Jump to content

Er det mulig å ikke ha dominant lederøye?


BPP

Recommended Posts

Det er vel lite som gleder en skrullete pappa mer enn at poden begyner å intressere seg for skyting. MEN, guttungen er ikke helt skrudd sammen som alle andre. Dvs, han switcher lett mellom venstre og høyrehendt. Gir jeg ham rifla så går den rett opp til venstre skulder, det er det han foretrekker. Skriver med høyre hånd. I fotball skyter han bra med begge ben men best med venstre. Har mange sånne eksempler. Så, før jeg gjør evt utvidelser av våpengarderobe så tenkte jeg å teste ut hvilket som er lederøyet hans. Ba han se på en gjenstand ca 5 meter unna gjennom en dorull og så lukke et øye. Etter noen forsøk så smeller det fra poden at det kom an på hvilken hånd han holdt dorullen i. Altså, holdt han med høyre, så var det høyre øye som var lederøye og holdt han med venstre så var det venstre øye. Er det mulig??? At man ikke har noe lederøye? Skal jeg la ham skyte links? Det er jo det han foretrekker, men jeg er sikker på at han greit kan trene seg opp til å skyte høyrehendt selv om dette nok er litt unaturlig.

 

Tilleggsspørsmål; Jeg har en Anschutz miniatyr rifle med match stokk (høyre). Noen grei måte å evt få denne konvertert til links feks stokkbytte? Eller er det like greit å kjøpe en brukt links rifle?

Det er langhold som inntresserer han (det er jo litt kult:) så tanken min er at en miniatyr rifle med kikkert og selvanvisere på 50 - 100 meter er god mengde trening og avtrekkstrening? Han er 17 år forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

. Altså, holdt han med høyre, så var det høyre øye som var lederøye og holdt han med venstre så var det venstre øye. Er det mulig??? At man ikke har noe lederøye?

Ja det er mulig.

Det er også mulig å skrive like godt med høyre og venstre.

En kollega av de glupere sa omtrent 1995:

"Man er ikke riktig fri før man kan skrive like godt med høyre og venstre"

Ta godt vare på den arvingen. Jeg er litt misunnelig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Om det er mulig å ha to dominante øyne vet jeg ikke men å kunne bruke begge hender eller skyte både links og rechs er nok ikke så uvanlig. Jeg kan skyte links ganske greit uten å trene på det nevneverdig. Å skyte links men fortsatt bruke høyre hånd på avtrekket går også fint. Jeg er høyrehendt pr def men har venstre domminerende øye og har kommet til at å skyte med begge øyner åpne med optikk går fint men ikke med åpne sikter. Går bra noen ganger for plutselig å ikke funke lengre. Kanskje en treningssak for hjernen. Har ikke brukt noe tid på det. Kan bruke hammeren med venstre hånden og skrive går også brukbart men skriften er naturlignok finest når jeg bruker høyre hånd som har treningen.

Jeg hadde latt han skyte rechs pga enklere tilgang til våpen senere i livet hvis han ikke har noe i mot det men hadde nok pratet med noen som har litt tyngre bakgrunn først. Dette er det sikkert forsket mye på så gode svar bør være greit å få. Finnes noen som er like flinke i det de driver med med begge hender, feks Ronnie O'Sullivan som er en av tidenes beste snookerspiller kan bruke begge hender like godt.

Link to comment
Share on other sites

TS. Uten å være noe ekspert på dette, så har jeg noe praktisk erfaring og noen synspunkter.

 

Tror ikke en MÅ, ha et dominant øye. Øynene kan være like gode, forskjellige, eller dårlige. Eller et bedre, enn det andre. Og jeg tror ikkr dette har noe sammenheng, med "venstrehent", eller "høyrehendt".

 

En av mine brødere er venstrehendt, men skrev like godt med begge hender allerede på Folkeskolen. Skrev likevel helst under, med venstre hånd. På fotballbanen (som ungdom), skjøt han liker bra med begge føtter. Samme på håndballbanen (mer enn 20 år), noe som en del kipere hadde problemer med. Når vi skjøt luftgevær (senere rifle hjemme), brukte høyre øye. I militæret tok han flere sølv og noe gull medaljer (skyting-/skiskyting) også med bruk av høyre øye.

 

På min Folkeslole hadde vi helsesjekker, bl.a. øyetest. Da så jeg best på høyre øye. Og det var ikke noe problem med å skyte luftgevær/rifle, med åpne sikter. Jeg skjøt ganske bra. Fra 15 - 16 år alder, skjedde det en forandring, med høyre øye og jeg så plutselig 2 - 4 baksiker. I ettertid må jeg bruke briller, for å bruke høyre øye til rifleskyting, eller kikkert. På pistolbanen brukte jeg i mange år (med konkuranseskyting), kun venstre øye, men holdt våpnet i høyre.

 

For din sønn spiller det vel lite rolle, hvilket øye som er dominant til rifleskyting. Er begge øyene bra, kan han bruke det han vil. Men for hagleskytig, har dette stor betydning.

 

Vær obs på, at din øyetest er dårlig! Å lukke det ene øye, svekker synet. En bør holde noe forran øyet (skjerme) og ikke lukke det. Lukker en et øye, får en feil resultat.

Link to comment
Share on other sites

Dette er mulig ja. Jeg fungerer sånn selv. Bytter greit mellom rex og links. Jeg skyter rex, har venstre dominant øye. Skriver med høyre, bruker hammer og skrutrekker i venstre og skyter fotballen like godt med begge ben, min sønn er også slik. Er bare og innse at vi er skrudd sammen litt spesielt [WHITE SMILING FACE]

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Jeg setter en grei kikkert på miniatyrrifla og fokuserer på riktig skytestilling og god standplass drill så får vi se hva vi får til. Morro blir det! Tanken er jo at poden skal få kjørt seg på litt praktisk og hagle etterhvert så da blir det jo som nevnt straks viktig hvordan synet hans fungerer.

 

Vær obs på, at din øyetest er dårlig! Å lukke det ene øye, svekker synet. En bør holde noe forran øyet (skjerme) og ikke lukke det. Lukker en et øye, får en feil resultat.

 

Ny synstest med begge øyne oppe foretas i løpet av ettermiddagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har heller ikke dominant lederøye. Tok litt tid før jeg skjønte det. Største svakheten er at det er umulig å ha begge øyne åpen når man skyter da man ser dobbelt.

 

Leste I en gammel bok om skyting I forsvaret at 1-2% ikke har dominant øye.

Link to comment
Share on other sites

Har samme utfordring selv, har forsøkt å skyte pistol med fokus på forsikte i flere år, men det lar seg ikke gjøre da jeg ser dobbelt antall skiver like godt og det blir umulig å vite hvem jeg faktisk skyter på eller om jeg bare skyter ved siden av.

På haglene mine har jeg fiberkorn som kun er synlig med høyre øyet, så da vet jeg hva som er riktig siktereferanse og på rifle med lys i kikkerten er det ikke noe problem heller i og med at man har fokus på målet der også og bare ser korset/prikken med riktig øye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...