Jump to content

Vedlegg våpensøknad?


M&P79

Recommended Posts

Hei Folkens!

 

Må man ha nytt vedlegg til våpensøknad fra pistolklubben når man søker om nytt håndvåpen ?

Har 22lr og 9mm fra før som ble søkt med vedlegg.

Vil gjerne søke om en revolver til revolverfelt.

 

Noen som kan gi svar på dette `?

Link to comment
Share on other sites

Med "vedlegg" antar jeg du mener aktivitets bekreftelse fra pistolklubb.

Siden du skriver på en måte som får meg til å tro at du kun har 2 håndvåpen fra før, samt ikke usansynlig relavtiv liten konkurranseaktivitet. Så vil jeg tro at den absolutt enkleste måten å dokumentere godkjent aktivitet på er å be klubben om en ny aktivitetsbekreftelse når du ønsker å erverve flere våpen. En aktivitetsbekreftelse gjelder kun for en gang når man søker om erverv, kort sagt kan man si at den har svært kort holdbarhets tid.

 

Og her skal du få med noe mer enn du egentlig er interesert i å vite. :wink:

 

Litt om hva en aktivitetsbekreftelse egentlig er:

1: Den dokumenterer medlemsskap i pistolklubb.

2: Den dokumenterer aktivitet i pistolklubb (om en ikke har godkjent aktivitet får en ei heller aktivitetsbekreftelse).

3: Den dokumenterer de program som skytes i din pistolklubb.

4: Den er ett samledokument som rett og slett gjør det enklere for skytter å dokumentere sitt behov for erverv.

 

Det er ikke slik at man må ha en aktivitetsbekreftelse fra pistolklubb ved erverv av håndvåpen, men for å kunne dokumentere tilstrekkelig treningsoppmøte er det vansklig for den gjevne skytter å komme utenom. (Vriompeiser som meg med 50-60 starter + i året, kan bruke andre metoder da vi gjerne har mer enn 4 håndvåpen, og derved har andre krav å leve opp til. Likefult er en stemplet og signert aktivitetsbekreftelse fra pistolklubben som dokumenterer hva slags type skytter jeg er (Konkurranseskytter etc.) absolutt av det gode.

 

Jeg vet at politiet flere steder i landet har kommet på smarte dokumenter som ikke holder mål, der de ber pistolklubbene komme med "hørings" uttalelser om de omsøkte våpen med mer.

Politet har ingen rettslige krav til å kreve at pistolklubb dokumenterer noe som helst utover klubbens forbundtilknyttning, slike krav skal stilles direkte til søker, som da selv må finne svar på spørsmålene fra våpenkontor.

 

Hva en aktivitetsbekreftelse ikke skal være:

1: Den skal ikke uttale seg på noen måte hvorvidt omsøkte våpen er egnet eller ei. (Med mindre politiet har avslått søknad grunnet tvil om egnethet/lovlighet i det omsøkte program, da kan klubben brukes til å dokumentere dette i en eventuell klagesak).

2: Den skal ikke ha med noen form for informasjon om skytter utover hvilket aktivitetsnivå man har. (Det betyr ikke at der ikke er kommunikasjon mellom klubb og politiet der politiet stiller direkte spørsmål om søker, men det er en annen sak).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Når det gjelder aktivitet har jeg klubb logg/egen logg som bekrefter oppmøter/treninger.

Som bevis på medlemskap har jeg jo medlemskort/kvittering for innbetalt medlemskap i klubben som er tilknyttet NSF.

Kan ikke dette legges ved søknad uten å få utskrevet bekreftelse fra klubben ?

 

Mine våpen er i hovudsak ervervet som rekreasjonsskytter på tidligere søknader uten problemer.

Slik jeg har forstått det kan man erverve 4 håndvåpen til forskjellige bruksområder som rekreasjonsskytter.

 

Tror jeg vil prøve en søknad kun med kopi av trenings logg og bevis på betalt medlemskap i klubben.

Går det ikke får jeg innhente bekreftelse fra klubb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

212wtxg.jpg

 

En kompis fikk med seg tre stk slike for å fylle ut. Før det vart greit???

Har jo skrevet 3 søknader fra før med alle data.

Attest fra klubben og oppmøte/resultat lister.

Hva i huleste skal man med dette arket??

 

Tydelig at Tanten ikke hadde peiling, for extra løp til pistol trengte man ikke søke for. Nokk med å vise våpenkort sa hun.

Viste heller ikke at man måtte søke for 22 luftgevær.

På tide at de sender hele bølingen på kursing tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Samme blankett ble brukt av våpenkontoret i Halden tidligere. Fikk ny type nå i vinter men det går ut på samme spørsmål, bare stillt opp annerledes.

 

Punkt 5, er egentligen noe mellom våpenkontoret og søker, klubbene har ikke kontroll på vilke våpen ulike skyttere eier. Så her må klubben stole på det som søker påstår og riskerer skrive under på noe som ikke er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Må fylle ut vilken 45 eller 9mm!

Begrenser seg noe det da.. Fabrikkmerke og model.

Skriver man Beretta FS92 så kan man ikke kjøpe noe annet enn det. Så teit gjort..

Plutselig dukker det opp en (Glock 19 til gi bort pris foreksempel) og kjøper kunne tenkt seg den istede, på grunn av pris.. eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel at flere søkere som ikke vet helt vilken 9mm eller 45 kaliber de skal ha, ikke søker sammen med andre søknader, men søker senere og må så da betale 430 kr for søknad.

Javist... :mrgreen:

S.... vet åssen de skal dra de siste kronene ut av ræva på folk.

Penger penger penger penger.

De får aldri nokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var et veldig tungvindt system det der... Eneste kontakt vi har med politiet når det gjelder søknader, er første gangen noen søker og det er for å bekrefte aktiviteten osv.

 

Hva de kjøper og hva de skal bruke de til legger ikke vi oss opp i :lol: Om de kjøper ei vedkubbe eller en plastpistol, er helt og holdent opp til den enkelte skytter hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Det skjemaet som Marcel postet først er det som ligger på Halden Politikammer nå, eller ihvertfall gjorde det da jeg var innom for 2 uker siden.

 

Skjemaet er forsåvidt greit det, annet enn at det er amatørmessig lagt opp og ber om serienummer på våpenskap.

 

Marcel, du trenger ikke nødvendigvis å fylle ut hvilken modell du vil ha. Ifølge rettledningen bak på søknaden skal du slippe det hvis du skal kjøpe hos autorisert forhandler, mens ved privatkjøp skal modell inn på skjemaet. Her er det litt forskjellig praksis hos forskjellige våpenkontor, noen godtar å ikke fylle inn modell ved privatkjøp også, men hvis du har tenkt å handle nytt så er det uansett bare å la være og fylle inn modell.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Det høres bra ut. Ser ikke baksiden på arket her. Er bare kopi fra kontoret.

Da kan man enda puste litt ut.. :)

Hjelper en kamerat å fylle ut, søke osv. Når man aldri har søkt før, så er det greit med litt hjelp.

 

Skal man bruke dette skjema for søking av ekstra løp også?

Hun på kontoret mente at man ikke trengte å søke for løp, bare vise våpenkort.

"man byttet aldri løp på pistol, aldri hørt om. Ingen som gjorde det" sa hun til kammeraten min :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker dette skjemaet:

 

http://www.sunndal-pistolklubb.net/admi ... ftelse.pdf" target="_blank

 

Skjemaet er laget av klubbstyret sammen med saksbehandler på våpenkontoret.

Hensikten med skjematet var at det skulle være enklere for søkerne å dokumentere sin aktivitet,

uten å måtte legge med alle startlister og treningslogg.

Kan også nevne at det er bra dialog og gjensidig tillitt mellom klubbstyre og saksbehandler.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Det høres bra ut. Ser ikke baksiden på arket her. Er bare kopi fra kontoret.

 

Skal man bruke dette skjema for søking av ekstra løp også?

 

Skjemaet som brukes ved kjøp av våpen har fire deler, med blåkopier osv. Dette må fylles ut i tillegg til det skjemaet som omtales her, og bak på det skjemaet står en del av regelverket.

Dette skjemaet må hentes på nærmeste våpenkontor (grunnet flere sider/kopier osv.)

 

Vedleggskjemaet er vel i grunn ikke lovbestemt, men er noe politiet selv har funnet på, og en del av feltene fremstår som det reneste vissvass, og du trenger ikke fylle ut annet enn kaliber dersom du skal søke åpent og handle fra autorisert forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Helge, på tide å oppdatere baksiden til Rundskriv 2009/009 13des 2009 (samme shaiten men riktig referanse). :wink:

 

Innholdet er ikke ulikt det vi bruker, bortsett fra at vi ikke legger oss opp i hvilket våpen, kaliber, program det er snakk om. (Vi lister derimot opp de programmene vi utøver, slik at våpenkontoret selv kan lese om program på søknad er med i bekreftelse fra klubben. I tillegg er lar vi våpenkontoret selv få ta jobben med å sjekke om omsøkt våpen/kaliber er lovlig brukt i omsøkt program.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å tøys dette skjema, når vi kom med attest om aktivitet, pluss lister på oppmøte og resultat.

Bare for å være vanskelig..

Dobbelt utfylling pr handvåpen. Fordi alt er blitt så mye strengere? Skjønner tanke gangen, men bare ikke vitsen med å finne på slikt.

 

Hun mener fortsatt at man ikke trenger å søke på ekstra pipe til (pistol). Kun vise våpenkort..

Grunnen er at man trenger ikke søke vis man skal ha ny pipe/løp i samme kaliber på en rifle. Sier hun.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende ekstra pipe. Trur hun surrer og trur du skal byte pipe, da trenger du ikke søke om noe, men d abeholder børsemakeren din gamle pipe.

Skal du ha en ekstra pipe må du søke da pipen er registreringspliktig våpendel. Er sånn jeg tolker det.

 

Fra rundskrivet:

 

2.3 Nærmere om begrepet «våpendel» -registreringsplikt

Etter våpenloven § 2 gjelder loven også for våpendeler. Det følger av § 7 at «våpendeler» er

registreringspliktige. Med våpendel forstås piper og låskasser.

Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen, dvs

§ 5-våpen.

Link to comment
Share on other sites

Her treffer Ken spikeren på hodet. Hvis du skal bytte pipe og kaste den gamle så trenger du ikke søke. Skal du ha en ekstra pipe i tillegg til den gamle så må du søke om våpendel, uavhengig av om kaliberet er likt eller ikke. Det er, eller skal være, slik på både pistol og rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har forklart Henne at det er snakk om ekstra pipe for å ha to piper.

-En til trening, eventuell skyte hos NROF (utdelt millitær ammo)

-Og den nye pipen til konkuranse skyting.

 

Så hun forveksler helt sikkert med vanlig bytte..

Det blir så greit til slutt, hun måtte undersøke om dette uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Må man ha 2 vedlegg til våpensøknad fra klubben om man søker 2 våpen med forskjellige kaliber ?

Skulle tro det holdt med 1 vedlegg til begge søknader men det er jo kun plass å legge inn ett kaliber pr vedlegg fra klubben.

For et tungrodd system.

Norge flyter over av papir snart.. IT alder liksom..??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...