Vargen
Sitat:
Merk hva som står: våpen som ikke anses som skytevåpen. Unntaket for pre-1890 svartkruttvåpen er hjemlet i våpenlovens §1 og definerer altså disse til å ikke anses som skytevåpen i våpenlovgivningen. Slike våpen er dermed ikke omfattet av noen som helst regler i våpenlov eller dertil hørende forskrift, heller ikke krav til oppbevaring.
Det er nettopp dette jeg har prøvd å forklare hele tiden. Lovteksten er ikke til å ta feil av, men jeeezzzzus så mange tullete påstander i denne tråden.
Istmus
Sitat:
Det debatantene har glemt bort her er 2. setningen i sitatet ovenfor: "kun egnet til å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel, eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning".
Vi har overhodet ikke glemt denne setningen. MEN DEN GJELDER VÅPEN PRODUSERT ETTER 1890. IKKE DE SOM ER PRODUSERT FØR 1890.
Thor
Sitat:
Jeg er ikke overbevist om at norsk lov definerer antikke våpen som ikke-våpen, tilsvarende amerikansk lovgivning. Såvidt jeg har forstått er de bare unntatt reg. plikt.
Her er vi enkelt å greit uenige. Forskriften er oppbygd helt normalt. Med en innledende forklaring på hvilke våpen den omfatter og hvile våpen den ikke omfatter. DEN OMFATTER IKKE VÅPEN PRODUSERT FØR 1890.
Istmus
Sitat:
Hvis et våpen produsert før 1890 var beregnet for korditt (røksvakt krutt) er det registreringspliktig og regnes som skytevåpen. Hassel kan henge sine oldinger på veggen hvis de utelukkende kan skyte svartkruttammo, men må ha våpenkort og låse en vital del inn i våpenskapet dersom han bruker dagens 45-70 i Trapdooren.
Med unntak av den franske 8mm Lebel riflen, fantes det ingen rifler eller ammo ladet med røyksvakt krutt før 1890. OG HVILKE TYPE PATRONER HASSEL VELGER Å BRUKE I SIN TRAPDOOR HAR OVERHODET IKKE NOE MED SAKEN Å GJØRE.
Istmus
Sitat:
Det betyr at f.eks. den Springfield Trapdoor som 32-40 Win nevner nok ikke kvalifiserer, 45-70 er tilgjengelig i alminnelig handel, og den er vel ikke utelukkende henvist til svartkrutt!
Utelukkende hennvist til svarkrutt
Sitat:
Flintlåsmusketten til Kammerherren går fri, den er fra før 1890 og er et svartkruttvåpen
Jeg skulle fint klart å få denne børsa til å virke med røyksvakt krutt (selv om Kammerherren neppe hadde latt meg få prøve

) De fleste patroner oppfunnet før 1890 har senere blitt produsert med røyksvakt krutt. Det forandrer ingen ting. Trappdooren til Hassel er fremdeles en svartkruttbørse.
jULF
Sitat:
Slik jeg tolker den teksten der, er svartkruttvåpen produsert før 1890 lovlige uansett om de kan avfyre laserstråler, og politiet kan utvide definisjonen antikke våpen, men ikke innskrenke... Er jeg helt på jordet nå?
Når det gjelder svartkruttvåpen som kan avfyre laserstråler, er du helt på jordet

ELLERS HAR DU HELT RETT.