Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

17hmr er finfint det. treffer en 20pakning (røykpakke) på 20-120 meter uten å justere siktet/holde over.

Gamepoint til ting som skal spises tnt/v-max til ting som bare må dø!

 

jeg har ikke testet 22wmr i cz'n men har testet det i et par andre våpen, og den er mer eller mindre like flat i kulebanen, (kanskje en cm eller 2 mer krum) fra 20-100 meter i allefall.

 

Sånn prisene er på 17hmr nå ville jeg kanskje valgt 22wmr (eller hatt begge)

 

17hmr er en penere/tøffere patron da. om det har noen betydning :)

Link to comment
Share on other sites

Ved demontering og montering av løp på cz455, Vil treffpunktet endre seg,,?

 

Tenker på å bytte mellom 22lr løp og 17 hmr, skyte inn kikkert med 22lr løpet og justere kikkert, så bytte til 17 Hmr og notere ned antall klikk for å skyte inn dette.. Om jeg så bytter tilbake til 22lr, er det da nøyaktig nok å "klikke" tilbake på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ny kose pang i hus. Cz455 evolution 17 HMR.

 

• Varmint løp

• Simmons predator quest 6-25x50

• A tec CMM

• Vanguard to-fot

 

Så vidt testet den, positivt overrasket over presisjonen, fikk faktisk bedre samlinger en min X bolt 308 @100m

 

 

6zrgr9.jpg

 

20qfinr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bytter ut langholds 22en med en splitter ny ikke engang avfyrt CZ 455 i syntetstokk med 22LR og .17HMR løp i dag for bruk til jakt.

Oaiaiai, dette var saker! Avtrekket originalt var nesten like bra som YODAVE avtrekket som er på 452en :)

 

Nå skal det monteres tofot og kikkert. Begge løpene var gjenget fra fabrikk så den biten er grei! :)

Link to comment
Share on other sites

På høy tid at jeg melder meg inn før børsa forsvinner ut av skapet. Mange flotte CZ'er her gitt :thumbup:

 

GTmw0l0.jpg

10zRS1l.jpg

 

CZ455 17 HMR/22 LR

Falcon Optics 4-14x44IR

Yodave avtrekk

DuraCoatet Boyds stokk (Boyds stokken er lettere og har lenger LOP enn orginalen).

 

Av det jeg har å rutte med er det denne som definitivt ser mest dagslys :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått oppgradert CZ'n litt :)

Yodave-kit, Leupold lave ringer og DIP 25MOA picatinny-skinne.

Samtidig hadde jeg fått et "kammerflagg" fra Long Range Shooters of Utah som jeg måtte vise fram ;)

 

Det hele gikk utrolig nok smertefritt, selv om jeg var *litt urolig når jeg skulle fikse på avtrekket :)

Moment-skrutrekker var gull verdt, men det å følge manualens moment er jo livsfarlig. Etter å ha konferert med noen konkurranseskyttere fra USA landa jeg på ~4nm på stokkskruene (manualen sier 6nm).

 

Nest letteste fjær fra Yodave gav avtrekk på rundt 650g (med sikkerhetstesten ivaretatt). Kryp slapp jeg å bekymre meg for.

Nye ringer og ny skinne gav mye bedre avstand mellom kikkert og løp. Ringene er hurtigkoblet.

 

normal_12132390_919680708067006_7995754106498419242_o.jpg

Klar til montering

 

normal_12080197_919680714733672_7075730906308135102_o.jpg

DIP-skinne, 25MOA, ekstra lang for å ha litt spillerom

 

normal_12079891_919680738067003_7157556878250586355_o.jpg

Skinna "sklir" inn på dovetailen og festes med 6 set-skruer (som selvfølgelig er i 1/16-tomme... Hva gir du meg???????) Pent ble det :)

 

normal_12132390_919680748067002_7189817063856689266_o.jpg

Som nevnt, så var skinneskruene i ukurant størrelse. Prøvemontering uten å feste kikkert.

 

normal_12138482_919680781400332_2554351884155108248_o.jpg

Mye bedre (mindre) klaring enn jeg hadde før. Beskyttelseslokk går akkurat på tuten.

 

 

Men, som alltid: en er aldri ferdig, og plutselig var det sendt en bestilling på ei Lilja-pipe i "tapered" profil :)

Oppdatering kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Broren min er links-skytter, og de gangene han har lånt cz'n min har det gått veldig bra.

Det tar litt mer tid mellom hvert skudd, fordi hodet må litt opp/tilbake mellom hvert skudd (og ladegrepet må tas med *ikke-avtrekkshånda), men utenom det har han ikke kommet over noen problemer.

Jeg har american-stokken, den er universal i kolben (i motsetning til thumbhole-stokken som er laget for høyrehendte).

Hvis du vet du kun skal skyte ett kaliber, så finnes 452 i links for både 22lr og 17hmr.

 

Det blir nok ingen 455 i links, jfr. denne tråden (siste innlegg)

viewtopic.php?f=80&t=59056

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt rechts-rifler, og har kvittet meg med alle sammen. Jeg har aldri fått det til å fungere tilfredsstillende, og spesielt ikke når man har begrenset med skytetid. Min CZ er først og fremst mengdetreningsrifle, og er derfor satt opp så likt som mulig storviltrifla mi. Begge to har hevarm på venstre side, og det er himmel og hav forskjell for min del.

 

CZ 452 produseres fremdeles i Links; det eneste du da ikke får er løpsskiftemulighet.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt forklart:

22lr er billig, uendelig utvalg av ammunisjon, men det skal jobbes litt for å få presisjon på over 100 meter.

17hmr er kraftig, dyrt og begrenset utvalg av ammunisjon.

 

22lr: opp til hares størrelse, men ikke hare

17hmr: til-og-med rev.

 

Til plinking: 22lr

Så må du nesten vurdere størrelsen på småviltet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Noen av dere som har skiftet ut stokken på cz 452/453/455 som har en stokk til overs? Jeg har saget ned stokken på min cz 452 american for passe til min sønn. Han har vokst ut av den, jeg kunne bygget på, men har en gutt til som kommer etter og begynner på bruke denne. Trenger en stokk til, for å bytte mellom. Originalstokken er nå så kort at lengdejustering sliter jeg med å montere. Har noen en god patent på dette er jeg villig til å prøve det også, men justering slik at den passer en 7-åring til voksen skal godt gjøres.

 

Dersom noen har en stokk så send en PM.

Link to comment
Share on other sites

Sett inn innsatser for maskinskruer (usikker på hva det heter på fint, men gir iallefall "muttergjenger") i skruehullene for kolbekappen, og sag til noen biter hobbyplate eller hva du måtte ha for hånden, som du legger imellom med et lite utvalg skruer som kappes i passe lengde. Kanskje også noen hull for møbelplugger om det blir mange plater.

 

Neppe det peneste, men så kan jo våpenet kanskje følge med i veksten litt bedre?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ganske sikker på at det blir en 452 links i 22lr.

Burde man gå for Lux eller American?

 

"American utgaven har rett stokk tilpasset bruk med kikkertsikte. 57cm løp uten åpne sikter.

Lux utgaven har 63cm løp med åpne sikter og oppgradert tyrkisk valnøtt stokk"

 

Er det fordel med lengre løp? Skal ha lyddemper og kikkersikte på.

Og noen anbefalinger til sikte som er hakket over kinakvalitet? Er det egne kikkerttyper til salong?

Link to comment
Share on other sites

Er for så vidt egne kikkerter til 22 LR ja, dette er kikkerter som ikke tåler rekylen fra kraftigere kaliber. Fordelen er at disse er nokså hyggelig på pris. Man kan selvfølgelig bruke dyrere kikkerter som er ment til kraftigere rifler, men det koster.

 

Har sjølv en CZ 452 i Lux utgave. Har en Falcon kikkert på den, frontsiktet er demontert. Vil vel tro at American er et bedre valg til bruk med kikkert, de få cm. kortere pipe gir vel noe høyere utgangshastighet også.

Falcon kikkertene er helt OK, men ikke mer enn det syns jeg. BSA er jo kikkerter som gir mye for penga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Neste kapittel i "pimp min cz":

 

Nå var tiden kommet for å fullføre "tuning"en av innmaten i CZ'en.

Fra før har jeg montert Yodave avtrekks-kit som har gitt avtrekksvekt på ~600 gram.

normal_2015-10-22_20_46_16.jpg

 

Det som stod for tur var magasinbrønn i aluminium (DIP), forlenget magasinutløser (DIP) og ny avtrekksbøyle (Atlasworxs)

normal_2015-10-22_20_46_36.jpg

 

Men, først et bilde av hvordan det ser ut fra fabrikken

normal_2015-10-22_20_48_14.jpg

 

Sammenlikning av gammel bøyle og ny fra Atlasworxs.

normal_2015-10-22_21_04_23.jpg

 

De skarpsynte ser at det er montert ei skinne på låskassa mi. Denne er også fra DIP, og har 25 MOA tilt. Siden DIP holder til i USA bruker de selvfølgelig "imperial"-mål på verktøyet sitt... 1/16" er det samme som ~1.58mm. Så da må spesialverktøy bestilles fra Japan :)

normal_2015-10-22_21_02_01.jpg

 

Selve prosessen med å bytte magasinbrønn og magasinutløser er ikke vanskelig, det er to skruer som holder det hele på plass. Løsne den bakre skruen, og skru ut den fremre, så kan hele brønnen skyves ut.

normal_2015-10-22_21_04_59.jpg

 

Bruk en tynn skrutrekker for å presse ut pinnene som holder "17hmr"-spaceren og den eksisterende magasinutløseren.

normal_2015-10-22_21_07_40.jpg

 

Her er magasinbrønnene, den gamle i plast til venstre. Ja, alu-brønnen "mangler" en side, jeg mistenker at det er for å lette produksjonen av brønnen.

normal_2015-10-22_21_08_01.jpg

 

Her er magasinutløserene, den gamle til venstre. Ikke mye forskjell, men nok til at det er litt lettere å få tak.

normal_2015-10-22_21_09_54.jpg

 

Pinner, spacere og magasinutløser passer stramt inn i den nye brønnen, men jeg slapp å file/modifisere noen av delene.

normal_2015-10-22_21_18_42.jpg

 

Fra andre siden.

normal_2015-10-22_21_18_54.jpg

 

Sist var det avtrekksbøyle fra Atlasworxs i Australia. Her måtte jeg file litt på enden av "17hmr"-spaceren for å få det til å passe. (bedre å file litt på plasten, enn på metallbøylen). Her sees også den lange magasinutløseren.

normal_2015-10-22_21_33_34.jpg

 

Foreløpig ferdig børse, nå venter jeg bare på ei Lilja match-pipe!

normal_2015-10-22_21_42_57.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Boyds skal være "plug-and-play", men dessverre har de justert prisene opp til 129 dollar... Amerikanske eksportregler sier (svært forenklet) at våpendeler over 100 dollar er regulert av ITAR, og dermed ulovlig å eksportere uten gyldig lisens...

 

Skal du ha grom stokk på CZ455 så er GRS Decima Sporter eller KRG 180 X-ray veien å gå (over disk i Norge), da til rundt 5-6 laken...

Manners T4 rimfire kan du også prøve å tak i, men regn med å måtte ut med over 8 laken for disse...

 

McMillan leverer også en stokk til CZ455, M40a22, men her har jeg ingen pris å vise til :(

 

Boyds var "fattigmanns-Manners", men nå må kreative ideer til :)

 

Det jeg har gjort er å betale en børsemaker for å lage justerbar kolbeforhøyer på min American stokk - det funker som smør ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp sporingsnummer for Postnord nå. Har vell tatt ca. 1,5 uker siden jeg bestilte fra Boyds til den nå er inne i det norske distribusjonssystemet. Dette er faktisk dobbelt så raskt som når jeg tidligere har bestilt direkte fra boyds. Blir vell litt dyrere, men uansett en rimelig og god stokk i mine øyne. Udelt positiv erfaring med JC sålangt.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg meldt meg inn i klubben med en 455 American i 22 lr og wmr.

 

Vurdert skinne, da jeg har ringer liggende, får se an. Kommer litt an på hvor stor kikkert jeg vil ha pp.

 

Så litt på DIP siden, er det fjær kittet det samme som Yodave?

Hvis så, kan jeg evt bestille alt der.

 

Hva er forskjellen på yodave kittet og dip kittet med adjustable shear?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, har vært fullt opptatt med å være småbarnspappa i det siste, så jeg har faktisk ikke fått prøvd det enda ;)

 

Merker ingenting på mating av magasinet, men utløseren er foreløpig litt strammere enn originalen - dette veies opp for ved at utløseren er lettere å få tak på :)

 

Hovedforskjellen er stivheten på brønnen, som igjen bidrar til å redusere uønsket bevegelse ved avfyring av skudd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...