Jump to content

Ekspansjon og presisjon på 22LR ammo, til jakt


M67

Recommended Posts

Jeg tenkte å lage en tråd om jaktammo i 22LR, og se på både presisjon og ekspansjon, og på inntrenging. Trenger et lite enkelt prosjekt som ikke krever 1000m hold, og der en del resultater kan genereres i nærheten av heimen.

 

I dag testa jeg testmetoden for ekspansjon. Skyte i "Ballistic Gel" (10% vekt 250 Bloom gelatin i vann, avkjølt kjøleskaptemperatur) på kloss hold først, se på hvordan måle, hvordan ta bilder, og se litt på hvor mye gel jeg trenger for å stoppe kuler, osv. Støper i 1.75l melkekartonger foreløpig.

 

Winchester Super X Sub HP

P1030850_zps9djo0x8z.jpg

Lager en kavitet/hulrom fra ca 2 til ca 13cm, penetrerer 33cm, perfekt soppform

 

P1030857_zpsnsyt9qwc.jpg

 

P1030859_zpsirinclpx.jpg

 

Gelen min er ikke helt klar, men her stoppa kula, gjennom ei blokk, og et stykke i neste

P1030856_zpsawwgpfnd.jpg

 

Luftgeværkula stoppa "i skinnet" på vei ut. JSB Exact Express .177", og 300m/s

P1030852_zpskxutzm5w.jpg

 

Klok av skade har jeg ei stålplate bak hele greia, selv om 15mm Hardox 450 nok er overkill

P1030842_zpsahkyovds.jpg

Legger en 2x6" over hele når jeg skyter, så rikosjetten stopper om kula går gjennom

 

Og vernebriller...

P1030846_zpseyvxgrge.jpg

 

Tar imot alle innspill til hva som skal testes, ammo til testing, hvordan presentere, tips for å få gelen klar, alt mulig omkring temaet. Blir nok minst en testrunde til for å se på hva og hvordan teste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kult, kunne tenke meg å gjøre litt sånt selv. Har du noen god kilde til industrielle mengder gelatin? Ser for meg at det blir dyrt i lengden å handle små poser på Kiwi. Kan gelatinblokka forresten gjenbrukes, altså varmes opp og helles i form på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Litt mere testing i dag. Eller innledning, jeg ble liksom ikke helt fornøyd - prøvde å teste presisjon, men vinden var ikke enkel. Hadde mange flagg, men det blir liksom ikke helt "der".

 

TopShot

A4618DAD-D378-4E4B-A1AB-543F2E26E6A8_zpsdlc3dmxo.jpg

 

Eley Match

11A29AEA-A825-4361-ADAC-19C4B60E3287_zps11fwgvpi.jpgC4786FBA-75FB-4D83-A620-DBAE4220EBBE_zpsjsojfby7.jpg

 

Winchester Super X Subsonic HP

7835AC40-8635-4FE2-B82D-C07D75B2C51B_zps7hwjikrq.jpg

Råpresis jaktammo, og i stor grad uten de høye / lave skuddene som nestengod ammo ofte har. Et skudd 2-3 cm under som du ikke så i siktet, i variende mellomrom, det er svært få av de i denne.

 

Fiocchi Subsonic HP

008598C3-0939-4AE4-8C98-8C2011D4CB0A_zpsdllotna6.jpg37D1A58B-F9A9-408D-B31F-B327E2C5CFE9_zpstqktxsnl.jpg

Her gav alle skuddene et lite inntrykk av "hvorfor traff den der", men ikke med store utslag. sisteskuddet er "sisteskuddssyndrom", og ikke ammunisjonens feil

 

Glemte ene bildet av Winchesterseriene, den var litt dårligere enn den jeg viser. Ikke veldig kvantitativt å teste 22LR presisjon i sånn vind. Jeg fant stort sett ut at jeg kan konsentrere meg om vinden, eller om å skyte... skjøt 2 5skuddssereier av hver, før jeg skjøt de to "tellende" seriene.

Skal man si noe egentlig, så må en skyte mange flere skudd, men jeg kan ikke konsentrere meg 4x50 skudd til liksom, da blir det en test på min konsentrasjon istf. Skal gjøre det om igjen i vindstille, og med frontrest og sandsekk med ører bak - skikkelig BR liksom...

 

Fiocchi Subsonic HP rett etter Win SX Sub HP

D597D2CD-A0CF-453C-9532-DDDF95648033_zpsy4y32lr4.jpg

 

Eleyen gikk like dårlig som dette etter noen runder TopShot også, det er noe en bør huske når en skyter 22LR.

 

Gelatin: http://effektmakeren.no/Effektmakeren_AS.html

Ja det går an å gjenbruke gelatinen, det er bare å smelte den forsiktig, og støpe den på nytt.

 

Ammunisjon som folk lurer på, jeg kommer til å teste alt jeg får kloa i, må jeg kjøpe det selv så går det neppe voldsomt fort. Whisperizer og forskjellig høl i matchammo er på programmet, jeg venter på Whisperizeren, og raffinererer testmetodene imens.

 

K

Link to comment
Share on other sites

TS. Kunne vært interessant om du testet en annen Winchester ammo også.

W Super - Speed HP.

 

Hva med å sponse TS med det du ønsker å få testet?

 

Jeg har selv idag sendt CCI sub og Lapua Holoow Point til M67.

Oppfordrer flere til å bidra i denne testen, slik at man kan sammenligne flest mulige .22LR patroner på likt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg å sett Rws Field line sub hp i aksjon. Kråker, skjær , små firbeinte ol. har blitt skikkeligt parkert av denne kula opp til 50m. Har kun brukt denne i ein Cz452, då den gir skikkelig god presisjon på aktuelt jakthold. Sender over 50 om eg får en adresse.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt mer ammo,

 

Lapua Hollow Point og CCI Subsonic Hollow Point, fra Poacher, og

RWS Subsonic Hollow Point fra Carlsen

 

Skjøt disse i 10% gelatin idag, kjøleskapkald, og en Winchester SXHP samtidig for å konfirmere at gelatinen er like fast som før.

 

[table][tr]

[th] [/th]

[th] Penetrasjon #1 [/th]

[th] Penetrasjon #2 [/th]

[th] Penetrasjon #3 [/th]

[th] Presisjon [/th]

[/tr]

[tr]

[th] Winchester Super X Sub HP [/th]

[td] 25 [/td]

[td] 25 [/td]

[td] 28 [/td]

[td] - [/td]

[/tr]

[tr]

[th] Fiocchi Sub HP Field Line [/th]

[td] 24 [/td]

[td] 25 [/td]

[td] 25 [/td]

[td] - [/td]

[/tr]

[tr]

[th] CCI Sub HP [/th]

[td] 30 [/td]

[td] 25 [/td]

[td] 27 [/td]

[td] 77 [/td]

[/tr]

[tr]

[th] Lapua Sub HP [/th]

[td] 33 [/td]

[td] 33 [/td]

[td] 34 [/td]

[td] 98 [/td]

[/tr]

[tr]

[th] RWS Sub HP [/th]

[td] 33 [/td]

[td] 34 [/td]

[td] 34 [/td]

[td] 50 [/td]

[/tr][/table]

 

Alle kulene sopper fint, litt forskjellig, men omtrent like mye. En RWS og en CCI veltet, ellers sitter alle "point forward" når de stopper. Den ene RWS kula var markert mindre soppet enn de andre, og hadde også svingt endel.

De legger igjen en "sårkanal" som er tommetykk i de første få cm av gelatinen 2-8cm er typisk, RWS så noe bråere ut, men jeg må forske mer på hvordan jeg kan kvantifisere dette. Sårkanalen i blokk #2 er kun kulediameter, eller egentlig mindre.

 

Bilder av kulene kommer, likeså kvantifisert presisjon, men type bilder av skiver kommer først.

 

Ideer og ønsker om presentasjonsmetoder, og testmetoder mottas. Ammo samme, jeg tester alt som ramler ned i postkassen :wink:

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går var det kliss vindstille på banen, jeg var litt vel full av kaffe, så måtte vente litt etter de første 6.5-seriene, 25mm med ammo jeg VEt er presis var ikke helt der jeg ville være. Skulle presisjonsteste ei "ny" LH/feltladning i tillegg til å teste 22LR. Uansett:

 

Jeg skjøt RWS Subsonic HP, Lapua Hollow Point, og CCI Subsonic HP for å se på presisjonen på 100m. Jeg brukte Eley Match som referanse for presisjonen, og det var tre ulike personer faktisk som skjøt den, vi skjøt alle ca. likt. 100m er vel ca yttergrensen for der de fleste vil jakte med 22LR, litt utenfor tilogmed, men jeg mener 100m presisjon er mer relevant enn 50m, siden 70-80 fort er aktuelt. Jakt på over 100m hold med 22LR er for "de som ikke trenger å spørre noen", da bør man igrunnen vite mer om både vind og presisjon enn det som kommer fram her.

 

RWS Subsonic HP har jeg brukt før, og jaktet en hel del med faktisk, da den var det eneste sub HP man fant på den tiden,og den gikk "bra" i min CZ511. Std. for "bra" er senere endret... Denne patronen er den som penetrerer lengst av de som er testet i gel - 34cm (10%, kjøleskaptemp).

Jeg var derfor en halv aning skuffa, for den har det som jeg kaller "dropp"-skudd, akkurat som CCI Std. og Top Shot. Man kan skyte 5 skudd, eller 10 (iallefall 9), i ei rett så god samling - men så kommer et lavt skudd. Jeg har valgt å vise det verste på bildet av ei 10 skudds samling

 

5DE69C9D-A7D8-4284-9C1F-283B63309866_zpspgvwvwxz.jpg

10sk RWS Sub HP, 100m

 

Lapua Hollow Point Testens foreløpig store skuffelse. Lapua for faen (unnskyld). For det ene måtte jeg bruke hørselvern... Lapuaen er ikke subsonisk - og for min del er det da forbi poenget, skal det først smelle når jeg skyter så sender jeg heller en 80gr Amax i 800m/s. Det 5 dobler effektiv rekkevidde, og legger igjen vesentlig mer effekt i viltet.

Uansett, skuffelsen var i presisjonen, for jeg hadde forventninger til denne.

 

5E7F52EB-F53C-4F20-A53C-243B4E25AB2A_zpsnnxfku1h.jpg

10sk Lapua Hollow Point, 100m

 

Skuddet nede th. var hørbart langsommere, på grensen til dempet, og det traff "accordingly", det var flere slike også, 2-3 iallefall, i de 30 skuddene jeg skjøt. Etter mitt syn, ikke brukbart. Lapuaen har også stor inntrenging i gel, 33cm. I mitt enkle hode skal jeg ikke skyte noe som er 33cm tjukt med 22LR, og vil heller ha dumpet energien før det, og kortere inntrening leser jeg som dumper energi tidligere?

Sub-patronene har forresten forbausende likt treffpunkt, men Lapuaen treffer ca 12cm over disse.

 

CCI Subsonic HP. Iallefall til å begynne med, var CCI en positiv overraskelse. Som en av de andre på banen sa, "tviler på den er noe å ha" - ryktet til CCI (blant DFS-folk) er knust og rasert av Std. og av Top Shot.

 

B688824E-0F35-45AA-ABA1-41FFAAEF659F_zpsgpnx5ewv.jpg

5sk CCI Subsonic HP, 100m, ei nice samling, og lovende syntes jeg

 

5 skudd til, så er vi der mange tror 22LR er, ikke SÅ imponerende.

 

538886BD-1B1C-4B4D-ADD2-5E7F849E07CC_zpsvogop8xl.jpg

10sk CCI Subsonic HP, 100m

 

CCIen har rundt 25cm inntrenging, men samtidig testens hitil mest variable inntrengning.

 

Som en test på forhold, skive og skytter, så skjøt vi noen serier med Eley Match. Den er slik ammo skl være, går der du peker, og jeg skjøt samlinger på både 25, 19 og 15mm. Reidar, en som var innom, skjøt vel 21mm, og Tom skjøt også ei knøttlita samling. Jeg konkluderer derfor med at resultatene over er et resultat av ammunisjonens ytelser, og ikke av rifle, skytter, skive eller forhold.

 

B3DFE15B-79ED-4902-8C2A-51397FBC3850_zpsd8ovcit1.jpg

5+5 Eley Match, Krister

 

A9BCB641-17F4-46F0-ADEE-AEE55C46EB07_zpsoaxkd7z3.jpg

5sk Eley Match, Tom

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du testet Eley Subsonic Hollow Point?

Jeg har desverre ingen å sende deg, da det er magert med jaktammo til min 22lr i heimen for tiden, da jeg så godt som har sluttet å jakte med min 22lr.

22en brukes mest til blinkskyting av ungene.

 

Jeg brukte Eley Subsonic Hollow Point i mange år på diverse småvilt(mye kråker, duer og ender), da den ga desidert best presisjon og effekt.

 

Jeg gjorde en del tester av 22 lr, lignende du gjør nå, for ca 20-25 år siden, med gel, såpeblokker og presisjonstesting, så morsomt å se noen i dag gjør det samme :)

Vært interessant å se hvordan subsonicen til Eley gjør det i dag i forhold til de andre.

Link to comment
Share on other sites

Er Lapua Sub HP samme patron som SK Sub? Står vel Lapua på eskene med SK Sub mener jeg å huske....

Har skutt litt SK Sub og var ganske så fornøyd med den, helt til siste boksen jeg plukket med meg hjem av disse. Nær 50% av skuddene smalt overlyds og presisjonen gikk i dass.

 

Noen som har testet Winchester sin 42 gr Max Sub? Gamle 40 graineren har jo pleid å være bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde en del tester av 22 lr, lignende du gjør nå, for ca 20-25 år siden, med gel, såpeblokker og presisjonstesting, så morsomt å se noen i dag gjør det samme

 

Jeg tror dette er et rituale veldig mange ivrige jegere går gjennom. Særlig de som liker å vite og å forstå hva som skjer fremfor å bare tro. Denne testen vil forhåpentlig gjentas lenge etter at vi har parkert tøflene :wink:

 

Min favoritt for 20 år siden var Winchester Subsonic, presis i mitt våpen og utrolig jevn ytelse. Kanskje det er på tide med et gjenbesøk selv?

Link to comment
Share on other sites

Tråden gjelder ikke kun sub. Men personlig har jeg størst interesse for det, ettersom jeg ikke er særlig interessert i 22LR ammo som smeller - skal det først smelle, så faller noe av poenget med 22LR bort, for meg.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Den beste ammoen blir ikke laget lenger dessverre; Lapua Scoremax.

 

Denne patronen hadde litt kortere hylse for å få plass til kula som veide 48gr. Altså 20% mer enn ei vanlig 22lr kule. Utgangshastigheten var ca 300ms i ei 50cm pipe. (I korte piper med lavere utangshastighet stabiliserte ikke kula.) Dette er den mest vindstabile .22lr jeg har skutt med og bukkene på 100 gikk ned med ettertrykk. Presisjonen i mine to Anschutzer var ca 20-25mm på 100m når det var vindstille.

 

Nå har jeg 10 skudd i en eske liggende i skapet som et sårt minne..

Link to comment
Share on other sites

Scoremax var bra ammo ja. Hylse lengden er bare et par tre tideler kortere enn på SK Standard.

Det var den ekstra lange hælen på kula den ekstra vekta lå i. I pistol med 140 mm pipe fikk jeg 267m/s, og 15 mm samling på 25 meter. Bare Eley Tenex og Eley Target Rifle gikk bedre med hhv 10 og 12 mm samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Eley har i 2015 faktisk kommet med en ny subsonisk patron med overvektig kule. Patronen heter Contact og skal etter dataene gi 330ms med 42gr kule (antagelig i ei lang riflepipe..)

 

Noen som har fått testet denne? Teoretisk er dette nå den beste patronen i markedet når det gjelder vindavdrift.

 

Samme kula lades også supersonisk til 380ms i en patron som heter Force.

 

Disse må testes.

Link to comment
Share on other sites

Alle monner drar på 100m..

 

Det er mange som har skiftet komponenter for 5% bedre ytelse. Ikke helt sikker på om forskjellen er linjær heller. Har ikke giddet å sjekke teorien men med Scormax regnet vi kalt med halv vindavdrift kontra std når det gikk fort for seg på 100m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Blitt noe mer testing?

Det har vært litt stillstand. Jeg har noen resultater som jeg kunne systematisert, og noen bilder. Men jeg skulle få noe ammo, og hovedtemaet skulle jo være en hullspissdie for å lage hullspiss på matchammo - subsidiært øke presisjonen i middels ammo. Denne har ikke vist seg ennå, så det henger litt på det.

En ekstra utfordring er jo at Jr. har rappa leke/langholds/jakt/wtf- salongrifla mi til DFS-børse...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra fokus, følger nøye med her. Alt for mange ser ut til å være ute etter billige hulspisser, jeg vil mye heller ha presise hulspisser som alltid er tilgjengelig. Skal jakte litt på match-ammo fremover og se om jeg kan bidra litt selv. Når det gjelder testing kan det være interessant å kjøre en test på jevnhet i ekspansjon også. Stabil ekspansjon er like viktig som jevn presisjon. Dette kan gjøres i en tønne vann, eneste man trenger å se på er at diameter og form er nogenlunde lik.

 

Selv har jeg en hjemmelaget die, da er optimal utforming av verktøy også en variabel, om du har noen tanker rundt det så må du gjerne lufte de også. Ett problem jeg har møtt er at matingen lider om jeg lager dype hulspisser som virkelig åpner seg. En halvauto (10/22T) er nok ikke rette børsa for slik ammo, men det er nå det jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Blitt noe mer testing?

Det har vært litt stillstand. Jeg har noen resultater som jeg kunne systematisert, og noen bilder. Men jeg skulle få noe ammo, og hovedtemaet skulle jo være en hullspissdie for å lage hullspiss på matchammo - subsidiært øke presisjonen i middels ammo. Denne har ikke vist seg ennå, så det henger litt på det.

En ekstra utfordring er jo at Jr. har rappa leke/langholds/jakt/wtf- salongrifla mi til DFS-børse...

 

K

 

Lån whisperizer MkIII dien fra vetle eller gi et pip, her er det mengder av dier på lager :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvor får jeg kjøpt Eley ammunisjonen det refereres til her (med de gode seriene)? Kunne trengt litt referanseammunisjon og da er vell sikkert dette et godt utgangspunkt uten at jeg har kjørt de gjennom børsa mi enda. Er dette forøvrig sub-ammo?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Funnet min favoritt, CCI subsonic 40 grs. HP

Datt ei sjur idag på 50 m. skuddet satt der tråkorset lå ved avtrekk. :D

Sjur, kråke m.m. blir liggende i smellen.

Har prøvd 22 LR CCI Segmented HP 32 grain, å ble ikke imponert.

Avlivningsskudd måtte til hver gang, unntatt hodeskudd(da funke heilmantel å) :roll:

Skutt i Brno model 2 med demper.(høyeste lyden, er hylsa som treffer golvet) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men, det var i ditt våpen! Folk må teste ammo i eget våpen, for det kan være store forskjeller fra våpen til våpen, også av samme fabrikat og type.

Det er nå en sannhet med modifikasjoner. Rangerer du ammo i ørten rifler, så får du svært like lister, selv om noen typer bytter plass, så er det sjelden med stor margin.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanske litt forskjell på hvilke rifler du tester og hva norske jegere bruker da! :) At det er noe mindre forskjell i pressisjon på eksklusive rifler (og ammo), er en annen ting. Men da må DET pressiseres, ikke taes som et gennerelt utsagn på våpen som blir brukt.

 

Og så er det kanskje snakk om hvilken pressision, er nødvendig for jakten og holdet det skal skytes på! At noen er så naive at en tror kan skyte hodet av en trost på 100m, på en vanlig dag og i terrenget (ikke beskyttet bane), er for meg tullete! 22 LR er for meg et våpen for relativet korte hold og i vanlig jaktsamenheng på hold opp til 50 - 80 m. Selv om det er mulig på gode dager, skyte innenfor 1 cm, på 100m, da helt i et beskyttet område, uten sidevind og oppdrift. Kan til og med oppstå "neddrift", på en slik kule, i gitt terreng og vind.

 

Så jeg tror jeg folk bør teste ammo, i eget våpen selv. Enten det gjelder kal 22 LR, eller andre kalibere. Og så vurdere hva er nødvendig pressisjon, for oppgaven (jaktobjekt og hold).

Link to comment
Share on other sites

Eley har i 2015 faktisk kommet med en ny subsonisk patron med overvektig kule. Patronen heter Contact og skal etter dataene gi 330ms med 42gr kule (antagelig i ei lang riflepipe..)

 

 

Er ikke .22 et av de få kaliberene hvor en får høyere utgangshastighet med litt kort løp enn hva man gjør med litt langt løp? Mistenker at mye av årsaken til at .22 ammo går forskjellig fra rifle til rifle er forskjeller i utgangshastighet. Da spesielt for kuler som befinner seg like oppunder overlydsfart. Tenker at de riflene som er litt raske og sender ut denne kula i overlydsfart vil oppleve dårlig presisjon ettersom kula passerer det transsoniske området før de treffer målet og at de dermed blir ustabile.

 

Har et .22 Sauer løp på 47cm TS kan få låne hvis han er interessert i å teste forskjeller i presisjon vs. løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Tenker at de riflene som er litt raske og sender ut denne kula i overlydsfart vil oppleve dårlig presisjon ettersom kula passerer det transsoniske området før de treffer målet og at de dermed blir ustabile

I praksis er det ikke noe problem. Det er et utall av 22LR patroner som er slik. De er supersoniske ved munningen, og blir subsoniske et sted mellom 25 og 70m. Diverse HV/High Speed jaktpatroner, Eley har sin "Force", andre har "HV Match", Skiskytterpatronene har gjerne 340-350m/s, som er supersonisk under de forholdene de brukes under.

All annen "Rifle Match" ammo har utgangshastighet rundt 320-330m/s, og er på den måten transsoniske fra første stund.

 

Det er ingen naturlov som sier at kuler er eller blir ustabile i det transsoniske området - det er en myte som er oppstått fordi noen få, deriblant ei veldig vanlig kule til 300m skyting .30kal, 168gr Sierra Match King, er dynamisk ustabil, og som regel tumler på omtrent samme avstand (eller litt før) som den blir subsonisk. At en del HV 22LR ammo er notorisk upresis bidrar selvsagt, men hastigheten er ikke årsaken.

Både 22LR og alskens pistolkuler starter ofte overlyds, og treffer nesten alltid blinken underlyds. Og vi treffer stadig...

 

 

Det Torf mener med lang riflepipe er sannsynligvis riflepipe, kontra pistolpipe. De er gjerne 3-4", og jeg har iallefall til gode å finne 22LR som er supersonisk i pistol.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ang hastighet.

Meiner å ha sett ein test som viste at 22lr har maks hastighet med rundt 40-45cm løp. Ved lenger løp så synker hastigheten fordi friksjon er større enn drivgassen.

Eg hadde et løp på 60cm og kjøpte ny salong med løp på 40cm og opplevde at ammo som var "stille" i gamlerifla smalt i den nye rifla med 40cm.

 

Har irritert meg over at ein del ammo som normalt er subsonisk, ligger heilt i grenseland eller over i mi rifle med 40cm løp, og for noe ammo vil smellen varierer fra skudd til skudd

 

Noen med erfaring på hvilken løpslengde ein bør ha for å vere trygg på at "vanlig" treningsammo forlater løpet subsonisk?

Ei fin lita CZ455 kler bedre 40cm løp + demper, enn 60cm løp + demper synest eg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...