Jump to content

Våpen i bilen, stoppet av politi?


Lazwola

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet, hva ville dere gjort om dere ble stoppet i kontroll på vei til skytebane/jakt med våpen i bilen? Si fra på en skikkelig måte til vedkommende som stopper deg med en gang, eller ikke si noe før du får spørsmål - enten om hvor du er på vei eller etter at våpenet/futteral eventuelt er oppdaget i bilen? Er det forskjell på jaktvåpen (rifle, hagle) og håndvåpen i så måte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt stoppet flere ganger. Har ikke sagt noe som helst, og våpen har heller ikke blitt oppdaget. For meg er det like dagligdags å ha våpen i bilen som å ha en pose med varer fra Kiwi eller Rema.

Link to comment
Share on other sites

Blei stoppa på vei ut fra Oslo, hadde vært på reveåte, og blei stoppa i en sånn

lys i øya, blås her, og har du førerkortkontroll.,,,

Han lurte på hva som var i kofferten, jeg var ærlig, så

Lurte han på hvor jeg kom fra, svarte som sant var at jeg hadde vært i Oslo å

Prøvd og få tak i en rev....

 

Tok Ca 20 sekunder før han skjønte at det var en rødrev jeg hadde jakta, holdt på

å le seg ihjel og ønsket meg en fortsatt god natt :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg frakter våpen så skjer det etter lovens bokstav med våpen/ammunisjon ute av syne, og sluttstykket tatt ut. Onkel blå vil i utgangspunktet ikke ha sjanse til å se våpenet, og jeg ser ingen som helst grunn til å opplyse om at jeg har med våpen dersom jeg skulle bli stoppet.... Om jeg sitter i jaktklær og åpenbart har vært/skal på jakt, og onkel spør om jeg har med våpen, så vil jeg selvsagt si ja. Vil han se så skal han få det også.

Link to comment
Share on other sites

Naboen ble stoppa av en som var ny i jobben, de spurte kor han hadde vert, han svarte hjortejakt, har du våpen i bilen, ja.

Han kommer ikkje til å si det igjen, var mye styr og det gikk over 30 min før de lot han kjøre hjem. Selv om alle papirene var i orden.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid så lurt å være hjelpsom og så i fra. Ser for meg følgende dialog:

Politimann: Hei.

Skytter på vei hjem: Hei. Jeg har et våpen.

Politimann: (Kaller opp sambandet) Han har et våpen!

Neste ting du vet er politihelikopter og to varebiler med betjenter iført skjold og MP5. Politiet tar ingen sjanser her om dagen. :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg frakter våpen så skjer det etter lovens bokstav med våpen/ammunisjon ute av syne, og sluttstykket tatt ut.

 

Vanlig misforståelse virker det som. Det å ta ut sluttstykket har ingenting med lovlig transport å gjøre, det må ut kun om du forlater bilen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svare konkret på det de spør om, evt vise papirer eller hva det måtte være. Verre er det ikke.

 

På vei hjem fra rifleEM ble jeg stoppa av tyske tollen på vei inn på Kielferga, de spurte hvor jeg kom fra, hva jeg hadde gjort der, jeg svarte at jeg hadde vært på european rifle championship, de spurte om jeg hadde våpen i bilen, jeg: Yes.......ble bedt om å vise papirer, gjorde det....viste også frem lagsølvmedaljen og fortalte at tyskland fikk bronse :mrgreen:

Ble bedt om å vise rifle. Forklarte at den var delt i to fordi jeg skulle inn på båten.....De sjekket den mot våpenpasset og alt var ok.

 

På vei ut fra kaia i Oslo blir jeg søren meg stoppet av norske tollen også. Fyren spør meg om jeg har vært på langtur.....Vet ikke om det var de 3 millionene insektene i fronten eller alle motorveioblatene fra Tsjekkia og Slovakia som var det beste hintet, men jeg svarte at Ja, det skal jeg love deg, og ramset opp alle land jeg hadde vært gjennom på vei til Ungarn, og alle land derfra og hjem, ble spurt hva jeg hadde gjort der....svarte skytekonkurranse, han spurte om det var EM, jeg svarte ja......jeg var tydeligvis ikke første som kom derfra, så spurte han hvordan det hadde gått og etter det var det bare formaliteter og kjøre hjem.

 

Kan aldri se for meg at det skal være grunn for å finne på noe lurt å si annet enn akkurat det som er riktig, man har jo ikke gjort noe galt uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan aldri se for meg at det skal være grunn for å finne på noe lurt å si annet enn akkurat det som er riktig, man har jo ikke gjort noe galt uansett.
Litt forskjell på å passere tollgrensa med våpen og å buse ut med det uoppfordret i en politikontroll da. Svar på direkte spørsmål blir jo noe annet...
Link to comment
Share on other sites

Vel, poenget var at uansett så svarer du vel bare på det du blir spurt om synes jeg, hadde ikke tollerne spurt om jeg hadde rifle i bilen hadde jeg ikke sagt noe heller. samme om en lokal politimann i Norge hadde spurt om det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ble stoppet på Meheia etter en tur på leirdue banen til Kongsberg Jeger og Fisk for noen år siden. (promille/fører og vognkort) Den gang hadde jeg hagla i et todelt våpenetui liggende i baksete. Våpenet var komplett men uten ammo.

Trur vedkommende konstabel kunne vært i trettiåra og hyggelig. Etter en liten intro så spurte han høflig om jeg hadde vært på jakt! (egentlig rart siden dette var rett før fellesferien) Han fikk som svar at jeg hadde skutt noen serier på banen. Så sa han: Hvordan gikk det ? Jeg: Ræva, som vanlig !!

 

Det tok egentlig litt lengre tid med meg i denne kontrollen enn andre rundt meg, men det var kun fordi vi hadde en fin tone, og konstabelen var veldig interessert i våpen og skyting han også. Da han lurte på om han kunne få se på våpenet så fikk han selvfølgelig det, men jeg tror det var mer av nysgjerrighet enn "kontroll" for våpenkortet spurte han ikke etter...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke problemstillingen.

Har alltid våpenfutreal bak framsetet på pickupen. Noen ganger er det tomt andre ganger ligger det våpen i det. Det er den naturligste ting i verden.

 

Har både lovlige og gode grunner for å ha med meg våpen i bilen. Hvorfor i alle dager skal jeg opplyse uoppfordret om dette i en kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Si fra på en skikkelig måte til vedkommende som stopper deg med en gang, eller ikke si noe før du får spørsmål

 

Svar på det du blir spurt om, ikke noe annet. Og så kort som mulig på en høffelig måte.

Det er ingen grunn til å legge ut en hel masse om hva du har i bilen. Han har jo faktisk ikke noe med det.

Begynner du med dette og møter en som er utrygg på våpen i sivilt eie, så vil du trolig bli sittende lenge i kontrollen. og det vil bli dobbelt og trippelt sjekket

Link to comment
Share on other sites

Pass på at våpenpussen er i orden, i alle fall :lol:

 

Enig med de som sier at man bør holde for seg selv at man har våpen - inntil man evt. blir spurt. Ingen grunn til å skape grunner for ekstra kontroll fra en kanskje overivrig betjent, all den tid dette er lovlig eid, brukt og transportert våpen.

 

Men om det er spesielle omstendigheter (kanskje har man blitt stoppet pga en forutgående hendelse eller "tips" fra den naboen som misliker folk med våpen), må man selvfølgelig ikke holde tilbake informasjon på en slik måte at det kan oppfattes som man "forsøker å unndra seg kontroll". Om man opptrer på en slik måte kan øvrighetene kanskje stille spørsmålstegn ved om man er skikket til å eie våpen. Da blir det mye tidsbruk på forklaringer etc.

 

Selv pleier jeg å gjøre som nevnt over her et sted, med å adskille våpen / ta ut sluttstykke. Om det i det hele tatt skulle oppstå et spørsmål i en politikontroll så skal jeg i alle fall kunne vise til at jeg ikke hadde skumle hensikter, og at våpenet er trygt forvart for publikum..

Link to comment
Share on other sites

Ved transport i bil, skal våpenet være tomt for ammunisjon, og være lagt ut av syne, og ikke tilgjengelig for sjåfør eller passasjerer, det skal være nedpakket i futteral, bag, sekk el. Men, må sluttstykket være ute? Fant ikke det på lovdata? Skal man forlate bilen med våpen i, skal man dog ta med vital del/sluttstykket.

Grunnen til at jeg spør om sluttstykke skal være ute, er at jeg ser noen her legger det frem som lovpålagt, det er i så tilfelle nytt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...