Jump to content

Hullkornstørrelse?


Bomskuddet

Recommended Posts

NSF eller DFS? Det er forskjell på sikteblinken for disse skivene.

 

Normalt er fra 3.9 til 4,7, men løpslengden har selvfølgelig mye å si her. Om du bruker adlerblick på DFS blir det også litt forskjell. Tykkelsen på ringen har betydning for hvordn du oppfatter blinken, og plastkorn er litt anderledes ann metallkorn.

Du må faktisk prøve hvordan dine øyne oppfatter blinken, men det er viktig å ha nok luft rundt sikteblinken og ikke bruke for små hulkorn.

Link to comment
Share on other sites

NSF eller DFS? Det er forskjell på sikteblinken for disse skivene.

 

Normalt er fra 3.9 til 4,7, men løpslengden har selvfølgelig mye å si her

Jeg snakker om DFS iallefall, selv om jeg ikke vet hva TS spør om.

 

Er det DFS 15m, så er pipelengden mer eller mindre gitt, såfremt en snakker om voksne. Jeg syns siktebildet i rekruttbørsene, slik de kommer, er alt for trangt. Men hvor mye luft rundt som er ideelt for ungene er et åpent spørsmål.

 

I litteraturen, som ofte er amerikansk, så forfektes små hullkorn, og ofte forskjellig størrelse på ligg og stå.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

I litteraturen, som ofte er amerikansk, så forfektes små hullkorn, og ofte forskjellig størrelse på ligg og stå.

 

 

Det siste kan jeg gå med på, men det første mener jeg er å be om uforståelige slengere, spesielt på lange programmer. Med stort holdeområde, litt stress og litt sliten i hodet slipper jeg ofte for tidlig.

 

Selv bruker jeg nå 4,3 plast inne og fra 3,8 til 4,3 ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg syns mange her bruker store korn jeg :!: Eller så lurer jeg på om det er mange her med dårlig syn :!::lol:

Enig i at dette er veldig smak og behag men også en vanesak . Vil bare referere til to av mine nære venner og den ene er skytterprins og den andre er skytterkonge og denne er en av de 5 mestvinnende innen DFS de siste 35 åra og på løpslende 70 cm. har de vunnet alt med kornstørrelse mellom 3,4 - 3,6 og noen få ganger 3,8 i dårlig belysning på bane. Felt bruker vi 2,8 .

Begge disse to er grossister av stevneseiere :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg merka at de uforklarlige 9erne forsvant ved å gå opp i hullkorn innendørs.

Testa litt og gikk fra 3.8-4.2

På omgang merket jeg ingen forskjell, men på de andre seriene der jeg ligger å sikter en stund ble det mye bedre.

 

Til felt bruker jeg 2.8

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Nybegynner. Både 6,5 og .22 ble levert med 3.8 som er det eneste jeg har og bruker både på 15, 50 og 200 meter. Merker at erfarne skyttere bruker mye tid på dette før hver skyting. Jeg synes imidlertid at jeg ser rimelig godt. Er det bare fordi jeg ikke vet bedre? Hvis ja, hvor mange trenger jeg å kjøpe, og hvilke størrelser skal jeg satse på først?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg lånt et assortert utvalg, enten fra andre skyttere eller fra laget. Prøv deg frem til hva som fungerer for deg, og så kjøper du det. 

 

Det går fint å skyte alt med 3,8, spesielt om man har godt syn og er uthvilt, men jeg synes det er lett å miste konsentrasjonen og 'bare få skuddet ut' om kornet er for lite. 

 

Edit: Hvis du skal ut og skyte stevner er det lurt å kjøpe ett 0,1 over og under også, i tilfelle du kommer på en bane som er 190 eller 210 meter. 

Edited by boble
Tilleggsopplysninger
Link to comment
Share on other sites

Godstykkelse har også litt å si. På 15m synes jeg 3.8 blir for lite, der bruker jeg 4.0 eller 4.1. På 200m har jeg brukt fra 3.7 til 4.2, bruker 3.8 nå. Men det er kanskje litt trangt. Det jeg merker mest med for små korn er at det kommer en del uforklarlige 9ere om jeg sikter for lenge. På omgang merker jeg ingenting. Det er vel ingen regel på hvilket korn man skal bruke, vet om mange gode skyttere som liker små korn, mens mange sverger til store. Det beste er nok å ha en del korn tilgjengelig for å prøve deg litt frem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...