Jump to content

Bo i "fast" campingvogn, folkeregistrert, med våpen?


SofaBamse

Recommended Posts

Driver og sjonglerer alle mulighetene for neste års foreteelser, og iblant dem er muligheten for å bo et år i campingvogn med spikertelt. Regner med det totalt blir billigere enn å leie leilighet, og hybel er for langt ned på stigen når jeg har vent meg til enebolig. Spørsmålet er hvorvidt det vil la seg gjøre å ha våpen på stedet, eller om jeg må folkeregistrere meg hos foreldrene mine på en annen kant av landet.

 

Om jeg går ut fra at det vil la seg gjøre å folkeregistrere seg på campingplassen (burde vel la seg gjøre, men om noen vet noe annet så gi lyd), så burde det vel ikke være verre enn å lage en bod bakerst i spikerteltet der jeg setter skapet, all den dag skapet veier over 150 kilo. Eller?

 

Om noen har tanker, synspunkter eller innvendinger er jeg meget interessert i å høre dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis campingvognen er registrert som helårs boenhet og har en adresse så skulle vel det gå :smile:

Man får ikke registrert båt som bostedsadresse - men det er vel på grunn av at den kan flyttes? Regner med at vognen din er så grundig integrert i spikerteltet at noe forflytning ikke kommer på tale.

Link to comment
Share on other sites

Om noen har tanker, synspunkter eller innvendinger er jeg meget interessert i å høre dem.

 

Jeg ville tatt en titt på nettsiden der du endrer folkeregistrert boligadresse, og sett om det faktisk er mulig å registrere seg der du ønsker. Om du ikke finner ut av det, kontakt folkeregisteret.

 

Er noen skeptisk til om det er noen vits å kontakte det lokale våpenkontoret, da jeg tviler på at dette er en problemstilling de er vant med. Dessverre svarer de ofte "nei" når de er usikre, men en telefon til POD for å spørre hvordan det ligger an der kan kanskje være lurt når du finner utav hvorvidt du får folkeregistrert deg i Campingvogna eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Båt er ganske enkel, nei. Du får faktisk status i registeret som UFB (Uten Fast Bopel) og det vet jeg om ihvertfall en sak som fikk det utfallet.

 

Dette med spikertelt og campingvogn blir veldig i gråsona, men heller mot den hvite delen. Spørsmålet sådan blir jo om campingvogna kan regnes som fast bopel da den teknisk sett er flyttbar (og om det var registret noe annet så ville nok kommunen fort vært på plassen med en eller annen dusteregulering/skatt/etc.

 

Men kontakt ditt lokale våpenkontor og om de er i tvil, ta kontakt med POD.

Link to comment
Share on other sites

Eg tviler sterkt på at ei campingvogn oppfyller byggforskriftene for fast bolig. Vi kan byrje med å sjå på krava til takhøgde og isolasjon.

 

Leige billeg hybel ein annan stad og ha den som adresse? (Nær nok campingvogna til at du kan ha våpenskapet der.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...