Jump to content

DFS- 223.. hva med en HK 416 rettrekker


Sør-jeger

Recommended Posts

Om DFS skulle gått over til 223. Hva med å ha innført en rettrekker AR-15 bassert på HK 416.

 

Tror aldri dette ville skjedd.. men da ville man i det minste hatt tilnærmet lik rifle som Forsvaret faktisk bruker, slik at man kunne trent opp store mengder med skyttere, som kunne taklet en overgang fra rettrekker til full/semi auto.

 

" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Innfør heller MR223 som en egen klasse i DFS som igjen lar sivile kjøpe nevnte børse.

 

Akkurat det her liker jeg å dagdrømme litt om innimellom..

 

Det hadde vært utrolig bra om det hadde skjedd, men av en eller annen grunn ser jeg for meg at til og med i år 2315 når alle andre flyr rundt med laservåpen ala Star Wars, så sitter DFS fortsatt på sidebenken med sine boltrifler. :lol:

Link to comment
Share on other sites

HK 416 rettrekker er bare trist..

 

Man får en påminnelse for hvert ladegrep at det ut fra frykt er mulig å få gjennomslag for meningsløse tiltak som fratar folk frihet. At terrorister har vunnet med sitt hovedmål, å skape frykt i samfunnet og gjøre det mer lukket.

Burde derfor heller gjort det stikk motsatte, ikke være så redd for at denne formålsparagrafen skal slå feil ut.

Rett og slett fått litt baller, gitt tilbake tiltro til folk.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke bare terrorister som gjør at vanlige folk ikke får halvautomater.. også folk med mentale problem.

 

 

Men, skiskytterfolk skyter med retttrekkere.. en retttrekker HK 416, ville gjort DFS "relevant" igjen.. Å lettere trene opp forsvaret og HV i rett skyteteknikk med "samme" våpen, avtrekk og optikk.

 

En retttrekker er en "boltrifle"... så slipper man de "farlige halvautomater".

Link to comment
Share on other sites

Men, skiskytterfolk skyter med retttrekkere..

 

Ikke akkurat sammenlignbart. Fikler man med 416 slik at den blir rettrekker, så får man ikke tatt ladegrep med pekefinger og tommel uten å skifte grep. Det vil være bedre egnede våpen som utkonkurerer 416 rettrekker, så da må de vel stille i egen klasse i såfall.. Skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Men, det ville ikke vært en kopi av forsvarets nye våpen.

 

Alle ville stilt likt i en konkuranse..

 

 

 

Forsvaret bruker HK 416... DFS får ikke halvauto. En retttrekker "upper" ville falt under bolt rifle, som ville resultert i at 150.000+ skyttere ville trent på samme plattform som forsvaret har. Og ikke en rein Match rifle..

 

Om bakdelen er at man må bevege hånden fra pistolgrepet til å ta et ladegrep.. så ville alle i en konkuranse opplevd likt "handicap".

Link to comment
Share on other sites

Når DFS gikk over til STR ble de gjort oppmerksom på at de kunne få HK91 til "halv pris"; dvs de kunne fått 2 HK91 for prisen av 1 STR. Medlemmer i HVPF fikk på den tiden kjøpt HK91 til ca 3500.- gjennom BoS.

 

Når jeg hører om slike ting gjør det meg utrolig trist at jeg ikke "kom til verden" et tiår tidligere.. :(

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste hadde vel vært å ha en halvauto HK416 med properitær magasinbrønn for 5-skudds single stack magasiner. Magasinbrønnen kunne vært "smal" utvendig slik at hvis noen forsøkte å frese den opp til std mil magasiner ville dei ikke være noe metall igjen. En slik løsning ville gått rett inn i DFS-programmer slik vi kjenner dem idag.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste hadde vel vært å ha en halvauto HK416 med properitær magasinbrønn for 5-skudds single stack magasiner. Magasinbrønnen kunne vært "smal" utvendig slik at hvis noen forsøkte å frese den opp til std mil magasiner ville dei ikke være noe metall igjen. En slik løsning ville gått rett inn i DFS-programmer slik vi kjenner dem idag.

 

 

Skulle det først bli aktuelt med halvautovåpen som skal ligne på forsvarets rifler, så synes jeg man først bør gå for innføring av vanlig mr223. (Begge deler er jo forsåvidt like sannsynlig at man får gjennomslag for uansett :lol: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Akkurat formålet med noe HK 416 "aktig" i DFS regi Høggern, burde være innlysende for de fleste som evner å lese mer enn 71 år bak i historieboka.

 

Men for all del.. Fortsett å være skeptisk til alle og ha umettelig fokus på runde blinker bak diopter. Må gjerne lure dere selv om at det er det våpen er laget for.

Link to comment
Share on other sites

Han som "gjerne skulle hatt en halvauto" sa ingenting om at han ville bruke den til DFS skyting. :lol::lol::lol:

Om du har fulgt litt med i timen (noe de fleste ikke gjør) så har du kansje fått med deg at det finnes en klasse for 416 børser i DFS. Å den klassa er åpen for alle som trenger å trene med den typen våpen. :) Forresten har jeg personlig ønsket en klasse for 416-lignende våpen i DFS, gjerne med krav til siktemidler, avtrekk osv som stemmer med forsvarets våpen (som er kravet i DFS sin 416 klasse i dag). Det ville nok gjort at mange av de som "gjerne skulle hatt" en halvauto kansje hadde trekt til DFS. At det kunne revet noe av medlemsgrunnlaget vekk fra skyteorganisasjonen som driver med "noe som ligner på stridsskyting" ville kansje vært en uønsket bieffekt.

Link to comment
Share on other sites

I og med at gubbeveldet i styret til DFS bare bestemte seg for å blankt avslå å innføre .223 og så sendte ut beskjed om å la være å diskutere temaet, sier vel sitt om gjengen..

https://www.dfs.no/aktuelt-na/nyheter/2015/kaliber-556/

Vårt syn er at en innføring av et nytt kaliber i DFS vil få negative konsekvenser for framtidens DFS.

 

Når man leser denne rapporten/whatyougonnacallit:

https://www.dfs.no/globalassets/documen ... 6_2013.pdf

Så er det jo TEMMELIG pussig at de sier blankt nei.

 

 

Og ja, jeg er medlem.. Så jeg har rett til å gnyle om det så lenge jeg betaler de giroene. Spørs hvor lenge jeg gidder å fortsette når alt som ikke er 200 STR i 6,5 eller .22LR er søppel ifølge sekstiåringer i pappdresser så stive at sidemannen må hjelpe dem ut etterpå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg en del av den båsen, bare så det er sagt.

Husk nå også at ikke alle som er medlemmer av DFS har vært/er i forsvaret/HV. Spesielt i dag, når førstegangstjeneste er noe du må ville veldig mye, i motsetning til 30 år siden når du ikke hadde særlig stort valg :wink:

Det er vel enda et minne om generasjonsskillet..

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg personlig mener jo det burde vært en klasse for sivile "416-lignende" våpen, slik at alle som får litt lykkefølelse av å ta på en sånn halvautomat kunne fått et tilbud om å skyte innen DFS.

 

(å ja, jeg er ikke redd svarte rifler med lange bananmagasin)

Link to comment
Share on other sites

Et pussig argument jeg har truffet på når jeg har diskutert DFS sin holdning til 223 med DFS folk som har innblikk i styre og stell, er at det er tilsynelatende en del bekymring blant ledelsen om at hvis DFS innfører 223, vil det lette kriminelles tilgang til 223 ammunisjon. Hvilket jeg må si er et veldig merkelig og virkelighetsfjernt argument.

Link to comment
Share on other sites

Du finner ale slags argumenter som ikke holder vann, både for og i mot kaliberet i DFS.

Men jeg personlig mener at kaliberet burde innføres i "416 lignende våpen". Om man bygger om en 200str til 5,56 så er ikke den mer lik en 416 av den grunn. Så 5,56 i 416 eller lignende synes jeg er helt greit :)

Link to comment
Share on other sites

"Lette kriminelles tilgang til x,y,z"... Makan til sprøyt. Er de kriminelle såpass harde at de har et "yrkesmessig behov" for store mengder ammo så er de vel harde nok til å få tak i det ad ulykksalige omveier. Lukter mest av "jeg liker det ikke, så da dikter jeg opp en grunn".

 

Jeg skulle gjerne sett at DFS innførte skyting med skummel 223 med bananmagasin og dataspillsikter, men mest fordi jeg tror det ville gjort langt mer positivt for hvordan Ola Gjennomsnittsdunk ser på våpen med designelementer som ikke er gamle nok til å gå av med pensjon. For ikke å snakke om at man vil kunne balansere eksponeringen til alle disse grusome tikkende pubertalbombene som har blitt flasket opp på ultravoldelige skytespill der gamle kjerringer og barnevogner gir bonuspoeng... :roll: Det ville gitt veldig mange "skrivebordsskyttere" en trygg og edruelig balanse til "sett på laserpeker så treffer du dobbelt så bra". Jeg skyter jo allerede for lite med den 118 år gamle børsa jeg har til formålet, så for meg personlig er det rapende likegyldig. Mye mer sjarm over en Krag enn en Busshamster.

Link to comment
Share on other sites

Med alle de tapte AG3ene i gale hender, og mengden med AKer fra balkan og (meg bekjent) ingen stjålne HKer, så er jo selvsagt 5.56 skummelt :-P

 

Selv om tanken subsidiert HK så klart kribler litt, så er det ikke her skoen trykker for min del. DFS har hatt en særstilling i norsk skyttermiljø i alle år, og de burde gjort mer for å "uskadeliggjøre" slike gevær med pistolgrep. Dessverre har de totalt overlatt den jobben til Hollywood, og vi ser jo hvor mye det hjelper. Det handler mest om å være litt i forkant av den teknologiske utviklingen, men også om denne meningsløse formålsparagrafen.

 

Det morsomme er å observere både barn og voksnes reaksjoner på AR-rifler. Folk står i kø for å prøve, og jeg klarer i hvertfall ikke å spore frykt. Snarere entusiasme.

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn er problemet til DFS, er at de har gått i fra å fremme skytesporten og sunn og god våpenkultur osv til befolkningen, til å bli en rendyrket konkurransegren der de ikke er åpne for ny teknologi, som jeg kan sammenligne med at vi prøvde å treffe blikkbokser med et luftgevær uten sikter for moro skyld når vi var små, selv om vi hadde tilgang til salongrifle og plenty av ammo. Skulle DFS vært relevant for folkeforsvaret hadde de approbert sivile versjoner av standardvåpnene til forsvaret.

 

Men, som nevnt i andre tråder, når vi andre løper rundt med laservåpen i fremtiden så vil DFS fremdeles sverge til sin trofaste Sauer/Krag/Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Det er meningen at de skal gjøre det jeg påstår de ikke gjør, men de gjør det ikke med å ha en rendyrket konkurransegren med en over 100 år gammel teknologi, der for å hevde deg krever utstyr for 15-20K som igjen er helt uegnet i bruken av et folkeforsvar.

 

Ingen kan påstå at Sauer og pølsedress fungerer mot Kalashnikova og det som best kan beskrives som gode turklær.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonen tro skriver enkelte mye tull når trebokstavsforkortelsen DFS benyttes. DFS driver faktisk først og fremst med det Rausheim påstår DFS ikke gjør.

 

Må vel for ordens skyld legge til en ordentlig honnør til DFS for det bidraget de historisk har gjort, for de skal ha credz for mye av den gode skytterkulturen vi har her til lands. Lokalt blir vår klubb ofte på folkemunne kalt "skytterlaget", selv om vi ikke er et DFS-lag. Folk som ikke vet hva de snakker om har altså underbevisst hørt om DSF.

 

Jeg vil touche innpå det Rausheim sa om dataspill. Dataspill er kommet for å bli, og Call of Duty er tilgjengelig for småunger. I stedefor å moralisere over voldelige dataspill så kan må jo prøve å se det positive i det. For den oppvoksende generasjonen er det faktisk slik et våpen skal se ut! Man må akseptere virkeligheten, og jobbe ut fra det. Mer fokus på holdninger og en reality check i forhold til moderne våpen.

 

AQzoObv.jpg

 

Skummelt.

 

gosimg10zX02ad01c9808080b3000012012p68.jpg

 

Enda skumlere.

 

knabe-gewehr.jpg

 

2 POD-ansatte får hjerteinfarkt.

Link to comment
Share on other sites

DFS arrangerer skyteskoler for barn, gjennomfører oppskyting for storviltjegere, har hundrevis av skytebaner folk kan dra å skyte på, osv.

At det er rendyrka konkkurranseidrett er bare tull.

Skyting er skyting. Kan man skyte med diopter, kan man og skyte med aimpoint eller kikkertsikte. 90% av min skyting for tiden skjer med std sauer. Alikevel er min påstand at jeg er bedre å skyte med forsvarets rifler enn de fleste andre. Så at det ikke er overføringsverdi fra skyting til skyting er i mine øyne like mye svada som mye annet enkelte presterer å trøkke ut på tastaturet.

Link to comment
Share on other sites

I Norge, og forsåvidt I mange andre land er det etterhvert utviklet et tilnærmet hysterisk forhold til våpen I kategorien "assault rifles". Synes for meg som om DFS på dette området har valgt strategien "sitte stille I båten", heller enn å gjøre forsøk på å få slike våpen inn I sine programmer som likestilt boltrifler og derved som ervervsgrunnlag for sine medlemmer. Klarer ikke helt å se at argumentering for en klasse med halvauto versjon av HK 416 ell framstår som verken vås eller svada. Det er også etter min mening, lite tvil om at dette ville bringe DFS nærmere den opprinnelige intensjonen med organisasjonen. DFS er vel den eneste organisasjon med nok tyngde til å kunne gjort noe for å "ufarliggjøre" denne type våpen ved å innføre disse på lik linje med Saueren. At noen (mange) mener DFS har valgt en for defensiv strategi på dette området bør vel ikke gjøre noen særlig opphisset.

Link to comment
Share on other sites

Å skulle være aktiv innen DFS og ha en viss glede, så må man ha utstyr til 15-20K som jeg igjen nevner er uegnet til bruk av et folkeforsvar. Og da faller det inn under hva jeg vil kalle for rendyrket konkurransegren.

 

Arrangere skoleskytinger: Joda, av si 30 som kommer og prøver, så kommer muligens 2-3 igjen og er man riktig heldig blir en av dem aktive. Hvorfor blir det ikke flere? Boltrifle og pølsedress blir gørrkjedelig og spesielt når ikke en gang "verktøyet" minner om hva de har sett på TV/Dataspill.

 

Storviltprøven: Det nødvendige ondet til DFS, hører støtt og stadig noe om "disse jegerne" som er ubrukelige og "bare i veien". 35 (pluss de ekstra rundene) de må ha for å ta prøven, hvert år er ikke akkurat mengdetrening.

 

Skyting er skyting: All trigger-time er bra, men hvorfor ikke approbere våpen som er mer relevante? Da hadde også "skumle våpen" blitt mer sosialt akseptert, men nei, de gamle gubber skal sitte på sine tronstoler med det som var "assault rifles" i sin tid :winke1:

 

For ordens skyld så er selv jeg medlem av DFS, men skulle jeg begynt å skyte konkurranser aktivt, måtte det være med noe annet enn ei kjedelig boltrifle og pølsedress (som nok ikke en gang lages i min størrelse :lol: ). Som andre poengterer, de fleste i DFS har ikke problemer med slike våpen, men de som pleier å være lederfigurer har det. Hver gang jeg er på riflebanen, drar jeg med meg både ei og to "assault rifles", men ingen av de kan benyttes i DFS-konkurranser, som jeg synes er synd.

Link to comment
Share on other sites

jeg er bedre å skyte med forsvarets rifler enn de fleste andre

Hehe - det er vel ca 3 mann i landet som kanskje matcher...

 

men hvorfor ikke approbere våpen som er mer relevante? Da hadde også "skumle våpen" blitt mer sosialt akseptert

Både HK416 og AG3 er approberte... Helt vanlige på stevner

 

Joda, av si 30 som kommer og prøver, så kommer muligens 2-3 igjen og er man riktig heldig blir en av dem aktive

Dette er jo vasprat - og hva så om de ikke fortsetter - har de gått og skutt på 15m hver uke i noen år så er det superenkelt å lære dem å skyte hva som helst.

Uavhengig av rifletype - DFS lærer hundrevis-tusenvis av unge å skyte, DFS skal lære folk å skyte, ikke forsvare landet - vi trenger ikke angrepsrifler, vi trenger rifler egnet til instruksjon. Ungene lærer sikkerhet (bedre enn politiet vil jeg påstå) og de lærer å sikte, å ta avtrekk, grunnleggende våpenstell, våpenbruk rett og slett - mange av dem blir veldig gode til å skyte. Det siste er et produkt av en liten del av DFS, den rendyrka konkurranseidretten. Litt under 10% av medlemmene driver med den forresten Rausheim.

 

I går så jeg på en 11-åring instruere sin mor i skyting :roll: Jeg skulle, man han gjorde det så bra at jeg bare trakk meg tilbake og så på.

Hun hadde vel knapt tatt i et våpen før, og skulle prøve dette som sønnen driver på med. Han var temmelig oppgitt underveis, men etterhvert klarte hun både å ta ladegrep og plassere skuddene i svarten. Guttungen kommer uansett til ha innarbeidd grunnleggende skyting - og sikkerhet med våpen - han kan sette 10 skudd innafor nieren på sekunder - og kom ikke å fortell meg at han ikke fikser det med HK416 om det er det du slenger i nevene på ham.

En annen "DFS-unge" som egentlig ikke er veldig ivrig, men som "henger med", fikk prøve nettopp en HK416 faktisk (12 år, sittende stilling), og han trakk av og holdt :? Skuffet over at våpenet ikke fortsatte å skyte.. Så kikka han på det litt, løfta opp, og tømte magasinet med de raskeste enkeltavtrekkene jeg har sett på lang tid. Så tok han ut magasinet og leverte børsa til "eieren".

 

Hver uke, så driver hundrevis av instruktører med opplæring av unge i våpenbruk - grunnleggende - ikke våpenspesifikk, rett nok - men jeg legger merke til at Forsvaret bruker DFS sine instruktører og man har kurs sammen... Så jeg tror ikke forsvaret deler din skepsis.

Jeg opplever hele tiden folk, som kaller seg skyttere, som ikke aner hva DFS er er eller driver med, og det er kanskje DFS sin største synd, vi er ikke flinke nok til å markedsføre oss, og vi er ikke flinke nok til å inkludere nye folk. Flere nye folk ville vel uansett ført til forandringer, og alle organisasjoner inneholder folk som er livredde for akkurat det...

 

hører støtt og stadig noe om "disse jegerne" som er ubrukelige og "bare i veien"

De er nå stort sett lagenes viktigste inntektskilde, og strengt tatt de som finansierer opplæringen av de unge.

 

men skulle jeg begynt å skyte konkurranser aktivt, måtte det være med noe annet enn ei kjedelig boltrifle og pølsedress (som nok ikke en gang lages i min størrelse

Pølsedressen får du målsydd - er det kritisk mhp.. størrelse så fins der jo seilmakere også :wink:

Vinterstid kan du delta i jegerklassen på felt, med stort sett den rifla du måtte ønske, snart kan du det sommerstid på bane også.

 

Grunnen til at øvelsene i DFS er så kjedelige, og våpnene så håpløse, er vel uansett at de som har skjønt hvordan det bør være klager på internettforum, isteden for å gjøre noe med det innad, selv om de er medlemmer.

Om du syns opplegget med ungdommene og treninga deres er så ubrukelig - hvor mye har du bidratt i skytterlaget ditt for å forbedre det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Greit at både Hk 416 og AG 3 er approberte, men det er vel strengt tatt ikke poenget. Om man ønsker å skyte DFS program med noen av disse er ikke dette ervervsgrunnlag. Man må svjv gå veien om forsvaret (mulig for et begrenset antall ungdommer) eller klubb med såkalt dynamisk skyting på programmet for erverv. En kronglete omvei, om det ikke er denne type skyting man også ønsker å bedrive.

 

For å spørre på en annen måte. Hvorfor mener man at det vil være negativt/ kontrproduktivt for DFS og/ eller skytesporten om slike våpen deltar I DFSskyting I mer enn et marginalt antall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, og ønsker noe slikt velkommen.

På den andre siden liker jeg å drømme stort når jeg først drømmer, så hadde jo foretrukket vanlige MR223 rifler som ikke er modifisert til å være retttrekkere..

 

Dersom DFS skal fortsette i sin rolle som støtte for forsvarsevnen er det jo ingenting som er bedre enn å trene med de våpen som ser/føles/brukes på samme måte som de forsvaret har.

 

Dessverre er svarte våpen fortsatt litt skummelt, spesielt når man kan kjøpe 30/40/60/100 skudds magasiner, vertikalgrep osv.

Når du i tillegg har en såpass stor organisasjon som begynner å bli ganske byrokratisert, samtidig som man har sett seg blind på alt som ikke er Sauer 200STR så byr det på.. utfordringer. :winke1:

 

Se bare hvor lang tid det tok med hele diskusjonen rundt å vurdere om skyttere kunne benytte .223 i det våpenet de allerede har.

Når noe så enkelt tok så lang tid, så tørr jeg ikke å tenke på hvor lang tid det tar å godkjenne en helt ny plattform.

 

Men personlig hadde jeg vært veeeldig mye mer aktiv på DFS sine baner dersom dette hadde blitt en realitet. :D

(Og jeg mistenker at dette også gjelder ganske mange andre innad i skytter-Norge)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så å si utelukkende positiv til å godkjenne "416 lignende" rifler til DFS bruk. Men alltid gøy å lese hva enkelte skriver.

 

Å skulle være aktiv innen DFS og ha en viss glede, så må man ha utstyr til 15-20K som jeg igjen nevner er uegnet til bruk av et folkeforsvar. Og da faller det inn under hva jeg vil kalle for rendyrket konkurransegren.

Du kan skyte gratis i skytterlaget jeg er medlem i nå, i det skytterlaget jeg var medlem i før, og faktisk i det skytterlaget jeg var med i før det og, uten å måtte kjøpe annet enn skudd. Skytterlagene har vanligvis våpen tilgjengelig til låns.

 

 

Arrangere skoleskytinger: Joda, av si 30 som kommer og prøver, så kommer muligens 2-3 igjen og er man riktig heldig blir en av dem aktive. Hvorfor blir det ikke flere? Boltrifle og pølsedress blir gørrkjedelig og spesielt når ikke en gang "verktøyet" minner om hva de har sett på TV/Dataspill.

Da er formålsparagrafen oppfylt for alle de som har vært med på skyteskolen.

 

Storviltprøven: Det nødvendige ondet til DFS, hører støtt og stadig noe om "disse jegerne" som er ubrukelige og "bare i veien". 35 (pluss de ekstra rundene) de må ha for å ta prøven, hvert år er ikke akkurat mengdetrening.
Oppfylling av formålsparagraf igjen. I tillegg får jegerne skutt mer i løpet av de 35 pålagte skudda enn mange soldater får skutt på sin nesten årlige repetisjonsvelse.

 

 

Skyting er skyting: All trigger-time er bra, men hvorfor ikke approbere våpen som er mer relevante? Da hadde også "skumle våpen" blitt mer sosialt akseptert, men nei, de gamle gubber skal sitte på sine tronstoler med det som var "assault rifles" i sin tid :winke1:
200 str har aldri vært en assault rifle.

 

 

For ordens skyld så er selv jeg medlem av DFS, men skulle jeg begynt å skyte konkurranser aktivt, måtte det være med noe annet enn ei kjedelig boltrifle og pølsedress (som nok ikke en gang lages i min størrelse :lol: ). Som andre poengterer, de fleste i DFS har ikke problemer med slike våpen, men de som pleier å være lederfigurer har det. Hver gang jeg er på riflebanen, drar jeg med meg både ei og to "assault rifles", men ingen av de kan benyttes i DFS-konkurranser, som jeg synes er synd.
Her motsier du det du sa i punkt 1 jeg pirket på, du har jo selv våpen til en god del penger, sikkert mer enn 15K, hvorfor kritisere andre for å ha det for å dyrke hobbyen sin? Om jeg skal begynne med såkalt dynamisk skyting må jeg jo handle våpen for tusenvis av kroner. I tillegg må jeg skyte med pistol først, før jeg kan begynne å skyte med rifle. Jeg vil jo helst skyte med rifle. Det ser jeg på som på grensen til proteksjonisme.
Link to comment
Share on other sites

Problemet med 416 slik jeg ser det, er at ingen som skyter aktivt konkurranser og innehar sunn fornuft har lyst til å bytte til et våpen med dårligere avtrekk og kronglete ergonomi. Greit nok kan man kanskje tømme magasinet litt fortere, men det hjelper lite om man ikke treffer :wink:

 

416 synes jeg er mere egnet for å springe rundt med, enn å ligge i ro og skyte presist på blink.

Ikke det, jeg kunne godt hatt en i "skapet" for moro og fjas, men ikke hvis jeg mente alvor med å treffe der jeg peker :wink:

 

Slik tror jeg alle som skyter aktivt i DFS tenker. De som har lyst på har nok andre baktanker :wink: Skylde på dårlig rekruttering og hva som er relevant i forsvaret er bare påfunn for å ha et argument siden man ikke kan si at en 416 er bedre enn STR til å skyte på blink med.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 416 slik jeg ser det, er at ingen som skyter aktivt konkurranser og innehar sunn fornuft har lyst til å bytte til et våpen med dårligere avtrekk og kronglete ergonomi. Greit nok kan man kanskje tømme magasinet litt fortere, men det hjelper lite om man ikke treffer :wink:

 

I NRA High power skytes følgende program bl.a. med AR:

 

1. Slow Fire, standing - 10 rounds at 200 yards in 10 minutes.

2. Rapid Fire, sitting or kneeling - 10 rounds at 200 yards in 60 seconds.

3. Rapid Fire, 10 rounds prone - 300 yards in 70 seconds.

4. Slow Fire, 10 rounds prone - 500 or 600 yards in 10 minutes.

 

Jeg tror ikke de ville ha gjort det hvis det ikke var mulig å treffe skiva.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 416 slik jeg ser det, er at ingen som skyter aktivt konkurranser og innehar sunn fornuft har lyst til å bytte til et våpen med dårligere avtrekk og kronglete ergonomi. Greit nok kan man kanskje tømme magasinet litt fortere, men det hjelper lite om man ikke treffer

 

Javel?

 

Se på felt(hurtig) og stangskyting.

 

Det virker ikke som om HK416 skyttere med litt trening har noe særlig problem med å treffe holdene der.. (og enda raskere enn med disse ergonomisk korrekte DFS børsene)

 

Vi har jo alle våre egne meninger, men jeg personlig skulle jo ønske at DFS gikk litt mer i den retningen mot slike grener.

Ikke nødvendigvis full "IPSC-style", men litt mer hurtigskyting, fokus på stangskyting osv.

 

Her blomstrer jo AR15/MR223/detmestesomerhalvauto ganske bra, og i tillegg er det jo utrolig publikumsvennlig. :)

 

Forøvrig har man vel mulighet til å tilpasse pistolgrep, skjefte og avtrekk ganske greit på AR plattformen, så ergonomi tror jeg ikke er noe stort hinder.

En Sauer med 74cm løp og vekt på 5kg er vel ikke så fryktelig praktisk den heller. (godt avtrekk og grep da, det skal den ha)

 

Problemet med DFS er at her har man for mange år siden funnet et system og noen programmer som fungerte bra.

På grunn av dette vil man uansett hva man prøver å få til i dag møtes med stor motstand siden "det vi har gjort frem til nå har jo fungert utmerket, hvorfor endre det nå??"

Link to comment
Share on other sites

Lite notat på siden:

 

Tiden hvor ar15 plattformen var upålitelig og upresis er for lengst over.

Dette er jo nærmest en myte i mange tilfeller, og direkte feil.

 

Se på foreksempel Stag Arms Model 6.

Produsenten garanterer samlinger på en halv tomme med match-ammunisjon på 100 yards. (1,27 cm på 91,5 meter)

 

Hadde MR223 blitt godkjent i DFS, så tror jeg ikke det hadde tatt lang tid før diverse børsemakere og butikker hadde pusha "DFS løp" og andre ting som fremmer presisjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...