Jump to content

Vondt i albuene etter skyting (DFS)


HLM

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har skutt med jaktrifle i mange år, men har nå begynt å skyte med rifle i DFS og bruker da skytterjakke. Problemet mitt er at jeg får vonde og såre albuer etter å ha skutt. Jeg har ikke hatt dette problemet tidligere med jaktrifle og vanlige albuebeskyttere utenpå jaktjakka, men skyter selvfølgelig mange flere skudd hver trening nå.

 

Hva bruker dere under skytterjakka? Jeg bruker langermet microfiberundertøy. Den er veldig tynn og har ingen polstring på albuene. Bør jeg investere i skytterundertøy?

 

Bruker dere albuebeskyttere utenpå skytterjakka?

 

Er det noen som har noen gode råd?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har skutt med jaktrifle i mange år, men har nå begynt å skyte med rifle i DFS og bruker da skytterjakke. Problemet mitt er at jeg får vonde og såre albuer etter å ha skutt.

Antakelig ligger du for høyt, og bruker albuene til å bære vekten av kroppen. det skal være unødvendig.

 

En "ideell" liggendestilling ligger kroppen på hoftebeinet/ låret på venstre side, og øvre del av kroppen ligger på ribbeina på sida. det er lurt å trekke høyre fot så mye opp, eller skreve så mye at en får høyre side klar av bakken, og får vekta av kroppen på de beina jeg har nevnt - ikke på magen heller.

Sett albuen i bordet, spissen som du vil kjøre i han jævelen du slåss med... Sett albuen i bordet med 120° i leddet og tommelen mot deg, da sitter spissen av albuen i bordet? vri hånda så håndflata er mot deg, og tving hånda ut mot venstre, da kjenner du at albuen ruller av spissen og over på ei "flate" på utsida. Det er denne som skal i gulvet.

Trolig er liggendestillinga di for høy, og torlig har du albuen for langet ut mot venstre - flytt albuen inn nesten rett under rifla. Når du nå ruller over på venstre side ser du at albuen kun bærer vekta av rifla, og ikke av deg, og du fordeler tryket mye mer. Så kan du justere vektfordelingen mellom albuene med hvordan du vrir deg. Husk at ryggen bør være bortimot rett.

 

Er dette noe jeg har funnet på selv? Nei, det er tatt fra både David Tubb " 'The Rifle Shooter", og fra "Geværskyting" av Oscar Sjøqvist", og fra diverse utdanningsmateriell.

At man har venstre albue for langt ut er en gjennomgående "feil", og nesten alle gjør det til en viss grad - en må som regel presse den inn under rifla. Prøv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...