Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

2z9b915.jpg

 

Da kan jeg også melde meg inn her. Har hatt CZ i flere år, men har ikke vært 100% fornøyd med de modellene jeg har hatt - av forskjellige grunner. Denne 453'en har derimot svart til forventingene.

 

Står en Vortex Viper PST på den nå som jeg vurderer å bytte ut etterhvert. Veldig fornøyd med den, men siden jeg ofte skyter under 50 meter er den ikke helt egnet.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg inn her med denne nyinnkjøpte børsa her,22lr 455 tacticool.

Har ikke fått prøvd den så mye enda men fikk et godt intrykk av den det lille jeg har prøvd.

Varmintløp og tac.stock , sun optic 6-24-50 kikkert med lys, a-tec moduldemper.

Skal brukes til blinkskyting på litt lengre hold og kråker, mink

Prøvde med RWS sub- men bare på 25 meter , gikk veldig stille og greit

Kikkerten ble litt høy så jeg får se om jeg finner noe tightere montasje

Gleder meg til videre utprøving av denne børsa :smile:

Kom gjerne med forslag til god ammo til lange hold

 

 

normal_IMG_6284.JPG

 

normal_IMG_6286.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da kan jeg melde meg inn i denne "klubben" igjen. Etter mange år uten en CZ i våpenskapen fikk jeg min "nye" CZ 452 Varmint i går :smile:

Ny stokk blir bestilt i disse dager :smile:

 

normal_CZ452.JPG

Denne står nå med en IOR Recon med Spuhr montage

 

Den ble testskutt i dag med:

SK Standard (sorterte patroner etter vekt)

CCI Standard ( også sortert)

Eley Edge (ikke sortert)

 

CZ452_SK_Std.jpg

CZ452_Edge.jpg

 

Presisjonen overgikk mine forventninger så til de grader!!

Planen var et nytt Krieger løp men det blir det IKKE noe av når den går SÅ bra som dette.

Testskiva ble skutt liggende med tofot, ikke benket!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hei.

Eg Har en cz 455 synth som eg skal ha ein ny kikkert på, en Vortex Viper HS-T 4-16x44. Skal ha en skinne/picatinny sånn eg kan bruke kikkerten med montasjer på eventuelt en annen rifle. Men eg lurer på om noen her vet hvor høye montasjer eg må ha? Medium? Vil selvfølgelig ha den lavest mulig ;) Picatinnyskinnen bygger jo litt og? 

Takker så mye for all hjelp på forhånd :)

 

Mvh.

Stig

Edited by Eldn
Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha picatinny skinne, så tror jeg at du bør gå for lave montasjeringer. Har sjølv en MVP med picatinny skinne og en Leupold VX-1 3-9x40. På den bruker jeg lav Leupold PRW montasje, og den er mer enn høy nok med det. Egentlig litt for høy.

 

Du finner info på nettet på hvor høye de forskjellige ringene er. Så hvis du allerede har kikkerten, så er det bare å måle det først.

Link to comment
Share on other sites

Okei, Tusen Takk :)

Ja hadde eg hatt kikkerten her kunne eg selvfølgelig bare målt meg fram til hvilke eg måtte ha men ville bestille ringer før/samtidig som kikkerten. Så eg slipper å vente på kikkerten i flere dager og så for å måle når eg får den og så bestille ringer ;) Går så mye lengre tid da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som den glade eier av en ny 455 syntetic 22 LR melder jeg meg til klubben. 22 WMR-løpet er i bestilling og jeg regner med levering til uka. Kikkerten er en Hawke Vantage 3-9x40 AO 30/30 Duplex og demperen en Hausken MD45. Hadde en Toz jeg solgte for et par år siden og uten salongrifle var en ledig plass i våpenskapet, den er heldigvis fyllt nå. Det ble CZ 455 da jeg ønsket meg et systemvåpen og dette er et prisgunstig alternativ i forhold til for eksempel Sako. Valgte syntetic da jeg rett og slett synes den er fin, kikkerten var en anbefaling fra butikken og demperen er ett knepp opp fra MD35 som var standard da også magnumløpet vil være gjenget for denne. Blir nok en tur på bane for innskyting i løpet av uka som kommer.

fullsizeoutput_123d.jpeg

Edited by olek
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan bytte om hverandre, men et varmint løp vil ikke passe i en standard stokk pga tykkelsen. Men andre veien passer.

 

Så kjøp en varmint rifle med ekstra pipe i std, eller begge i varmint, er ikke såå stor forskjell, men kan bli litt fortung.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får vel slenge meg på jeg med. 

Ikke helt ferdig men begynner å bli ok. Gjort en del forberinger. Polert alle viktige flater i bolten. + 10% stempel fjær i bolten. Byttet å beddet stokk. Med mere. Alu magasin-brønn gjenstår. Her med 22LR løp, Forest demper å Leupold 3-9 kikkert. 

Alternerer mellom Aimpoint H-2 og kikkert. 22LR å 22WMR. Bruker CMM 6 demper til WMR.

Presisjonen er meget god spesiellt med CCI TMJ 22WMR. 

Foto 2017-07-02 12 02 59.jpg

 

 

 

 

 

Denne serien er skutt med 22WMR og Aimpoint H-2 sikte. Treffer litt tettere med kikkert men synes Aimpointen er morsom at skyte med. :)

 

100m bänk Aimpoint CZ 22mag.jpg

Edited by Lilja
Link to comment
Share on other sites

Bruker Aimpoints dovetail montasje på H-2 å Warne dovetail på kikkerten. 

Veldig små avvik når man bytter mellom dem. Vurderte Picatinny rail men fler ulemper en fordeler med det for min del på CZn.

Men bruker Picatinny på store rifla. 

Link to comment
Share on other sites

Pent!

 

Sugen på ny stokk til min, men tror jeg først skal teste å "kopiere" stokken på jaktbørsen til syntstokken på cz'en med litt glassfibersparkel, epoxy, pussing og sikkert masse banning.

Pillarbeddet min, og vurderer om jeg skal glassbedde i tillegg.

 

Noen som har testet varmint og std løp om hverandre, og merker dere evt noe forskjell i presisjon?

Fått tilbud om å bytte med en, og hadde ikke gjort noe med litt ekstra vekt egentlig for å matche jaktbørsen.

 

Og hva forventer dere ca av presisjon på 100 med ammo som CCI std? 

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Har makan stokk på X-Bolten min. Og både kikkert og H-2 på den med sån at det blir forholdsvis likt i bruk.

Kun brukt 22WMR på 100m banen. 22LR begynner vel at falle en del på 100m?

Men ser ju at noen skyter bra med det på 100m med. 

Edited by Lilja
Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ganske ideelt ut, merker fort forskjell på stillinger, spesielt liggende, hvis riflene er ergonomisk forskjellige.

 

Min er skutt inn på 100 meter, med en del klikk igjen på kikkerten, og går veldig bra med mindre det er mye vind. Men da er det jo bare litt mer utfordring ;) 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser pent ut det der! 

Vind er vel ikke akkurat 22LRs beste ven på 100m nei. :)

Så i en tabell att hvis en 22LR er skutt inn på 50m så dropper den omtrent 20cm fra 50m ut till 100m.

Ikke testet selv men høres ikke helt galt ut.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Lilja skrev:

Ser pent ut det der! 

Vind er vel ikke akkurat 22LRs beste ven på 100m nei. :)

Så i en tabell att hvis en 22LR er skutt inn på 50m så dropper den omtrent 20cm fra 50m ut till 100m.

Ikke testet selv men høres ikke helt galt ut.

 

Nei, men veldig god trening med litt vind, spesielt til reinsjakten der det kan blåse ganske godt.

Og ikke minst litt hyggeligere for lommeboken når skudd koster 40 øre hvis du skal skyte 2-300 skudd på en dag ;) 

Link to comment
Share on other sites

Utrulig godt poeng med prisen ja!

Jeg tar mengdetreninga med 22LR. Men har blinker, tavler og mål på mellom 25-70meter.

Skutt in børs på 50m og treffer godt da. 

Ser poenge med trening i vind med. Må test på litt lenger avstand en dag. :)

 

Link to comment
Share on other sites

På 2017-07-19 den 23.26, Sør-jeger skrev:

Lilja: Hva slags underbeslag er det på riflen din?

 

Hei

 

Det kommer fra en kar i US. Kan formidle detaljer på PM. Han lager beslag, endestykker til magasinene å nye skruer i polert og blånert stål. 

s-l1600.jpg

s-l1600 (2).jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, razumny skrev:

Jeg har ikke CZ'en min i nærheten; hva er fordelen med denne kontra originaldelen?

 

Fungerer originalmagasin med denne?

 

Regner med at det er underbeslaget du tenker på? Ikke noe fordel med den jeg har. Bare pent! ? Fungerer fint med både LR og WMR mag. 

Link to comment
Share on other sites

Du får det svaret som mange hundre har fått før deg: Du er nødt til å teste i din egen rifle. Det som går perfekt i naboens CZ455 trenger ikke gå godt i din. I min Sauer er det så langt den mellomdyre Lapua center-x som går best, mens i min Sako Quad har ingen ammo til nå gått bedre enn CCI std.

Link to comment
Share on other sites

Får vel melde min ankomst etter å vært lesesnik på forumet lenge.

 

En lokal butikk har tilbud på pakke med CZ 455 varmint med kappet og gjenget løp og Nikko Stirling 3-9x40 for rett under fire tusenlapper. Kjøpte i tillegg en A-tec wave lyddemper og noen pakker ammo. Storfornøyd med rifla etter å ha skutt drøyt 150 skudd med den. Sluttstykket kjennes litt grovmaskinert ut som andre har påpekt, men satser på at det går seg til med litt olje og bruk.

 

Selv om det ikke er noe i veien med den originale syntetstokken må jeg innrømme at jeg sikler litt på en Pro Varmint fra Boyds. Bare å håpe de kommer på tilbud til $99 igjen, slik at de vil shippe dem over dammen.

Link to comment
Share on other sites

På 25/7/2017 den 21.03, nhd skrev:

Du får det svaret som mange hundre har fått før deg: Du er nødt til å teste i din egen rifle. Det som går perfekt i naboens CZ455 trenger ikke gå godt i din. I min Sauer er det så langt den mellomdyre Lapua center-x som går best, mens i min Sako Quad har ingen ammo til nå gått bedre enn CCI std.

Jeg er klar over at jeg må finne den som går best i min rifle, men somregel er det jo noen som skiller seg ut. Kunne vært greit og hatt 3-4 billig ammo til trening og 3-4 litt mer pressisjon og testa ut. som helt ny jeger er det jo hundrevis av forskjellige typer 22lr å velge i.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Ronnie skrev:

3-4 billig ammo til trening og 3-4 litt mer pressisjon og testa ut

Hvis du har en lokal forhandler, ville jeg tatt utgangspunkt i hva de hadde der. Eley, rws og lapua gir ofte god presisjon. Cci standard og topshot er eksempler på billigammunisjon som kan gi god nok presisjon (eller ikke...).

Når du tester forskjellige ammunisjonstyper i .22lr, vær oppmerksom på at de første skuddene etter ammunisjonsbytte ikke er representative for presisjonen. Jeg pleier å se helt bort fra de første 10 skuddene, etter ammobytte. 

Husk også at disse kulene er ekstremt vindfølsomme, slik at presisjonstest ute, en vindfull dag, er temmelig bortkastet. 

Det er mindre sannsynlig å oppnå grom presisjon med høyhastighetskuler. Men noen løp liker disse best.

Som du kanskje skjønner, er det få absolutte regler her. Lykke til med testingen.

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, spindrift skrev:

Hvis du har en lokal forhandler, ville jeg tatt utgangspunkt i hva de hadde der. Eley, rws og lapua gir ofte god presisjon. Cci standard og topshot er eksempler på billigammunisjon som kan gi god nok presisjon (eller ikke...).

Når du tester forskjellige ammunisjonstyper i .22lr, vær oppmerksom på at de første skuddene etter ammunisjonsbytte ikke er representative for presisjonen. Jeg pleier å se helt bort fra de første 10 skuddene, etter ammobytte. 

Husk også at disse kulene er ekstremt vindfølsomme, slik at presisjonstest ute, en vindfull dag, er temmelig bortkastet. 

Det er mindre sannsynlig å oppnå grom presisjon med høyhastighetskuler. Men noen løp liker disse best.

Som du kanskje skjønner, er det få absolutte regler her. Lykke til med testingen.

 

Takker for svar. Er det slik og forstå at somregel er det best å bruke subsonic ammo både til blink og jakt?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Ronnie skrev:

 best å bruke subsonic ammo både til blink og jakt?

Det er min mening. Det er ikke feil å bruke hypersonisk ammunisjon, hvis den går godt. Men det er lettere å finne normal/subammo som går konsistent. Problemet med overlydsammo i .22 lr, er at kula befinner seg i deg såkalte "transsoniske" hastighetsvinduet, hvor små forskjeller i utgangsfart gir store -og kaotisk variable- utslag i luftmotstand/vindfølsomhet. 

 

Hvis du finner rws subsonic, ville jeg forsøkt den som jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

Det er min mening. Det er ikke feil å bruke hypersonisk ammunisjon, hvis den går godt. Men det er lettere å finne normal/subammo som går konsistent. Problemet med overlydsammo i .22 lr, er at kula befinner seg i deg såkalte "transsoniske" hastighetsvinduet, hvor små forskjeller i utgangsfart gir store -og kaotisk variable- utslag i luftmotstand/vindfølsomhet. 

 

Hvis du finner rws subsonic, ville jeg forsøkt den som jaktammo.

Ok, tusan takk igjenn for svar. Der er til god hjelp for en forvirret nybegynner ;)

Link to comment
Share on other sites

Som et utgangspunkt kan du skaffe deg Lapua center-x, SK Rifle Match, RWS Rifle Match (= Norma 2), Eley Club eller Sport og CCI std. Skyt først 10 skudd med en type. Skyt deretter 30 - 40 skudd i 5-skuddgrupper, mål spredning og regn ut gjennomsnitt.

Hva du kan forvente: På treninga i går kom det en 12-årig jente med Sauer. Hun skjøt snitt 98 på 100 meter i en del vind. Selvsagt uten anlegg eller tofot, men på skikkelig vis med reim. Hun brukte SK standard.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...