Jump to content

Riflebane Kristiansand for normale skyttere


Mrnice

Recommended Posts

Er det noen fra kristiansands området som kan si meg om det finnes noen utendørsbaner Mandal-kristiansand som man kan komme og skyte med vanlig jakt rifle.

rett og slett bare skyte for og ha det gøy og trene på rifle skyting. ingen konkuranse.

 

tenker mest på 22lr. 6,5x55, 30-06, 9mm rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det er en drøss baner "langs E39", minst 6-7, + diverse baner opp igjennom landet. Typisk med 3 mils mellomrom opp alle dalene.

Se etter de aktuelle skytterlag.

https://www.dfs.no/Skytterlagssider/sorlandskretsen/

 

Er det trening, og en kommer og spør så får en nok skyte, oppfører en seg så er en nok velkommen tilbake. Skytterene vil gjerne rekruttere...

 

Men på denne årstida driver ikke DFS og skyter ute - og å forvente at "enhver" skal kunne komme og bruke en bane når de vil - en bane som er dyrt erhvervet med penger, arbeid og kamp mot grunneiere og politikere, av hvilke de fleste helst vil stenge banen ved første anledning (om ikke før), og finhåndtering av naboer - det kan nok være i overkant optimistisk.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det kan vel virke litt langt men ønsker man en mer fleksibel tid så er vel Imenes et alternativ

 

Imenes har felles trening på Imenes Skytebane hver tirsdag og torsdag fra kl. 1730.For de yngre arrangeres det trening med instruksjon hver tirsdag fra kl. 1730.Banen er ellers åpen for lagets medlemmer til følgende tider:

Tirsdag 1600-2100

Torsdag 1600-2100

Fredag 1200-2100

Lørdag 0800-1500

Søndag 0900-1800

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg også får hive meg med på Trydalen.

 

Har vært medlem der for lenge siden, men har ikke skutt på mange år. Pleide kun å delta i det årlige skytterstevnet og skytterbasaren, men sikkert 15 år siden sist.

 

Har nå ventet litt over 4 uker på våpensøknad, men når den en gang blir behandlet så vil jeg gjerne igang med skytingen så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

Skjønner at man må være medlem. noe som ikke er noe problem. og dugnad er bare gøy. men på de fleste skytterklubber som jeg har vert på her kr.sand området. og andre steder i landet. blir man nesten skyvd til siden hvis man ikke har konkuranse rifle. eller satt i bakerste rekke.

 

UltimaRatio: men trydalen skytterlag. hvor er det dere holder til. og er det bare tirsdagene som dere skyter?

Link to comment
Share on other sites

Hei Trydalen skytterlag består for det meste av jegere, og vi ha hatt skyting hver tirsdag fra fire til mørkets frambrudd. Torsdager er det terminfestet skyting - og utenom terminlista er jeg faktisk usikker på hva som er bestemt vedr. torsdagene.

 

Vi har en utfordring med å få folk til å møte opp på tirsdager og låse opp lokalene. Fra neste år vil vi forsøke å gjøre noen endringer - men naboene må varsles om dette først. Vi kommer til å montere en postkasse for flagget slik at har man ikke nøkkel til bygget kan man uansett skyte på tirsdagene. Så vil vi ha skytetid fra kl 15-20 eller til mørkets frambrudd. Jeg kommer også til å stille opp siste lørdag i mnd på dagtid for å arrangere trening som en forsøksordning. Dette blir vel mellom 12 og 15 på disse lørdagene.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdagene er åpent for skyting hele året, men det er ikke brøytet de siste metrene til banen og jeg har mer enn en gang karret meg gjennom snøen for å skyte:-) unntaket er hvis tirsdagen havner på rød dag i kalenderen.

Dette er også grunnen til at forslaget mitt om skyting på en fast lørdag i mnd'en ble vedtatt på sist styremøte.

 

Dette er ett lite skytterlag og vi trenger å øke medlemsmassen.

Link to comment
Share on other sites

Dette med trydalen hørtes egentlig litt interessant ut.

Jeg har fått inntrykk av at mange rifleskytterlag bærer litt preg av gubberier og at man er "annenrangs borger" om man ikke er på banen flere dager i uka med sin matchrifle til 30 lapper. Men om det finnes at alternativ som passer for oss som bare vil stikke nesa innom innimellom og smelle litt med økonomibørsa for treninga og kosens skyld så må man kanskje snuse litt nærmere på dette :D

Link to comment
Share on other sites

tror ikke man er så veldig langt vekke fra sanheten når det skal sies...her har man i Kristiansand fått et nydelig annlegg på Farvannet

og her skyter de med .22 kaliber mens andre små klubber rundt om i distriktet faktisk greier og produsere et skytter program for folk med jaktrifler

man pleide faktisk og ha noe på Grotjønn..der kom folk med Bane krag og Ag3

synes man har mye og jobbe med her i kristiansand når det gjelder og få et skikkelig program og en bane og bruke

hvorfor ting er som de er skal jeg ikke si noe om men at det er noe som ikke er slik det skal være er helt klart...

jeg kommer værtfall til og besøke Trydalen og trives jeg så kommer jeg nok til og betale inn medlemskapet 8)

Link to comment
Share on other sites

All skyting uten om terminfestet skytetider vil blir anmeldt til politiet. NB: De 30 treningskuddene som skal til for og ta storviltprøven gjeller kun på terminfestede skytinger for storviltprøven og IKKE på egentreninger.

Alle som ønsker og skyte er hjertelig velkommen til oss.

Mvh Leder for Trydalen Skyttelag.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig.

 

Var en hyggelig og hjelpsom tråd for folk i Kristiansandsområdet som ønsker sted å trene. Trydalen virket(virker) som et godt alternativ.

 

Er jo ikke særlig hyggelig da at første svaret fra lederen i Trydalen Skytterlag er en trussel om politianmeldelse.

Er ikke rart da at nye skyttere ikke føler seg velkommen rundt på skytene banene.

Link to comment
Share on other sites

er værtfall første gang jeg har hørt eller opplevd at man har gått ut på denne måten og truet folk med politianmeldelse

samtidig som man ønsker folk velkommen..hva hensikten eller meningen med dette er skal jeg ikke si noe om..men det er ikke veldig heldig..

hadde selv et veldig godt inntrykk av Trydalen og på likhet med andre her hadde et inntrykk om en tråd som var hyggelig og hjelpsom

rett og slett en tråd som ville få folk til og komme til Trydalen..jeg håper bare at mitt førsteinntrykk var mer korrekt enn det andre

Link to comment
Share on other sites

Lederen ønsker jo alle hjertelig velkommen!

Han bare minner om ansvaret i samme slengen,noe

som vel ble litt misforstått her.

Det er meget kort vei fra

denne banen til bebyggelse.Du kan være sikker på at det

er en meget fin balansegang i forhold til naboer for å holde

denne banen åpen.....

Det er nok derfor han går såpass høyt ut for ikkr å få mange

års arbeid ødelagt av cowboyskyting.

Prøv å finne en ny lokalitet for en skytebane i dag!

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg inntrykk av at enkelte muligens har vært der og skutt utenfor faste skytetider, og at dette er grunnen til at politianmeldelse blir nevnt.

Jeg har i hvwrtfall fortsatt et godt inntrykk av trydalen, og kommer til å stikke nesa innom. Må bare få riflene klare da de ikke er skytbare for tiden grunnet akutt mangel på siktemidler: P

Link to comment
Share on other sites

Lederen ønsker jo alle hjertelig velkommen!

Han bare minner om ansvaret i samme slengen,noe

som vel ble litt misforstått her.

Det er meget kort vei fra

denne banen til bebyggelse.Du kan være sikker på at det

er en meget fin balansegang i forhold til naboer for å holde

denne banen åpen.....

Det er nok derfor han går såpass høyt ut for ikkr å få mange

års arbeid ødelagt av cowboyskyting.

Prøv å finne en ny lokalitet for en skytebane i dag!

mvh

Ptarmigan

budskapet i sin helhet er grei nok er mer formuleringen folk reagerer på

personelig vil jeg ta turen innom og se og hilse på de som måtte være der :)

men som spurt oven for her så ville det vært greit og bli opplyst om når disse tidene

for skyting er slik at man vet hva man har og forholde seg til :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er som noen andre her antydet at det har vært problemer med litt cowboyskyting før, og det var slikt leder refererte til så skjønner jeg.

 

Jeg misforstod da tydeligvis budskapet slik det opprinnelig var skrevet, men jeg skal ikke flisespikke på hvordan leder i Trydalen har formulert seg. Ting kan misforstås.

 

Hvis jeg bare noen gang før neste skuddår får våpensøknaden i Kristiansand behandlet (ventet 6 uker nå) så tar jeg helt sikkert turen til Trydalen da og får kommet i gang med litt innskyting og treningsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Trydalen skytterlag 2014

Terminfestet skyting for alle på torsdager, starter i april mnd.---til og med september mnd. Skytingen begynner kl. 18.00

i september starter vi kl. 17.00. Med unntak av juli mnd. som er feriestengt.

Egentrening tirsdager [KUN FOR MEDLEMMER] fra kl. 16.00 ---til kl. 21.00 eller før det er mørkt.

All skyting skal være terminfestet. Ny terminliste kommer i 2015.

Laget ønsker alle nye og gamle skyttere velkommen.

Trydalen skytterlag

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklaring. Det var vel ikke så vanskelig å forstå at leder fikk behov for å legge noen rammer rundt dette... hvis det som står på Norges største forum for jegere kan oppfattes som at her er det bare å komme og skyte når det passer, så kunne dette komme ut av kontroll for skytterlaget.

Link to comment
Share on other sites

var det cowboy skyting som var problemet? er det en egen gruppe på det aktuelle skytelag? eller var det noen som trente der bare?

 

Skytterlaget har vært lite plaget med skyting utenom oppgitte treningstider men det har forekommet at noen har tatt seg til rette og skytt også når det er mørkt - forståelig nok til irritasjon for nærliggende naboer. Det er ikke mistanke om dette mot lagets medlemmer, men at ungdom i nærheten har tatt seg til rette. Det skjer vel en gang iblant på alle skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Får bare lyst til å spørre, hva er normale skyttere? Og hva er cowboyskyting?? Jeg synes cowboyskyting ofte blir brukt som et sleivete utsagn på mange skytebaner rundt om i landet for å beskrive andre skyteformer. Det får meg også til å lure på om man har noe i mot cowboy action skyting (CAS), som er en meget seriøs skyteform. Et mer passende begrep for lite gjennomtenkt skyting kan jo f.eks. være bajas-skyting, men hva er bajas-skyting? Er det for høy skuddtakt? Usikker våpenhåndtering? Skyting utenfor avtalte tider? Liker heller at man kaller det hva det er, men bruk helst ikke ordet "cowboyskyting" med mindre man faktisk har noe mot CAS.. :)

Link to comment
Share on other sites

Cowboyskyting, i den sammenhengen det blir brukt her er vel skyting utenfor satte regler og rammer, og ikke et stikk til CAS.

På samme måte som at vi i byggebransjen har enkelte firmaer som blir omtalt som cowboyfirmaer.

Disse gjør gjerne ting etter sine egne regler og er ikke så nøye på HMS og kvalitet i eget arbeid (Yrkesstoltheten er nå for det meste, med enkelte unntak, et tapt kapittel i hele byggebransjen, men det er en annen diskusjon)

 

Må si meg enig i at bajas-skyting nok er et mer passende uttrykk ;)

I hvertfall hva jeg vil kalle det å ta seg til rette og gå utenfor de gitte reglene på den skytebanen de måtte befinne seg på. Ikke at jeg ser noe galt i hverken høy skuddtakt eller å skyte i stykker div dritt for morro skyld, så lenge man kan gjøre det på en sikker måte som ikke plager andre unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lørdagstrening tar til på Farvannet ved Kristiansand i regi av Kristiansand og Omegn Skytterlag.

 

Trening på 100m 17/1 kl. 1100-1400. Gratis for medlemmer, 50,- for ikke medlemmer.

Se ellers "Kristiansand og Omegn Skytterlag" på Facebook.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er skytetider for Trydalen vedtatt på styremøte og i min iver hadde jeg et ønske om å tilby skytingen en lørdag per mnd, men dette er altså ikke realiserbart.

 

Nye skytetider for Trydalen er terminfestede torsdager og konkurranser på lørdager. Egentrening for medlemmer på tirsdager fra 15:00 til det er mørkt, dog ikke seinere enn kl 20:00.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stevnet jeg snakker om er Samlagsstevne felt. Det er et slikt stevne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=94511&start=40&hilit=felt+jeger

30 skudd, ulike hold, ulike figurer, god stemning, vafler - og ledig plass. Nettpåmeldingen er avsluttet, men det er ikke noe stort problem.

Jeg ser at det er påmeldt nokså få i jegerklassen, så det er topp om det kommer flere.

 

Ser ut som været blir brukbart også http://www.yr.no/place/Norway/Vest-Agder/Kristiansand/Erkleiv/

717F0C47-4488-4E01-ADF7-6B2E77C19AF9-12252-000013947A9CE6C2_zpscf5ef50f.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar, men er nok for gammel til å begynne å konkurrere. Selv om vafler trekker opp.

 

Foretrekker å komme med 2-3 rifler og litt forskjellige ladninger og kose meg med skyting i eget tempo, og kaffeslaberas.

 

Var noen som nevnte noe tidligere om en skytebane i Grimstad hvor man melde seg inn og stort sett skyte når man vil. Får se om jeg kan finne ut noe om denne med mindre noen andre har andre forslag.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skytterlag2.no/imenes/

Litt langt fra Kristiansand, men nice. En dag blir de lei av at folk bare stikker innom og skyter og roter, uten å melde seg inn eller bidra på annet vis eller noe, så gjør ting etter boka :)

Jeg tror det er skyting på lørdager på Konsmo også, https://www.dfs.no/Skytterlagssider/sorlandskretsen/vest-agder/konsmo/, og visstnok på Try.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Imenes virker genialt. Jeg og en kompis meldte oss inn der for 20 minutt siden.

Vi betaler selvfølgelig og rydder så jeg tror neppe det blir noe problem. Vi er voksne menn som vet å oppføre seg på skytebane.

 

Viste seg at 2 andre i nabolaget også var medlem der.

Litt tragisk når vi alle 4 bor 2-3 km unna Norges fineste anlegg på Farvannet, men på Imenes kan jegere trene 5 dager i uken. Sånn som i morgen har de åpent 1200-2100 (blir nok litt mørkt på slutten).

 

Siden jeg allikevel har fri i morgen er det bare å fylle opp bilen med rifler, ammo og kaffe og ha en full dag på banen. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...