Jump to content

Ruger 10/22 takedown Heldempet


L.F

Recommended Posts

Hei!

Etter en runde på youtube har jeg blitt overbevist, jeg skal ha en ruger 10/22 takedown, men i den forbindelse lurer jeg. Litt på det med tanke på dempingen. Ser at alm har inne dette våpenet med heldemper er det noen som har erfaring med dette og er det verdt de 4000 man gir for det? Ser egentlig ikke på vanlig demper som noe alternativ, da man da mister litt av det faktumet av at dette våpenet faktisk er såpass lite og tar såpass liten plass.

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje erfaring med heldempet 22lr. Men tanken har slått meg og det frister egentlig en del. Men synst det er dyrt med 4k for å få det gjennomført.

E det ikkje mulig å finne en demper som går godt inn på løpet? evt noen her inne klarer sikkert å lage det vist det ikkje er noen på markede enda.

Link to comment
Share on other sites

Men angående det å ha en forntmontert demper for og samtidig beholde jernsiktet, så er vel innvendige gjenger en dårlig løsning eller? Har vel egentlig forstått det slik at innvendige gjenger kun gjøres i nødstilfeller, og bortimot aldri vil bli 100%?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt meg ny leke.

ALM har ikke lagt ut bilde på deres hjemmeside enda, men slik ser den altså ut;

 

normal_Ruger_heldempet_bilde_1.JPG

normal_Ruger_heldempet_bilde_2.JPG

normal_Ruger_heldempet_bilde_3.JPG

normal_Ruger_heldempet_bilde_4.JPG

 

Tror rengjøringen skal gå greit, selv om bakre dempermodul sitter fast i løpet.

Har bestilt Kidd avtrekk og har tenkt å montere ett fremsikte på røret, ut over det har jeg tenkt å la denne forbi slik den er. Ja.. også skal den få kikkert såklart, endelig bruk for den Leica'n fra XXL ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke skjønner det, så kan vi ikke forklare deg det. Dette er noe alle som vet bare vet. Jeg som har tilsvarende udelt med vanlig demper, kjenner langt inn i sjela at dette er noe for meg.

 

For å si det på en annen måte (kvinfolk får bare snu på kjønna), dette blir som å diskutere hvorfor noen liker kvinnfolk med så stor ræv at de må ha trillebår for å få den med, mens noen liker kvinnfolk med så lite hofter og ræv at den for den del kunne ha sittet på en 12 år gammel gutt/jentunge. Mens resten stort sett liker det meste i mellom, og kan leve med det meste bare man får seg litt. Sån er det bare. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Test blir det. Mener i all beskjedenhet at jeg kan se hvor godt det samler på 50m banen i nabolaget, bare jeg legger meg halvsovende bak risposene.

 

 

Som nevnt i en annen tråd, så får jeg litt déjà vu over å ha en Ruger 10/22 igjen.

 

På 90 tallet hadde jeg også en kort periode både Ruger 10/22 og Marlin mod 60. En av dem måtte selges (sannsynligvis for å kjøpe en Star Baikal - forøvrig ei hagle som skuffet meg på alle mulige vis). Uansett, så ble de to salong geværene behørig testet opp mot hverandre på den lokale skiskytterbanen, hvor jeg på den tiden trenet regelmessig. Begge hadde like håpløst avtrekk og hver sin Bushnell Sportsview på toppen. Marlin 60 gikk av med seieren for presisjon (med knapp margin) og go'feeling, dermed ble Ruger 10/22 solgt.

 

Dette var før man kunne kjøpe nye avtrekksdeler til Ruger 10/22 via internett - og før undertegnede kunne bedde og fikle med dremmel. Så når disse to riflene nå blir testet opp mot hverandre, er Marlin rifla beddet, med glatt avtrekk og en Leupold VX2 på toppen - mens Ruger'n stiller med avtrekks"gruppe" fra Kidd og en Leica som titterør.

Oppsummert, så vil alt være oppgradert - med unntak av skytteren. Ser fram til testen og skal dele resultatet med dere. (men først må det der Kidd avtrekket komme. Tror ikke det blir like spennende med orginal avtrekket..)

 

Forøvrig liker jeg vanlige rumper, men bør være ganske faste 8)

Link to comment
Share on other sites

Takker for det:)

 

Har hatt planer om å teste presisjonen, men det har vist seg vanskelig å stable opp nok motivasjon til å skyte mest mulig presist i minusgrader. Dessuten har børsa ett par sider ved seg som ikke akkurat innbyr til presisjons skyting.

 

Først og fremst så er den veldig lett. Røret er av karbonfiber og dempermodulene av aluminium, føles litt som om man sikter med en låskasse uten løp. Dette er supert for fjellturen. Men for oss vanlig dødelige som fortsatt har puls, så vil hjerterytmen forplante seg i våpnet som bølger mot vannlilje.

Når i tillegg avtrekket er som Malle så fint formulerte "mye for pengene", så ligger mye av presisjons potensialet i personen bak rifla. Jeg trenger både tilvenning og lettere avtrekk før jeg kan skrive noe vettugt om presisjonen.

Kommer muligens til å ha kikkertsikte i bag'en, men hovedsaklig vil den ha ett lite rødpunktsikte.

 

Kronograferte noen skudd mot hoggstabben i kjeller'n for å sammenligne hastighet.

[table][tr]

[th]Ruger 10/22TD*[/th]

[th]Marlin mod 60**[/th]

[/tr]

[tr]

[td]271,5[/td]

[td]303,2[/td]

[/tr]

[tr]

[td]296,9[/td]

[td]298,7[/td]

[/tr]

[tr]

[td]289,7[/td]

[td]287,4[/td]

[/tr]

[tr]

[td]289,5[/td]

[td]282,5[/td]

[/tr]

[tr]

[td]288,7[/td]

[td]299,9[/td]

[/tr]

[tr]

[td]295,4[/td]

[td]289,9[/td]

[/tr]

[tr]

[td]283,6[/td]

[td]285,3[/td]

[/tr]

[tr]

[td]292,6[/td]

[td]294,2[/td]

[/tr]

[tr]

[td]272,6[/td]

[td]294,8[/td]

[/tr]

[tr]

[td]268,8[/td]

[td]292,5[/td]

[/tr][/table]

* 27cm løp med porting + demper

** 56cm løp + demper

 

Den heldempede hadde 7,88m/s lavere hastighet i gjennomsnitt, det er ikke all verden. Lydnivået var litt lavere, men begge helt ok å skyte innendørs uten hørselvern. Er vel med overlyds skudd at man merker den største fordelen med heldemping.

 

 

Er litt nysgjerrig på hvordan de har festet dempermodul til pipa, er det noen som vet?

modul.JPG

Link to comment
Share on other sites

Men angående det å ha en forntmontert demper for og samtidig beholde jernsiktet, så er vel innvendige gjenger en dårlig løsning eller? Har vel egentlig forstått det slik at innvendige gjenger kun gjøres i nødstilfeller, og bortimot aldri vil bli 100%?

 

Min går faktisk veldig bra. Beste 10/22 av de tre jeg har hatt. Men jobben kostet mer en selve rfilen

Link to comment
Share on other sites

Så akkurat at Ruger har kommet med ferdig gjenget pipe til denne, med frontsikte i behold.

 

Så spørs det om Amerikanerne tør å sende slikt farlig utstyr ut av landet...

 

Jeg bestilte en 10/22 TD og fikk beskjed om at den ble levert med innvendige gjenger og a-tec demper om jeg ville prøve det. De åpne siktene er viktig for meg så jeg har valgt å prøve selv om innvendige gjenger ikke nødvendigvis er det beste. Demperen blir nok ikke brukt så ofte så til vanlig kommer "flammedemperen" til å stå på.

Link to comment
Share on other sites

Ser i grunnen heller ikke helt det store problemet med å installere ett framsikte lengre bak på pipa..

 

 

Men for en heldempet Ruger 10/22TD blir det værre.. Baksiktet er der fortsatt, men framsiktet er naturligvis borte. Røret utenpå demperen vil være vinklet ulikt fra hver gang man demonterer, ettersom det kun holdes på plass av gummipakninger.

 

Har fundert litt på noe slikt;

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secb8d0857833/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/443627&ff_pos=96&ff_origPos=96&ff_simi=98.0&ff_TrackGUID=51012CBB-9C55-3C30-0940-1414141B953E

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secb8d0857833/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/711539&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=98.96&ff_TrackGUID=51012DBA-782E-DDBE-1F4B-1414141DF610

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secb8d0857833/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/782815&ff_pos=434&ff_origPos=434&ff_simi=99.95&ff_TrackGUID=51012E8D-4A1F-B8B9-5117-1414141C0B21

 

En mulighet er å lage ett merke til å ligne opp demper røret med, slik at det står någenlunde likt rotert. Alternativt sette også ett baksikte på demper røret. Noe alà dette;

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secb8d0857833/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/184185&ff_pos=113&ff_origPos=113&ff_simi=99.96&ff_TrackGUID=51012FBF-6831-133F-175D-1414141DF6A6

 

100% bra blir det ikke uansett. Men kanskje en grei nødløsning dersom batteriet til rødpunkt siktet tar kvelden i det Donald kommer inn for landing.

Link to comment
Share on other sites

Tailgunner: På Våpensøylen du bestilte? Hva var forventa leveringstid på en slik ?

Er det slik å forstå at dersom en bestiller ny 10/22 TD nå,så kommer den kun med innv.gjenger OG demper i tillegg?

 

Kansje eg misforstod mht at demper var med i prisen?

 

Den kommer ikke ferdig med noen gjenger, det må du bestille selv.

Jeg betalte ca.5 000 på Rygge våpen med utvendig gjenger (kappet løp) demper og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

En liten info til de som vurderer en heldempet 10/22. Det har vist seg klin umulig å få tak i ett ekstra løp. Litt dumt, hadde vært greit med både heldempet og vanlig løp.

 

Hah... humbug!

Bare å kjøpe en ekstra 10/22 TD og skrote kassa det vel.

(og det litt dumme er at ja... du ga meg en ide.)

 

Er det noen som kjenner til en "bajonet" festet demperannordning som kunne passe TD?

Link to comment
Share on other sites

Ummm... det adapteret har ikke en tilfredstillenede bajonett feste løsning (Som egentlig ikke har noe med dagens bajonett feste løsninger å gjøre... men slik de var på 1800 tallet...)

Det jeg tenker på, er en innfestning hvor man bare preser og vrir på plass demperen, slikat den også kan monteres enkelt av og på.

Link to comment
Share on other sites

Beklager feil info litt lengre opp, det lar seg likevel gjøre å skaffe løp til Ruger 10/22 TD.

 

Jeg husket feil om hvem som er importør av Ruger, etter å ha sendt mail i riktig retning viste det seg at prisen er 1490,- for selve løpet, forskjefte og sikter kommer da i tillegg.

 

Kommer til å ha både heldempet og vanlig løp, så da ligger det an til en test imellom de også med tiden.

Dersom jeg skal trø etter fjellrypa, med stokk og løp i hver sin sidelomme på sekken.. så tror jeg vanlig løp tåler ett spektakulært fall på ski bedre.

Link to comment
Share on other sites

TD er fiffig, men uten å skifte mellom ulike løpslengder/demperløsninger, så har det i grunnen lite for seg.

 

Vil anta at treffpunkt vil være noe ulikt, men kanskje ikke all verden. Man skal ha rimelig kort løp for å miste hastighet og det er små toleranser mellom pipe og kasse. Tiden vil vise..

 

Apropos lengde.. Har ikke målt, men mulig man kan droppe fremre dempermodul og likevel holde seg innenfor lengdekravet. Ser at man får kjøpt carbon rør etter mål her; http://www.carbon-tube.com/round.php

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Venter stadig på nytt avtrekk. Bestilte først KIDD fra en britisk side, men fikk ingen ordre bekreftelse og mail blir ikke besvart. Så gikk for Volquartsen fra Midway i stedet, som nå er på vei fra lager i Norge via Suezkanalen med bananbåt.

 

Kunne selvsagt skrevet litt om presisjonen slik den er, men ønsker å teste skikkelig. Det lille jeg har skutt frem til nå, kan jeg røpe har vært litt skuffende.. Håper det bedrer seg med nytt avtrekk.

Lydmessig er den selvsagt stille, bedre enn frontmontert. Men så veldig stor forskjell er det ikke, den største fordelen er mindre vekt og størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...