Jump to content

Hvilken salongpatron bruker du på lang.....


Mas-36

Recommended Posts

Salongrifle har for meg stortsett vært rifle til plinking/veldig lite småvilt og 50meter skyting. Men planen nå er å kjøpe meg ei salongrifle til DFS skyting og da skytes det på 100meter ute.

 

Så jeg lurer litt på hvilke patron du bruker på lange hold?

 

Har litt utvalg selv som skal testes, men tips er vel noe flere ønsker å få?

 

Har selv:

RWS Club

RWS Biatlon(eldre type)

Eley Sport

Husqverna(Eley produsert)

Remingon Target

SK Standard

Norma Jaktmatch

 

Som jeg skal prøve på 100meteren. Andre patroner vil bli vurdert etter å ha testet disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var gørrheldig og fikk kjøpt 500 skudd til 900 på tilbud for noen uker siden :mrgreen:

 

Det er et verktøy jeg lenge har siklet på men har aldri fått handlet. Disse diene som sizer om 22-patronene og gir mye større konsistens av billige patroner. Selv CCI osv vil gå fra 30cm på 100m til "Minute of snusboks", om man skal tro på reviews og sånt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke se på hva de små barn skyter DFS med? :-) SK Standard og SK rifle match er gode, Lapua sine er veldig gode men dyrere. Norma er også god. Å skyte Lapua Midas til fire kroner per plopp på 100 m ute føles litt rart; vindavdriften dominerer fremdeles treffbildene sammenlignet med SK og hjemmeladd 6,5 koster kun 50 øre mer. ;-)

 

Etter min erfaring er de amerikanske jevnt over best egnet til plinking med mindre du finner en god lot.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å finne noe som går bedre enn CCI standard

Da blir spørsmålet raskt: ønsker du å finne noe om går bedre, eller har du bestemt deg, og vil helst bare ha et argument for å kjøpe CCI Std.

Jeg bruker forresten mye CCI Std og TopShot - i pistol. Det ser jeg svært liten forskjell i treffsikkerhet i forhold til ammunisjon. Med rifle er forskjellen dramatisk, og til enkelte bruksområder med rifle, f.eks. skyting på 100m og lenger, så er mye av det som selges bortimot ubrukelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen erfaren rifleskytter, men det har blitt nokre skot med salongen (CZ 452) i håp om å bli dyktig nok til å kunne løyse skot mot levande dyr etterkvart. Eg har brukt mykje CCI std og TopShot, og må seie meg enig med M67. Eg skyt for det meste på 50m eller kortare, og på desse halda er presisjonen på CCI og TopShot meir enn god nok. Men når eg skyt på 100m slit eg med å halde tieren med denne ammoen. Her kan nok mykje av skulda leggast på skytteren, men med RWS Rifle Match vert resultata betydeleg betre så eg vil våge å påstå at CCI/TopShot rett og slett ikkje er bra nok på dette haldet.

 

Det skal innrømmast at eg ikkje har testa dette i andre rifler, og eg har heller ikkje testa anna ammo enn desse tre typane på hald over 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Huff og huttetu - og jeg som har pakke på pakke med Remington .22 :trist:

 

Greie nok til plinking og koseskyting men kanskje ikke noe til å vinne VM med - men nå er jeg heller ikke kvalifisert til VM så da får det heller være at de er i søppeldivisjonen. Har brukt de til metallsilhuett og da har de iallefall vært gode nok. At ikke alle figurene blir truffet er nok mer skytterens skyld enn patronene :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dette må dere fortelle alle mine 22lr våpen. Aldri hatt tull med Remington sin 22lr ammo på avstander opp til og med 50-60meter. Var det bom måtte jeg ta det på meg selv og ikke våpen ammo :wink:

 

Men på 100meter, da kan det hende den blir for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er med salongammo som all annen ammo. Først må rifla "like" den, og skal du skyte langt må hastigheten i tillegg være jevn. "Billig" ammo har ikke jevn fart, dessverre. Skulle ønske det fantes, men jeg har enda til gode å se det.

 

Skal man ikke skyte lengere enn 50-60 meter kan en prøve alt mulig av billig ammo. En eller annen tilfredsstiller nok. Er poenget å skyte langt kan man lese seg opp på hvilken ammo som leverer jevn hastighet og prøve hvilken av de rifla liker best. De trenger ikke alle å gå bra i akkurat din rifle.

 

Er man litt smart, så har man lagt merk til at enkelte merker leverer forskjellig sortering på ammoen. Du kan med andre ord kjøpe en nokså billig ammo for å trene med, og når det gjelder, bruker du den dyre sorteringen som er jevnere og har færre slengere med tanke på hastighet. Enkelt og greit :wink:

Link to comment
Share on other sites

RWS Club

RWS Biatlon(eldre type)

Eley Sport

Husqverna(Eley produsert)

Remingon Target

SK Standard

Norma Jaktmatch

RWS Club, Eley Sport og SK Standard har jeg erfaring med av disse. De er "greie" på 100m - dvs. du kan forvente å skyte 10ere om du kan holde innertier. Ingen av dem samler konsekvent innertier over mange skudd (dvs. den kan godt gjøre det med 5 skudd - men ikke 35...) i hvilken som helst Sauer eller Anschütz. Det fins kanskje loter som gjør, men...

Jeg vil kalle det treningsammo. Rekrutter, ER og Aspiranter har fri ammo i laget vårt, og det er RWS Club eller Eley Sport vi bruker. Inne hender det vi flesker til med TopShot, men det blir alltid skandale. Mest pga funksjonering i matchkamrene, utendørs (100m DFS) er den ubrukelig.

Alle som skyter konkurranse skyter "bedre" ammo, og SK Match er vel den beste av de billige, og den billigste av de gode. Den er kanskje ikke episk, men den holder ofte innertier på 100, og kjøper man 5000 (og mindre er strengt tatt tull) så får man de for ei drøy krone. CCI Std og Topshot er faktisk hårreisende dyre i forhold til SK Match, når en tenker på hva man får.

Remington Target pleide å være bra før - men jeg har ikke skutt den siden tidenes morgen. Den "gode" Remingtonammoen er uansett laget av Eley.

 

Generelt, for god 22LR ammo, les annonsene i Skyttertidene, og styr unna XXL.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje skutt særlig over ca 170-180 meter, men på 50-100 meter tester med forskjellige patroner, så er det eit par patroner som har har utmerka seg, Eley/Lapua Biathlon og Lapua Master M. Eg bruker ei gammel Brno Mod.2, der går CCI og Remington rævva, enkelte Winchester/Fiocchi går ok, men ikkje bra nok til BR/Langhold, stort sett det meste av Eley/Lapua går også bra til meget bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Så er spørsmålet om han ønsker å trene seg opp på match ammo

Nja. Siden han skal skyte på 100m i DFS, og er voksen, så antar jeg at han er i en av veteranklassene, og kan skyte sånn høvelig, minst. Liggende.

Da er temaet innertiere, og skrotammo gir ingen tilbakemelding av verdi når en prøver å holde innertier, og får tilfeldige 8-ere. Det er nok "the good stuff" som gjelder, ellers kan en like godt tørrtrene. Det bør man jo ( :oops: ), men det skal jo skytes også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja. Siden han skal skyte på 100m i DFS, og er voksen, så antar jeg at han er i en av veteranklassene, og kan skyte sånn høvelig, minst. Liggende.

Profilen hans viser 32 år. Om han kan skyte, må han svare for selv. Men ut fra innlegget hans, tolker jeg det ikke som at han er så dreven. Og det blir nytt våpen,og uvante stillinger.

Link to comment
Share on other sites

norma 2 fra berg presisjon han plukker ut de beste lotene for salg og da er et viktig steg allerede tatt,

jeg har god erfaring med dem, ellers litt dyrere men ikke så dyre hos dfs nå er eley edge (samme kulegeometri som tenex men noe mere slingrete blylegering) god erfaring med dem og. landro har solgt tenex til en bra pris på nettet ja veldig bra pris når det gjelder tenex.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så er spørsmålet om han ønsker å trene seg opp på match ammo

Nja. Siden han skal skyte på 100m i DFS, og er voksen, så antar jeg at han er i en av veteranklassene, og kan skyte sånn høvelig, minst.

 

Kan nok å skyte :wink: Men diopter har jeg aldri helt fått til. Er voksen men ikke gammel enda. Og skal teste ut den nye voksen amatørklassen. Skal visst være lov også for voksene å skyte med 22lr der, men for min del blir det trening med 22lr og tyngere skyts til stevner.

 

e]

Profilen hans viser 32 år. Om han kan skyte, må han svare for selv. Men ut fra innlegget hans, tolker jeg det ikke som at han er så dreven. Og det blir nytt våpen,og uvante stillinger.

 

Dreven skytter, men diopter reim og liggende er uvant. Så her blir det mye trening/skyting før det blir bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Har samme erfaring som m67. Ut til 50 meter gir CCi std utmerket presisjon - innimellom hull i hull. Men på 100 meter sprer den alt for mye (Sako Quad).

 

Nå har jeg bestilt en Sauer i .22 og spør derfor om noen vet av forhandler av Eley i Trøndelag. Har en tanke om at det er høy porto om en bestiller fra f.eks. Stenvaag.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at forskjellige våpen liker forskjellig ammunisjon. Så det blir vanskelig å si at den ene er betydelig bedre enn den andre. Kommer an på våpenet.

 

I min gamle 10/22 target fikk jeg greie resultater med Eley club og sport. Gode resultater med CCI std, SK std+ og SK-HV-HP. Den siste er litt hardere, har hullspiss, og gikk grisegodt. Brukte denne ut til 300m. Med den nye CZ455 har jeg ikke gjort samme øvelse, men SK std+ gir fortsatt helt OK resultat.

 

Testet også rådyr skiskytterammo og diverse Fiocchi, ræva resultat. Fiocchi sub gikk godt, men klabbet mye med ladingen i halvauto'en. Har sikkert gått an å prøve i CZ'en. Bunnlinja er at der er best å teste i aktuell børse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...