Jump to content

Fra 15m til 200m


Froy

Recommended Posts

Som nyfrelst DFS skytter ser jeg nå med skrekkblandet fryd at utesesongen nærmer seg. Det å gå fra den trygge 15m banen med .22, til å tenke på at den store skumle 200m(300m) banen nærmer seg skremmer meg. Har vel skutt to skudd ute før så man kan si at dette er nytt og ukjent terreng.

 

Har noen noen beroligende ord, er overgangen så stor som jeg innbiller meg eller er det slik at bytte av kaliber utjevner de største forskjellene, sett bort i fra vind?

Jeg har heller ikke det beste synet, men har til nå bare brukt mine vanlige briller, kan jeg fortsette med dette dller "må" man ha skytebriller?

Link to comment
Share on other sites

Det med å skyte når naboen ikke gjør det,blir ikke noe greie på.Noen serier i DFS programmet har litt knapp tid,tanker og konsentrasjon må være på egen skyting,ikke på naboens.

Bruk gode hørselvern + gode propper så går det fint.

 

Funker det greit med vanlige briller på 15m vil det sansynligvis funke ute også.Generelt er det også bedre lys ute.Skytebriller har fordelen at glasset kan justeres etter øyet og siktet,det er jo noe du kan vurdere etterhvert.

 

Skiva på 15m er mindre/vanskeligere en 200m skiva.Ser man bort fra vær og vind er det lettere å skyte blinker ute.

Dette kommer sikkert til å gå bra,etter noen "prøveskudd" er jeg sikker på at du kommer til å bli enda mer frelst.Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Helt likt er det nå ikke, for eksempel bør du ha god kontakt mellom skulder og kolbekappe ute. Får rekylen 2 cm rennafart blir du skuddredd. Med 22lr er det ikke nøye, så du kan trenge å finslipe litt teknikk. Altså ikke krampehold, men ha skjeftet fast imot skulderen.

 

Jeg vet ikke om du skyter stå, men jeg har sett mange innendørs som setter kolbekappa helt ute på overarmen for å få tyngdepunktet i våpenet nærmere kroppen. Det funker uten rekyl, men med har jeg mine tvil.

 

Ellers er det som de andre sier ganske likt, med propper og gode klokker merker man lite til smell, og skal du bli skytter må du regne med at det smeller. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fint at det går bra! Bare kjør på med jevnlig trening, så blir du fort vant med smellen.

Altså ikke krampehold, men ha skjeftet fast imot skulderen

Man holder da altså ikke kolben i skuldra med armene ved DFS-skyting, eller har jeg misforstått noe? Trodde reima skulle holde rifla i skuldra?

Beklager trått svar, så ikke spørsmålet ditt.

 

Jeg har inntrykk av at hver skytter har sin versjon av stillingene, så jeg bruker ikke å ta noe for gitt. Bare se på hvor forskjellig gode stå-skyttere plasserer venstrehånda... :-)

 

Selv gjør jeg som du sier på ligg, reima spenner kolben imot skuldra mi. På kne gjør den det ikke, og der må jeg sørge for å ha likt press bakover for hvert skudd.

 

Min erfaring er at med skytterjakke på er det ikke noe problem å spenne opp mellom overarm-venstrehånd-reimbøyle-skulder. Har jeg ikke på skytterjakke er jeg plaget med at puls fra innsiden av venstre overarm og inn i reima blir verre om jeg har strekk foran.

 

Når jeg instruerer ungdommer viser jeg ikke til stram reim på ligg som det eneste hellige fordi de som ikke er utvokst forandrer stilling *ofte* og må justere reimene deretter. I startfasen blir det rett og slett litt for mye på én gang. Ditto gjelder forresten det å skyte med håndstopper. Når de har så god kontroll at de justerer reimene selv har de uansett kikket nok på bedre skyttere til at de gjør det som passer best. TS er sikkert utvokst i lengden, men jeg valgte å anta at han enda ikke har perfeksjonert reimbruken sin. :-)

Link to comment
Share on other sites

:oops: Eeeunnskyld! Var ikke meningen å forulempe deg.

 

Om du har problemer med å finne tilbake til stillingen og bruker skytterjakke med polstring og krok på venstre skulder kan det hjelpe med stram reim foran. Men det betinger at du klarer å justere den likt hver gang. Enkelt om du har eget våpen (eller bare egen reim), ikke så greit om alt er lånt.

Link to comment
Share on other sites

Funker det greit med vanlige briller på 15m vil det sansynligvis funke ute også. Skytebriller har fordelen at glasset kan justeres etter øyet og siktet,det er jo noe du kan vurdere etterhvert.
Når man skyter med vanlige briller, vil de fleste, når de skyter rifle, se skrått gjennom kanten av brilleglasset. Da kan det bli mye fortegning ("amatør" får korrigerre meg!). Den største fordelen med skytterbriller (som ser en smule "corny" ut!) er at man kan stille glassene, slik at man sikter vinkelrett gjennom sentrum av brilleglasset.
Generelt er det også bedre lys ute.
Amen! For oss som har kommet litt opp i årene (man taper grovt sett halvparten av svart-hvitt-synet for hvert tiår etter 30 - så jeg har ca. 7-8 % igjen!) er det mye enklere å få gode resultater utendørs enn innendørs. Noen innendørsbaner har OK lys for oss "gamlingene", andre baner har vi store problemer med. Yngre folk har kanskje mindre problemer?
Min erfaring er at med skytterjakke på er det ikke noe problem å spenne opp mellom overarm-venstrehånd-reimbøyle-skulder.
"Bakstroppen" på DFS-reima (som bare er der pga. bestemmelsen om at reima skal være festet i begge reimfestene) skal være SLAKK.
Man holder da altså ikke kolben i skuldra med armene ved DFS-skyting, eller har jeg misforstått noe? Trodde reima skulle holde rifla i skuldra?
Hvilket du tror helt rett i.

 

Man justerer til korrekt stramming mellom skulder og venstre hånd, så våpnet holdes rett i høyde uten muskelbruk. Så strammer man den framre delen av reima, slik at våpnet gir et LETT press mot skuldra. Man skal kunne slippe tak i våpnet med høyre (venstre for linksskyttere) hånd, og våpnet skal ligge i ro, med feste i skuldra. Men skuldra skal IKKE settes tilbake pga. reimpresset.

Selv gjør jeg som du sier på ligg, reima spenner kolben imot skuldra mi. På kne gjør den det ikke, og der må jeg sørge for å ha likt press bakover for hvert skudd.
Slik måtte jeg også skyte, fram til Saueren (og Sauer-like skjefter) kom i 1990.

 

I dag har vi muligheter til å justere framre reimfeste (m/håndstopper) i lengderetningen mellom stillingene. Jeg må flytte reimfestet ca. 5 cm fram når jeg går fra liggende til knestående, for å få samme press mot skulderen.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Eeeunnskyld! Var ikke meningen å forulempe deg.

 

Om du har problemer med å finne tilbake til stillingen og bruker skytterjakke med polstring og krok på venstre skulder kan det hjelpe med stram reim foran. Men det betinger at du klarer å justere den likt hver gang. Enkelt om du har eget våpen (eller bare egen reim), ikke så greit om alt er lånt.

 

:D Ikke tenk på det. Har egen jakke og reim men låner våpen.

Stram reim foran altså, får forsøke det neste gang. Sliter også med å få plassert høyre arm fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter med vanlige briller, vil de fleste, når de skyter rifle, se skrått gjennom kanten av brilleglasset. Da kan det bli mye fortegning ("amatør" får korrigerre meg!). Den største fordelen med skytterbriller (som ser en smule "corny" ut!) er at man kan stille glassene, slik at man sikter vinkelrett gjennom sentrum av brilleglasset.

 

Der kan deler av poblemet ligge ja, får beskjed om at det ser ut som at jeg ser skrått når jeg sikter.

Link to comment
Share on other sites

Sliter også med å få plassert høyre arm fornuftig.

 

Det er forresten enda en ting som stram reim kan hjelpe til med... Jeg tipper problemet er hvor langt ut du setter høyre albue og dermed hvor 'høy' stillingen blir? Generelt vil jeg si at det ikke er noen fordel å ligge høyt, ihvertfall ikke om du skal skyte fort. Men setter du albuen lengre ut og får tyngdepunktet lavere må du bruke krefter på å holde stillingen sammen, om du forstår hva jeg mener. Stram reim gjør at du kan sette ut albuen og hvile vekten mot kolbekappa, slik at du slipper vinglinga fra en høy stilling OG strevet med å holde oppe en lav.

 

Igjen, dette er noe du må prøve ut. Jeg justerer stillingen med og uten jakke, med jaktrifle eller Sauer og til og med om jeg skyter felt eller bane. Om du tester bevisst og systematisk finner du fort ut hva som virker for deg.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Eeeunnskyld! Var ikke meningen å forulempe deg.

 

Om du har problemer med å finne tilbake til stillingen og bruker skytterjakke med polstring og krok på venstre skulder kan det hjelpe med stram reim foran. Men det betinger at du klarer å justere den likt hver gang. Enkelt om du har eget våpen (eller bare egen reim), ikke så greit om alt er lånt.

 

Takk for strålende tips, tidligere har jeg fått beskjed om at det er ikke så nøye med den reima foran, men i dag måtte det testes. Vel og merke på 100m med .22 men tipset funket som bare det. Perset gjorde man også med 247. Gjerne hverdagskost for noen men for meg helt fantastisk og gir meg bare lyst til å skyte enda mer. Så takk nok en gang.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt skal du takke M67 for at han fikk meg til å skvaldre i vei om liggende stilling. :-)

 

Spør du meg er 247 med 22lr på 100m en større prestasjon enn på 200 med 6,5. Bra skutt, bare fortsett å trene så blir dette enda bedre! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er skuddredd på toppen av det hele ser det ut til og i morgen er det duket for de to første stevnene. Veldig usikker på hvordan dette skal gå, ett lånevåpen som må ha minst 20 skudd før det gidder å tenke på å samle gjør ikke akkurat selvtilliten større. Men kjekt blir det nok uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...