet. Om den går med minhastighet havner du en 7-8 cm for langt frem, men du skal være brukbart dreven for å dra nytte av ammo som er skreddersydd til hastigheten på elgen.

Om en synes dette er viktig er det enklere å bruke et spesialhsikte med justerbare stolper der forspranget kan tilpasses hastigheten som elgen har på den enkelte bane. Alternativt et sikte med forsprangsmerker der retikkelet er I 2. plan og forsprang kan endres ved å stille på forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...