Jump to content

Hvilket kikkertsikte har du på ditt salonggevær?


Shons

Recommended Posts

Hei! Etter mye "rart" på toppen av børsene mine, så begynner jeg å bli lei fancy store ting. (Det har aldri vært noe supersikte til X antall lapper, men oppunder 5000 og nedover)

 

Har etterhvert begynt å drømme om en nett, enkel kikkert. 4 x 32 eller noe sånt. Pr. idag sitter en 3-12x56 på min CZ455 med heldemper, og den er fin nok. Men ønsker som sagt noe mindre, mer "hendig" og slankere kjenner jeg.

 

Er det flere i min situasjon, som kan anbefale noe selvprøvd?

Link to comment
Share on other sites

Har et 3-9x42 på nå. Billig Bushnell uten parallaksejustering.

Tror jeg skal over til 2,5-10x32(?) fra Vortex ganske snart.. :) disse er ganske slanke kikkerter som ofte står på AR15 som skal være lette.

 

Ellers syns jeg at 6x42 er best of both worlds. Slanke, lette men samtidig litt futt. Har vurdert brukte S&B-kikkerter i denne størrelsen, blir en slik på den ombygde M67-rifla mi senere i høst.

Link to comment
Share on other sites

Nikon P-22 2-7x32, fornøgd med siktet, men litt klumpete med dei justerbare tårna. men er veldig greit for skyting på forskjellige avstandar.

 

Leupold rimfire EFR var førstevalget når eg skulle kjøpe, men kosta nokon tusen for mykje.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meopta R1 4-16x44. Meget fornøyd med dette siktet. Solid og pålitelig mekanisk, og god optikk. Ulempen er at det er stort, klumpete og ikke så estetisk vakkert. Sikkert litt smalt synsfelt også, men det har ikke noe å si når 95% av skuddene er på 15 meters "fjøsbane". På denne "banen" er det også en fordel med parallaksejusteringen som går ned til veldig kort avstand. Når jeg en dag finner ut at jeg har råd til å spandere på meg en Anschutz så skal siktet få bli med.

 

Siktet er utvilsomt mer verdt en børsa det sitter på (lett opphora CZ452), men synes jo at det er viktig med et bra sikte på salongen da det er det av våpnene mine som avfyrer klart flest skudd i løpet av året.

Link to comment
Share on other sites

Har en Bushnell Rimfire Optics 3-12X40 stående på en 10/22 Target. Kikkerten har sidejustering av parallakse og såkalte "BDC Turrets". Har blitt veldig fornøyd med denne kikkerten, så jeg tror den blir stående på rifla fremover, i stedet for å bytte til noe dyrere.

 

http://bushnell.com/hunting/rifle-scope ... 3-12x-40mm

 

På en 10/22 Takedown veksler jeg mellom Leupold VX-2 1-4X20 og Leupold VX-2 Rimfire 3-9x33mm EFR CDS (sto tidligere på en CZ455).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har en Bushnell Rimfire Optics 3-12X40 stående på en 10/22 Target. Har blitt veldig fornøyd med denne kikkerten, så jeg tror den blir stående på rifla fremover, i stedet for å bytte til noe dyrere.

Hvor kjøpte du bushnellen? Burde hatt en på 10/22'n jeg også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En Bushnell Banner Dusk and Dawn 3-9X50mm som jeg kjøpte brukt på Finn til pris som jeg var helt tilfreds med. Den står nå i Leupold QRW high ringer som igjen står på en Picatinny skinne fra DIP på en CZ455 thumbhole varmint. Dette oppsettet passer kikkerten helt perfekt, først stod den i standard 11mm dovetail Laupold ringer i high, men det ble for lavt. Det ble ikke plass til linsebeskytter foran og kikkerten måtte langt bak for at hevearmen ikke skulle treffe.

Sålangt har denne salongen kun vært brukt på bane, det er godt muligt at dette oppsettet ikke egner sig like godt til jakt, men så er det ju enkelt å veksle mellom flere kikkerter med Picatinny skinne og QRW ringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Akkurat nå har jeg Leupold VX-1 2-7x33 på Anschutzen og en VX-2 3-9x40 på Zastavan.

Har tidligere hatt en god håndfull forskjellige sikterør, men mye tyder på at jeg ender opp med en Swaro Z3 3-9x36 igjen. Klarer liksom ikke å finne noen fullgode alternativer til denne.

Har også veldig lyst på en NightForce 2,5-10x32, men disse er det lite av på bruktmarkedet og prisen på den nye 2,5-10x42 ser ut til å bli såpass stiv at jeg kan kjøpe både en Victory HT og en Vortex PST 2,5-10x32 til samme pris.

Link to comment
Share on other sites

Beklager avsporingen, men....

+1 til siste taler.

Det er for meg uforståelig hva som er så tilfredsstillende med å prøve å få "tatt" noen for noe.

Unødvendig forsuring som kan føre til at folk vegrer seg for å bidra til forumet.

Jeg kunne skrevet et ganske langt innlegg om akkurat dette, men jeg håper at budskapet er tydelig nok med dette.

Link to comment
Share on other sites

Her om dagen var jeg innom den lokale våpenpushern, han hadde ei murebøtte full av "skrotkikkert" med ymse montasjer.

Fant en 2,5x Meopta Malov i denne bøtta med orginal montasje, disse kikkertene ble solgt med Brno salongrifler for mange år siden, høydejustering på kikkert og sidejustering på montasje, fikk den gratis. Optikken i kikkerten virker å være veldig ok, så denne kommer til å havne på fatterns gamle Brno mod2.

Bruksomeråde er plinking, stokken ble kappa grunnet sprekker for et par år siden og passer nå godt til de yngre i familien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...