Jump to content

Linksskytter med HK416 i konkurranse


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har tenkt å prøve meg på litt konkurranseskyting med tjenestevåpnet (HK416), men har et lite dilemma. Til tjenestebruk bærer jeg den i slynge, og man er opplært til å aldri slippe pistolgrepet. Da betjener en greit magutløseren med tommelen på samme høyrehånda i samme grep som jeg tar ut magasinet (dette er dog litt knotete ved taktisk magbytte, men det får bli en anna diskusjon).

 

I baneskyting kommer en ikke langt oppå listene uten å bruke reima som skytereim, på lik linje med øvrige DFS-greiner. Som linksskytter er det tilnærmet umulig å få løst ut magasinet med avtrekkshanda, i alle fall veldig knotete, altså må man ut og inn av reima ved magbytte.

 

Er det flere linksskyttere her som skyrer konkurranse med HK416 her? Hvordan har dere løst dette?

Link to comment
Share on other sites

Det du er ute etter kalles "ambidextrous magazine release", en del du enkelt kan bytte (hvis du får lov av våpenets eier).

 

Den såkalte Battery Assist Device kobles derimot på bolt hold open device/ "varsleren" for slippe bolten frem. Den er tiltenkt høyre-skyttere (siden den vanlige knappen er på venstre side), og for å operere den må fingern inn i avtrekksbøylen. Dobbeltsidig magasinutløser og BAD-lever (eller kopier) er ikke alltid kompatible.

 

Er fristende å ha en rifle som kan brukes like godt av høyre- og venstreskytter, men disse tingene (spesielt BAD lever) stikker mye ut og blir mer mikkmakk man kan komme borti, så man får vurdere om man virkelig trenger det. Høres derimot ut som trådstarter hadde hatt god bruk for magutløser på begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Reglementet i DFS sier at våpnet skal være uten modifikasjoner, denne er vel ikke mulig å få dispensasjon rundt heller

Det gis dispensasjoner (eller avslås) etter søknad til Skytterstyret. Er den vel begrunnet så er det ingen grunn til at den ikke skal gå igjennom.

Siden du tydeligvis er tjenestedyktig, så skyter du links kun fordi du er venstrehendt? - har du vurdert å ganske enkelt skyte "rettveien"?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alt for innarbeid for å vurdere det, har tross alt skutt 20 år fra venstre. Også muligens problemer med øyedominans og aimpointen. Aller mest prinsipp, konkurranseskytinga er ikke så viktig for meg, da velger jeg evt heller å skyte jaktfelt med ei av mine links boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...