Jump to content

Første salong.....


Bullmastiffen

Recommended Posts

med jegerprøven rett rundt hjørnet har jeg lest og lært mye her inne de siste dagene!

 

Det jeg har lært er: et våpen er ikke nok......

 

 

så i tillegg til Hagle (som alt er avgjort, og holdt av) ser det ut til at jeg må ha ei salongrifle eller lignende.

(Kommer IKKE til å jakte storvilt de første årene, så trenger ikke 308 el.)

 

Hva er det jeg vil ha?

Må fungere, og ha mulighet for demper, helst ikke 10.000+++klassen.....

 

 

 

 

(kalles forresten .17hmr og .22wmr salong også?)

 

 

 

Så la ekspertisen hagle.....(pun intended)

Link to comment
Share on other sites

Brno mod. 2, CZ 452 og CZ 455 er, hva jeg har erfart, det mest presise du finner av salongrifler til under 15000 kroner. Sistnevnte har løpsskiftesystem, og kan leveres med løp for 22WMR og 17HMR også. Riflene ligger på rundt fire tusen nye (455), og rundt tre tuse brukt.

 

De tre riflene er i praksis samme våpen.

 

Salongrifle er uansett å anbefale, ypperlig til mengdetrening.

 

Ellers vet jeg mange er glade i Ruger 10/22, som er halvautomat, og kan modifiseres opp, ned og til siden i alle bauger og kanter.

Link to comment
Share on other sites

takker :)

 

Ruger 10/22 har en kompis av meg, og min erfaring med det våpnet er: selvom ammunisjon er BILLIG, blir det våpenet dyrt.....

er jo utrolig festlig å tømme 50 skudd på så fort som over hode mulig...........

 

så SA tror jeg at jeg holder meg unna til jeg har vært igjennom noen hundre skudd :)

 

men Cz455 skal få en grundig opplesning før søknaden går 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt marlin modell 60(halvautomat), cz 452 varmint, ruger 10/22 og nå cz 455.

Kommer ikke til å bytte ut cz'en jeg har nå! veldig fornøyd med den! Snart havner det nok en grs stokk på den også.

av halvautomater, så likte jeg marlin model 60 best. 10/22 er litt for mye leke-børse etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Brno mod. 2, CZ 452 og CZ 455 er, hva jeg har erfart, det mest presise du finner av salongrifler til under 15000 kroner. Sistnevnte har løpsskiftesystem, og kan leveres med løp for 22WMR og 17HMR også. Riflene ligger på rundt fire tusen nye (455), og rundt tre tuse brukt.

 

De tre riflene er i praksis samme våpen.

 

Salongrifle er uansett å anbefale, ypperlig til mengdetrening.

 

Ellers vet jeg mange er glade i Ruger 10/22, som er halvautomat, og kan modifiseres opp, ned og til siden i alle bauger og kanter.

 

Er du virkelig seriøs nå? Lille venn, her har du visst glatt ignorert konkurranserifler. CZer er presise, min 452 er i alle fall det, men det er LANGT i fra det beste du får tak i til under 15k. Du må ikke ut med ti tusen kroner for en brukt Våpensmia (Rekruttrifla) eller Anschütz.

 

Uff..

 

Pipebyttesystemet i 455 er uansett ikke noe å skryte av. Det er greit nok om du bytter kaliber to ganger i året, mer enn det og det blir bare sløs av tid med innskyting gang etter gang.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok mer presise 22LR rifler en Brno 2 og CZ, så der har du helt rett Ole.

Men til trening og småvilt jakt holder disse for det fleste, det er billige våpen 2-3000 kr brukte på finn.

Lette i forhold til konkurranse våpen vist det skal bæres litt i skogen å så pass presise at en får flere kulehull under samme lappen på 50 meter vist en har en god dag :-)

 

Kjøp deg en Brno mod 2 eller CZ 452 å du har et våpen du kan ha glede av i mange år :-)

Link to comment
Share on other sites

Du har jo rett du også, Nils. :) Mod. 2/452 strekker så absolutt til. Men det blir jo litt "feil" å påstå de er det mest presise :) Ikke misforstå, min 452 skyter absolutt knallbra på 50 meter med rett ammunisjon (Lapua "sk" går voldsomt godt) men en billig Våpensmia Rekruttrifla går derimot en anelse bedre, og stokken på dem er også ganske mye mer passende til baneskyting.

 

Stokken på min 452 er standardstokken, og den blir klumsete og vanskelig å holde stabil sammenlignet med en 452 American/Varmint eller en skikkelig banerifle type VSM/Anschütz.

Link to comment
Share on other sites

har selv en 455 varmint og er MEGET fornøyd. Beste kjøpet på lang tid. Billig og skyte og grei presisjon. Litt tung og drar rundt med en dag på jakt men funke greit. Har gått noen skudd igjennom den og ikke vært et feilklikk. Aldrig pusset. Eneste jeg har gjort er å justere avtrekket litt lettere for det var tungt. vurderte å kjøpe 17hmr til den men ser ikke hensikten enda.

Har en ruger 10/22 takedown i huset også. Grei jakt rifle. liten og lett. Men har ikke testa den så mye at jeg vet hva den er god for. Har akkurat fått lærdom om stramming av slakk mellom løp og kasse. Var litt plaget med dårlig presisjon. Skal teste presisjon når jeg får anledning.

 

Har jeg skulle kjøpt en ny salong i dag ville det blitt en ny cz eller en Anschütz.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt CZ i en eller annen utgave.

Det å hevde at andre våpen har så mye bedre presisjon er tull prat. Legger ved bilde av min noe oppjusterte CZ 452. Og en kan bruke mye penger på dette billige våpenet før en er oppe i prisen på noe av det som er nevnt her.

DSC_a0867~0.jpg

Legger og med et lite presisjons bilde. :-)

DSC_0809.jpg

Tror du skal lete litt for å finne bedre presisjons resultat. :-)

Dette er skutt på 50m. Der er 5 skudd i hver blink. Arket er et A4 ark.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...