Jump to content

Match grade 22LR repeter


dande

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har planer om å anskaffe meg en 22LR repeter av ypperste klasse, men er ganske usikker på hva jeg skal gå for.

Jeg har en Sauer 200STR med ombygging til 22LR som jeg bruker til DFS trening og vil ikke gå ned i presisjon fra den, men denne er til et annet formål.

 

Det som har vært oppe til vurdering er CZ452 kasse med match løp (lillja, walther osv.), men er frarådet det.

 

Et annet alternativ som blir veldig dyrt er Stiller 2500XR kasse med match løp.

 

Stokk blir ikke valgt før låskasse er valgt, men GRS er av alternativene.

Optikk kommer antagelig til å bli S&B PM2 eller tilsvarende.

 

Planen er å bruke denne til trening for langhold, og siden jeg er begrenset til 400m maks hold å trene på vil jeg gå ned på kaliber til 22LR for å få behovet for å bedømme vind nøyaktig. Siden tiden til å lade ikke strekker til så er selv Eley tenx "billig" til den typen trening.

 

Så da kommer spørsmålene.

 

Hvilke låskasser er av de beste, og hvorfor?

Hvilke match piper gir best presisjon? (stigning på riflingen, antall "rifler" osv ev. produsenter)

Lyddemper, fordel eller ulempe?

Taktisk stokk, target style eller annet?

Hvilken presisjon kan forventes på 50m og 100m? (10skudd)

Hva samler du med din 22lr?

 

Jeg kommer til å ta tiden til hjelp med valg av komponenter til dette våpenet.

Budsjettet er ikke trangt på denne!

Link to comment
Share on other sites

Det er en drøss 22LR rifler som er "bedre" enn en 200STR. Felles for de alle er at de koster det dobbelte eller tredobbelte.

Bleiker Challenger

Grünig & Elmiger Racer

Anschütz 2007/2013 - seriøst den mest presise og deiligste (22-)rifla jeg har skutt med

Anschütz 1907/1013

Walther K500

 

Sikkert flere...

 

Mitt valg til bruksområdet over er en Anschütz 64, og noen ganger Saueren. Det funker. Hadde jeg ubegrenset med penger hadde det stått et par 2013 i skapet. En til 3-pos, og en til BR...

Et godt alternativ for den blakke er en gammel 54 fra Finn. De er rett og slett skitbra rifler, og en får allslags stokker og chassi til dem. De koster stort sett mindre enn avtrekkene er verdt. Å kuke med en CZ når du får en sånn for mindre er, vel, la meg ikke fornærme noen...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg, med ikke så veldig mye skyting siste åra. skyter ETT litt stort hull med en zastava cz99 22lr. til 2000,- BSA sweet 22 sikte.

1000 lapp på XXL. (50 meter)

Fordi den Zastavaen var litt trasig på å trekke ut tomhylsene fra kammeret,kjøpte jeg en CZ 455 med American-stokk.

Flytta over sikte. bytta fjør på avtrekket.(700 gram ca.) skyter fremdeles et litt frynsete hull på 50 meter...

 

tviler på att det trengst børse til 10tusener for å treffe blink.

Link to comment
Share on other sites

litt stort hull

Det er her problemet ligger :wink:

 

tviler på att det trengst børse til 10tusener for å treffe blink

Man kan ta seg i å lure på hvorfor en ikke ser CZ i OL, eller på skiskytterarenaen om de er så forbanna bra. Men det er nå heldigvis langt mellom 22-rifler som ikke er presise. Litt forskjell i hvordan de er å bruke, og hvor lette de er å skyte.

Helst burde vi vel gitt faen i alle børsene om jeg forstår politikerene rett, men noen er jo litt deiligere enn andre (politkere også :roll: )

https://www.youtube.com/watch?v=TeVnPX64TzE

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lite brukt Walther skiskytter med Bredvoldskjefte på finn til 6000.-. Dette er samme mekanisme og løp som Malcolm Cooper (Accuracy International) og Tor Heiestad tok haugevis av OL, VM og EM-medaljer med. Pipa er også skrudd inn i kassa i motsetning til Anschutz. En annen fordel er symmetrisk låsing. Disse gamle Waltherne pleier å ha utrolig god presisjon. Når de var nye skjøt de ofte bedre enn tilsvarende Anschutzer i direkte sammenlikning. (Vær så snill og ikke nevn CZ, Zastava, etc i sammenlikning med det her. Det er som å sammenlikne en Volvo Amazon bilcross bil mot Petter Solbergs Citroen.)

 

Denne må være veldig skjelden. Har aldri sett en Walther skiskytter tidligere. Hadde jeg hatt plass på kortet hadde jeg kjøpt den.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84473947

 

47_420603179.jpg

Link to comment
Share on other sites

Planen er å bruke denne til trening for langhold, og siden jeg er begrenset til 400m maks hold å trene på vil jeg gå ned på kaliber til 22LR for å få behovet for å bedømme vind nøyaktig

Rifle med 15 g avtrekk, 100 000 justeringsmuligheter, buttplugg (eller var det hook) er vel kanskje ikke det du skal ha for å trene langhold med?

Det er nå en gang slik at om du kjøper en K500 og potensielt blir i stand til å lage et 2mm mindre hull på 50 m, så er det ikke her "frydd og gammen" ligger begravet. På 400 m er det helt uten tvil ammoens jevnhet i fart og din evne til å lese vinden som kommer til å avgjøre resultatet. Jeg er nesten fristet til å si uansett hvilken salongrifle du måtte ha! Det stemmer ikke helt, men prøv så skjønner du poenget.

 

Skal du trene for å kunne skyte med ei bestemt langholdsrifle, så vil det være et poeng å ha en salong som er så lik som ovehode mulig :wink: Skyter du langhold med f.eks STR, ja hvorfor ikke da ha en i 22 også? Skyter du med en Tikka så ligner Sako i 22, med samme type avtrekk! Blaser har 22LR kit! Hva du finner på er vel egentlig opp til deg og hvilken preferanser du har :wink: Søker du litt på "Snipers Hide", så finner du uante varianter av 22lr rifler som er stukket ned i chassis og stokker for å bli til en "22LR trainer" for PMS (ehmm, PRS var det visst) og/eller langhold av et eller annet slag.

 

Nesten alt fungerer bedre enn en K500 til formålet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nesten alt fungerer bedre enn en K500 til formålet

Nå spurte jo trådstarter etter "ypperste klasse"

 

22LR repeter av ypperste klasse,

Jeg valgte å kverulere litt med nettopp ypperste klasse. Siden jeg er - ja du vet...

 

Skal du trene for å kunne skyte med ei bestemt langholdsrifle, så vil det være et poeng å ha en salong som er så lik som ovehode mulig :wink: Skyter du langhold med f.eks STR, ja hvorfor ikke da ha en i 22 også?

Helt klart. Selv har jeg budsjettert meg ned til en Anschütz 64, den er også enklere for ungene, og greiere på hytta. Men ja. Det er jo en grun til DFS-skyttere trener med helt like 22LR-rifler. De fleste toppskytterene skyter vel langt flere skudd i 22LR enn de gjør i 6.5 også.

 

På 400 m er det helt uten tvil ammoens jevnhet i fart og din evne til å lese vinden som kommer til å avgjøre resultatet

Utvilsomt. Nå tror jeg jo at ammoen godt kan få litt hjelp av løpet, men 22-løpene i Sauerene er generelt gode. Min 200STR går bedre enn min Anschütz 64 - MEN det kan være fordi den er tyngre og lettere å skyte med. Til tross for Annyens 100g avtrekk mot Sauerens 1500.

22LR på 400m er uansett noe innihelvete mye om vind - og superbra ammo...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly: Hvis du starter med en "top of the line" 22-magasinrifle og skyter mye med den forsvinner glorien av 99% av de grovkalibrede riflene. "Problemet" mitt er at jeg startet seriøst å skyte som 15-åring (for 40 år siden..) med Anschutz "54" både enkeltskudd og med en 1427 skiskytter som er tilpasset til meg. Jeg har, etter å ha brukt mer penger enn jeg liker å tenke på, enda ikke funnet ei grovkalibret rifle som har de innebygde skyteegenskapene til disse riflene.

 

Hvis jeg skal råde nye skyttere til noe så er det å starte med en "top of the line" 22 repeter. Skal man kjøpe nytt er det i praksis en Anschutz Fortner skiskytterrifle eller jaktrifleutgaven i matchskjefte som det er enklere å montere kikert på. Når man har et par kasser ammo gjennom den har man ubevisst et grunnlag for å vurdere "kvaliteten" på grovkalibrede rifler. Som regel blir man stående å lure på hva produsenten tar penger for når det gjelder ytelse, utførelse og materialkvalitet. Enda verre blir den åpenbare kvalitetsforskjellen hvis man sammenlikner med et matchkvalitet luftgevær

 

Som sagt, jeg har holdt på i snart 40 år med å få ei grovkalibret rifle til å oppføre seg som 22lr. Det nærmeste jeg har kommet "resultatmessig" med 308 er Steyr SSG69 Match med UIT matchavtrekk. Det er ei rifle med mange materielle og konstruksjonsmessige svakheter men talentløse meg traff best med denne. Steyeren lages ikke lenger dessverre så nå forsøker jeg meg med Sauer for tredje gang..

 

Poenget mitt er at det ikke er noe vits i å degradere kvaliteten på en 22 repeter for å matche grovkalibret søppel. Det er bedre å prøve og få grovkalibrene til å matche kvaliteten til 22lr-riflene. Nå henviste M67 til Walther. Hvis man kjøper hvilken som helst Anschutz "54" er det bare å få den levert med skiskytteravtrekk på 550gr så har man en mal for grovkalibret rifle.

 

Hvis man ikke vil bruke mye penger på ny TOTL 22 er det bare å kjøpe en brukt skiskytter og lære seg å skyte med den ref Waltheren jeg henviste til ellen en brukt Annie 1827 med boltmekanisme.

 

Den ultimate testen for langhold med 22lr er jo vanlige jaktfeltstevner. Der trenger man all den "hjelp" man kan få så der faller i hvertfall alle CZ, Sako, Zastava, Blaser, etc igjennom pga mangel på skyteegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke helt du så poenget mitt? Det jeg sier er at om poenget er å skyte simulert langhold med 22LR, så er det ballistikken man kjemper i mot, og ikke egenpresisjonen til rifla :wink: Misforstå meg rett, jeg sier ikke at man av den grunn skal kjøpe ei dårlig rifle. Jeg sier at man må tenke på hva som faktisk betyr noe for hvor kula lander på papiret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar på tråden.

 

Det er viktig for meg å VITE at det er jeg som gjør feil og ikke våpenet som står for den største delen av spredningen. Mye av skytingen kommer til å være på stål med varierende hold og størrelse av "blinken". Jeg kommer også til å skyte alt fra fyrstikker på 30-50m, golfballer på 100m, appelsiner på 200m, og ballonger som selvanvisere, så ikke bare på papir.

 

En ting som er viktig er at låskassen "tåler" en tung kikkert og gir mulighet til å få kikkerten langt nok frem! Dette skal ikke være et våpen for stående skyting, men i all hovedsak for liggende med tofot eller med reim. Løp kommer det antagelig til å bli av type BR i tykkelse så låskassa må også håndtere et tungt løp.

 

Det er mulig at jeg er helt på jordet når det kommer til hva som kreves for å får sub 0,5 moa ut av en 22lr...

 

Er det noen som kjenner til Stiller sine låskasser?

Link to comment
Share on other sites

Stiller er nok bra, men de jeg lista opp er det som er top of the line.

Låskassene på disse er jo omtrent hel ved, så mye stivere får du det ikke. Noen nye piper på den trenger du heller ikke... Tviler sterkt på at noe bedre reelt sett er å få.

Men du bør vurdere en løpstuner - disse er selvsagt forberedt for det, eller kommer med...

 

Sub 1/2 moa med 22LR på lange hold er - ikke lett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått er formålet med kroningen å sørge for at alle bommene slipper kula samtidig, så der ikke blir usymmetriske krefter som virker på kula. Blir litt som å slippe en gjenstand fra en bro enten samtidig med begge hendene (god kroning) eller litt senere med den ene hånden (dårlig kroning). Den første vil falle rett ned (gitt ingen andre faktorer), den andre vil få en spinn.

Link to comment
Share on other sites

Sub 1/2 moa med 22LR på lange hold er - ikke lett.

 

K

 

Er fullstendig klar over det... men når jeg sier det, forutsettes det selvsagt vindstille og ikke på lengre hold enn 100m. Sortering av ammo blir også et must, selv på tenex.. og i mine øyne er alt over 100m å presse grensen for 22lr. Jeg har skutt samlinger på 20mm med min Ruger 10/22T på 100m (9 av 10 skudd) så det bør være mulig å gjøre det bedre med boltaction.

 

Tillater meg en litt OT i denne presisjonstråden: Hva gjør en kroning av munningen? (bortsett fra bedre presisjon antar jeg), men hvordan eller hvorfor?

 

Om jeg ikke tar helt feil, så sørger det for at gassen slipper jevnere forbi kulen når den forlater munningen, og gjør det mindre sannsynlig for at kula får "sleng" ut av munningen.

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig klar over det... men når jeg sier det, forutsettes det selvsagt vindstille og ikke på lengre hold enn 100m. Sortering av ammo blir også et must, selv på tenex.. og i mine øyne er alt over 100m å presse grensen for 22lr. Jeg har skutt samlinger på 20mm med min Ruger 10/22T på 100m (9 av 10 skudd) så det bør være mulig å gjøre det bedre med boltaction.

Når det blir vindstille, og ikke over 100m, så skal nok 1/2moaen gå uten at det krever så mye mer enn en Sauer og anstendige avtrekk. Jeg tenkte mer på når det blir lenger.

Synd med den 10.8en her...

85206479-FAD0-483E-9858-3475480B132F_zps2kvd09x0.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sortering av ammo blir også et must, selv på tenex..

Har du noen erfaringer som tilsier at det skal være nødvendig?

Av de få eksperimentene jeg har gjort med sortering av salongammo har jeg ikke klart å se sammenheng mellom tykkelse på "rim'en" og fart, eller for den saks skyld vekt og fart. Jeg påstår ikke å ha fasiten, selv om jeg synes det lukter av "sort magi" av hele opplegget. Men det er klart, psykologien er jo til stede der også, og det skal man kanskje ikke undervurdere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg en litt OT i denne presisjonstråden: Hva gjør en kroning av munningen? (bortsett fra bedre presisjon antar jeg), men hvordan eller hvorfor?

I tillegg til det som før er nevnt, fungerer kroningen som en forsenking, så munningen og enden av bommene er mer beskyttet mot slag og slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Sortering av ammo blir også et must, selv på tenex..

Har du noen erfaringer som tilsier at det skal være nødvendig?

Av de få eksperimentene jeg har gjort med sortering av salongammo har jeg ikke klart å se sammenheng mellom tykkelse på "rim'en" og fart, eller for den saks skyld vekt og fart. Jeg påstår ikke å ha fasiten, selv om jeg synes det lukter av "sort magi" av hele opplegget. Men det er klart, psykologien er jo til stede der også, og det skal man kanskje ikke undervurdere :wink:

 

Jeg har ikke sortert Tenex ennå, skyter ikke bra nok til at jeg har noe utbytte av det. Jeg har sortert CCI standard og Eley Club etter vekt og da slik at alle patronene er innefor 10mg (fra eks 3.300g til 3,309g) og middeltreffpunktet flytter seg ved endring av vekt. CCI Standard blir mer enn god nok til å skyte 350 (ikke desimal) på 50m på M90 (ukjent) skiva. Ikke riktig god nok til å være sikker på å ikke få slengere som ikke holder til det samme på K10 skiva (ISS 50m rifle). Eley Club som er sortert etter vekt gir bedre resultat enn Eley Edge. 40mg er en ganske "stor" %andel av kulevekten! og satistikken min viser at det spriker mer enn 40mg på patronvekt i en eske a 50 skudd av CCI standard, Eley Club og Eley Edge.

 

Rand måling har jeg heller ikke gjort ennå, men skal gjøre det på denne runden med skudd (1500stk CCI) Blir fort dyrt om jeg skal skyte Tenex på den typen trening når det går 200-400 skudd i uka.

 

Har heller ikke kjøpt store nok mengder med Tenex til at det er vits å sortere, har heller ikke sjekket hvor jevne de er på vekt.

 

Har dessverre ikke prøveskutt Saueren med kikkert i benk for å teste, så jeg har ikke noe konkrete data å komme med. :(

 

Sortering av ammo på Tenex-nivå - da tror jeg ca. like mye på å rope "Inshallah", og siden det siste er mye enklere...

 

 

K

 

Kanskje det ikke har så mye å si på det nivået, men det vil være en viss spredning i kulevekt der også. Presisjon kommer av av alt holdes så likt som overhode mulig. Om ALLE ting er helt like skal kula gå hull i hull uavhengig av hold, men i den virkelige verden kan vi ikke kontrollere alle faktorer så derfor kontrollere de man kan. ;)

 

Det kan hende at jeg heller skulle ha skrevet Benchrest grade 22LR... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sortert Tenex ennå, skyter ikke bra nok til at jeg har noe utbytte av det. Jeg har sortert CCI standard

Det fins ammo mellom CCI std og Tenex. Å snakke om presisjon på det nivået du gjør, og top end våpen slik, og så komme med CCI Std, er etter mitt syn en grov selvmotsigelse. La oss heller diskutere kjøregenskapene til en Mercedes AMG, på regummierte helårsdekk ;)

Til det du skal ville jeg glemt CCIstd og Topshit med en gang, og aldri sett på de mer, de er til aspiranter som skal lære basic skyting, og til pistolskyttere, og folk som tror presisjon er å treffe en blikkboks litt foran skotuppen...

SK Match koster såvidt over ei krone om du kjøper en kartong, og da virker fort CCI veldig dyr... Eley Match kan du få til 2kroner tipper jeg om du leter og pruter, og den går fint 350-35X på 100m DFS skiva - i et matchvåpen. Om den gjør det i en CZ vet jeg ikke.

 

Det kan hende at jeg heller skulle ha skrevet Benchrest grade 22LR

Jeg tror ISSF Matchvåpnene er vel så high end som endel man ser i BR50, selv der BR50 har høyt nivå. Nå vil du jo finne at Anschütz 54 er nokså overrepresentert der også.

 

Har dessverre ikke prøveskutt Saueren med kikkert i benk for å teste

Puss den, gi den SK Match (eller hva som helst annet enn CCI og TS) og skyt. Den vil fortelle deg mye. En test hvor du sammenligner sortert og usortert SK Match, eller Eley Match ville vært superinteressant. Selv gidder jeg ikke å sortere 22 ammo om månen gikk baklengs.

 

K

Link to comment
Share on other sites

min bittelille erfaring; CCI standard varierer veldig fra lot til lot. Har akkurat gitt bort to mursteiner til en fyr med halvauto og stort magasin av en lot som må ha vært produsert i halvfylla; hørbar forskjell på smellet på 1 av 4-5-6 patroner (pang-pang-pang-plopp-pang osv).

 

Laget har kjøpt inn ELey i år så tror jge spnaderer de ørene de koster mer..

Link to comment
Share on other sites

Ut fra ambisjonsnivået i denne tråden er det bare å innse at ammo koster 1,50 og oppover. Når man har skrudd sammen ei rifle er det ikke dumt å få den testet på Eley testrange på Kløfta. Der kan man teste forskjellige loter av feks Tenex. Banerekordene til på disse testbanene er deprimerende lesning for den budsjettbevisste med tanke på riflebudsjett.

 

Når dere tror dere har tatt ut alt har jeg en kompis som kan bygge om sluttstykker til tenning kl.0600. Det er forskjell tro det eller ei. Det er bare å testskyte rifla opp ned men grunnlaget må være bra 8)

Link to comment
Share on other sites

Det som er tragisk nå er at det har kommet forslag om å bytte ut 50m, 60 skudd liggende og fripistol med luftgevær-øvelser i OL for å styrke likestillingen mellom kjønnene. Håper ikke det går med 50m-øvelsene som det har gått med 300m. Det får nemlig direkte konsekvens for utstyrsutviklingen pga redusert salg.

Link to comment
Share on other sites

m67 oppsummerer det vel godt allerede

Å snakke om presisjon på det nivået du gjør, og top end våpen slik, og så komme med CCI Std, er etter mitt syn en grov selvmotsigelse.

 

Foreslår du tar å monterer et sikte på den .22 du har og drar på banen og prøver noen sorter og lotter av ammo på aktuelle avstander, mål i vei, jevnhet i hastighet og what not, kos deg og finn en lott som fungerer bra, så er det bare å handle ut kredittkortgrensa.

 

Min Sauer 22 med eley sport lot *317 som vi handlet kvanta av holder fint 10 sk innertier fra skuldra liggende på 100m. Har et bilde her av 10 skudd med 10* megalink B + H = SUM, 29.9 + 23.5. Så minus tolk 8mm ca 21.9 mm c-c samling på 10 skudd, er vel ca 2/3 moa det, nå hadde nok det vært mulig å fått bedre vil jeg. Dette er ammo som kostet 75 øre for 2 år siden, du får de nok nå også til 1 kroner men ikke alle lottene er like bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får lyst å legge harde fakta på bordet. Vi snakker nå om å skyte "langhold" med 22LR.

For å illustrere effekten av forskjellige fenomener knyttet til vind, hastighetsendring i ammo og gruppestørrelse kan vi ta som eksempel at vi skyter på 200 m. Det er ikke veldig langt tatt i betraktning at trådstarter ser for seg skyting helt ut til 400 m.

 

La oss si at man feilvurdere vinden. Den er 4 m/s og ikke 3 som man trodde. Det flytter kula hele 10 cm på 200 m.

Så er det ofte slik at utgangsfarten til kula variere litt innimellom. Jo billigere ammo, jo oftere forekommer fenomenet. Si at kula kommer ut i 320 m/s og ikke 327 som den normalt gjør. Det flytter kula 8 cm på 200 m.

Hvis vi ser på bildet av de to gruppene skutt på 50 ovenfor og sier at den store gruppa er 15 mm, mens den lille er 7 mm. På 200 m vil da den store gruppa være 6 cm og den lille 2,8 cm. Differansen er 3,2 cm.

 

Strekker vi holdet til 3 og kanskje 400 m blir gruppestørrelsene helt neglisjerbart sammenlignet med feiltolkning av vind og Vo variasjon.

 

Igjen, jeg sier ikke at man skal bruke dårlig ammo eller kjøpe ei dårlig rifle. Jeg sier at man skal tenke litt på hvor man legger fokuset sitt. Det er kanskje ikke så mye å hente på å krympe samlingene på 50 m med 1-2 mm ekstra? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Bly sier...

 

Jeg har holdt på med eksperimentell langholdsskyting med 22LR siden jeg leste om "Varmint hunting, long range 22LR" eller hva tittelen var, i G&A sånn på slutten av 80-tallet.

Første "take" var med CZ 511 og "Husqvarna Jaktoptik" 4x40 kikkert, ei lekt med siktepunkt på spikra opp på 300m, og CCI MiniMag. Siste økt, røft 50 000 skudd senere, var på 419m, med Anny 64, og Razor HD på 42moa skinne - og Eley Match.

I mellomtiden har jeg sett skytterlagsungene skyte opp 100 000+ Topshot, CCI, SK std. Norma, Eley Sport, Eley Club, RWS Club, whatnot, og kompiser skyte seg gjennom ca det som er av 22LR ammo. Jeg tror jeg har fått med meg litt om 22LR ammo :wink: Men det var ikke poenget.

 

Her fra 300m, det er med SK Std+ eller noe rimelig DFS ammo - legg merke til høydespredningen, og mangelen av "samling" i høyde

IMG_5211.jpg

 

Her er fordeling av hastighet i CCI Std. i Annyen. Er ei eske. Noen kan sikkert beregne høydespredningen dette gir på 2 eller 400m.

FordelingSM280.jpg

I høst kronograferte jeg en 20 skudd med Eley Match, og det laveste var 311m/s og det høyeste 317 - forskjell på ammo. Og den der veldig mye større enn forskjellen på rifler.

 

Her har jeg skutt et kl. 2 program på 200m med Annyen

92E614AC-D7A3-48BB-861D-351625BCB6E7_zpseujxmtpt.jpg

 

7CD27765-1D64-46C3-94A9-2C3F161B2775_zpspfrpqzbo.jpg

 

20 skudd på 200m (men her blåste det 6-7m/s, vårtermikk) men altså, ETT skudd i snusdåsen, og nesten alt til vind.

DF6CCCE0-174E-47E2-B073-B04B107E50BA_zpsvxwbi9te.jpg

 

20 på 300m. Her var det tydelig at jeg traff høyt ved medvind, og lavt med sidevind, jeg klarte å hacke sidevinden delvis, men fant ikke ut av opp og ned før etter ca 19 skudd...

8BBC6830-9CA0-4747-9DC7-711D0B43A678_zpsi2j58e3m.jpg

 

"400m", 380 eller noe sånt, Eley Match, og også her seriøs vind. Her slet jeg med å se kulehullene, og det hele får "spray & pray" karakter.

7077694E-92A0-4CF6-8EC6-2DCF79E732B8_zps7pajvasx.jpg

 

Alt "langt" på disse bildene er med Eley Match, som er den beste ammoen jeg har funnet til nå. På 200 gikk den ca likt med Tenex, og bedre enn Lapua Midas+, Center X, Biathlon, RWS R50, R100, SK Match, sikkert flere, i Annyen min - trolig forskjelig i andre. Stort sett skutt i Annyen men noe med Saueren, de oppfører seg ikke forskjellig.

 

Egentlig, så har jeg ikke lært så forbanna mye relatert til vanlig langhold av dette. Jeg har lært masse om å være anal med 22LR, og hvordan ungene skal være rustet til å fylle på 100m. At det er enklere å teste ammo på 200m enn på 100, for feilene i ammoen vises der bedre enn skyttetfeil - på 100m gjør en feil selv som er i samme størrelseorden som det en vil teste.

Vind oppfører seg veldig forskjellig, og spesielt opp og ned, og en lærer masse om vind på korte hold - og det er etter min erfaring helt forskjellig å "se" vind som er relevant for 6-7-900m, enn det er 3-400m, jeg har kanskje lært om løpstuning, og om ammotesting. Hatt det gøy, og har det fortsatt, og jeg har lyst på en Anschütz 2013. Og jeg har lært at Bly har rett ;) Ofte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar på tråden! :)

 

Tråden tok et lite sidespor men det var jo veldig relevant.

 

Så, kan dere komme med konkrete forslag til låskasser til prosjektet mitt?

 

Kriterier:

1. REPETER!!! IKKE enkeltskudds rifler!

2. GOD montasjemulighet til TUNG kikkert.

3. Stiv og god låskasse som tåler et tungt løp.

 

Forslag til LØP. der ønsker jeg å vite

 

Merke.

Antall riflinger.

Stigning på riflinger.

Anbefalt kammer.

 

Om dere har gode forslag ønsker jeg gjerne å høre.

 

Prisen bør ikke overstige 25 000,- for alt uten optikk og stokk.

 

PS. Jeg har bane ut til 400m, ikke det at jeg må skyte på max hold... Ser for meg at det meste blir ut til 200m

Link to comment
Share on other sites

Anschütz 54 med originalt eller Lilja løp. De går bedre enn det meste på denne siden av 25k Annyene vet jeg, og Liljaene på rykte. Anny 54kassa med originalavtrekk er jo "Gold Standard" for presis 22, og BR50 gutta putter i Lilja piper.

Kassa er stiv som fan, og om de ikke har magasin, så kan de forholdsvis enkelt bygges om til det. Orignalløpene ER tunge.

Den har 11mm spor, du får fast det meste der, f.eks. med Spuhr montasjer.

Se på stokk fra G&E, Anschütz eller MDT, eller Gary Eliseo. Google funker.

 

1:16" eller 1:17" bruker å være std. match og BR 22LR - det er sikkert en grunn til det. Både Lilja og Anschütz har de kamrene du trenger.

 

Jeg bruker en 64 med orignalstokk, snart MDT stokk, til bruksområdet ditt, men den er kannibalisert av DFS-eliten i familien, så vi får se når jeg får den igjen

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan ingen kalle en brotsj for en brotsj?

 

Det er et poeng det du sier med kammer og våpendel, men kan ikke tro at børsemaker har problem med å ta inn kamret pipe. Vil tro Roger Hansen hos Ing. Hansen kan svare, eller Rafdal, eller Harald Stenvåg.

Lilja lager ferdige "drop in" til Anschütz, jeg er heller ikke skråsikker på at de er bedre enn det som står på mod. 54ene. Jeg tror ikke forskjellen mellom pipene i de kvalitetene der har noen som helst betydning for slik skyting som du planlegger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke ferdige løp til den låskassen (Stiller) jeg har spurt børsemaker (Rafdal) om... Han var rimelig sikker på at jeg kom til å få en meget presis salong med det oppsettet jeg forespeilet han, men det blir også j.... dyrt til slutt da.

 

Brotsj, beklager skal kalle de for det fra nå av.. ;)

 

Jeg har ikke spurt om hvilken brotsj han eventuelt kommer til å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke ferdige løp til den låskassen (Stiller) jeg har spurt børsemaker (Rafdal) om...

Har du fått pris på den? De virker temmelig fine. Men jeg mistenker at de er så dyre at om jeg skal den veien noen gang, så er en 2013 like greit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fått overslag... Og, ja DYRT...

Men jeg har en kompis som har en Stiller kasse i "litt" grovere kaliber og han sier de er vert prisen... Har ikke fått prøveskutt den rifla, men jeg vet at han er veldig kritisk til kvalitet. (Han er også konkurranse skytter med sans for kvalitets våpen)

Link to comment
Share on other sites

Nuvel (kjært barn har mange navn)

 

Men kammerets foretrukne stavemåter som brosj, brosch, broach, etc, tror jeg vi kan enes om er feil? Som "rektil" eller "reticle" for det norske retikkel.

 

Alle børsemakere jeg kjenner kaller verktøyet brotsj, selv om eldste av dem nok vil vite hva en rømmer er, jeg er ikke overbevist om at våre maskinoperatører i 20-30årene vil finne en "rømmer" i skuffene... Eldre maskinfolk, dreiere og slike, men kun pensjonister, kan kalle det en rømmer, så jeg vil vel si det et eldre navn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg syner den og høyner med:

https://de.wikipedia.org/wiki/Reibahle (auch Räumahle oder Räumer).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimer

https://en.wikipedia.org/wiki/Reamer

 

På dansk heter det svjv "rival", selv om det ikke finnes noen wikipedia-side på det.

 

Hva snørrhvalper mener om saken gir jeg ikke 10 øre for :mrgreen:

 

 

PS: Se, en kjepphest. Den skal jeg ri til den knekker.

Link to comment
Share on other sites

Halmstrå! - men det er vel det kjepphester eter ;)

 

Vi diskuterer hva det som på engelsk nokså utvilsomt heter "reamer", verktøy for å åpne hull, næremere bestemt skjære kammer i riflepiper, heter på norsk, i dag - ikke i Danmark, Vi diskuterer heller ikke om du er så gammel at alle teknisk utdannelse var tysk, og universitet noe de hadde i København ;)

Hvilken av de sidene du viser til har eventuelt noe (direkte) med norsk språk?

 

Etter mitt syn har ordet brotsj på et eller annet tidspunkt vandret inn (jeg er ikke språforsker) og blitt. For at man kalte det aktuelle verktøyet for "rømmer" i gamle dager er jeg også nokså overbevist om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...