Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

@Hassel:

 

Er det mulig å få en liten oppsummering av hva som gjøres og hvordan? Hadde vært interessant å få et lite innblikk i hva taktikken er og hvordan fremgangsmåten er ovenfor EUs representanter, og eventuelt hva slags virking dette har hatt til nå i prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten trå til å bli medlem i NJFF igjen da. Vi skilte lag for mange år siden av årsaker som ikke har med jakt og våpen å gjøre, men nå har vel tiden kommet for å svelge en kamel for "the greater good"

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

dette er litt OT men... ( det var i denne tråden det startet og vi bør helt sikker ikke kjøre den videre her ) . så til poenget

 

Det er med litt blandede følelser jeg noterer meg at Kammerets moderatorer har valgt å stenge en diskusjon om viktighet av at skytternorge med alle sine varianter av lovlige sportsgrener står samlet i arbeidet med å sikre oss bærekraftige betingelser for sporten vår.

 

Den er blandet fordi jeg ser at diskusjonen i noen grad trakk inn ytterpunktene i meningspekteret og dermed ballanserte hårfint på eggen av det usaklige. Men jeg er ikke enig den offisielle begrunnelsen som er lagt ut om at diskusjonen er til skade for (omdømme til?) jegere og skyttere.

 

At noen i skytter / jeger miljøet mener at enkelte skyteformer er uetiske og ikke hører hjemme i norsk skytesport er ingen godt bevart hemmelighet som må unntas fra offentligheten. At det på den annen side finnes indikasjoner og meninger om at enkelte deler av skytter / jeger miljøet domineres av relativt sterke konservative grupperinger av middelaldrende menn er vel heller ingen hemmelighet.

 

Det versere tydeligvis oppfatninger i noen deler av skytter og jegermiljøet om at de er unntatt fra mulig kommende restriksjoner i våpenlovgivning fordi de har en spesiell historisk / kulturell berettigelse og dermed skjermet for restriksjoner i sitt våpeneierskap.

 

Jeg tror vi alle først som sist må ta inn over oss at det finnes ingen gruppering av skyttere / jegere som har frikort og er unntatt fra mulige innskrenkninger i egen aktivitet. Vi har masse eksempler fra land i Europa som har innført restriksjoner på privat våpen eierskap som vi i våre villeste mareritt ikke kan forestille oss.

 

Jeg mener at det er en utfordring for alle våpen interesserte i Norge at noen lever i en villfarelse om at de ved å ta avstand fra andre grupperinger innen skytesporten vil forsterke egen posisjon. Men nå er det engang slik at vi kan ikke løse en utfordring før vi faktisk erkjenner den og tar inn over oss at vi faktisk har en utfordring. Det er selvfølgelig et alternativ å overse slike grupperinger og hevde av vi får velge våre slag med omhu og ikke bruke energi på kriger ingen vil vinne.

 

TS i nevnte streng kastet inn en brannfakkel som fyrte opp under en diskusjon som engasjerte mange og skape mye temperatur. Det vil hevdes at dette var "trolling" - men jeg er nokså overbevist om at han har mange meningsfeller blant disse som lever i villfarelse om at de er skjermet for innskrenkninger i våpeneierskap fra EU og andre våpenmotstandere. Jeg har også hørt argumenter om at vi er paranoide og ser fanden på høylys dag fra flere hold.. skulle nok ønske det var slik, men dessverre går hovedstrømningene mht privat våpeneierskap i vår del av verden ikke i vår retning.

 

Nå er det heldigvis slik at det offisielle norske skytter og jegermiljøet står etter min oppfatning samlet i sitt arbeid for å sikre at norske jegere og sportsskyttere får drive sine aktiviteter innenfor akseptable rammer og at vi får beholde våre våpen i privat eie.

 

Noen vil kanskje hevde at det er ikke Kammerets oppgave å faselitere slike ubehagelige og vanskelige diskusjoner - men den skapte høy temperatur og mye engasjement og jeg mener det bør være plass til den i et forum som Kammeret - så får heller moderatorene luke vekk de verste innleggene.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er ikke enig den offisielle begrunnelsen som er lagt ut om at diskusjonen er til skade for (omdømme til?) jegere og skyttere

Ikke jeg heller. Og enda viktigere, jeg liker ikke å bli beskyttet fra meg selv. Det er jo det forvaltningen hele tiden gjør, passer på at vi "dumme skyttere" ikke gjør noe vi ikke har godt av.

 

Jeg må tro at vi som gruppe er voksne nok til å ta egne valg, om det motsatte skulle være tilfelle har vi vel strengt tatt ikke livets rett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at kammerets driftsfolk har innsett følgende:

Det er ikke ønskelig med grundig debatt om noe tema i norsk offentlighet.

Enhver gang man får en debatt som trekker inn noe ubehagelig, blir det reagert på. Det gjelder også debatter som tar med de "ytterpunktene" som antagelig ikke er så veldig "ytter", men som likevel er utenfor denne behagelige kakeformen som alle nordmenn skal dyttes ned i. Det er rett og slett slik her til lands at vi er feite og glade, og vi vil ikke få våre illusjoner ruinert av fakta, andre synspunkter eller avvikende tankemønstre.

Dette er på ingen måte noe som Kammeret.no er alene om.

 

Jeg tror, og jeg har en mistanke om at jeg ikke er alene om dette, at om sannheten om norsk styre og stell kom for dagen i utilslørt form, ville svært få trodd på det. Alt er jo så rosenrødt og fint her til lands. Vi ignorerer at enkeltpersoner (eller små grupper av slike) utenfor den demoratisk valgte sfære tar seg til rette som de facto lovgivende instanser uten at demokratisk valgte ledere gjør noe som helst for å bringe kontrollen tilbake til demokratiet, og dermed folket.

 

Nå kjenner jeg at tankene og eksemplene går for fort til at jeg klarer å få det ned i riktige ordelag, men jeg kan avslutte med at vi har ikke hatt et fritt land, eller et reelt demokrati, på flerfoldige tiår. Og når oljen tar slutt og "nøden" melder seg, er det slett ikke sikkert landet vil være så trivelig å bo i lenger. Desperate folk som ser seg urettferdig behandlet er ikke alltid rasjonelle. Eller høflige.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ønskelig med grundig debatt om noe tema i norsk offentlighet.

Du er inne på noe der. Om man hadde ført en grundig og åpen debatt om noe som helst tema, OG lot rasjonalitet styre, ville vi måttet snu opp-ned på veldig mye. Det er så mye i politikken og samfunnet som er et rent spill for galleriet. Det skal SE bra ut, alt annet er sekundært.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er tilsvar på vei fra flere kanter, litt av et paradoks denne kommissæren her i grunn.

 

100000 tusen drepte av lovlige våpen i EU i fjor. Det nekter jeg å tro på. Det siste jeg har hørt er at EU har mellom 50-60000 tusen drap i året medbergenet rubbel og bit (kniv, kvelning, vold osv).

 

Her er det noen som har en agenda..

Link to comment
Share on other sites

en liten korreksjon skog , hun sier faktisk "decade" og det er vel 10 år - og hun tar nok med "selvmord" og andre familietragedier i sine tall... tallene blir vanskelig å vurdere når hun kun slenger de frem som omtrentlige størrelser for å underbygge en antagelse om sammenheng mellom våpen-tilgjengelighet og død forårsaket av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hun har nok orden på absoluttverdien av sine tall 100' drept på en "decade" (10 år) dvs 10' / år, men hun sier at disse er drept med våpen som oppbevares hjemme, underforstått i privat lovlig(?) eie, og her tar hun vel antagelig munnen vel full ... Drapsraten på 1 - 2 / 100' innebefatter alle drap også de som foregår med ulovlige våpen - og i noen deler av EU som bidrar stort til denne drapsraten ( UK, BENELUX... ) så finnes det ikke lovlige private våpen i hjemmene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må rett og slett sende en unnskyldning til hr UK... ( der dreper nesten ingen med våpen lenger..)

 

In the United Kingdom, access by the general public to firearms is tightly controlled by law, but it is less restrictive in Northern Ireland. The country has one of the lowest rates of gun homicides in the world.[1] There were 0.05 recorded intentional homicides committed with a firearm per 100,000 inhabitants in the five years to 2011 (15 to 38 people per annum). Gun homicides accounted for 2.4% of all homicides in the year 2011.[2] There is some concern over the availability of illegal firearms.[3][4][5]

 

Members of the public may own sporting rifles and shotguns, subject to licensing, but handguns were effectively banned after the Dunblane school massacre in 1996.

Link to comment
Share on other sites

Irriterendes dårlig i engelsk desse EU-delegatene.... :roll:

Faktum er vel at jo mer det svartmales i fremstillinga av høye drapstall og hvor unødvendig halvauto kort- og langvåpen er for sivile, dess mer tror de på dette selv.

 

Er jo en for for massesuggesjon de holder på med internt i EU dessverre..

Link to comment
Share on other sites

I en info mail fra en venn i EU , Så er resten av Polske regjeringen i sterk kontrast til hennes utspill. ( Min kommentar her i parentes : Dvs, det er en liten gruppe som er antagelig bak det sammen med henne om det ). Det er Frankrike, UK, Italia , Nederland , Belgia som er mest for sterkere begrensninger på våpenlover, men det er veldig sterk motstand blant de 16 andre landene.

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til resten av den Polske delegasjonen er hu på videoen Juncker sin "betrodde representant". Så hu er representant for en som åpent er kjøpt og betalt av George Soros. Samme som står bak mesteparten av gungrabberne i USA. Og ja, det er faktisk så jævlig.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

100000 tusen drepte av lovlige våpen i EU i fjor.

Det er nok ikke riktig, og heller ikke at det er 100000 de siste ti år. Det var etter det jeg kjenner til ca. 66.000 drap totalt i EU i den perioden det er snakk om (siste ti år), og da totalt, inklusive kniv, kjepp, tau, stump vold osv. Det er selvsagt heller ingen sammenheng mellom antallet selvdrap/drap og antall våpen i et samfunn, og uansett trenger man ikke noe mer enn et enkeltskuddsvåpen dersom målet er å ta livet av seg selv - så argumentasjonen hennes henger ikke på greip. Det er selvsagt også uredelig og på grensen til det kriminelle å prøve å fremstille det som om halvautomatiske våpen er skyld i alle drap i EU og at ti tusen mennesker blir skutt i sine hjem hvert år.

 

Bienkowska er meget upopulær i Polen pga noen korrupsjonsgreier, og prøver nok å logre som best hun kan for de som kan skaffe henne en internasjonal karriere utenfor hjemlandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er mulig at den siste utviklingen kan være positiv for oss. Nå dekker de foreslåtte endringene enda flere våpeneiere og jegere. Grupper som tidligere har gått klar av forsøk på å bannlyse semi-automatiske våpen og høykapasitetesmagasiner kan nå potensielt bli rammet av EUs forslag. Det er godt mulig at vi kan få med oss enda flere på laget og at fronten mot EUs forslag nå har blitt enda bredere og sterkere. Det gjenstår fortsatt å se om dette er den klassiske taktikken hvor man først foreslår noe som er mye strengere enn hva man egentlig ønsker og så forhandler man seg til en mindre restriktiv linje. På de måten opplever motstanderen at man har fått en seier, mens foreslagstillerne fortsatt får gjort våpenlovene strengere.

 

Vi får se hvordan Europaparlamentet reagerer, en del representanter har tidligere vært veldig skeptiske og en del har sittet på gjerdet, nå som foreslagene tilsynelatende er enda strengere og går på våpen som kun brukes til jakt og knapt kan omtales som militære, vil det være lettere for oss å få enda flere over på vårt lag.

Link to comment
Share on other sites

Hvis galskapen blir vedtatt hva er den svenske modellen de har på lisensen de mener man må fornye. Søke hvert 5 år på hvert enkelt våpen? Eller må de sende inn en generel søknad for og beholde samtlige lisenser de har ?

Hørtes ut fra linken over som de ville bruke den svenske modellen på våpenlisenser og oppbevaring så er nyskjerrig om noen her vet hva det er de har på midlertidig våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Hvert 5. år i Sverige gjelder kun pistol/revolver med mer enn ett skudd og helauto rifle (k-pist). Men dem må sjøl holde styr på å søke og for en håndvåpenskytter som ikke har kjøpt alt på en gang blir det litt pes. :|

Link to comment
Share on other sites

Takk for info.

Ja er klart når det blir så tungvint og intrikat og få holde på med Hobbyen/Sporten sin så konkluderer vel mange med at det rett og slett ikke er verdt det og gjør noe annet.

Men er vel det som er meninga og det for disse som står bak dette.

Link to comment
Share on other sites

1200000 våpeneiere. Delt opp i små grupperinger som kjemper en innbitt kamp MOT hverandre. Harajegeren mot fuglejegeren. Hjortelijegeren mot jordejegeren. Njff ønsker å redde sitt jegerprogram og driter i resten. 9,3 velter mere enn 6,5. Dfs er tradisjon tro, det eneste rette og rene maranata. Profilerte dfs'ere forsøker å redde sitt eget (ku)skinn. Er det noe rart at de hasjrøkende verdensredderne i Brussel får holde på? Våpeneiere må være det dummeste, og det mest egoistiske folkeslaget på jord? Greit nok at skyting er en inviduell sport, men at det gikk ann å væra så inni helvete blåst...? Jeg får daglig mail og meldinger der det hagler med spørsmål og svar på hvordan dette skal løses. Og for å være helt ærlig... Jeg blir skremt, flau, lei meg og sinna når folk med ei skarve hagle og en "sekså'nhalv" i fullt alvor mener at h*n driter i absolutt alle andre, bare h*n får holde på med sitt. Det samme med kopen som har ca 10% av alle registrerte våpen i norge på sine kort, som er overbevist om at; "Bare vi holder kjeft, er det ingen som kegger merke til oss"

Skamfullt... "Storm i et vannglass" er det en som skriver over her.. Ok, vel..så er det det.

Link to comment
Share on other sites

Slikt dette utvikler seg, er det høyst sannsynlig at vi er den siste generasjon som får drive med sportsskyting i noe særlig omfang og med en viss frihet (les våpen i privat eie). Det ender vel opp for våre etterkommere at det kun blir luft, og da med luftpistolene låst ned på klubben. :(

Link to comment
Share on other sites

1200000 våpeneiere. Delt opp i små grupperinger som kjemper en innbitt kamp MOT hverandre. Harajegeren mot fuglejegeren. Hjortelijegeren mot jordejegeren. Njff ønsker å redde sitt jegerprogram og driter i resten. 9,3 velter mere enn 6,5. Dfs er tradisjon tro, det eneste rette og rene maranata. Profilerte dfs'ere forsøker å redde sitt eget (ku)skinn. Er det noe rart at de hasjrøkende verdensredderne i Brussel får holde på? Våpeneiere må være det dummeste, og det mest egoistiske folkeslaget på jord? Greit nok at skyting er en inviduell sport, men at det gikk ann å væra så inni helvete blåst...? Jeg får daglig mail og meldinger der det hagler med spørsmål og svar på hvordan dette skal løses. Og for å være helt ærlig... Jeg blir skremt, flau, lei meg og sinna når folk med ei skarve hagle og en "sekså'nhalv" i fullt alvor mener at h*n driter i absolutt alle andre, bare h*n får holde på med sitt. Det samme med kopen som har ca 10% av alle registrerte våpen i norge på sine kort, som er overbevist om at; "Bare vi holder kjeft, er det ingen som kegger merke til oss"

Skamfullt... "Storm i et vannglass" er det en som skriver over her.. Ok, vel..så er det det.

Dette synes jeg var et smurfeinnlegg for å si det rett ut.

 

Hvor har du fått det fra at jegere kjemper en innbitt kamp mot hverandre? Jeg har aldri hørt, sett eller opplevd det. Lurer veldig på hvor du holder til å jakter i landet.

 

"Hasjrøykende verdensreddere i Brussel"? Ja det var jo en særdeles saklig påstand.

 

Nå aner jeg ikke hvem du er, men du mener sikkert selv du er et knutepunkt for våpen i Norge siden du får daglige mail om ditt og datt. Satser mine kroner da på at du redder våpen-Norge.

 

Du bruker en haug med "*". Fare for at innholdet ditt mister mening. Hva betyr "h*n" og "h*n"? Og hva er en "kopen"?

 

Og ja, jeg synes hele debatten er storm i vannglass. Jeg er sikkert på at vi fortsatt jakter i Norge om 50 år. Og sportsskyter.

Kanskje formen og/eller våpen har endret seg litt, men ting endrer seg over tid.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Kammeret er og blir kammeret[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Velkommen på forumet, west. Er det noe du har gått glipp av, kan du kanskje sette deg ned å lese litt her på forumet? "Min jakt er mere verdt enn din" finner du haugevis av eksempler på. Det samme, men i ikke like stor grad, vil du finne ang* (*forkortelse for angående) de forskjellige skytegrenene.

 

Er du missunnelig på mailmengden min, også;) Noe så søtt. Noen engasjerer seg litt, noen mer, og jeg engasjerer meg mye. Slik er det bare. At jeg skal redde våpennorge, var jo en nobel tanke, men jeg ser ikke helt hvor du tar dèt ifra??

Fordi jeg, hver dag snakker med folk som dette berører..? Fordi jeg engasjerer meg? Eller var det mailmengden?

 

H*n en benevnelse ofte brukt i stede for han/ hun.

 

"Kop" Google it;)

 

Jeg håper også at vi om 50 år fortsatt fyker rundt i skog og på bane.

 

Kan hende din småhovne holdning funker på noen.. Personlig mister jeg respekten og legge de innerst i den nedre skuffen sammen med de du snart googler;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ny på Kammeret. Og ikke ny med skyting. Og ikke ny med jakt.

 

Kjenner meg fortsatt ikke igjen i dine problemstillinger, og tar ting med knusende ro. Uten at det har noe som helst med å være hoven å gjøre. Det har med å gjøre at man har sett mang en storm i et vannglass før. Og det søler lite.

Har liten interesse i å engasjere meg i denne "EU-kampen" som man leser overalt på forumer og Facebook. Massemedia-skapt hysteri.

 

De uforståelselige ordene du bruker tar jeg meg ikke tid til å Google. Man bør bruke vanlige bokmålsord i nasjonale forum, og ikke lokale benevnelser som folk utenfor bygda forstår.

Kop er for meg uansett kun benevnelsen på den gjeveste tribunen på Anfield og slik vil det forbli.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste som virker å ha en "småhoven" holdning i denne tråden er deg 30Ihmsa. Resten virker å være temmelig reflekterte og fornuftige. Les innleggene dine en gang til, å se hvordan du ordlegger deg. Temmelig barnslig.

Thank you!!! Mitt poeng også. Bare sagt på en litt annen måte :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...