Jump to content

Enda en 22lr skal i hus


renegade77

Recommended Posts

Guttungen ska ha sin første rifle. Ska være sagt at han er 17år og har skutt litt før. Han har fått blod på tann og ønsker egen rifle.

Vi har en 10/22 td og en 455 i huset allerede. Han ønsker en presis og god kvalitets rifle. Cz har vi jo GOD erfaring med men det har vi jo i huset allerede. Sauer er jo vurdert men den koster jo litt meget med 22 kit. Er i mine øyne beste kjøpet for da har han 6.5 eller 308 også. (I tillegg til at far sikkert får låne den)

Anshultz er vurdert. Er stadig på finn og ser.

Han blir GARANTERT å bygge litt på rifla når han får den. Så har tenkt, billig brukt og så bygge om.

Har som sagt mest erfaring med Cz. Så treng litt råd og vink om hva han/vi skal gjøre. Sikkert noe vi ikke har tent på. Regner med han har et budskjet på 10000.- .

Link to comment
Share on other sites

Hva er bruksområdet?

 

Jeg har blitt veldig tilhenger av Anschutz de siste åra.

Disse børsene oser av kvalitet og du skal være ekstremt uheldig om du ender opp med ei børse som ikke går godt.

Det ligger en 1451 på Finn til 2000kr. Denne er jaktorientert og selv om det ikke er bilder i annonsen så vil jeg tippe at den har en nøttetrestokk og åpne sikter. Hvis jeg ikke tar helt feil er denne bygget på 64-mekanismen og er ikke den dyreste og fineste utgaven de har, men min spådom er at den gjør jobben bedre enn de aller fleste konkurrentene.

 

Sauer 200STR koster rundt 16500kr nytt og de har en tendens til å holde seg på 13000+ brukt. Ergo så må du doble budsjettet hvis du kjøper brukt børse og nytt ombyggingskit. (Har muligens sett brukt børse med 22-kit til rundt 18000kr, men det er sjeldent)

 

Et ombyggingskit for 22LR i Sauer 200 koster 7700kr og til den prisen så får du en Anschutz med f.eks. KKC skjefte eller hvis du vil gjøre det billigere så kjøper du et ufreset skjefte fra Boyds og da sitter guttungen igjen med nok kroner til ammunisjon i lange tider.

Jeg har flere kompiser som har 200STR med 22LR-kit og alle har endt opp med ei ekstra børse for å bruke med kitet da de ikke gidder å bygge om.

 

En CZ er ikke dårlig greier det heller, men når du kan få en Anschutz til omtrent samme pris bør valget være veldig enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker alltid på hva et våpen skal brukes til. Plinking er heldigvis et tilbakelagt stadium. Så blir det for meg igjen tre formål: 1. Jakt på småvilt som bl.a. kråke. 2. Trening for å bli bedre med kraftigere jaktvåpen. 3. Konkurranseskyting. 1 & 2 kan forenes i samme våpen med samme siktemidler og familien er vel godt satt opp med dette. Derfor ville jeg gått for et konkurransevåpen. Hvilket kommer an på om det er DFS eller NSF som er mest aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200STR koster rundt 16500kr nytt og de har en tendens til å holde seg på 13000+ brukt.

 

Forutsetter gjerne at de er i "DFS-stand".

 

Jeg ville kutte ut noen Cola i uka og kjøpt en ny Anschutz; Når en har kostet på alt det rare en kan kjøpe til en CZ har CZen kostet mere og Annyen skyter fremdeles bedre..

 

Klart, er junior ivrig hobbysmed og stolt eier av fil og hammer er kanskje en brukt CZ et bedre valg?

Link to comment
Share on other sites

Finn pleier å være fullt av brukte Anschütz rifler. Priser går fra 2-3000 for gamle med 54-kassa, til 20+ for de med Fortner, eller 2007-systemetMod 54 kassa er genial til å bygge videre på. Verdens beste kasser, verdens beste avtrekk, og løp sånn ca der det også - stokkene er litt forskjelige, men vanligvis fine til sitt bruk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er ei kremrifle, Krico Silhouett. Anschutz kvalitet på presisjon og avtrekk. Lukketid som M54.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70673867&fks=70673867

 

Det medfører imidlertid evig fortapelse å sette baufila i en slik. ( Hvis man absolutt må bruke baufil og sag anbefaler jeg denne Sako skiskytteren http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83153463 eller denne enkeltskudds Waltheren http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=61091241 til 1500.- )

 

Jeg har faktisk testet en slik med elektronisk tenning. Den hadde batteri i skjeftet og en elektrode i sluttstykket som tente patronene direkte. Lukketid var 0,0001sek. Veldig fin å skyte med.

 

l_691092257.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en gang for alle. Da trenger du bare gråte en gang på vegne av lommeboka..

 

1710 med tung pipe og GRS. Kan sikkert bestilles hos Landrø. Tipper det er billigere å kjøpe barreled action og skjefte separat i Norge så slipper skjeftet å ta en tur innom Tyskland:

 

grs-1710-sporter-varmint-right.jpg?934

Link to comment
Share on other sites

Finner noen anschutz rifler som er ok pris på. Men hvordan er det og bygge om til magasin på enkelt skudd rifler?

 

 

Fullt mulig men koster noen kroner. Mener det var ca 1500kr for nødvendige deler; legg på en kort dags jobb for børsemakeren. 3-3500kr? noe sånt. Kan også tilpasses deler fra CZ, da er delen billigere men smeden trenger flere timer.

 

Erfaring viser det er litt prutningsmonn hos Landrø; spar litt til og kjøp; dere vill ikke angre! Kjøpte en 1416 D-HB; kvalitet i voksen størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...