Jump to content

14 halvautomatiske rifler er tillat. hva er best til rype?


jaktpaavilligrype

Recommended Posts

hei

 

det finnes 14 halvautomatiske rifler som er tillat. hva er best til rypejakt?

 

listen fra politidirektoratet er som følger

 

1. Winchester M/100,

2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918),

3. Remington Modell four,

4. Remington modell 7400,

5. Remington 742 Woodmaster,

6. Ruger mini 14,

7. Ruger mini 30,

8. Heckler & Koch modell 2000,

9. Marlin modell 45,

10. Marlin modell 9 camp carabine,

11. Valmet Petra,

12. Valmet Hunter,

13. Voere modell 2185,

14. Vepr Super,

15. Vepr Pioneer,

16. Vepr Hunter,

17. Benelli Argo,

18. Sauer mod 303,

19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen,

20. Merkel SR 1,

21. Remington 750, og

22. Heckler & Koch modell 770.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

Link to comment
Share on other sites

En standard Brno salong er jo ofte temmelig presis den og med riktig ammunisjon, men 22lr har jo temmelig krum kulebane, og rypa er ingen diger blink. hva mener du selv er langhold i denne sammenheng? Treffsikkerheten har også endel med skyttern å gjøre har jeg etterhvert funnet ut.

Har skutt endel med en cz452 varmint i 17hmr, denne samla 3 skudd på en klistrelapp på 150m.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ordentlige kalibre er ihvertfall halvautoer nesten like presise som boltrifler, men da snakker vi jo roterende låsmekanismer. Halvauto salongrifler er ofte direkte blowback, så da kan jeg tenke meg at variasjon i ammunisjon kanskje kan ha mer å si for presisjonen. Men for min egen del tror jeg at det er mer utslagsgivende med mye trening og et godt avtrekk på riflen over den ekstra lille presisjonen en boltrifle gir.

 

Det er tidligere forsøkt å lage en liste over godkjente halvauto rifler her på forumet, sjekk ut den. Skal man skyte over lengst mulig distanse er .17 HMR bedre, men ammoen er også dyrere. Vil tippe 3,5-4 kr skuddet, mens .22 lr koster 0,5-1 kr skuddet. Da får man trent MYE mer. I tillegg fungerer .22 lr bedre med lyddemper siden man lett får tak i subsonisk ammo (og generelt lett får tak i .22 lr). Ville derfor anbefalt en 10/22 med nytt avtrekk, lyddemper, tofot og kikkert, og trent mye. :)

Link to comment
Share on other sites

Listen er over halvauto rifler som er de-facto godkjent til erverv i kongeriket i henold til gjedlende regler. Det er no DN som vil lage krangel om en slik rifle... det var det med halvautorifler og det elendige "miltær karakter" begrepet... men du kan jo prøve å søke... om du kommer over en i kongeriket...

En chiappa M-forur er nok enklere å tuske til seg.

Link to comment
Share on other sites

Ruger 1022 17 hmr står avbildet i min manual,men kom

aldri i salg.

1022 i 22wmr ble trukket tilbake for flere år siden og er

i dag ettertraktet av samlere.

Som andre skriver er vel en boltrifle i 17hmr god rypemedisin.

Anshutz og Browning har fine rettrekkere også.

 

http://www.browning.com/products/catalo ... 25&tid=175

http://jga.anschuetz-sport.com/index.ph ... how=detail" target="_blank

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

En standard Brno salong er jo ofte temmelig presis den og med riktig ammunisjon, men 22lr har jo temmelig krum kulebane, og rypa er ingen diger blink. hva mener du selv er langhold i denne sammenheng? Treffsikkerheten har også endel med skyttern å gjøre har jeg etterhvert funnet ut.

Har skutt endel med en cz452 varmint i 17hmr, denne samla 3 skudd på en klistrelapp på 150m.

 

 

Hei. var troppens skarpskytter i forsvaret. skyter 10 skudd på 10 sekund innenfor 8'ern med AG3 på 200 meter. (liggende eller knestående)

 

når jeg sier lang rekkevidde tenker jeg gjerne 100/200 meter men salongen er kanskje ikke kraftig nok på så langt hold?

Link to comment
Share on other sites

Hei. var troppens skarpskytter i forsvaret. skyter 10 skudd på 10 sekund innenfor 8'ern med AG3 på 200 meter. (liggende eller knestående)

Ja, du får svippe innom LS og ta med deg Stangmedaljen da. Det burde gå greit høres det ut som :wink:

 

Jeg må få si at jeg aldri slutter å undres over alle om skal ha hjelp til svar på de aller mest elementære ting, som hva man skyte rype med, (det er nok en del av pensum i jegerprøven også), eller når "lufta" går ut av en 22LR.

SAMTIDIG, som de er mesterskyttere, og kan alt. Ikke dårlig faktisk,

 

Den trolig mest velegna halvauto jeg har jakta rype med er MP5... men det er vel ikke helt innafor lenger. 22LR i alle avskygninger duger flott på rype, og nesten alle 22LR våpen er dønn presise, bare de får rett ammo. Noe er mer presise selvsagt, og gir mer kvalitetsfølelse. Men er tunge og dyre. Jakt med slike krumbanevåpen krever en del trening, særlig for å håndtere vind.

Av vanlige og greie halvauoter i sentertente kaliber er det noen som er relativt presise, og andre som er nokså notoriske. Og rypa er ikke så stor. Ad kaliber så vil det meste funke, men så kanskje halvautoen ikke vil ha all slags ammo - de kan være kresne. Alt i alt vil jeg mene at man er best tjent med ei bolt eller enkeltskuddsrifle til slikt, men det er meg.

 

K

 

BTW: "Alle" har vært troppens skarpskytter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu kom M67 i forveien... men jeg har også undret meg over TS og har vanskelig for å ta dette alvorlig med tanke på hans innledende spørsmål.

 

Vi har jo forstått at dette er skarpskytter av rang, men jeg undrer (på alvor) på hvordan han klarte eksamen til Jegerprøven??

Link to comment
Share on other sites

M67: jeg kan ikke påstå at jeg har insinuert at jeg kan alt? det ble stilt spørsmål om skyteferdigheter og de er absolutt tilstede med AG3 utover dette har jeg liten våpenerfaring og er ikke med i noe skytterlaug.

 

vis "alle har vært troppens skarpskytter" er jo dette flott men det hjelper ikke meg og skulle skryte på noe som ikke er sant,

da dette i teorien ødelegger for deres hjelp i og finne meg riktig våpen. 8)

 

Bobby: for de undrende hadde jeg 47 av 50 riktige på jegerprøven. i 2006 :mrgreen:

 

hassel: har vært å kikket på ruger 10/22 takedown hvordan er den vs ruger 10/22 Vleh ?

 

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Takedown er fin, for all del, jeg har en selv... og jeg vurderer å bytte ut standard 10/22 i VLEH. Den er tyngere, men har betraktlig bedre stokk og ett godt og stivt løp som burde gi de beste forutsettninger for god presisjon (target utgavene kan også være interessante)

Men så lenge du skla bruke kikert er det lite hensiktmessig med mer en 16" / 40 cm løp. så da er stuttfeit bra :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har VLEH utgaven og er storfornøyd med den, hvordan den sammenligner seg med TD vet jeg ikke, har kun testet den ut til 100m, men er forsåvidt fornøyd med den samlingen, har mulighet å skyte ut til ca 170m og tenkte jeg skal prøve meg på det iløpet av uken. Hvis du vil kan jeg godt ta litt bilder og slikt fra den turen så du kan få se hvordan den fungerer på 25-170m? Evt hvis du holder til i Hedmark/stor-Elvdal å har lyst til å prøve en så er det bare å si ifra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...