Jump to content

nye løp til sauer 200 str.


sselg 1971

Recommended Posts

nå tok sauer løpet kveld. det jeg lure på er om hva jeg skal bruke. tenkte å bruke heim løp(blått) til felt og rødt S&L til bane. ( 2 stk sauer) men hvordan kuler og hastighet er det lurt å bruke. har skutt kun med sauer løp og brukt hornady a-max på felt og 8,45 norma DL. men har skutt noe lapua og vore fornøyd med presisjonen på dem. (7 gram og 8,8) hvert fint med innspill på kuler og krutt i forhold til løpene viss noen har prøvd dem.

Link to comment
Share on other sites

Hei

De blå løpene(heym) har en tendens til å like litt lettere kuler med litt fart.De har også rykte på seg for å tåle færre skudd en originale løp.Noen mener også at blå og røde løp trenger mer puss og vedlikehold en sauer løp for å fungere opptimalt.

 

Siden du vil høre hva andre bruker.

Jeg bruker 73cm sauer pipe til felt.139grs scenar og ca 49grs n-560.Til bane bruker jeg 70cm rødt S&L løp sammen med 107grs scenar og 37-38 grs n-140.Syntes dette har fungert greit.

Link to comment
Share on other sites

hadde orginal sauer pipe 73 og den gikk som en stråle. 4000 skudd og da var det ikke mere å hente ut av den. 70 cm pipa jeg bruker til felt pipe nå går godt. 2300 skudd. så jeg må ha meg ny pipe til bane børsja. hadde S&l pipe i S&L jakt rifle å den samla noe så sykt. men pusse gjør jeg uansett hvor mye jeg skyter. det er en prosedyre.

Link to comment
Share on other sites

Hei

De blå løpene(heym) har en tendens til å like litt lettere kuler med litt fart.De har også rykte på seg for å tåle færre skudd en originale løp.

blå løp(heym) og lette kuler er en vinner, en god stund, helt til den begynner å kaste kulene. kommer først når løpet er varmt, siden mere og mere. jeg kom ut for dette, vraket løpet, tok det så igjen, mata det med 9gr 800m/s og vant 30skudden 2 år på rad på trøndelags største feltstevne(Festningsstevne hegra festning) med det.

 

Er veldig mange som har erfart dette med lette kuler(7gr lapua og 6,9 nammo). Jeg prøvde 10skudd med 6,9gr på 100m, da traff jeg en 10er, og 9 bom. det ene jeg fant hadde gått på tvers gjennom tallet over skiva. dette oppstår ofte mellom 2000-3000 skudd.

 

Jeg bruker sauer langt løp på felt, med 7gr/900m. går som bare det. S&L løp med 8gr lapua med knappe 800m på bane.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil si S&L løp. om løpet er sort eller rødt spiller liten rolle, om ikke bare for utseende ;)

 

Jeg skyter ikke DFS lengre, men bruker min Sauer til langhold og UNL 500.

Min forrige 67 cm S&L løp ble kappet til 60 og påsatt demper, skjøt med denne kombinasjonen fram til nyåret. Da ble det ett nytt S&L løp, 70 cm denne gangen sammen med rekylbrems.

Fram til årets NM i 500 meter UNL testet jeg med Scenar 136L og 139. Ladet da med N19.

I påska hadde vi en hadde vi en uhøytidelig konkurranse der min samboer satte 8 av 10 skudd innafor 48 mm (tot 135 mm) på 510 meter.

Jeg endte med å vinne årets 500 UNL gruppe liggende klasse, hadde også beste gruppe (75 mm, beste resultat uansett klasse), nr 4 i poeng.

 

Har i den siste tiden skutt litt med 123 A-max, har også her brukt N19.

Ingen grundige tester annet en ladestige og skyting på stål og en 5 skudd serie på papp på 510 meter.

3 første på 510 meter satt på 38 mm (bekreftet av spotter) Slet med mirrage da jeg brukte demper så siste skuddet åpnet gruppa til 68 mm.

3 skudds serier på 650 meter ligger på 5-6 cm.

For morro skyld var vi 3 skyttere som skjøt 10 skudd tilsammen på ei stålplate på 600 meter, 9 skudd satt på 78 mm og ett utdrag som skytter rapporterte om gjorde at gruppa åpnet seg til 152 mm.

 

En kompis av meg skyter med samme oppsett som meg og 139 Scenar. Han vant 3 av 4 UNL konkuranser i fjor og ble nr 2 og 3 i årets konkuranse.

 

En ting som slår meg med S&L løpene er at de gir gode hastigheter, kompisen min har 2 stk 70 cm løp og de gir det samme.

Jeg ligger mellom 887 og 950 ms med nevnte kuler jeg bruker.

 

Løpet har nå gått 1300-1400 skudd. Er litt spent på hvor lenge løpet holder den presisjonen jeg oppnår for tiden.

Men skal uansett ha nytt løp til neste års konkurranse sesong, og det blir S&L neste år også. Ser ingen grunn til å bytte merke 8)

 

At S&L løp krever mere puss enn andre for å fungere optimalt har jeg ikke merket noe til ;)

 

S&L løp kan trygt anbefales :D

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...