Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Så du har en vanlig Ruger 10/22 carbine i den stokken fra ebay? Ikke noe mere fikksfakkseri? Bare drop-in? -—--------"-------- Presisjonen er bedre eller den samme?

 

Den Hogue stokken jeg linka til skal være drop-in fit for alle standard typer 10/22. Min er en takedown og har en litt annen innfestning til løpet, så jeg måtte modde litt.

Jeg fikk uten tvil bedre presisjon ut av det. Kanskje mest merkbart var at jeg ble kvitt varierende treffpunkts endringer utfra hvor jeg la ann mot skjeftet, og med bruk av tofot.

Selv om det virker som om takedown modellen reagerer bedre på friflyting av løpet p.g.a en mer stabil løps innfestning, så skader det ikke å prøve friflyting med standard modellen.

Bedding er stort sett en fordel uansett, og på en standard 10/22 ville jeg frest ut og bedda under v-blokka, og kanskje lagt opp en liten modellkitt demning

noen cm forran v-blokka for å bedde et stykke under løpet også. Kombinert med søyle bedding av skjefte skruen ville jeg ha frest ut et spor rundt bak søyla og forrover

mot "reservoaret" til bedde massen under v-blokka og bakerste del av løpet, så har man bedda hele stykket i en smell. Da burde det bli rimelig stabilt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått sendt noen skudd igjennom børsa, må si jeg er veldig fornøyd.

Har skuddt med eley sub og den går stødig som bare det (hvertfall på 50m).

 

Byttet stokk nå i kveld men ikke fått testet den eller avtrekket enda.

Bare "måtte" ha den stokken...(tror ikke det er mange av denne her til lands?)

 

141425655722743700_resized.jpg?width=1280&height=860

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket og vask det og låskassen innvendig med rødsprit. Gi blaffen i olje for de liker det rett og slett ikke :?

 

Slet med det samme, men etter som nevnt ovenfor, så fungerer alle magasinene inkludert 50 skudds trommelmagasiner.

 

Da har jeg prøvd dette og det hjalp nøyaktig ingenting. Børsa fikser fortsatt ikke fulle magasiner.

Link to comment
Share on other sites

På min TD - og et par andre har jeg gjort følgende:

- strammet opp strammeskrue slik at det ikke er skakk i pipen mot kassen.

- polert opp slide med Dremel og poleringspasta

- polert opp sleidespor i kasse

 

 

Polerte du bort lakken inni kassa så det ble glatt aluminium sluttstykket glir på?

Link to comment
Share on other sites

Polerte du bort lakken inni kassa så det ble glatt aluminium sluttstykket glir på?

I min TD er det ikke lakk, men relativt grovbearbeidet overflate. Pusset denne gjevn med 400/600/800 smergel og høyglanspolerte med Dremel ullpadd med metalpolish. Blank som et speil

Link to comment
Share on other sites

Haha her er bilde, fremdeles endel deler som ikke har kommet enda (faen så trege midway er)

 

24wuhiv.jpg

 

og ja, kammeret er tomt og ikke noe magasin i børsa heller.

 

Flott, men fancy papir vekt det dær :winke1:

Jeg trodde jeg hadde smal glippe mellom kikkert og løp, men det dær må være noe à la det berømte kus-håret :D

Link to comment
Share on other sites

Haha, jo takk for det. med sine 4,2kg så holden den papiret fast selv ved kraftige vindpust, så den gjør jobben sin meget bra! :wink:

 

brukte ganske lang tid (noen timer online, og en hos butikk) på å finne riktig montasje. Trur ekspiditøren ble litt småirritert når jeg ba han hente alle 30mm ringene de hadde i medium og høy å sto å målte høyden i butikken :P hadde riktignok målt litt feil, ifølge mine beregninger så skulle det være plass til noe form for beskyttelse på frontelementet. men den gang ei, så de butler creek som fulgte med passet ikke på. Ekspiditøren fikk riktignok kaffe og snus av meg mens vi sto å prata våpenskjit å målte som noen enginører :lol: Og for de som måtte lure så endte det opp på Warne sine "Maxima series steel rings" i medium høyde, delenr #214 M

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet med Butler Creek hettene. De subba mot løpet med den lave montasjen jeg hadde.

Endte opp med å bestille ny weaver/picatinny skinne. Da fikk jeg kikkerten opp en millimeter eller to i forhold

til ruger sin orginal skinne som fulgte med 10/22'n.

Nå har jeg vel en millimeters klaring til løpet. Fra Butler Creek linse beskytteren vel og merke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Viste seg at jeg skulle få den nye stokken før jeg reiser til evenstad igjen. Huff så leit :wink:

2hd4k8i.jpg

ARchangel Target Deluxe stokk.

 

Måtte bruke litt dremel for å få den til å passe ordentlig ettersom dimensjonene på timney avtrekket ikke var helt det samme som standard.. null stress. nå sittern som støpt, gleder meg til å teste den på søndag!

Venter forsåvidt fremdeles på noen deler, fra ebay riktignok.. så blir nok ett par uker til med venting der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sitter med en godkjent søknad og skal kjøpe en 10/22, jeg kommer til å gå for rustfri varianten siden det gir en bedre sikkerhet for å skyte i regn :)

 

Men nå har jeg aldri holdt en 10/22 men hva skal til for å gi den bra presisjon? skyte kråke opp til 70 meter og gjerne brusflasker over 50 meter

Link to comment
Share on other sites

sitter med en godkjent søknad og skal kjøpe en 10/22, jeg kommer til å gå for rustfri varianten siden det gir en bedre sikkerhet for å skyte i regn :)

 

Men nå har jeg aldri holdt en 10/22 men hva skal til for å gi den bra presisjon? skyte kråke opp til 70 meter og gjerne brusflasker over 50 meter

 

Den oppgraderingen jeg fikk best ytelse for kontra hva det kostet var å kjøpe noen forskjellige pakker med ammunisjon og testet de. Kan nevne Topshot, Lapua SK, CCI Minimag som er verdt å teste, har brukt minimagen til jakt, Lapuan når det er en bekjent som påstår han skyter bedre enn meg (veldig fine samlinger), og topshot når jeg skal trene på avtrekk og "rekylmottak"

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer til å gå for rustfri varianten siden det gir en bedre sikkerhet for å skyte i regn :)

 

Da vil du fort sitte igjen med en rustklump. "Rustfri" er ikke rustfri og krever vedlikehold den også.

 

Pusser alltid våpnene mine da de har vært i regn. Men som jeg skriver så gir det en ekstra sikkerhet..

 

Ammunisjon skal selvsagt testes først og sjekke samling på diverse :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godkjente våpen i DFS står listet opp i skytterboka, kapittel seks.

 

Sjekket for moro skyld, det står:

 

Det er ikke tillatt med automatiske eller halvautomatiske mekanismer.

 

Videre er, hva jeg kan se, de eneste selvladende våpen som er tillatt i DFS AG3 og HK 416.

 

Kilde: https://www.dfs.no/globalassets/documen ... 15_web.pdf" target="_blank side 6-4

Link to comment
Share on other sites

Volquartsens matchløp fungerer i hvert fall upåklagelig. Mitt er et flutet 0.920" løp i rustfritt stål, så det er nok endel tyngre enn GM-løpet du viser til. Men VC leverer også løp med kappe i aluminium eller i karbonfiber.

Går du for et VC-løp anbefaler jeg samtidig å montere VCs kikkertskinne som løpene er ferdig boret og gjenget for. Da sitter kikkerten montert på løpet og ikke på låskassen, og problematikken med presisjonstap som følge av svikt mellom løp og låskasse forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

planen var egentlig å stappe hele børsa inni et troy chassis, så jeg vil ikke bruke for mye på løpet. tactical solutions løpet leveres både uten gjenger og ferdig gjenget til rundt 3500 GM koster vel rundt 1700. om jeg skal få gjenget det hos den lokale børsemakeren koster fort hele løpet 3000 etter gjengejobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

litt varierende...:

røk akkurat på en stokk fra Boyds til min 10-22 , så lenge de koster under $100 så er det ingen problemer (så lenge det ikke er for mye tactical i navnet iallefall)

 

Har også handlet fra Richards , rifle-stocks.com , der ble det sendt som "wooden sporting goods" uten noe krøll

 

Avtrekk har jeg ikke handlet (enda)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Høres ut som om jeg kverulerer nå, men jeg ser fortsatt ikke hvordan den delen du linker til skal løse de problemene du nevner? Du holder rifla med venstre hånd og bruker høyre hånd til å foreta de forandringer su ønsker på siktet, omladninger osv. Den AR lignende håndtaket på den delen der, ser ikke akkurat ut som om den er brukervennlig med handsker. Der er jo det originale greit, den drar du bakover med en finger eller to. :?

 

Jaja, håper noen kan svare deg og uansett, kos deg med Rugern :wink:

Link to comment
Share on other sites

da var Boyds stokken i hus , her avbildet med Rugers Target stokk.

Prøvemontering tilsier at det er sk. 99% press fit :D

 

gleder meg til å prøve - ble aldri fortrolig med utforminga av pistolgrepet på ruger stokken

 

DSCF0948.JPG

 

 

edit: fikk begge stokkene på kjøkkenvekta:

Ruger 1050 gram

Boyds 1250 gram

 

og måtte fram med dremelen for å få låskassa nedi stokken , tror vi sier 98% press fit :mrgreen:

 

neste trinn:

gjøre noe med avtrekket

finlese highpowers prosjekttråd og bestemme meg for hvordan den skal beddes.

ny kikkert - ser litt teit ut med .920" løp, tacticool stokk - og en Nikko 4x32 på toppen :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tenkte kjøpe en 10/22 og ser da på Standard, Target og Light Varmint.

Er løpet godt nok på en Light Varmint/Target for å ikke trenge å bytte det eller er det bedre å gå for Standard å kjøpe nytt løp selv?

 

Standard koster 2690, Light varmint 4490 og Target 4990.

TD for 3950 kanskje er bra den og eller er den eneste forskjellen mellom Standard og TD at TD kan deles?

 

Den skal brukes til trening samt moro.

 

Prisene er fra Jaktdepotet, Target http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=9329

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

neste trinn:

gjøre noe med avtrekket

finlese highpowers prosjekttråd og bestemme meg for hvordan den skal beddes.

ny kikkert - ser litt teit ut med .920" løp, tacticool stokk - og en Nikko 4x32 på toppen :lol:

 

da er stokken montert, avtrekket er justert litt ned fra 2.5 til 1.5 kg, fortsatt litt kryp men levelig.

 

Fikk prøvd igår, stokken passer meg straks bedre enn Ruger stokken, avtrekket er noe annet enn før.

men gruppene krymper ikke noe særlig - skutt med tofot på 40 meter så lå 10 skudds samlingene jamnt på rundt 40-50 mm med flere typer ammo. Mest spredning i bredden.

 

Så nå er kikkerten tatt av og en annen jallakikkert satt på - en 3-9x32, så får jeg se hva som da skjer

Link to comment
Share on other sites

Ble medlem i klubben i går ettermiddag med en takedown.

 

Fantastisk morsom liten børse med overraskende bra presisjon.

Prøvde å ta den fra hverandre og sette den sammen flere ganger under skytingen, og

treffpunktet endret seg aldri.

 

Avtrekket er dog en historie for seg selv, så her må noe gjøres. Etter litt googling har jeg skjønt

at tosteget KIDD er "crème de la crème", at det er vanskelig å få tak i, og såpass kostbart at kostnaden

kun kan forsvares for seriøse konkurranseskyttere.

 

Denne type logikk tar havesyken ikke hensyn til, så jeg har altså bestemt meg for at dette bare må jeg ha.

 

Etter å ha søkt litt på forumet her ser jeg at det er flere som tydeligvis har dette avtrekket, selv om det tilsynelatende

ikke er noen på berget som har det i sortimentet. Mitt spørsmål er altså hvordan man enklest mulig skaffer dette,

uten å søke om diverse eksportlisenser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...