Jump to content

Våpensmias rekruttrifle!


Mas-36

Recommended Posts

J....g presise. En kompis har en som har blitt kappet og gjenget rett bak diopterfestet fremme, montert en ekstra 11mm-spor-base på kassen (original fra VS) og fått på Versapod. Samlet helt latterlig bra på 50 meter med Eley Sub HP. Snakker 5 skudd på 7 mm, liggende på femtimeteren, på en helt grei dag. Sikkert enda bedre med Tenex osv. Dette var med en uklar 3-9x42-Bushnell, av modell Billig.

 

Antar du skal ha med diopter og den var lett å skyte godt med med det originale dioptersiktet også. Det utgikk til fordel for kikkert på den nevnte da den skulle ha kikkertsikte og demper.

 

Det eneste som er dumt med dem er at magasinene ikke akkurat er de mest forseggjorte som finnes + magasinutløseren er knotete. Magasinet i den nevnte rifla er mekket fra 5 til 9 skudd ved å skjære litt av tilbringeren. Vet ikke om VS tilbyr 10-skudds men det burde de virkelig ha gjort! Fungerer enn så lenge fint med den "himaspøta" løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Våpensmias "Rekruttrifle" er en sivil versjon av HV-ungdommens treningsgevær NM 159 (eller kanskje motsatt, jeg er ikke sikker på hva som er "høna eller egget" her).

 

Som ungdomsleder disponerte jeg en del NM 159. HV-ungdommene var med i skytterlaget, og NM 159-ene ble også brukt av de øvrige rekrutteringsskytterne. De ble kalt "svartgeværa", da skjeftet var beiset mørkegrått (Rekruttrifla har trehvitt bøkeskjefte). Kvaliteten på de første var ikke all verden, skranglete magasinløsning er nevnt. Hevarmer, avtrekksjustering og skjefteskruer som stadig løsnet, vennet vi oss jo til etterhvert.

 

Mine sønner brukte disse miniatyrvåpnene på skytterstevner, der de konkurrerte på 100 meter mot skyttere som brukte Sauer 200 STR i kaliber 6,5 (rekrutt kunne også bruke 6,5 på den tida). Ei helg tok de "storeslem" i stevnene i Lierne, vant hver sin klasse i 3 stevner. På Skjelbred vant midterstemann ER med 349 p, mens yngstemann vant Rekrutt med 347 p.

 

Senere kjøpte minst en av rekruttene i laget sin egen Rekruttrifle, kvaliteten på den var mye bedre enn NM 159-ene.

 

Skjeftet er kanskje ikke så "fancy", i sammenligning med STR 200 og andre miniatyrvåpen (minner mer om gamle Toz-12, men lukter ikke tjære!), men våpnene er presise nok.

Link to comment
Share on other sites

De "første årgang"-våpnene jeg nevnte var HVU-våpnet NM 159, ikke den sivile versjonen Rekruttrifla.

 

Våpnet har kolbekappe, og leveres med 4 mellomlegg, hvert 9 mm. Man må skifte nedre skrue, hvis man skal ha 3 eller 4 mellomlegg. Man kan jo ha enda flere, hvis man har lengre skruer. Med 4 mellomlegg passer den til voksne, uten mellomlegg til ganske små rekrutter.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er rekruttrifla, eller NM158 som forsvarets modell het, møkk. Jeg har disponert slike i heimevernet og flere skytterlag jeg har vært medlem av har hatt slike.

Jeg har brukt slike rifler endel på 90 tallet. I kulde klikker de ofte. Og metallet i de er av suspekt kvalitet. Har sett mye delebrudd, bla hevearmer som løsner , diopterfester som løsner, magasinlåser som brekker, og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta.

Men presise og lette å skyte med, det er de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...