Jump to content

Noen åpne skytebaner i Trondheim?


morty92

Recommended Posts

Var på jakt forrige helg og da jeg skulle zoome med kikkertsiktet mitt så ville det ikke fokusere, noe løsnet også inne i siktet, fikk det levert inn og etter 4 dager fikk jeg ett nytt sikte, super service hos Vaabenhuset Nygård og med Meopta!

 

Trenger så å skyte inn siktet på nytt, og lurer da på om det er noen åpne skytebaner i Trondheimsområdet med 100m bane :)?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Opptar denne tråden etter lang tid, men er det noen som vet om noen skytebaner rundt trondheimsområdet der en kan skyte litt for å prøve ut ladinger osv. uten at en trenger å være konkurranseskytter. har lite tid i ukedagene og på lørdager er det fullt program på Nidaros skytebane.

 

Kan gjerne kjøre et stykke.

Hadde vært deilig å hatt mulighetene til å skyte uten at en må drive med Jaktfelt eller benkeskyting eller hva det nå skal være.

Link to comment
Share on other sites

På lørdager(de aller fleste), der det ikke arrangers stevner eller er stengt pga dugnad, er det mulighet til å gjøre det du er ute etter på banen til Nidaros Skytterlag forutsatt at du er medlem. Som jeg tidligere skrev fra kl 0900 til 1500. Det er skyteledelse tilstede som skal ivareta sikkerhet, men er ikke organisert på annen måte. Første mulighet nå er 3. des.

Jegertrening, som nevnt her over, er terminfestet trening for obligatoriske skudd og skyteprøve som arrangeres på faste datoer.

Link to comment
Share on other sites

Er litt i samme situasjon, vil trene og teste litt, uten tanke på konkurranse i første omgang. Sendte derfor søknad om medlemskap til Nidaros i går. Noen som vet normal behandlingstid på slik søknad?

Tror nok det er mange i samme situasjon, hvertfall i storbyene. Men jeg vet at det skal være mulig å trene litt på egenhånd så lenge en er striks på å følge sikkerhetsreglene og at en rydder opp etter bruk. Det er en fyr med mye kunnskap som ofte er på banen som kalles vaktmester´n, han er ofte der på dagtid og følger opp at ting gjøres ordentlig og slår gjerne av en hyggelig prat.

Prøv å dra på dagtid for da kan en gjerne skyte mye, uten en må ta hensyn til mange andre.

 

Grunnen til at jeg ønsker å finne en ny skytebane er fordi jeg ikke kan skyte på hverdager, og jeg synes det er litt mye folk på lørdager.

Jeg vil kunne skyte både på Lørdag og Søndag.

 

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men det var ikke over 2-3 uker hvertfall.

Takker for link, dette er absolutt aktuelt for min del :)

Link to comment
Share on other sites

...Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men det var ikke over 2-3 uker hvertfall.

 

Oi, det kommer til å føles som en evighet :-)

Takk for tips, uansett, ser nemlig ikke bort fra at jeg kan få gjort unna en del skyting på dagtid

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt søk på google viser at det er noen skytebaner som har åpent på søndager, men tror i grunn at søndagsstengt er mest vanlig etter gammelt av.

 

Men hvor deilig hadde det ikke vært om alle skytebaner hadde vært åpen på søndager, så eventuelt stanset skyting i kirketid. Siden helligdagsfred fortsatt er regulert i loven (Lov om helligdager og helligdagsfred).

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vet at det skal være mulig å trene litt på egenhånd så lenge en er striks på å følge sikkerhetsreglene og at en rydder opp etter bruk.

 

Bare skyter inn på denne, informasjonen vi fikk på den første runden med standplasslederkurs var at dette IKKE lenger er greit. Det er ikke fri bruk av banen lenger for alle mann helt uten videre. Det skal til enhver tid banen brukes være 1 standplassleder per standplass som er i bruk.

 

Mao: Du kan ikke alene uten standplasslederkurs dra opp og skyte når du vil, som standplassleder kan du skyte når du vil innenfor banereglementet. En standplassleder kan også ha med andre medlemmer på en skytingen utenfor oppsatt skytetid (Lørdager)

Link to comment
Share on other sites

Godt innskudd :wink: Det er denne beslutningen jeg ikke liker, jeg forstår veldig godt hvorfor denne beslutningen taes, men det er så sinnsykt synd for de som følger god våpenskikk, det er jo uten tvil begrensende for skytesporten i Norge om alle skytebaner skulle praktisert dette regelverket. Et lyspunkt er at det blir enklere nå når det tilbys standplasslederkurs, noe jeg med stor sannsynlighet vil benytte meg av.

 

Men sånn er det nå da, men det optimale ville vært å finne et nytt skytterlag med mindre trykk, bedre åpningstider og et regelverk som er enklere å forholde seg til. Så heller ta seg en tur i ny og ne opp til nidaros.

 

Vet du forresten om det er mulig å være medlem i annen skyteklubb tilknyttet DFS, og fortsatt gjesteskyte på nidaros?

Link to comment
Share on other sites

Vi er bortskjemt her i trondheim stealtre, blir ikke mindre bortskjemt at at kurset er gratis og tar en kveld av din fritid + en eller to vakter i løpet av året.

 

Jeg har bodd nærmest ett tiår i Oslo og har skutt på baner stort sett over hele landet, tro meg.. Vi har det veldig greit her i Trondheim når det gjelder å skyte på lett tilgjengelig rifle bane. Det er muligheter for både henge opp papp, skyte på gonger og litt pistol lengst til høyre på skytebanen dersom leder er i humør/mange nok til å ha kontrol.

Link to comment
Share on other sites

Det handler kort og greit om ansvarsforsikring; den forutsetter at all skyting skjer i regi av skytterlaget, følger baneinstruks og er under ledelse av skytelder. Opplæringen av skyteleder/standplassleder skal være dokummetert og gjelder den aktuelle banen.

Forsikringen er for skade på 3.part og dekker DFS sine aktiviteter; andre brukere av en DFS-bane er ikke dekket.

 

Heng opp rød underbukse og skyt hører fortiden til; desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ny rifle, kikkert og demper og har jo selvsagt veldig lyst til å prøve den og stille inn kikkertsikte. Er det noen som vet om baner i Trondheimsområdet som er åpne for skyting nå? Eller er det noen som kan ta med seg en nybegynner på banen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...