Jump to content

Søknad på pipe= stort problem


Kenny

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Nå må jeg spørre om hjelp.

 

Jeg leverte noen søknader tidlig Desember i fjor, og sliter med å få godkjent 2 søknader på ekstra piper.

Nå har jeg vært på kammeret utallige ganger, ringt og mailet, og får aldri noen gode svar.

 

Jeg må også snakke med forskjellige mennesker hver gang, og de svarer ikke på spørsmål jeg stiller via mail.

 

Nå er jeg mildt sagt dritt lei og begynner å bli arg!! Jeg har jobbet i bransjen noen år, så vil påstå at jeg kjenner regelverket relativt godt, og i mitt hode så er løp "fritt frem" ja, man må søke på nye kaliber, men det er i grunn bare en formalitet.

Det er kun min egen lommebok som begrenser hva jeg vil ha av piper.

 

Fikk en mail i går som lyder:

 

Pipe kal 300BLK, halvautomatisk

 

Trenger dokumentasjon på aktivitet innenfor programmet Semiauto Open, da du allerede er registrert med 2 rifler i dette programmet.

 

Det er også behov for en god begrunnelse på hvorfor du skulle ha et tredje våpen i dette programmet.

 

 

 

Pipe kal 9 MM, pipelengde 12 cm, halvautomatisk

 

Du søker om våpen(del) i klasse OPEN.

 

Kan Pistol kal 9MM Para, Glock 17, innvilget til PRODUCTION også brukes til programmet i klasse OPEN?

 

Hvis ikke pistolen kan brukes til begge programmene, bes det om en tilbakemelding på det.

 

Hvis pistolen kan brukes til begge programmene bes det om en dokumentasjon på stevneaktivitet i dette programmet som tilsier at du har et behov for reservevåpen.

 

Jeg leser igjennom en gang til og dunker hodet HARDT i veggen.

 

Det kan virke som om hovedproblemet er at de ikke skiller mellom våpen og våpendel.

Dette har vi diskutert over skranken på kammeret også, og de står hardt på at det gjelder likt med piper som med våpen.

DETTE ER FEIL!!

 

Dialogen har vært så ufattelig lang og tung så jeg kunne skrevet langt og lenge men orker ikke det.

Egentlig er jeg mest frustrert over at de ønsker å sløse så mye av min og egene resurser på dette, når vi alle vet at de til slutt må godkjenne søknadene.

 

Nå må jeg altså nok en gang bruke unødvendig mye tid på dette og sende de nok en mail,

SÅ: er det noen paragraf-guruer her som kan være snille og linke til relevante lover / forskrifter?

Nå tenker jeg at jeg bare må overøse dem med info som viser at de tar feil.

 

 

PS:

 

Når jeg var der første gang og diskuterte med dem sa de at jeg ikke trengte å søke på 9MM til SVI, fordi jeg hadde jo 9MM Glock fra før, jeg sa: nei, det er feil og henviste til:

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

Da sa de: Jammen det spiller jo ingen rolle, for vi ser jo ikke hva du kjøper eller hvilket våpen du setter den pipa i!!!! :shock::shock::shock:

 

Jeg trodde ikke mine egne ører, da de 1 minutt tidligere prøvde å få meg til å forstå at de måtte ha klubbkort fra samme klubb som har skrevet vedlegget til søknaden, det hjalp ikke at jeg viste 4 andre kort samt forbundstilknytning.

Med forklaringen at: du må jo skjønne at ting må gjøres riktig?!

 

Jada sier jeg, jeg vil at ting gjøres riktig, derfor må dere ta inn denne søknaden på 9mm pipe til SVI, for jeg vil ikke "lure" til meg en pipe ved å vise glock våpenkortet mitt!

 

Så... anyone??

Link to comment
Share on other sites

Ekstra pipe i samme kaliber er ikke, gjentar IKKE, søknadspliktig, jfr. Våpenforskriften:

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Link to comment
Share on other sites

Altså:

Hvilket våpen du setter pipa i spiler jo ingen rolle, for du kan fritt kjøpe piper til de våpen du har, i de kaliber du har. Man kjøper piper hos våpenhandler, og man får etter en stund våpenkort på de. Man blander ikke inn våpenkontoret.

Du bør nok i denne saken ta det ut av det lokale våpenkontorets hender, og ta en telefon til POD.

 

Piper I SAMME KALIBER er noe man går og kjøper dersom man har kaliberet fra før.

 

Har du IKKE kaliberet fra før, så er det som nytt våpen, med behov og alt, og våpenkontoret ditt har rett... Productionpistol i Open muligens untatt ;)

"Vi" ble jo lovet at piper (i nye kalibere) til systemvåpen skulle være mye enklere å erhverve enn hele våpen, men mange var redde for at dette skulle bli innskjerpet, og det ble sågar på et tidspunkt sagt her på Kammeret, at "nå innføres nye regler snart, så kjøp de kaliberene dere skal ha".

Enkelte DFSere nærmest hamstrer piper, og jeg ser jo nesten hvorfor.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ref nye loven er det litt rom for tolkning

 

Den kan tolkes som kulediameter, så har du kort i 38Super som er .355 kan du handle 9mm som også er 355, om det var tiltenkt slik kan diskuteres.

 

Jeg prøvde kjøpe pipe hos forhandler på kaliber jeg har fra før, men til annet våpen, og det ville de ikke, ref tolkningen av loven, da måtte jeg søke.

 

F.eks. har du en blazer i 308, får du ikke handala en 308 sauer pipe til 200str'en din. Når man kjøper pipe, så sender du inn kopi av våpenkortet, og de går utifra det faktiske våpenet på de papirene jeg har fått sett kopi av.

 

Hele setningen er jo litt vag i utgangspunktet, jeg har faktisk handla noen piper på den nye regelen, og fått endel spm fra våpenkontoret i etterkant.

 

Jeg har fått spm om endel piper jeg har søkt før, i andre kalibere enn tidligere, og jeg har brukt argumentet volumtrening, som jo er 100% sant da nettop det er bruksområdet, noen er også søkt som rene blypiper.

 

så for 9mm pipa i 38Super pangen din sier du bare som det er, at du bruker den til trening og småmatcher, men 38super på de som teller

 

for 300blk skriver du bare at du da kan få major scoreing og lengre pipelevetid på stevner med korte baner.

 

Kenneth, jeg tror du må skrive nytt brev der du PRESISERER igjen at du søker kun PIPE ikke våpen, og at piper som våpendel ikke er behovsprøvet i samme måte. samt da bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt pussig ut, men det kommer jo an på eksakt hva du har fra før og hvordan de ulike delene kan kombineres.

 

Det som har betydning burde være antall komplette våpen og deres bruksområder.

 

Dersom du ved å bytte ei pipe i praksis kan endre bruksområdet på et våpen, så det blir likt bruksområde som et du har fra før- da må du vel ha aktivitet tilsvarende det som kreves for reservevåpen i aktuelt bruksområde.

 

I motsatt fall, dersom ekstra piper ikke medfører at du kan sette sammen fler komplette våpen innen samme bruksområde, så kan jeg ikke se at aktivitetskravet øker.

Link to comment
Share on other sites

Tja det er jo bare å prøve.

Men POD er vanligvis problemet ikke løsningen.

 

Hadde en tullete men ikke lik sak som jeg anket til POD.

 

Fikk skriftlig fra POD om at de lokale var inkompetent.

Men til tross for det, følger de jo direktivet fra POD og dermed har det ingen vits, effekt eller virkning.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ser du holder til i Våler i østfold. Regner da med at du har saksbehandlere fra det nye felles våpenkontoret på Vannsjø Lensmanskontor?

 

Fikk avslag på søknadne på et kadet kit i 22lr til min CZ Shadow (pistol for dem som ikke er pistolskyttere).

De ser ikke forskjell på våpen og våpendel. Som jeg har lest lov, forskrift og rundskriv kan jeg ha så mange piper og sleider jeg vill, uten behovsgrunnlag.

 

Virker som om dette er satt i system eller så er saksbehandlerne ikke gode nok for oppgaven sin.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden til eit spørsmål. Eg har blaser r 93 cal 308 og ein blaser r8. I cal 300wm, har levert søknad om pipe i cal 308 til R8, slik eg tolkar i denne tråden så hadde eg ikkje hatt behov om å søke men berre kjøpt av godkjent våpenhandler. Har eg forstått riktig.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften er uklar på om det kun gjelder pipe i samme kaliber man skifter ut/har fra før til det spesifikke våpenet eller om det er nok at man har kaliberet fra før.

 

Eks man har en remington i 308.

Kan man da kjøpe et 308 løp til en sako man har i et annet kaliber?

Via forhandler, uten å søke?

 

De jeg har snakket med hos politiet mener dette ikke er lov.

Må søke siden det er to forskjellige rifler

Link to comment
Share on other sites

Søkte om 3 stk nye piper (ulike kaliber) til min blaser r93. Fikk søknadene i retur da jeg ikke hadde påtegnet i hvilke våpen pipene disse skulle brukes i. Sendte de tilbake med hvilke våpen og nr, og de kom i retur godkjente.

 

Tydelig at det registreres hvilke piper og kasser som hører sammen.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften er uklar på om det kun gjelder pipe i samme kaliber man skifter ut/har fra før til det spesifikke våpenet eller om det er nok at man har kaliberet fra før.
Jeg var usikker selv, og stilte spørsmålet til våpenkontoret ved Oslo Politikammer. Her er mitt spørsmål:

 

Heisann,

 

Jeg kommer om en stund til å søke om ervervstillatelse på pistol, spesifikt en Glock 19. Glock anbefaler at man ikke skyter bly-ammunisjon i originalløpet. Mange skytebaner tillater kun bruk av bly-ammunisjon, og jeg tenker derfor å gå til anskaffelse av et ekstraløp som har tradisjonell rifling.

 

Jeg ser at følgende står i Våpenforskriften:

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

Med det i tankene, lurte jeg på om jeg hadde forstått det rett at jeg ikke behøver søke om tillatelsie til erverv på ekstra-løpet?

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Hei,

 

du trenger ikke søke om ekstra pipe når du skal anskaffe en i samme kaliber. Da holder det å vise frem våpenkort.

 

Mvh

 

[Navn fjernet]

 

førstekonsulent

Oslo politidistrikt

Bevillingsavsnittet

Våpenkontoret

 

Etter å ha tenkt over det, er jeg ikke enig i at forskriften er uklar; jeg viser til paragraf 22, tredje ledd, som sier:

 

Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler.

 

Jeg kan ikke se at dette er til å misforstå i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg var litt kjapp her; til samme våpen kan man ha så mange piper i samme kaliber man orker, hva jeg kan skjønne av forskriften. Hvordan det stiller seg med piper i samme kaliber til annet våpen er ikke like åpenbart. Det sagt, så har man jo ervervstillatelse for kaliberet, så jeg ser ikke at det skal være noe å stille seg på bakbena på, annet enn at man da vil kreve søknad på våpendel.

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltids lufte sin egen tolkning i slike saker, men her virker saken kjørt i første instans. Hvis vi ikke kan komme med noe tungtveiende bevis i form av ankesaker eller rundskriv fra POD er det vel bare å få et avslag så du kan anke videre og få et klart svar. Før saken har havnet dit har vi egentlig ikke noe å protestere på, saken er ikke avgjort.

Jeg har alltid trodd som dere i at våpendeler ikke var underlagt behovsprøving, men hvor har jeg det egentlig fra? Jeg går surr i gamle lover og forskrifter og når de ble endret, finnes det en god historikk-kilde på våpenlovgivningen?

Link to comment
Share on other sites

Det raskeste og enkleste ville vel være om han kunne fått de lokale til å snu ved å vise til noe skriftlig, jeg har sett de snu 180° når vi poengterte klare feil i saksbehandlingen. Men det virker litt utopisk slik saken presenteres, i så tilfelle er det bare å tvinge gjennom en avgjørelse så du kan ta det videre. Om de sier det samme er vet på tide å få fart i interessegruppene. Det er saksgangen i det hele, dette er en langdryg prosess. Og "etablert praksis" er alltid et godt motargument, så jo fortere man tar tak i slikt jo bedre. Politiske løfter er ferskvare, må vi opp dit kan en ikke vente for lenge...

Link to comment
Share on other sites

Få avslag, og klag.

 

Førsteinstans kan da velge å enten ta klagen til følge og godkjenne søknaden likevel, eller de kan sende klagen videre til pod. Sørg for at klagen er helt utvetydig og saklig, så ikke pod kan misforstå- det er ingen skam å få hjelp av en skrivekyndig advokat.

 

Når det er sagt, så kan jeg forstå at noen våpenkontor har fått litt noia for våpendeler de ikke forstår seg på.

Har opplevd at saksbehandler ikke har visst at f.eks. en olympic arms lower passer sammen med en bushmaster upper; våpenkontoret visste simpelthen ikke at ar15 er en standard som bygges av flere produsenter. En i overkant kreativ sjel fikk godkjent en lower av ett merke som "reserve avtrekksmekanisme til rifle x" og en upper av annet merke som "ekstra pipe til rifle y". Dama på våpenkontoret skjønte ikke at de to delene tilsammen ble ei rifle z som han ikke hadde fått godkjent hvis han søkte på den som et helt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...