Jump to content

Inrullert i HV


Penn

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har blitt innrullert i HV, i den forbindelse ser jeg at skytterferdighetene har blitt noe rufsete siden mine dager i førstegangstjeneste og jeg ønsker derfor å få trent litt mer.

Hvorfor være i HV hvis man ikke kan treffer målene man i ytterste konsekvens kan stå ovenfor..

 

Jeg antar at trening med AG er helt uaktuelt, men kanskje er det mulig å trene på bruk av Glock?

 

Er det noen som har noen tips eller inspill ift. å få trent med militære (HV) våpen så hadde det vært veldig nyttig!

 

vh/Sørlending

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med unntak av nærstridsskyting og magasinbytte så er er vel de grunnleggende ferdighetene ca det samme som med andre rifler..?

Hvis du tørrtrener magasinbytter hjemme, og trener på den lokale banen med en rifle som har ett dårlig avtrekk - så skal du være godt rustet..

 

Når det er sagt så tror jeg at jeg ville brukt tiden på noe annet. Jeg tror at det er få eller ingen i HV F som bryr seg om du kan skyte, og du oppnår ikke annet enn venting hvis du er kjapp på byttene.

 

Vil du bli flinkere for egen del får du nok mye mer igjen av å rullere deg inn i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Da er alle tre forbundene hvor jeg vet at det er mulig å trene og konkurrere med utlevert militært våpen nevnt. Tror jeg ville valgt ut fra hvem som har aktivitet nær deg. DFS er "overalt", mens NROF og DSSN har færre aktive lokallag.

 

Med dokumentert aktivitet+våpenskap søker du via områdesjef eller tilsvarende om å få utlevert tennstempel, så er du i gang. Lykke til.

 

At DFS-skyting er irrelevant for å terpe basisferdigheter er for øvrig sprøyt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om NROF - ser det er en lokal avd. her jeg bor. DSSN virker jo også spennende, men da må jeg reise lengre. DFS må jo også vurderes her :)

 

Kan jeg melde meg inn i en pistolklubb og skyte med Glock lik den HV bruker?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt så tror jeg at jeg ville brukt tiden på noe annet. Jeg tror at det er få eller ingen i HV F som bryr seg om du kan skyte, og du oppnår ikke annet enn venting hvis du er kjapp på byttene.

 

Tanken min er å bli mer selvsikker på våpenbruk - å faktisk kunne avfyre et skudd og være rimelig sikker på å treffe blink. Jeg/vi har blitt innrullert i HV for å være til nytte hvis det skulle bli nødvendig - med det så medfølger det jo et ansvar for å være forberedt skulle det usannsynlige skje. Jeg vil ikke være det svake ledd som setter andre i fare, slik håper jeg flest mulig andre også tenker.

Link to comment
Share on other sites

Få fyrst ei uttaling frå troppssjefen din om at du er ein likandes og nokon lunde ikkje-sprutgalen kar. Spør så I-off i distriktet ditt om du kan få utlevert tennstempel til våpenet ditt for bruk til baneskyting. Har du flaks kan det til og med vera du får litt ammo og litt sponsing av deltakaravgifta til LS.

 

Kva distrikt er det du har blitt shanghaia til? Du kan truleg reikna med at det kjem inn HK416 i staden for AG-3 om ikkje så altfor lenge. I 02 er utrullinga av HK416 alt godt i gang i F-styrken, om ikkje den til og med er ferdigstilla. Kanskje like greit, mange av AG'ane byrja å bli slitte, og MP5 er ikkje heilt det same som ei skikkeleg rifle.

 

Men eg saknar den no likevel midtvinters når eg skal fomla med den pertentlige "rådyrbørsa" i djup snø, med pitteliten avtrekkarbøyle og ladearm, og optisk sikte som doggar over om eg seier "faen" litt for høgt...

 

PS. Velkommen :mrgreen: DS.

Link to comment
Share on other sites

@oysteinlarsen

 

Jeg har blitt innrullert i HV-08 (Agder/Rogaland), gikk glipp av første oppkledningsøvelse og har ikke fått AG'n utlevert, kun klær, så inntil videre er jeg ganske forsvarsløs, men den kan jeg reise å få hentet hvis jeg ønsker. Håper vel vi får HK416 før jeg rekker det, men vet ikke status på dette i vårt distrikt..

 

Har vært med på en skyteøvelse med lånt AG, og jeg må si skytinga gikk rimelig dårlig. Traff dårlig, rota med lading, sikring og ting som det bør gå automatikk i skal man brukes til noe fornuftig..

 

Jeg er 2 meter lang og mistenker at standardkolben på AG blir for kort.. jeg får ikke godfølelsen, målsetningen må være å få et våpen som er stilt inn og tilpasset for meg.

 

Takk for alle gode innspill folkens.

Link to comment
Share on other sites

Hei Penn. og velkommen på kammeret. Jeg skyter og litt med AG3 , det jeg gjorde var å spørre områdesjefen om å få beholde tennstempelet. han søkte så distriktet om det for meg og et par andre. og da var det i boks. hjelper da på å vise til litt aktivitet :) AG3 er skøy å skyte med, og enda mer skøy å treffe med, nettopp fordi at sivilt sett er det ikke akkurat et presist våpen. Jeg er redd den snart forsvinner og blir erstattet av HK 416 .

Jeg er nesten to meter høy jeg også og skjønner hva du mener, men når du får AG, eller for den del HK 416 så er det at de er så korte stort sett en tilvenningssak. For min del har jeg nå skutt såpass mye at jeg helst hadde sett at jeg kunne brukt den på elgjakten, den jeg tar de raskeste skuddene med når det trengs i tettskogen 8)

 

Om du kjenner til Rinde folkene i HV08 så snakk med de om du ønsker å lære å skyte bedre, eller å få trent mer. de er meget gode.

Link to comment
Share on other sites

Janoks: DFS? Har du hørt om noe som heter DSSN??

 

For en soldat som ønsker bedre ferdigheter så er DFS like relevant som olabil løp er for en F-1 kjører.

 

 

 

 

DFS..... :lol:

 

Det kan nå være at DSSN også er ett alternativ, men de jeg kjenner i HV som har bakgrunn i DFS klarer seg veldig bra på den skytingen som vi gjør.

Husk at dette er skyting på ett veldig lavt nivå, og det finnes trolig ikke spor av dynamisk skyting i HV sine program.

 

Jeg må innrømme at jeg dro litt på smilebåndet når du trekker frem F-1 i en tråd om HV (F styrken) :P

 

Siden trådstarter ønsker å legge ned en innsats, så kanskje I-styrken er ett alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 2 meter lang og mistenker at standardkolben på AG blir for kort.. jeg får ikke godfølelsen, målsetningen må være å få et våpen som er stilt inn og tilpasset for meg.

 

 

Jeg er høyere enn det du er og har hatt AGen som tjenestevåpen i 10 år, MP-5 i 17 og har pt 416... Det er nok du som må tilpasse deg.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 2 meter lang og mistenker at standardkolben på AG blir for kort.. jeg får ikke godfølelsen, målsetningen må være å få et våpen som er stilt inn og tilpasset for meg.

 

Takk for alle gode innspill folkens.

 

Eg hugsar frå fyrstegongstenesta mi at dei ekstra lange stakane fekk ein forlengar til kolben. 3-4 cm ekstra hjalp godt. Kaaaaaaaanskje (kanskje) depotgutane har ein slik liggandes...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at trening med AG er helt uaktuelt, men kanskje er det mulig å trene på bruk av Glock?

 

Begge deler skal gå greit, slik er det i allefall i innsatsstyrken. Man søker/spør idrettsoffiser om å få beholde tennåla, med egentrening som grunnlag. Ammunisjon kunne man kjøpe eller få, litt avhengig av form for trening.

 

Ps. pass på at tråden ikke går imot forumreglene. Uønsket at det diskuteres skytetrening i forsvarssamenheng, kun skytesport og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ps. pass på at tråden ikke går imot forumreglene. Uønsket at det diskuteres skytetrening i forsvarssamenheng, kun skytesport og jakt.

WHAT?

 

Praktisk/Dynamisk/Stridsskyting (alle tre er navn som er brukt på skyteformen de siste 30 årene) er ok men skytetrening med militære våpen kan vurderes som "går i mot forumreglene"? Militær idrett er vel kansje ikke noe folk har hørt om?

Jaja, hva skal man si egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Ps. pass på at tråden ikke går imot forumreglene. Uønsket at det diskuteres skytetrening i forsvarssamenheng, kun skytesport og jakt.

WHAT?

 

Praktisk/Dynamisk/Stridsskyting (alle tre er navn som er brukt på skyteformen de siste 30 årene) er ok men skytetrening med militære våpen kan vurderes som "går i mot forumreglene"? Militær idrett er vel kansje ikke noe folk har hørt om?

Jaja, hva skal man si egentlig.

 

 

Du verden, så hissig da gitt..

Bakgrunnen for treningen ble opplyst til å være "være forberedt skulle det usannsynlige skje", da er det greit å veie sine ord. Men nok om det (håper jeg), dette blir OT.

Link to comment
Share on other sites

HV-08 skal etter planen få 416 neste år. ( F-styrken ).

 

Hvor bor du? Jeg tjenestgjør i Lund\ Sokndal, og skyter DSSN i Sandnes - Egersund - Sokndal området.

 

Blir du medlem i pistolklubb, kan du ettehvert kjøpe deg Glock 17, som er den sivile betegnelsen på Glock P-80 som forsvaret bruker.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
@oysteinlarsen

 

Jeg er 2 meter lang og mistenker at standardkolben på AG blir for kort.. jeg får ikke godfølelsen, målsetningen må være å få et våpen som er stilt inn og tilpasset for meg.

 

Takk for alle gode innspill folkens.

Hei, i sin tid var TS for bakstykket på AG kolben 75kr, sikkert ikke så mye mer nå.

 

Det jeg gjorde (1,91cm høy), var å ta AGn på bandslipa, planslipe bakstykket på kolba (Ett par HV befal så meg, og svimte nesten av :D ), og montere på en limbsaver kolbekappe. Mye mer behaglig å skyte med (Lite rekylfølelse med den kolbekappa), og med ett våpen som passet på lengden, var det pluttselig mye enklere å få treffa sånn noenlunde der de skulle.

Kolbebakstykket er bare å klipse av og beholde i tilfelle når 416 blir utlevert. (Derfor innledningen om TS). :wink:

 

Forøvrig var det første HV gjorde etter at jeg fikk dreisen på AGn, var å gi meg en MG3. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...