Jump to content

Hvor er Lillemørk?


Rango

Recommended Posts

Omtrent her tenker jeg.

Tenker som i tror?

Tro brukes både i filosofi og dagligtale i to uforenlige betydninger:

 

A) Svakere grad av viten. Hvis jeg vet noe, så tror jeg det også, mens jeg godt kan tro noe uten å vite det. Tro er da knyttet til sannsynlighetsbegrepet (antagelse, formodning, gjetning), mens viten er knyttet til sannhetsbegrepet. Det er et problem at selv den sikreste tro ikke gir noen garanti for at det man tror er sant, mens noe godt kan vise seg å være sant selv om det har vært betvilt av alle, dvs. ikke trodd av noen.

 

B) Begrepet kan også brukes slik at tro og viten utelukker hverandre. Troen har da sin plass først og fremst der hvor viten er utelukket: man kan ikke samtidig tro og vite samme ting. Religiøs tro forstås noen ganger på denne måten uansett om den helt (som hos Thomas Aquinas), delvis eller overhodet ikke holdes for å innebære en akseptering av sannheter.

 

Ja, jeg er i dårlig humør.

Link to comment
Share on other sites

Du kjører Riksvei 21 fra Halden mot Aremark/Sverige og følger den til du passerer brua og kommer opp mot Kvisler, der tar du første vei til venstre ute på jordet og følger den til du passerer kraftlinja, da hører du sikkert at det smeller i skauen.

 

Fullt mulig at det er skiltet fra riksveien også. :wink:

 

Du kan bare glemme å kjøre i motsatt retning da kommer du bare til å rote deg vekk et sted mellom Rømskog og Strømsfoss. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...