Jump to content

Vital del på pumpehagle


joska

Recommended Posts

Grunna oppussing må eg bevare langvåpna i eit klesskap med vital del i pistolskapet i ein periode. Dette er jo greitt på boltrifler, men kva er "offisielt godkjent" vital del på ei pumpehagle? Fann ikkje noko konkret på dette i rundskriva, så kva vil onkel seie om det skulle verte heimebesøk og eg har pumpehagla i klesskapet og bolten i pistolskapet?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkermekanismen eller sluttstykket skulle vel være en grei vital del.

Men det spørs vel fra hagle til hagle hva som kan demonteres.

Min Mossberg har hel avtrekkermekanisme som bare er montert med en splintbolt så da er den rask å ta løs og putte i lomma og når den er fjernet så har du fri tilgang til å ta ut sluttstykket når du skrur løs løpet.

Ved nærmere ettertanke...hvis du har plass til løpet i pistolskapet så er det vel nok å dele våpnet i kolbe/mekanisme og løp for seg selv, det er i hvertfall lettere.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften, paragraf 79, annet ledd, annet til femte punktum:

 

Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...