Jump to content

Kjøpe Brukt Brno M2 eller ny 455?


muren

Recommended Posts

Har i et par år slitt med en Zastava cz 99. ikke det.. den går veldig presist, men den fjusker litt for ofte med og dra hylsene utav kammeret. Jeg selv og andre selverklerte "børsemakere" har justert/fila etter alle anbefalinger,bedre har det blitt. men ikke til og stole på. har blitt berga med å ha med en alu-tig tråd for og stake ut tomhylsene.

Tilbake til tema.. Kjøper jeg Brukt Brno M2? til ca 2000,-

Eller Ny 455. til 5000,- ?

Blir brukt til Hageskyting med småfolka. og toppjakt på Rype. kråkejakt

Bredde på montasjeskinne på M2?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hva du vil med børsa.

 

Hvis du noen gang skulle få lyst til å prøve alternative kaliber, løpsbytte, er det 455 som gjelder.

 

Om budsjett er tema vil du få en god børse med en eldre 452, i hvert fall presisjonsmessig.

Dessuten kan du jo oppgradere med Boyd-stokk, demper og Timney avtrekk etterhvert, og likevel ikke komme så veldig mye over en standard 455

 

Har selv en 452 med oppgraderinger, og den er topp å skyte med, passer godt til det bruket du beskriver (men det gjør også 455 :? )

 

Du har kanskje lest litt i tråden "CZ klubben"? Der finner du blant annet min 452 med det utstyr jeg har på den. Det er mange fine børser å se der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er mye pent og se på. Sér att Brno har lakka stokker. det er jeg ikke så glad i.

Men er avtrekket på en 455 helt håpløst fra fabrikk? på Zastavaen er det justerbart. har fått det akkurat slik jeg vil ha det,

et lite knepp på 1.1 kilo så smeller det.

i fare for og tipse noen. så vurderer jeg ett av desse Brno: http://gn.no/vapen-skarpt/list

Pris er ikke det helt store temaet,men Anschutz kommer på ca 11 000,- det blir litt drøyt synst jeg.

Kjekkere å bruke 11 000,- i flere omganger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pris er ikke det helt store temaet,men Anschutz kommer på ca 11 000,- det blir litt drøyt synst jeg.

Kjekkere å bruke 11 000,- i flere omganger.

Cry once!

 

Å oppgradere og oppgradere fordi du ikke er helt fornøyd. Eller være fornøyd fra dag 1? Det er vel mest et spørsmål om du liker å mekke eller å skyte.

Om 11k er mye i en smell, så spar en stund - Zastavaen virker jo.

Jeg hadde Brno/CZ i snart 30 år - bytta i Anschütz for ca 10 år siden. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte Anschütz lenge før. Og eneste jeg lurer på mhp. oppgradering, er om jeg skal kjøpe en til :wink:

 

Avtrekkeren på en CZ er nå egentlig "grei nok", de som mener den er det største hinderet i verden for presisjon, må heller lære seg å skyte - eller mer spesifikt å ta avtrekk. Men om man er vant til Sauer eller Anny... så er det ikke episk bra for å si det litt forsiktig.

Matchavtrekket på Annyene derimot, er noe av det beste, muligens det beste, som går an å få kjøpt. Men de fins med enkle avtrekk, som rett nok er bedre enn CZ, men ikke så fantastisk mye heller. Så pass på det om du kjøper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ingen tvil om at Anschütz går CZ en høy gang. Om økonomi ikke er tema er det ingen tvil om førstevalget.

 

Det går også an å vente til det kommer en fin Anschütz til salg på finn, eller annet bruktmarked.

 

Nå går det helt fint å bruke en del penger på oppgradering av Anschütz også.

Fikk selv tak i ett fint eksemplar av en Anschütz super match 54 for en stund siden.

Medregnet 2 stokker, beddeblokker, kikkert og montasje er den også kommet opp i nesten 10.000

 

Men da har jeg en førsteklasses børse til det meste :D

Link to comment
Share on other sites

Nå går det helt fint å bruke en del penger på oppgradering av Anschütz også

Ingen problem. En kjenning har en som med alt dill-dall nok er langt nærmere 100 000 enn 10 000. Men du dæven søkke meg her og meg der for ei børse :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dra en Anschütz super match 54 oppetter steinura i allslags vær må vel grense til hærverk? :D

Hadde/har litt troa på 455. Men ble litt skeptisk når jeg sér trestokkene er lakka..

Liker godt klassiske trestokker. Men å dra med seg en knasktørr lakka trestokk uti regnet kan neppe være bra.

Det må jo vri seg verre vil jeg tro..

Stokken på Zastavaen er olja bøk. var tørr når jeg kjøpte den. å den svelgde stoore mengder Liberon før den var metta.

Men lakk kan jo alltids fjernest.

Link to comment
Share on other sites

Til sleping i steinura kan du jo alltids bruke Zastava'n din :lol:

 

455 er jo ei helt grei børse, og den kan sikkert også kjøpes brukt :?:

 

Er jo mange som har kjøpt Boyds stokk til sine, så det skulle ikke forundre meg om det er noen billige American stokker å få kjøpt billig (om ikke den som følger børsa er særlig pen).

Det kan jo være at det finnes noe fint treverk under lakken, har selv vært heldig med å strippe lakk på ett par stokker...

Link to comment
Share on other sites

Skreiv et innlegg om Zastavaen.. Men har nok ikke trykkt på send.. :D

Har skutt 50 skudd idag etter siste friseringa av utdrager. ingen feiling i det hele tatt. Men det ligger i bakhodet likevel.

Sender inn søknad uansett. så ser jeg om det dukker opp noe av interesse. nytt eller brukt.

villmarksbutikken har fin pris på 455 om dagen. ferdig gjenga.

Link to comment
Share on other sites

har cz 452-2 american i 22wmr selv. orginal avtrekk er dårlig. byttet selv over til youdave trigger kit+striker spring kit. stor forskjell. brno/cz er bra børser,men er dei egentlig bedre enn andre i samme prisklasse? har hatt både brno2 lr,og toz 17 lr. helt ærlig så var 22lr fra toz den beste børsa både ang presisjon og avtrekk. liten og hendig var den og.... prisen dengang var ca 600,- kr på dei fleste g sportene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da vart det cz455. avtrekket var igrunnen helt greit. men ville ha det litt lettere,kjøpte yodave sett.. men passa det da? Nix. fjærene var nok bortimot 2mm. tykkere en originalfjæra. men vart greit nok når jeg slakka opp den originale justeringa. kryp var så minimalt att det gjorde jeg ikke noe med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...