Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

Hvis DFS ga SR-22 til rekruttene og drev med litt mer actionpregete konkurranseformer så kunne ikke de heller gått på skolene og rekruttert :mrgreen:

 

Eller kunne de? Jeg tror man kan gjøre mer enn det folk tror. Kampsportklubber, der folk lærer å brekke armer og bein på andre, rekrutterer jo aktivt på skolene. Ved en herværende barneskole har de til og med fått bruke gymsalen slik at de kan holde trening der rett etter skoletid. Det har alt å gjøre med hvordan man fremstiller seg selv.

 

DFS har for lengst mistet mesteparten av sin relevans for landforsvaret, annet enn som en leverandør av fine skytebaner, det ser man da også i forslaget til ny formålsparagraf. Innføring av 223 eller ikke som kaliber i Saueren vil ikke ha noen praktisk betydning i denne sammenhengen.

 

I dag er DFS ren sport og det sier også de du treffer på standplass. Spørsmålet er om sporten har en fremtid eller ikke - og da bør man ikke se på medlemstall, jf. alle som bare er medlem for å skyte 30 billige treningsskudd og få en billig storviltprøve, men på utviklingen i antallet aktive utøvere over tid, særlig må man ha fokus på hvor mange utøvere man beholder utover fylte 15 år, det er den verste kneiken for de fleste idretter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis DFS ga SR-22 til rekruttene og drev med litt mer actionpregete konkurranseformer så kunne ikke de heller gått på skolene og rekruttert :mrgreen:

 

Eller kunne de? Jeg tror man kan gjøre mer enn det folk tror.

 

Hvis det er noen skytterorganisasjon som kan det så er det DFS, de har tyngde, lokal tilhørighet og et langt og godt rykte hos sivilie og politikere. Jeg tror i alle fall det er mer action man trenger for å overbevise dagens unge til å titte vekk fra dataskjermen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden engasjerer man seg da i en debatt som omhandler DFS?
Fordi man innser at med noen få justeringer kunne DFS vært aktuellt å delta i? DFS skal ikke behøve å forholde seg til grunnen til at folk ikke vil være medlem?

 

Om man synes DFS er håpløs, så er det to alternativer. Enten melder man seg inn og forsøker å endre det man mener er feil, eller så holder man kjeft.
Så tilbakemeldinger om hvorfor man ga opp og meldte seg ut ska man holde kjeft om? Også en type tilbakemelding som DFS ikke skal behøve å forholde seg til?

 

Å definere kritikene som problemet er vel skoleeksemplet på en stagnert organisasjon...

Link to comment
Share on other sites

DFS er som andre organisasjoner, de forholder seg til medlemmenes ønsker, og det er flertallet som bestemmer.

 

Dersom noen ønsker å forandre regler i DFS, så må de melde seg inn og påvirke organisasjonen innenfra.

Dersom noen er så dum at de tror DFS kan ta hensyn til hva ikke medlemmer uttaler på nettfora har de ingen troverdighet i en diskusjon.

At DFS har mange konservative medlemmer er et uomtvistelig faktum. DFS har svært mange skyttere over pensjonsalder, og disse er ofte skeptisk til endringer. Når DFS er en av norges eldste skytterorganisasjoner og bevist har satset på å beholde skyttere så lenge de kan klare å skyte er dette en naturlig konsekvens.

Faktum er at dette er noe de andre skytterorganisasjonen skal misunne DFS, og noe alle burde prøve å kopiere.

 

Behovet for nytenking, og andre skyteprogrammer bør være på agendaen til DFS, men det krever at noen promoterer dette gjennom interne kanaler i organisasjonen.

 

Til info så har jeg vært medlem og aktiv i DFS i mer enn en mannsalder, jeg har ingebting i mot andre skyteformer, og jeg vil fortsette å skyte DFS fordi det er SKYTING.

Link to comment
Share on other sites

I ett Gjørokrati er det de som gjør noe som bestemmer.

Det er de som gjør noe som har bestemt.

Slik er det bare.

I lys av antallet medlemmer i DFS er det neppe helt feil.

For de som velger å stemme med føttene finnes det sikkert alternativer som passer bedre.

 

Med hensyn på synkende medlemstall så vil jeg gjette på

demografisk utvikling i det potensielle rekrutteringsgrunnlaget

som ett stort bidrag.

 

Det er viktig at folk lærer å treffe - blinken.

 

DFS har overlevd en stund.

Det tyder på at de gjør noe riktig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

@Per-S Takk for at du bekrefter mine påstander :winke1:

 

Å påstå at jeg, eller andre, mener at DFS styrende organer skal reager på det som diskuteres her faller på sin egen urimelighet og er et godt eksempel på den kneblende herskerteknikk som dukker opp fra DFS skyttergraver ved minste tegn til kritikk.

 

Men det som kommer frem burde få NOEN av medlemmene til å stoppe opp og tenke litt på hvor DFS er og hvor de skal hen. Hvordan en organisasjon oppfattes i miljøet rundt ER viktig, enten man liker det eller ikke. Og frasen "Beklager, men et enebrukeranlegg som tar så stor plass og støyer så mye er dessverre uakseptablet her i kommunen" er nok noe dere må være forberedet til å møte oftere og oftere, just saying. :trist:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den største positive endringen som kunne skjedd for min del er om man tillot en eller annen form for optiske siktemidler istedenfor diopter, da hadde jeg kjøpt Sauer i whatever kaliber på flekken. Er medlem i dag men relativt passiv, skyter bare med elgbørsa.
Har du prøvd Adelerauge i 0,5 X forstørrelse, og diopter med irisblender og doble fargefilterglass? Jeg ser ikke bedre enn nødtørftig - men holder meg stort sett i innertieren, og godt inne på feltfigurene.

 

(Og til de som mener DFS er så stokke konservative at de aldri forandrer på noenting: Sist høst ble Adlerauge godkjent til bruk for alle klasser, ikke bare for oss veteraner).

Link to comment
Share on other sites

Den største positive endringen som kunne skjedd for min del er om man tillot en eller annen form for optiske siktemidler istedenfor diopter, da hadde jeg kjøpt Sauer i whatever kaliber på flekken. Er medlem i dag men relativt passiv, skyter bare med elgbørsa.
Har du prøvd Adelerauge i 0,5 X forstørrelse, og diopter med irisblender og doble fargefilterglass? Jeg ser ikke bedre enn nødtørftig - men holder meg stort sett i innertieren, og godt inne på feltfigurene.

 

(Og til de som mener DFS er så stokke konservative at de aldri forandrer på noenting: Sist høst ble Adlerauge godkjent til bruk for alle klasser, ikke bare for oss veteraner).

 

Nei, det har jeg ikke prøvd, og det var jeg ikke klar over. Takk skal du ha.

Link to comment
Share on other sites

(Og til de som mener DFS er så stokke konservative at de aldri forandrer på noenting: Sist høst ble Adlerauge godkjent til bruk for alle klasser, ikke bare for oss veteraner).

 

Du glemte smiley, er lettere å se ironien da :lol:

Link to comment
Share on other sites

IPSC har regelendringer hele tiden, senest nå en ganske grov endring i standarddivisjon pistol som bare kom ut av intet fordi regelkomiteen mente det var nødvendig, I tillegg har man kontinuerlig godkjenning av nye pistoler i production divisjon etterhvert som nye modeller kommer på markedet, noe kanskje DFS ikke har vært like flinke til. Når det gjelder regelendringer så tror jeg nok IPSC ligger milevis foran DFS.

Link to comment
Share on other sites

Varierer litt med innkommende forslag, mellom 5-10 årlig, pluss regelendringer som kommer fra GA eller tilsvarende fora.

 

Antall klasseførte skyttere i DFS ligger relativt jevnt på mellom 12 og 13 tusen. Resten av røkla er ofte det som internt i DFS kalles for 30 skudds skyttere, og utløser statstilskudd iht en tidligere Ass Gensek.

 

Så kan en jo lure litt på hvorfor det er krav om overbygd standplass og 30 skudd til "øving" for jegerene... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Riflereglene har vært justert nå i 2012 og 2015, og 2017 er neste oppdatering, hvor spørsmålet om reduksjon i faktorkrav for major er en av de større tingene på agendaen. IPSC har vel forsåvidt en regelkommite som til tider kan være litt i overkant aktiv, spesielt når de finner på ting de ikke egentlig har noe praktisk erfaring med. men det er nå forsåvidt bedre enn at det nærmest ikke er utvikling i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Antall klasseførte skyttere i DFS ligger relativt jevnt på mellom 12 og 13 tusen. Resten av røkla er ofte det som internt i DFS kalles for 30 skudds skyttere, og utløser statstilskudd iht en tidligere Ass Gensek.

 

Det tallet må være mye for lavt.

Og han Ass.Gensek må ha vært veldig mye tidligere ettersom det berømte statstilskuddet pr skytter forsvant i forrige årtusen.

 

Ikke er det pålagt å føre lister ell over hvem som skyter hvor mye heller (for storviltprøven er det egentlig ikke lov engang).

Link to comment
Share on other sites

Tja, han virket da ihvertfall i dette årtusende. Antallet klasseførte har jeg i kveld ikke klart å finne noe svar på, 12-13 tusen tallet var stabilt i perioden mellom 2002 og 2005, og i 2008. Da var det publiserte tall i møtereferatene til Skytterstyret og jeg hadde behov for å finne ut av det, har gnagd meg gjennom 2014 og hitill i 2015, uten at det har vært antydning til at klasseførte damer og herrer har vært tallfestet. Dog la jeg merke til at inngående medlemkontigenter så ut til å være rett over 2,1 millioner, hvilket tilsvarer en kontigent på NOK 14,70 pr medlem... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

DFS har ikke noen medlemskontingenter fra skyttere, skytterene er medlemmer i lagene, lagene i samlag, samlagene i DFS. All kontingent fra skytterlagsmedlemene blir hos skytterlaget; det går heller ikke penger for medlemer andre veien.

Skytterlagene finansieres av kontingent, grasrotandeler, bingo, lotteri, utleie osv som alle andre idrettslag; baneanlegg konkurerer om samme tippemiddler osv som ballbinger, flerbrukshaller, svaømmehaller osv.

 

Siste tall for betalende medlemer i skytterlag jeg har sett sier 112000

 

Antall klasseførste må jeg sjekke nærmere over helga, men om det er så lavt som du hevder har DFS utrolig dedikerte skyttere siden 4-5-6000 stiller på LS.

 

DFS får ikke noe statstilskudd pr medlem og har heller ikke fått det i dette årtusen.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...