Jump to content

Ruger 10/22 - et vanvittig prosjekt


HighPower

Recommended Posts

Jeg har hintet om dette prosjektet ved et par anledninger tidligere, og nå er stort sett alle delene kommet i hus. Det er altså tid for prosjektstart.

Utgangspunktet er denne:

cimg0508y.jpg

Den startet sitt liv som en Ruger 10/22 Deluxe en gang for lenge lenge siden - den er lett å datere.

cimg0510o.jpg

Da jeg fikk den i hende hadde den et skamkappet treskjefte og et hjemmelaget jaktdiopter som fortsatt står bak på kikkertskinnen. Skjeftet ble byttet ut med et syntetisk, og magasinutløseren ble byttet ut til en Ram-Line forlenget utgave. Den er også innvendig gjenget for demper, og den har hatt følge av litt forskjellige kikkerter i årenes løp.

 

MEN presisjonen har aldri vært imponerende. Den har hovedsakelig vært brukt til plinking, så matchpresisjon har ikke vært noe absolutt krav. Men den har bare blitt verre og verre, og sist jeg hadde den med på innendørsbanen spredde den ca. 10cm :roll:

...På 15m hold :shock:

Jeg skal ikke påstå at CCI Standard er verdens mest presise patron, men samme lot samler under 10mm på 50m i Brno 2-en min...

 

Det naturlige valg på det tidspunktet ville være å kvitte meg med den, men jeg er så ærlig at jeg ikke ville legge problemet over på andre. Og destruksjon kommer ikke på tale. Da slo galskapen inn, jeg bestemte meg for å gjøre alt som gjøres kan for å få den til å bli presis 8) Nå har den stått urørt i skapet i et par år mens jeg har lest meg opp på hva man kan gjøre med den og, etter hvert som jeg har hatt noen slanter til overs, kjøpt inn deler til prosjektet. Deleliste følger etter hvert. De som har lyst kan regne på hva det koster, jeg vil helst fortrenge den detaljen :oops: Regningssvarende er det garantert ikke, men moro blir det :winke1:

 

Så her er et oversiktsbilde:

cimg0511.jpg

Deleliste:

- Ruger 10/22 låskasse

- Ruger magasiner, 2 stk.

- Volquartsen Custom matchløp, 0.920" Stainless Fluted with compensator

- Volquartsen Custom CNC-maskinert V-Block

- Volquartsen Custom kikkertskinne

- Volquartsen Custom CNC-maskinert sluttstykke med rekylfjær, fjærstyring og syntetisk rekylbuffer

- Volquartsen Custom matchavtrekk

- Volquartsen Custom gjengeovergang for demper

- Raven Eye Custom oversized bolter i titan for avtrekkshus

- Raven Eye Custom V-Blockskruer i titan

- Raven Eye Custom skjefteskrue i titan

- Bell&Carlson Odyssey 3-way skjefte i custom finish (black/grey webbing)

- Harris tofotadapter

- Millett 6-25x56

 

Mangler fortsatt endelige kikkertringer, regner med at det blir Leupold QRW, og en demper med 1/2"/28TPI gjenger.

Kommer tilbake til detaljer om hva som gjøres og hvordan etter hvert som arbeidet går fremover. Det kommer nok ikke til å gå med stormskritt, jeg har litt for mye annet på meg for tiden, men håper tråden blir til glede og nytte for kammerfolket :D

Testrapporter kommer nok også med tiden.

 

Til slutt noen detaljbilder.

 

Kompensatoren er skrudd på munningen, imponerende tilpasning fra Volquartsen !

cimg0512n.jpg

 

Justeringene og custom-lakkeringen på skjeftet

cimg0513r.jpg

Link to comment
Share on other sites

P.s. Hvorfor ingen KIDD deler?

Flere faktorer, men i stor grad tilgjengelighet på tidspunkt for de enkelte innkjøp. Og det er jo i grunnen dyrt nok med Volquartsen :lol:

Og det første jeg utforsket var hvordan løpsoppheng og avfyring skulle bli mest mulig stabilt, da var min konklusjon at Volquartsen hadde den beste løsningen. Mer om dette når jeg kommer så langt i prosjektet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gjort unna de første kirurgiske inngrepene. Først av alt ble den strippet fullstendig ned og låskassen rengjort.

Så, første modifikasjon, den lille ekstra innsatsen Ruger burde ha gjort: Måle ut og bore et hull midt bak på låskassen slik at det går an å pusse fra kammerenden.

 

Enkelt oppsett: Fant punktet, satte kjørnemerke og bukte vablig borstativ og en enkel skrustikke. Stilte inn posisjonene og satte fast med tvinger.

cimg0543.jpg

 

Boret først opp et lite pilothull, og deretter 10mm.

cimg0544t.jpg

 

Avsluttet med å forsenke. Sluttresultatet ser slik ut:

cimg0545j.jpg

 

Til slutt klarte jeg ikke å holde meg, så jeg gjorde en løselig testmontering, en mock-up som det heter på godt ingeniørsk. Bildene under gir en indikasjon om hvordan ting kommer til å ende opp. Løpet er ikke tilpasset ennå og er derfor ikke satt helt inn i låskassen.

 

cimg0546sf.jpg

cimg0549.jpg

 

Neste jobb blir å polere opp glideflatene inne i låskassen. Deretter skal det handles litt hos Vet|us og gjøres litt kosmetisk arbeid.

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har det skjedd lit her igjen. Har i løpet av noen kveldstimer gjort låskassen skikkelig ren innvendig og polert glideflatene.

 

Mål og remedier:

scaled.php?server=807&filename=cimg0597c.jpg&res=medium

Låskasse, Puma metallpolish, Dremel og VFG-propper

 

Til verket

scaled.php?server=17&filename=cimg0598po.jpg&res=medium

Deretter ble utvendige flater pusset matt, grader slipt ned og herligheten maskert for duracoating.

scaled.php?server=135&filename=cimg0636z.jpg&res=medium

scaled.php?server=688&filename=cimg0637e.jpg&res=medium

scaled.php?server=39&filename=cimg0638f.jpg&res=medium

Løpet likeså

scaled.php?server=708&filename=cimg0639v.jpg&res=medium

 

Dette var unnagjort i løpet av uken som gikk, og i dag gikk turen opp i garasjen til jerognal.

Der ble delene hengt opp og avfettet

scaled.php?server=232&filename=cimg0646d.jpg&res=medium

scaled.php?server=62&filename=cimg0647c.jpg&res=medium

scaled.php?server=828&filename=cimg0648n.jpg&res=medium

 

Og jerognal satte i gang med airbrushen

scaled.php?server=64&filename=cimg0651b.jpg&res=medium

Med pent resultat

scaled.php?server=198&filename=cimg0650l.jpg&res=medium

 

Nå ligger de i stekeovnen og herder

scaled.php?server=94&filename=cimg0652i.jpg&res=medium

 

Håper å få montert løpet i løpet av morgendagen.

@jerognal: Nok en gang, takk for hjelpen !

Link to comment
Share on other sites

Vi har mer Dura igjen så vi kan leke oss mer.... :mrgreen:

Trodde du hadde tenkt å understellsbehandle bilen din med resten 8):lol::lol::lol:

 

Nuvel, har fått gjort en liten innsats i dag også, montering av løp. Volquartsens matchløp er oversized, og det kan håndteres på to måter - man kan pusse ned diameteren på delen som går inn i låskassen til den går inn eller man kan presse den inn, marginen er ikke større. Jeg gikk for å presse løpet på plass fordi jeg vil ha alt så tight som mulig i denne riflen.

 

Laget da til følgende arrangement

scaled.php?server=594&filename=cimg0653s.jpg&res=medium

Har da lagt V-blocken på plass i låsesporet på løpet slik at det ligger vannrett, støttet opp løpet i samme høyde lenger fremme og støttet opp låskassen på linje med løpet. Hele denne riggen står mellom kjeftene i en høvelbenk foret med treklosser.

 

Vel overstått ser det slik ut

scaled.php?server=703&filename=cimg0654.jpg&res=medium

 

Oppdatering kommer når jeg begynner å tilpasse skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk, takk !

Prosjektet har sakket litt etter pga. først ferie og deretter et vanvittig kjør på jobben, men planlagte oppgaver den nærmeste tiden er å frese ut plass i stokken til v-blocken og lage til en beddeblokk. Deretter trengs det en skikkelig kikkertmontasje (sannsynligvis Leupold QRW) og en demper, så begynner prøveskytingen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har det omsider skjedd noe her igjen. I dag tok jeg meg sammen og freste ut plass til V-blocken.

 

Først måle ut, merke av og legge maskeringstape som beskyttelse på toppen.

dsc06211n.jpg

 

Så spenne fast stokken og rigge verktøy. Dremel med overfres-sett, slipetrommel og grovt slipepapir.

dsc06214p.jpg

 

Og resultatet. Kunne slipt den rettere i forkant, men dette området er ikke synlig, så det får være godt nok i denne omgang.

dsc06215v.jpg

 

Så var det tid for ny prøvemontering. Dette er temmelig tett opptil slik det endelige resultatet kommer til å se ut - skal ha på andre kikkertringer og en demper, samt fikse noen detaljer som ikke er synlig på bildene.

dsc06220w.jpg

 

Nærmer meg ferdig, og gleder meg til å begynne å teste resultatet :D

Link to comment
Share on other sites

Noen er gale, men de som stempler er stort sett bare misunnelige :lol:

Skal du lage noen patent for å montere en andre skjefteskrue? Hvordan har du bedde? Har sett Amerikanerne sverger til å bedde løpet fram til balansepunktet på løp/låskasse (med kikkert montert), for å avlaste jobben til den ene skruen som er orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Stokken er laget til med et hull som ikke passer for skjefteskruen - skruen blir for kort og hullet ser ut til å være tiltenkt en beddesøyle á-la Volquartsen sin. Min tanke her er å bore ut hullet, frese ned og legge inn en beddeblokk i aluminium e.l., er ikke helt i mål med tankearbeidet her ennå.

Løpskanalen har to støttepunkter, ett ved kammerenden og ett fremme. I første omgang prøver jeg hvordan dette fungerer. Alternativt ser jeg på frilegging, men jeg tviler på at varmskyting vil være noe stort tema med 0.920" matchløp og .22LR.

Link to comment
Share on other sites

er det egentlig ikke "litt pysete" med en rekyldemper :shock:

Jo, det er det. Men det løpet ble valgt pga. at det er gjenget fra fabrikk. Den vil nok bortimot utelukkende bli brukt med gjengeovergang og lyddemper. Vi får ta oss en helg med kråkejakt på hytten din når prosjektet er ferdig :D

Link to comment
Share on other sites

er det egentlig ikke "litt pysete" med en rekyldemper :shock:

Ved bruk av kikkertsikte med kraftig forstørrelse (= lite synsfelt) vil en rekyldemper kunne bidra til å holde målet innenfor synsfeltet også under skuddløningen. En fordel det, mener jeg.

 

altså ?

 

PYSETE

 

Men ellers et flott prosjekt for syke menn,

 

som liker slike syke prosjekter.

 

Stå på, venter i stor spenning på presisjons test.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av kikkertsikte med kraftig forstørrelse (= lite synsfelt) vil en rekyldemper kunne bidra til å holde målet innenfor synsfeltet også under skuddløningen. En fordel det, mener jeg.

Du har nok et poeng, men i en halvautomat i .22LR og som veier tett oppunder 5kg tror jeg ikke det er noe stort problem selv med 25x forstørrelse :wink:

Som sagt, løpet med kompensator ble valgt fordi kompen er skrudd på og gjengepartiet kan benyttes til lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Løpskanalen har to støttepunkter, ett ved kammerenden og ett fremme. I første omgang prøver jeg hvordan dette fungerer. Alternativt ser jeg på frilegging, men jeg tviler på at varmskyting vil være noe stort tema med 0.920" matchløp og .22LR.

 

Flott prosjekt! Trodde ikke at jeg kom til å angre på at jeg solgte min 10/22, men dengang ei..

Med tilbehør på linje med Barbie kan man få den akkurat slik som man ønsker, i ditt tilfelle en soleklar forbedring!

 

Angående det jeg har sitert over.. du bør nok ikke frilegge løpet, 10/22 kassen er ikke laget for det, med en såppas tung pipe høres det ikke ut som noen knakende god idè (synes jeg). Du kan eventuelt dra det helt ut i den andre retningen, altså stive opp løpet mot stokken for å minske vibrasjon fremfor å tilstrebe lik vibrasjon. Men om vibrasjon i det heletatt er noe problem tror jeg ikke.. Vil nok få en veldig presis børse slik den er!

Link to comment
Share on other sites

Noen av de riflene en kan få mest stesj og "opphorings" deler til er vel disse:

 

Remington 700

AR 15

Ruger 10/22

Remington 870

 

Muligheterne til Rem 700 og Ruger 10/22 er helt "utrolige" hvis en går inn å ser på hva som finnes på WWW.

 

Følger med argusøyne med på prosjektet til HP, om hva som han klare å gjøre her.

 

Børsemaker ALM har vist nå "lovlige" modeller som er heldempet, og kombinere dette med annet stesj, kan man bygge seg en flott "kråkeknekker".

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut som korrekte observasjoner fra MADAMDS (fruen til MADMADS ? :mrgreen: )

Når det gjelder 10/22, så kan vel den bygges om til det meste mellom himmel og jord + litt til. Min tilnærming går på å prøve å få den til å bli et presisjonsvåpen. Dette er utbredt blant amerikanske BR-skyttere, og der er et enormt utvalg av komponenter.

Ellers går det an å bygge diverse jaktvarianter med lettvektskomponenter og ymse stokker, der finnes takedown-kits, og der er jo mer og mindre hårreisende "taktiske" kits til den. Synes selv den morsomste varianten er MG42 lookalike, men det er ikke helt i tråd med det jeg har lyst å bygge. Det finnes også lookalike-kits som ser ut som AR-15, Ak og US Carbine.

...Og så finnes det et kit der man monterer to stk 10/22 opp ned ved siden av hverandre på en trefot og setter på en sveiveinnretning så den opereres som en Gatling... :shock:

 

Ad Alms heldempede utgave, så vet jeg at de holder på med en oppdatert versjon som samsvarer med ny forskrift, men jeg er ikke sikker på om de har sluppet den ut på markedet ennå.

Link to comment
Share on other sites

Flott prosjekt. Veldig happy med min 10/22T etter litt delbytter (avtrekk, magasinutløser etc). Skyter bra også :wink:

 

Ser sånn ut nå:

IMG_5612.jpg

 

Stokken så snasen ut, hadde litt lyst på en som liknet til en Remington 700. Amerikanske eksportregler har lagt en midlertidig demper på det prosjektet (ser på AICS også)

Link to comment
Share on other sites

Eksport fra USA er litt varierende - jeg fikk B&C-stokken fra Stocky's via JetCarrier. Richards Microfit og (så vidt jeg vet) Boyds eksporterer uten problemer, men det går visst på om man tolldeklarerer det som "Sporting goods" eller "Gun parts".

B&C kan du også få tak i gjennom Midway, men da koster det...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny oppdatering. Kikkerten er endelig montert i Leupold QRW-ringer og festeskruen er satt skikkelig på plass. Har en plan for beddeblokk og demper, men i dag var den store milepælen i prosjektet:

FØRSTE PRØVESKYTING

 

Litt uformell hyggeskyting på 15m innendørsbane.

 

Først 5 kjappe for å se hvor og hvordan skuddene satt.

12cm ned og 4cm til høyre så det slik ut:

first5.jpg

 

Skru på gefühl, skyte ett skudd, skru videre, skyte ett skudd til det satt derdet skulle. Så litt uformell testing.

 

5 Remington Target

remingtontgt.jpg

 

5 CCI Standard

ccistd.jpg

 

5 Fiocchi Maxac

fiocchihpj.jpg

 

PHoines var innom og skjøt en serie med Maxac

fiocchiph.jpg

 

Og junior måtte jo få lov å prøve

p1020176h.jpg

 

Og det fungerte det også :D

5 CCI Standard

ccivhj.jpg

 

Må si meg godt fornøyd så langt. Gleder meg stort til å få testet den utendørs på litt lenger hold og med litt forskjelige andre typer ammunisjon.

Det var et par andre kammerfolk der også. Noen så på, noen klådde og noen prøveskjøt. Alle er velkommen til å kommentere.

Link to comment
Share on other sites

:overrasket::overrasket::overrasket::overrasket: .

Nå leser jeg nessten aldri 10/22 tråder.

Trodde det ble tilbudt litt skyting med en semimekket 10/22 i går kveld. Der tok jeg feil :shock: . Angrer som en hund at eg ikke tok en runde eller ti med dette våpenet :(:( .

Her er gjort en jobb av dimensjoner.

Håper HIGHPOWER tilgir min nonsjalange avvisning av å testskyte :oops::oops::oops::oops: .

 

Dette er noe av det råeste jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Herlig prosjekt HighPower. Jeg blir litt missunelig på dere prosjekt folk som kan og gjør alt selv. Skulle ønske jeg hadde bare ett lite snev av din kunskap om våpen bygging. Men utrolig morsomt å følge med på og kansje man lærer seg noen små knep. Gleder meg over alle slike tråder. Lykke til videre. Jeg følger med.

Link to comment
Share on other sites

kammerpils i Bergen igjen

Tja, vet ikke om at det jobbes med den saken, men har gjort meg noen tanker om det. Får konferere litt med noen av mine muntre kumpaner, så kanskje det skjer noe på vårparten. Men hvis dette er et indirekte hint om å få klå på Rugeren, så er det i hvert fall overhengende sannsynlig at den dukker opp på Kammersmellen :wink:

Link to comment
Share on other sites

@jelan1a: Det største hinderet er å våge å ta det første skrittet på veien. Begynn i det små med enkle ting, les om hvordan ting fungerer, prøv deg frem med å demontere og sette sammen ting slik at du får en føling med hvordan de virker. Du kommer langt bare ved å bytte ut standarddeler til forbedrede løsninger, eksempelvis for 10/22 - bytt magasinutløseren til en forlenget, sett i foringer i avtrekket, evt. oppgradert utløser, fjærer og hane. Eller bytt hele avtrekksgruppen, men det er endel dyrere.

Etter hvert får du ideer om hvordan ting kan forbedres. Og kanskje viktigst av alt: Ikke vær redd for å spørre og grave - du får ikke verre svar enn nei, og de fleste deler med glede sine kunnskaper.

Og ikke vær redd for å starte en prosjekttråd her. Prosjektet behøver ikke være komplisert - hensikten med tråden kan like godt være at du får innspill og veiledning og lærer av den. Kammerånden lever i beste velgående :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk prøve denne på mandag. Første gang med 10/22 og Ruger generelt for meg. "Vil du ha tofot?" Ja, hvorfor ikke, det blir og første gang ;-)

 

normal_IMG_7141.jpg

 

 

Ville ha god kontrast, siktet på øret.

Skudd #1, litt over til venstre

Skudd #2, litt over til høyre

Skudd #3-5, en såvidt til høyre for siktepunkt, og to i samme hull litt over.

Skudd #6-8, siktet på øyet - tre skudd i rask rekkefølge

Skudd #9-10, to skudd i rask rekkefølge

 

Uvant grep, men det kjentes godt - i det hele tatt veldig "godfølelse" i hele redskapen. Lett å venne seg til... oops! Skyter så bra man kan forvente med meg på avtrekkeren (eller noe bedre). Gratulerer HP med et flott prosjekt! Dette var gøy :-) Jeg smilte vel _nesten_ like mye som den gangen jeg trampet 40mm'en på KNM Hitra i full auto ;-)

Link to comment
Share on other sites

@338Lap: Stå på, du kommer ikke til å angre :thumbup:

Det skal ikke mye til for å forbedre den, og det er en herlig følelse når du får bekreftet at det fungerer !

Ikke vær redd for å spørre hvis du tror jeg kan hjelpe underveis. Håper å komme så langt at jeg kan presentere beddeblokkløsningen min før jul. Hvis den fungerer etter intensjonen er det en utrolig enkel løsning på å få et stabilt anlegg for låskassen ved fremre innfesting. Stay tuned :D

Link to comment
Share on other sites

Har følgende deler på vei eller fra før:

 

Ruger 10/22 Target Stainless (bruker forløpig avtrekk, bolt, kasse og løp)

B&C Odyssey 2-Way

Harris #6 Bipod Adapter

Volquartsen 10/22 V-Block

Volquartsen 10/22 Hex Takedown Screw

Volquartsen Extended Safety LH

Volquartsen 10/22 Bedding System

Tactical Solutions Ruger 10/22 Picatinny Scope Rail - Standard

Raven Eye Custom Bolt Buffer Kit

A-Tec demper

 

Hvor viktig er ny bolt for presisjonen ? vurderer ny fra volquartsen.

Skal prøve target triggeren litt før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør med avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

@338Lap: Den pakken bør du komme langt med. Jeg tror ikke nytt sluttstykke har så mye for seg så lenge du fortsatt bruker originalløpet - grunnen til at jeg byttet var at Volquartsen sitt sluttstykke er maskinert etter sammespesifikasjoner som løpet, og et match-kamret løp kan være kilent på mating. Løp/sluttstykkekombinasjonen fra Volquartsen har forøvrig ikke hatt en eneste funksjoneringsfeil i de testene jeg har gjort så langt. Originalløpet i en 10/22 Target av nyere dato er langt bedre enn et standardløp fra midten av 70-tallet, det er ingen grunn til at du ikke skal få bra presisjon med dette løpet. Den maskinerte V-blocken fra Volquartsen tåler at du strammer opp løpsinnfestingen mye tightere nn den støpte originalblokken, ergo stivere.

Ad avtrekk, hvis du skal gjøre noe med det, begynn med et tune-up kit. Det består normalt av shims som gir mindre slark og glattere gange + bedre fjærer, og det gjør underverker. Å bytte hele avtrekksgruppen er vesentlig dyrere, men en matchavtrekksgruppe fra Volquartsen, KID e.l. gir mye kortere slagtid i tillegg til nydelig avtrekk.

Du kan kanskje vurdere å gå for en annen kikkertskinne. Jeg valgte Volquartsen sin fordi denne er festet inn på løpet, og dermed mindre påvirket av svikt mellom løp og låskasse (ja, jeg er stor fan av Blaser-filosofien :wink: ), men da må du påregne børsemakerarbeid ifbm. boring/gjenging av festehull på løpet.

Lykke til ! :D

Og ikke glem prosjekttråd :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kommer, det kommer :D

Nå tar jeg sikte på å få unna de siste detaljene i romjulen, og så blir det nok testskyting like over nyttår. BJF har .22 jaktfeltstevne 22. januar, og planen er å bruke denne riflen der. Da må den være innskutt på 50m eller 70m med egnet ammunisjon.

Blir også test av Remington High Velocity HP på innendørsbanen i morgen kveld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...