Jump to content

Løpslengde og sub-ammo


Vendetta

Recommended Posts

Ved hvor kort pipe kan man forvente at en CZ 455 leverer sub-hastigheter ved bruk av sub-ammo/match-ammo (eller hva enn man bruker..?)

Ønsket 42-43 cm pipe, men dette gir nærmest maksimale hastigheter etter hva jeg forstår.

 

Ønsker å kappe pipa på min CZ 455 fordi jeg syntes den blir for lang med demper. Er det i det hele tatt vits med demper ved bruk av sub-ammo?

 

Aldri hatt salong før ser du.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å kappe pipa på min CZ 455 fordi jeg syntes den blir for lang med demper. Er det i det hele tatt vits med demper ved bruk av sub-ammo?

Vanligvis er "sub"-ammo subsonisk uansett pipe. Matchammo som ikke er "HV-Match, Biathlon eller noen få andre er så godt som alltid subsonisk, i nesten alle våpen."Billigammo" har ofte så stor variasjon i utgangshastighet at et og annet kommer over lydens hastighet uansett.

Sub ammo smeller godt uten demper, "Match" ofte litt mer, men de kan ikke sammenlignes med smellet fra sentertente rifler. du vil imidlertid fort skjønne at her må du ha hørselvern. Med demper blir begge sådær bortimot "lydløse".

HV-ammo smeller litt mer, men her vil du oppleve at smellet varierer med omgivelsene. Inne på en bane kan den smelle like mye med demper som uten, men ute i fri luft er den kanskje helt lydløst sålenge det ikke er noe som reflekterer kulesmellet tilbake.

 

Dersom jeg først skulle kappe pipa på ei 22LR rifle, så ville jeg målt opp 400mm fra sluttstykkets støtbunn, sjekka at det var mer enn 840mm fra kolbekappa, og satt saga der. Balanse fikser du med valg av demper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Subsonisk ammo vil med svært få unntak fortsatt lage lyd, da du har krutt som brenner selv om det supersoniske smellet er borte. Altså - ja, bruk demper med sub-ammo også.

Jeg har en 452 med original 62 cm pipe som er "stille" med demper og CCI Standard. Med Eley Sub HP hører jeg kun et klikk fra tennstempelet. Klart at dette er en upraktisk pipelengde, men siden jeg har A-Tec så skrur jeg heller av noen moduler..

 

En kompis med Sako Quad kappet den på 40 eller 45 cm, og den bråker noe vanvittig i forhold. Rett og slett fordi vanlig ammunisjon går i overlydsfart med den pipelengden.

Jeg ville ikke gått under 50 cm hvis demping er veldig viktig. Klart at sub-ammo skal være underlyds i de fleste pipelengder, men jeg ville sjekket hvilke pipelengde denne farten er oppgitt fra, da det ikke er sikkert at produsent har målt det med 40 cm.

Link to comment
Share on other sites

En kompis med Sako Quad kappet den på 40 eller 45 cm, og den bråker noe vanvittig i forhold

Med sub ammo og demper?

Jeg tenker slik at sålenge en ikke har demper så spiller ammo og lyd ingen rolle, siden en uansett må ha hørselvern, og skal en ikke ha hørselvern, eller skyte "under radaren" så er kun demper og sub-ammo aktuelt. Jeg har aldri vært borti ei rifle som skjøt subammo (altså ammo merket Subsonisk) supersonisk, så jeg tror det er forholdsvis sjeldent.

Skal du ha CCI og sånt garantert subsonisk, så må du enten heldempe, eller bruke en pistol, med 4-5" løp ;)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Antar at Eley sub hp regnes som det? Med A-tec rimfire-demper med 4 moduler.

 

CCI, S&B, og noe annet "ræl" går konsekvent subsonisk i min 452 og en kompis sin nedkutta VSM004/Rekruttrifla. Topshit og Fiocchi "subsonic" klarer det ikke. Sistnevnte ble jeg ganske imponert over når de smalt selv i 62 cm-pipe + demper med 6 moduler. Betaler heller mer for Eley nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...