Jump to content

Piper til Sauer 200 STR (Samletråd)


1983

Recommended Posts

Vet ikke om det finnes allerede, men det dukker opp mye tråder med spm ang piper til 200STR.

Så en samletråd kunne kanskje vært greit ?

 

Erfaringer med merker, antall bommer osv er alltid interessant å lese om. Samt presisjon, kuler som blir brukt og slikt

 

 

Jeg har ikke så voldsom erfaring selv.

4 originale, 2 av dem i 7.62x51 alle fire har hatt meget god presisjon, de to i 7.62 gikk utrolig godt! Men samla ikke spesielt godt med NATO, en av dem klebet NATO i kammeret. Men begge klarte å samle til å holder 10ern på 200m med NATO

6.5x55 pipene ble stort sett matet med 123gr scenar

Brukte 168gr sierra mk i den første og 155gr Nosler cc i den andre 7.62 pipa

 

2 S&L piper, meget god presisjon, en av disse var i jaktfeltprofil

Brukte stort sett 123gr scenar i den første, den andre har fått 123gr sierra mk og 130gr Norma DL og blir nok matet med DL til den tar kveld. Denne pipa jeg bruker til felt og samler utrolig godt med en hastighet på 850-860m/s

 

1 LW i jaktfeltprofil, god presisjon, men fikk den aldri til å gå hull i hull, men klarte likevel å lappe 3 skudd med en lapp @100m så absolutt godkjent presisjon

Stort sett 123gr scenar i denne

 

Holder nå på å teste litt ammo med en Blaserpipe.

Denne har ikke fått så mange skudd gjennom seg enda, men viser gode tendenser men 123gr scenar. Typisk er 2 helt tette og en litt på siden.

Samlingene åpna seg etter hvert som det ble mer krutt i hylsa.

Det blir en ny test med 130gr Diamond Line. Så fortsetter jeg å bruke den kula som samler best. Krutt blir N19 uansett kulevalg

 

Kan legge til at de 5 første skuddene med denne pipa, skutt med diopter holdt til 50 poeng på 200m skiva. Skjev serie og det hadde vel holdt akkurat til 5 innertreff om jeg hadde skrudd meg inn riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har testet litt videre på Blaserpipa.

Denne gangen med Norma DL og N19, samme tendenser som med 123gr Scenar. Gode samlinger ved laveste ladning som står på boksen. Litt varierende vind fra siden i dag, men klarte flere 5 skudd samlinger på 25-30mm. Disse samlingene gjentok seg flere ganger ved rolige ladninger. Unntaket var første serie der førsteskuddet sto litt over de andre skuddene som samla seg som en fin klyse. Men at første skuddet etter puss havner litt utenfor de andre er vel helt vanlig. Så også en tendens til at samlingene krympa etter hvert som jeg nærma meg slutten på ladestigen, så det er nok fult mulig å få til fine ladninger til felt også! Ladestigen min slutta et godt stykke unna max på boksen.

 

Pipa har nå gått 70 skudd. Så samlingene kan nok enda gå seg litt til.

 

Alt i alt er pipa mer enn god nok til mitt bruk! Og slappe ladninger med lite rekyl er bare flott til baneskyting

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt eldre tråd, men perfekt til gjenbruk.

 

Ser litt etter en ny pipe til Sauer STR 200 til DFS baneskyting.

Og det er en mangfold å velge i mellom som skaper forvirring.

Ulike produsenter, farger, fluting osv.

Dessverre finner jeg lite informasjon om forskjell mellom ulike piper.

Kan den som sitter på kunnskapen skrive litt om ulike piper og hva som forskjell mellom dem?

 

Link to comment
Share on other sites

Blaser piper, 4 bommer som skal være breiere enn originalpipa, dette for å tåle flere skudd, om det stemmer vet jeg ikke? Disse pipene har 6.5x55SE kammer

 

Oroginale Sauer piper, 4 bommer og normalt sett meget lite trøbbel med dem. Dette er merket til mine neste piper. Grunnen er at jeg har hørt svært få klager på disse pipene.

 

S&L har jeg selv meget god erfaring med, pipa jeg har skrevet om lengre opp bruker jeg enda til feltskyting også har jeg S&L på banebørsa også nå.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan påvirker lakk egenskaper på pipa?

Er det et målbar forbedring, eller trenges det sterk tro til å se forskjell?

Sauer lager både hvitlakkert og svart.

Andre produsenter har flere farger uten å oppgi mer detaljert beskrivelse hva som er årsaken til det og hvor ligger forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

Nyeste og billigste er originale sig sauer piper som er kamret av våpensmia. Har et uprøvd slikt i skapet. I siste skyttertidene stod det at også blaser vil levere med SKAN kammer og ikke som nå i SE. S & L synes jeg har blitt litt dyre nå. 

Link to comment
Share on other sites

De orginale Sauer STR-pipene har vel kaldhamret kammer. Det gjelder sikkert også Blaserpipene. Blaser kaldhamret tidligere alle kalibre unntatt 243 (og sikkert 6mmbr) til R93 og R8.

 

Noen som vet hva Våpensmias Heym, flutet, 18mm/58cm jaktfeltpipe veier?

Link to comment
Share on other sites

oppdatert over.  har prøvd med str men synes ikke det er helt lett...  får trua den i J med kkc stokk og 18mm pipe, men balansen er ikke helt optimal  - men med litt trening skyter man jo brukbart med det og ;) men 202 alu er nok et bedre utgangspunkt.  er det 200 eller 202 du putler med Tor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 200STR i tyristubbenstokk når jeg holdt på med jaktfelt. En original pipe ble kappet på ca 60cm, dreiet ned og flutet. Og en Swarovski på toppen. Det er den råeste jaktfeltbørsa jeg har hatt. Fortsatt litt tung, men absolutt en mobil børse

Link to comment
Share on other sites

Hei Vannebo,

 

Det er en STR, eller rettere sagt SSG3000. Dette er antageligvis en liten tabbe siden SSG-kassa veier mer enn STR. Vel, vel..

Har innkjøpt et McMillanskjefte (for andre gang..). Ved å demontere alle løse deler og erstatte dem med "isopor" kommer jeg ned i ca 1,4kg. Ønsker ikke å bruke laminatstokk.

Pipe må være lett + demper på munning. Har også et assortert utvalg av kikkerter når den tid kommer.

 

Jeg har tidligere greid å lage rifler på 4,5-4,8kg som jeg brukte på røff jakt som jeg samtidig kunne bruke med godt resultat i konkurranse. Det er det jeg prøver på denne gangen også. De konkurranseriflene jeg har idag er for skjøre til å brukes på jakt. Dessuten er det jo gøy å bruke penger på noe man ikke trenger 8)

 

Bygde engang en 202 jaktmatch med alukasse, integrerte weaverklakker og 19mm STR-pipe. Den gikk i jegerklassen med 800g kikkert. Ulempen var at jeg ikke skjøt bra med den. Da hjelper det ikke at rifla ble fin.

Her er bilder av den:

https://images.finncdn.no/dynamic/960w/2011/8/4/0/298/818/70_530636104.jpg

https://images.finncdn.no/dynamic/960w/2011/8/4/0/298/818/70_-1761421704.jpg

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Torf, ser den.  begynte også bygge på en a3 klone til str men møtet sviktet og sånn står der enda.  kunne tenke meg å bygge en lett fiberstokk men får se om jeg noen gang kommer så langt.. men grei rigg med 22pipa slanka til samme konfigurasjon  som heym pipa og en Fx 12x40

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 17.7.2017 den 9.19, Torf skrev:

De orginale Sauer STR-pipene har vel kaldhamret kammer. Det gjelder sikkert også Blaserpipene. Blaser kaldhamret tidligere alle kalibre unntatt 243 (og sikkert 6mmbr) til R93 og R8.

 

Noen som vet hva Våpensmias Heym, flutet, 18mm/58cm jaktfeltpipe veier?

 

Blaserpipene til Sauer 200 STR har kaldhamret kammer. Disse er også blykolvet.

 

Originale Sauer 200 STR piper er kaldhamret, men kammeret er ikke kaldhamret.

 

 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Har skrudd sammen rifla nå men er allerede betenkt av å være betenkt før jeg kommer på banen for første gang..

 

Tørrtrente på en viltmål luftbane med SSG3000 kasse, McMillan skjefte og 19mm/67cm Sauer-pipe vs Husqvarna 1900 sporter med org 67cm/22mm pipe. Sauer'n føles som ei cal 12 BRNO Super hagle mot 1900'en som simulerte Beretta 687 cal.20 selv om riflene veier omtrent det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg testet en ny Blaser pipe til Saueren.

Helpressede Normahylser og 123gr Scenar foran N150 viste gode samlinger.

37gr og 38gr N150 samlet 5 skudd på en klistrelapp skutt på 100m. På 39gr åpnet samlingene seg litt, noen små fluer som åpnet samlingene. Jeg utelukker ikke skytterfeil, for generelt samler det meget bra. Det er lenge siden jeg har skutt med kikkert med høy forstørrelse og generelt skyter jeg bedre fra benk enn liggene som jeg skøt i dag. 

 

Jeg blir nok å legge meg på 38gr N150. Har god erfaring med 123gr Scenar i hastigheter mellom 820 og 830m/s. 

 

37gr N150 - 798m/s ES 5 (10 skudd)

38gr N150 - 822m/s ES 9 ( 10 skudd)

38.5gr N150 - 832m/s ES 5 (5 skudd)

39gr N150 - 839m/s ES 3 (5 skudd)

 

Hastighet sammenlignet med S&L pipa som nærmer seg 2500 skudd, der har jeg 822m/s med 39gr N150, så jeg tror ikke Blaserpipa gir noe nevneverdig høyere hastigheter enn andre piper.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Akkuratt reservert en 200 str. Men jeg trenger ny 6,5x55 pipe. 

 

Har prøvd å lese gjennom trådene på kammeret, men ser noe av det som står kan være noe utdatert ift. piper. 

 

Blaser sine piper er vel nå i SKAN og ikke SE, noe som vel strengt tatt ikke har noe si. Ellers virker de like som før. 

 

Heym sine piper har nå 200mm twist. Noen som vet om disse har 4 eller 6 bommer? Skjønner noen har ment de eldre (med 225mm twist og 6 bommer?) ble fort slitt? 

 

Tanken er ei pipe til prs/langhold. Neppe over 1000m. Mest trening og moro på 100-500m tipper jeg. Men det skader jo ikke å ha redskapen til lenger hold om det skulle slumpe til. 

 

Jeg er ikke så glad i å lade større volum, så det blir nok en del ferdigrulla. Tenker Norma GT/Norma DL, om de går greit. 

Det jeg lader selv tenker jeg 139g scenar eller DL om pipa liker de. Tester nok først med N550, da jeg bruker det til begge mine .308.

 

Blir mest liggende skyting, så planen er så lang pipe som mulig. Men jeg ønsker også rask stigning på pipa, da det utifra det jeg leser gir mer muligheter ift. kulevalg. Uten at det egentlig gir noen bakdeler. 

 

Jeg er ikke så nøye på prisen på pipa, jeg skyter den nok ikke ut på noen år. Og om jeg gjør, så bra for meg! Da er det mulig kjøpe flere. 

 

Jeg ser egentlig for meg ei Heym 21/730-200. Evt. ei rød SL 21/700-210.

Blaser, Sauer og LW har vel alle 220mm stigning? 

 

Ei lakkert Blaserpipe i 21/740-200 hadde i mine uerfarne øyne vært optimalt. Men det produseres vel ikke..

 

Muffeløsning med gammel pipe og customløp ser jeg for meg blir for mye styr og kostbart.

 

Så det blir litt Heym 21/740-200 vs lakkert SL 21/700-210. Om jeg ikke har gått glipp av produsenter eller piper med annen twist fra produsentene jeg har nevnt?

 

Hva tenker dere med mer erfaring? 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Jeg har aldri klart å finne "bevis" for at en type er bedre enn en annen, Jeg har prøvd alle, flere av de fleste, og jeg kan finne flere mann som er 100% sikre på at akkurat den de bruker er best, uansett merke - så jeg kjøper konsekvent der jeg får billigst.

Men nå skal jeg teste ei custom-pipe med 190mm stigning til langholdsskyting. De tradisjonelle pipene klarer ikke de nyeste kulene med høyest BC. Ellers går det i 74cm Blaser SE - jeg kjøpte alle de hadde da de solgte dem ut.

Vil jeg ha lakk på så har Jernia Quicklakk...

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, IvarU skrev:

Det er kommet ei pipe med 178mm stigning, og vi venter på flere, men vet ikke når de kommer.

Søknaden min går i posten i morgen, så jeg har minst 10-15 uker på meg før jeg får handla noe som helst uansett. 

 

Kanskje verdt å vente på, om prisen ikke er veldig mye høyere enn de andre pipene?

 

Regner med såpass tunge kuler som 139grs Scenar og 130grs DL burde like 1:7 greit? Kan det bli "too much" for en del kuler, når det blir såpass mye krappere? 

 

Jeg hadde garantert ikke merka forskjell på 220 og 200. Og kanskje ikke 178 engang. Men det er noe med den placebo-effekten når man likevel skal ha ny pipe. Også er det jo gøy å ha noe som ikke alle andre har, om det uansett funker. 

Link to comment
Share on other sites

130 DL går helt supert i alle de eksisterende pipene, og 139gr Scenar gjør det ihvertfall - 200mm-stigning-pipene er vesentlig dyrere enn de andre, så mye at jeg bare nekter å kjøpe dem, når jeg får full custom for bare litt mer. 178-pipene blir nok noe lignende.

 

Et tips er jo å kjøpe rundt/ på LS, da er det ofte salg. Det er uansett meningsløst å kjøpe ekstra dyrt eller ustandard for å skyte standard kuler, som går knallbra i de billigste pipene.

 

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, M67 skrev:

Det er uansett meningsløst å kjøpe ekstra dyrt eller ustandard for å skyte standard kuler, som går knallbra i de billigste pipene.

Godt poeng. 

 

Men kjøper jeg pipe med 178mm stigning, så må jeg jo mate den med 153grs A-tip eller noe slikt for at det skal være noe poeng. Til 10,- pr. kule... Som jeg ikke evner å utnytte.. 

 

Spørs om det blir billigpipe 😉

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

Ellers går det i 74cm Blaser SE - jeg kjøpte alle de hadde da de solgte dem ut.

Åååå! Det var du som kom meg i forkjøpet 😂

8 timer siden, FreeSkier skrev:

Jeg hadde garantert ikke merka forskjell på 220 og 200. Og kanskje ikke 178 engang. Men det er noe med den placebo-effekten når man likevel skal ha ny pipe. Også er det jo gøy å ha noe som ikke alle andre har, om det uansett funker. 

Om du ikke har holdt på med langhold en god stund er mitt tips følgende;

Bestem deg for en kule, som i ditt tilfelle er 130gr DL, siden du vil skytte fabrikkammo. Bruk kunn en ladning, ikke begynn og bland med kuler, krutt og forskjellig fart, du lager bare forvirring og distraksjon for deg selv. Pipa du kjøper lever bare 3-4 (kanskje 5 om du er heldig) tusen skudd. Bruker du 1000-1500 skudd på å finne presisjon, kule og ultimat ladning så har du nesten ikke pipe igjen til langhold, og du lære fint lite, antagelig ingen ting.

 

Jeg bruker maks 100 skudd på ei ny pipe for å finne ladningen jeg vil bruke. Deretter er alt likt med untakk av at jeg gjør små justeringer ettersom pipa brenner opp. Man mister litt fart så jeg øker kruttmengden deretter, og om kula er følsom for settedybde så lar jeg den følge etter bommene, men det har jeg bare opplevd med A-max.

 

Bruk heller tid på lage deg et verifisert oppsett, jeg blåkoppierer Thomas Haugland siden jeg synes han gjør det best, og lær deg og bruke det. Da kommer du garantert til å ha mye glede av langholdsskyting, og mens andre sitter med "smartdingser" så dunker du stål uten å surre bort skudd på frustrasjon og "det som kan gå galt går galt"😉 

 

Men til poenget! Da trenger du ikke pipe med 178 eller 200 stigning. Kjøp en av de andre som er billigere og bruk heller penger på ammo. Du må tids nok kjøpe flere piper og da har du kanskje gjort noen erfaringer som gjør det letter å velge veien videre. 

 

Min erfaring er å holde fingrene unna alt som er nytt og fancy. Det følger bare med frustrasjon, faenskap og blir fort i tilegg usmakelig dyrt. La andre finne ut av det og følg heller etter om det viser seg å være noen ekstra langholdsegenskaper og hente i nyvinningene. Jeg har mest igjen av å trene på bruk av systemet og selve skytingen.

 

 

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

For meg holder det at jeg kan skyte sikkert med en 130gr DL ut til 600m. I feltbørsa kan nok et løp vare 4000 skudd men i banebørsa begynner de typisk  å fuske på omgangen når de nærmer seg 3000 skudd. Så det går nå et løp i året.

Slo til og kjøpte alle disse løpene nå på morgenkvisten så da har jeg nå løp en stund. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170210300

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd @Bly! Det er vel ganske likt det jeg har konkludert med selv. Skal sjekke litt mer ut TH sitt oppsett. Har ikke sett så mye på videoer ift. langhold. 

 

Har stort sett gjort det enkelt, og fått god presisjon på ladinga sålangt. Jeg er ikke av typen som fortsetter å prøve ladninger når jeg finner noe som går bedre enn jeg skyter. I nyeste rifla da jeg skulle finne jaktladning skøyt jeg vel ladestige (3 skuddx5) +10 skudd med valgt ladning (5 @100m og 5 @500m). Da var det gjort. 👍

 

40 minutter siden, Bly skrev:

La andre finne ut av det og følg heller etter om det viser seg å være noen ekstra langholdsegenskaper og hente i nyvinningene.

Tror @M67 er på saken 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan ta tid her i allefall. Målet mitt er å få sjekka ut ELD-M og A-Tip før sommeren, så kommer de homogene, "supersære" kulene. "Prosjektet" er egentlig mest for å ha når nysgjerrigheten tar overhånd over trening og konkurranseskyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...