Jump to content

Ny salongrifle, men hvilken?


Mas-36

Recommended Posts

Som overskriften sier, jeg har tenkt til å kjøpe inn ei ny salongrifle. Den skal brukes til jakt, skyting på bane og litt plinking.

 

Krav/kriterier er:

Makspris 6000kr.

Åpne sikter.

Løsemagasiner.

Vekt på våpen helst ikke over 3kg.(kikkert, demper osv kommer utenom)

IKKE halvauto.

Helst nytt våpen, men dyrere våpen kan vurderes om det dukker opp noe brukt.

 

 

Hva ville dere valgt som passer dette og hvorfor? Kan nevne dilldal som pen stokk, graveringer og supertilpasninger ikke er noe jeg bryr meg om. Funksjon og presisjon er det viktigste for meg. Og den gamle Tozen fra 60tallet har vært ei god børse :wink:

Link to comment
Share on other sites

CZ 452 eller 455.

 

Men, hvis du skal bruke kikkert, så har det seg slik at stokkene på CZ-modellene som leveres med åpne sikter suger både det ene og det andre.. Min 452 trainer bruker jeg med kikkert, og jeg måtte sette på en kolbekamforhøyer. Det gjorde direkte vondt å skyte med den liggende uten forhøyeren.

 

En av de uten åpne sikter og tynn pipe (f.eks. 455 Synthetic) kunne vært et godt valg til ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en brukt BRNO 2 i nystand hos Gammelt og Nytt i Drammen for ca 2K. Det er forgjengeren til CZ og minst like bra om ikke bedre. de gamle BRNO'ene har også rett klassisk skjefte som passer veldig fint til kikkert.

 

De har en BRNO 2 produsert i 1967 til 1990.-. Løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Man får vel ikke mod 1827 så rimelig?

 

Men uansett godt råd å kjøpe en brukt Anschütz skiskytterbørse og eventuelt sette kikkert på. Det er litt stusselig å slenge avgårde skudd med halvauto etter å ha blitt vant til avtrekk og presisjonen i en slik.

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget om CZ 452 eller 455. Evnt Brno mod. 2. Du finner ikke noen mer driftssikre salongrifler! :D Hatt min 452 i 17 år nå og aldri hatt noe tull, kun pusset løp :D Mest for pengene også. Hadde jeg skulle kjøpt på nytt hadde jeg valgt 455 pga stokken og mulighet for løpsbytte :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man får tak i en 1427 eller 1827 bolt innenfor budsjett er det en nobrainer. Jeg har en 1427 fra 1977. Andre skiskyttere fra 70/80-tallet er også veldig fine. En jeg skyter sammen med har Sako mod 78 skiskytter med orginalt glassfiberskjefte med 4 magasiner i bakskjeftet. Han betalte 2500.- for den for noen få år sidem i nystand. Krico silhouett er heller ikke feil.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en brukt Anschütz mod 1827 skiskytter rifle. Diopter, magasin, presisjon og avtrekk de andre ikke er i nærheten av.

Sett flere brukt til 5-6 tusen.

 

Eg har prøvd ein 1827, og som du seier er dette eit glimrande våpen. Men iallfall den rifla eg prøvde var mykje tyngre enn 3kg, eg vil tippe at den var rundt 4.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min 1827 (med vanlig bolt, ikke Fortner som er rettrekker) brukt for 6000 med 7 magasiner. Har ikke angret et sekund.

Kjøpte 20MOA skinne for Anschütz 54 (låskasse modellen, 64 er en "junior" kasse).

Modifiserte stokken og bruker den til plinking og PRS/Langholdstrening ut til 250m. Skal du så langt eller lenger ut bør du ha 40Moa base og nok klikk i kikkerten.

En annen fordel i mine øyne er at den har størrelse og vekt tilnærmet et grovkalibret våpen og det gjør at den gir meg et bedre treningsutbytte. Men kan se ulempen hvis vitsen er å ha ett lite, lett og hendig våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Salongrifler er vel den eneste rifla man slipper å være redd for å kjøpe brukt. Fettede kuler hindrer rust og gjør løpet nærmest evigvarende. Er budsjettet 6000 hadde jeg helt klart kjøpt brukt. Jeg har hatt en Brno mod 2 som satt en treskuddserie på 25 mm på 150 meter en dag det var dørgstille. Disse får du brukt for 2-3000. Så må du investere i et avtrekksett fra Brooks. Det gjør avtrekket fullt på høyde med andre matchavtrekk. Da har du noen tusen ekstra til å legge i kikkert...

Link to comment
Share on other sites

What he said. Kjøpte en Marlin salong som min første børse, forløperen til den du ser på. Hadde det ikke vært for at kona av en eller annen grunn har lagt sin elsk på den, så hadde den forsvunnet på dagen til fordel for noe som er mye eldre og mye bedre...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dårlig med kikkertfeste muligheter på den der da :wink:

 

Endte opp med å kjøpe ei pent brukt eldre Voere rifle. Nå er den inne hos børsemaker nr 2 for avtrekksjobb da den første "glemte" å gjøre noe med avtrekket :roll: Men han husket å kappe og gjenge løpet for demper da :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...