Jump to content

Hvordan bli en bedre jaktfeltskytter?


GeirTraavik

Recommended Posts

Trene, trene, trene :D

 

Skyter du i jegerklassen?

Isåfall har du jo meget godt utsty!

 

Men klart en GRS/KKC stokk, eller Tikka sin sporterstokk for den saks skyld er jo en stokk som er bedre å skyte med.

En slik stokk veier mere enn stokken du har i dag, men kommer du deg under 5kg kan du fortsatt skyte jegerklassen.

Kryper vekta over 5kg kan du jo ta av demperen ?

Link to comment
Share on other sites

Våpen og skytemessig er det enkle, å forberede hodet på å skyte godt tar like lang tid som å oppøve teknikken. Minst. Og mange kommer aldri dit at de behersker å skyte gode resultater. Derfor: Begynn allerede nå å sette deg mål, vær ærlig overfor deg selv om ting går dritt, og tren da på å unngå dritten. Veeldig mange som er godt teknisk, gjelder både innen rifle og pistol, men faller fra når man skyter mot fullt hus eller i en finale. Har feilet mange ganger selv, kun mental innstilling i hodet som har sviktet. Ha tro og tren. Da blir det.

Link to comment
Share on other sites

Skyting er lett og bli god tar egentlig ikke alt for lang tid om du er litt strukturert.

 

Nr1; finn dagens nivå. Skyt 10 5 skudds serier i hver stilling. Snitt poeng i hver stilling er nivået ditt.

Nr 2; sammenlign nivået ditt med hva som kreves for å skyte bare innerblinker.

Nr 3; og det absolutt viktigste- tren mest på det du er dårligst til!

Nr 4 før logg så du alltid kjenner nivået ditt

Nr 5 tren smart, på gode dager og du skyter bra, fortsett å trene til seriene vipper under snittnivået ditt. Ergo du trener mye når du skyter bra. Dagene det er dritt- GÅ HJEM. Å trene inn feil er dumt og kontraproduktivt.

 

Enkle regler, enkelt å gjøre. Våpen og ammo- utstyret ditt er mer en bra nok til å vinne alt i Norge. Bare å sørge for at gubben holder samme nivå ;-)

 

Om jeg skal gi deg 2 gode råd.

1. Bygg gode stillinger, som passer din fysikk.

2. Ha kontroll på standplass drillen og sørg for å alltid ha naturlig siktepunkt midt i egen skive. Med god stilling er det bare lite nok holdeområde og god avtrekksteknikk som behøves for å skyte 30 inner treff.

 

Masse som kan skrives om det tekniske og mentale aspektene, men det er det allerede mengder av god litteratur om. Leser du engelsk - er det enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Slik blir du en bedre jaktfeltskytter (skytter generelt).

 

Steg 1: Dra bolten tilbake.

Steg 2: Legg inn 5 patroner i magasinet.

Steg 3: Skyv bolten frem.

Steg 4: Sikt.

Steg 5: Skyt.

Steg 6: Dra bolten tilbake og se tomhylsa fyke ut.

Steg 7: Skyv bolten frem igjen.

Steg 8: Gjenta steg 4-8 helt til rifla sier "klikk".

Steg 9: Gjenta fra steg 1 til 9 noen hundre ganger.

Steg 10: Du har nå blitt en bedre skytter generelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sliter med å finne "nullstillingen"(naturlig skiktepunkt) på stående. Har myye bevegelse i siktet, og avtrekk blir vanskelig, må "klippe" skuddet.

Er den noen triks som kan gjøre det mer overkommelig? Er 190cm med altfor lange armer, så utgangspunktet er sikkert ikke topp :mrgreen:

Målet mitt pr nå er å kunne skyte 5 skudd i svarten hver gang, så vet dere noe om nivået :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg trener dessverre alt for lite men jakter mye. Noen år er det med skam å melde omtrent bare de 30 pluss prøve og noen få jaktskudd. Likevel går jeg rundt med en innbilsk selvtillit på jakt. Selvtillit er viktig og i kombinasjon med erfaring kommer en i flere situasjoner og utnytter situasjonene bedre. Problemet er at en ikke kan gå rundt å tro at man er god til å skyte uten trening. Realistisk selvtillit er viktig. Skyteferdigheter er ferskvare. Og så til poenget. Med svært enkle midler kan man bli en betydelig bedre jaktskytter. Et år trente jeg en del med salong før mitt første jaktfeltstevne. Kun salong, 4-5 serier stort sett hver kveld i to-tre uker. Stående, sittende, kne, på forskjellig avstand mot selvanviser og utplassere leirduer. På stevnet fikk jeg 27 av 30. Langt over egen forventning. Elgrifla jeg skjøt med hadde jeg ikke tatt i siden elgjakta. Året etter trente jeg ingenting og traff 14 av 30. Skjelven, urolig, skvatt av sidemannen og sleit veldig. Dagsform betyr noe men som alle har skrevet og alle vet er det så enkelt at trening må til og salong er veldig mye bedre enn ingenting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv liker jeg å bruke mantra ord. Dette er ord jeg tenker før hvert skudd. Disse kan være "pust dypt tre ganger, løft siktepunktet over målet og senk ned til sentrum, pust samtidig 1/4 ut, slapp av, tørrtrening, tørrtrening.. hold, skvis,hold, skvis... Pang! Følg kula inn i blinken.. Ladegrep. Pust dypt tre ganger, løft våpen, siktepunkt over målet osv.

De samme mantraordene bruker jeg under tørrtrening.

 

Jeg forsøker alltid å tenke klikk, altså tørrtrening når jeg skyter. Når man vet at våpenet er ladd, legger man automatisk mer press på seg selv, choking på idrettsspråket. De fleste har sikkert erfart at når man tørrtrener holder man ofte roligere i tillegg til å være roligere til sinns.

 

Holdetrening og tørrtrening er veldig god og gratis mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste måten å bli god til å skyte på er å starte med en veldig god trener/instruktør som plukker vekk feil teknikk før den setter seg I ryggmargen.

 

De aller fleste og beste jeg har sett på elgbane eller jaktfelt har hatt feil instruktør.. De får grisebank internasjonalt (og av ei jente fra Jessheim). (nivåforskjellene er bokstavelig talt som HamKam mot Real Madrid)

 

De beste skytterne og trenerne i landet finner du stort sett på luftgeværbanen.

 

Start seriøs skyting med luft eller match 22lr. (les Anschutz/ Walther/Feinwerkbau). Når man delvis mestrer dette stiller man helt andre krav til grov(smed)riflene..

 

Skal du starte med grov kjøp 2 stk STR, en 6,5 og en i 22lr. Når du ikke lenger er konkurransedyktig med disse kan du oppgradere til Bleiker og Anschutz. Du sparer masse penger og lange ørkenvandringer på å starte med 2 stk nye STR og et medlemskap I DFS.

 

( jeg har hatt en lang natt og er meldt inn i GGG når jeg skriver dette )

Link to comment
Share on other sites

er meldt inn i GGG når jeg skriver dette

Da er vi vel flere :wink:

 

Men finner hvor finner man gode trenere utenfor Oslo/Østlandet - luft sier du - er det i det hele tatt noen som skyter luft (NSF/ISSF) på et noenlunde nivå f.eks. på Sørlandet? Med rifle - vet det er et par giftige pistolskyttere.

Jeg mistenker at den store kompetansen innen skyting utenom det indre østland befinner seg i DFS - la JFF folk bli så fornærmet de vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du finner kompetanse i miljøet rundt Berg/Bryhn/Stenvaag/Jeppensen/Heiestad/med flere. Den kompetansen de ikke besitter får de lett tak i internasjonalt. Kjøp et luftgevær eller en match 22/STR 22 og delta i noen NSF-stevner, så kommer man rett inn i det relativt lille miljøet. Terminlista ligger på skyting.no.

 

Hvis man deltar på noen konkurranser internasjonalt får man som regel noen aha-opplevelser og ny inspirasjon. Når man ser de beste skyte gjelder det å få inspirasjon, ikke angst :-)

Link to comment
Share on other sites

er det i det hele tatt noen som skyter luft (NSF/ISSF) på et noenlunde nivå f.eks. på Sørlandet? Med rifle

K

Odd Arne Brekne har jo blitt internasjonal toppskyttar, sjølv om det vel først og fremst er liggande 50 meter han konsentrerar seg om. Endre Hagelund på "det utvida Sørland" (Jæren) er på ein god dag i finalekampen i NM luft. Elles har du ein "pensjonert" landslagsskyttar i viltmål berre eit par mil øst for deg. Men han snakkar trønder ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen stor kunst å få folk opp på "god elgjegerstandard" så lenge de er villige til å lære og klarer å ta inn over seg hva man faktisk forteller til dem.

 

Jeg vil også påstå at jeg skulle klart å få de aller aller fleste opp på det nivået, om man disponerte skytebanen de få timene det ville tatt (altså ingen annen aktivitet som vil gi "elevene" nerver).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...