Jump to content

Salongrifle merket P.T.Helleberg


gunner

Recommended Posts

Hei.

Ei enkeltskudd salongrifle merket med "P. T. Helleberg" på kolben, er det noe spesielt? Har den ikke foran meg, men mener det er ei Remington.

Er det noe å ha eller er det bare å levere inn? Jeg skal rådgi noen som rydder opp i et dødsbo.

Link to comment
Share on other sites

Navnet på kolben, er nok en av eierene og uten betydning. Tilstand og modelnr. forteller en del mer. Og bilder forteller også noe om tilstanden.

 

Jeg skjøt mye med (bl.a.) en 22 LR enkeltskudd Remington tidligere. Det datt mye småvilt for den (flere hundre), også noe større. Tror det var mod. 185. Stor, lang og på litt avstand så kunne en tro det var en storviltrifle. Bra jaktrifle.

 

Men jeg vet ikke om interessen for enkeltskudd, er stor i dag. Folk skal jo helst ha 30 skudd magasin. Og glemmer at på jakt, er det første skudd som teller.

Link to comment
Share on other sites

Rifla ligner misstenkelig på den jeg tenker på. Samme siking bak, siktene ser like ut (perlekorn forran og V sikte bak), ser ut til at det er samme låskasse og stokk. Så, det er nok den samme.

 

Editt: Har sjekket model nummeret med "brodern". Det var ikke mod 185, men mod. 514.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har sjekket model nummeret med "brodern". Det var ikke mod 185, men mod. 514.

 

Det stemmer, det stod model 514 på toppen av løpet på denne også.

Men nå er den på tur til ei "spikerpakke nær deg". Sammen med et par andre ukurante rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...