Jump to content

Våpensøknad - krav om personlig oppmøte?


Retsub

Recommended Posts

Har akkurat flyttet til Bergen og i den forbindelse må en forholde seg til ett nytt våpenkontor. Tidligere har jeg jobbet sånn at det å levere på politihuset var en kjapp gåter unna jobb, men nå er det verre. Ringte derfor politiet og ble satt over til Odda og fikk der beskjed om at søknaden måtte leveres personlig, enten i ekspedisjonen eller hos forvaltningsavdelinga i Bergen sentrum.

Er dette riktig?

 

Ser dette står på politi.no for Vestfold:

Dersom du skal søke om våpenkort for første gang må du komme til Politiets publikumssenter i Stokke og levere søknaden med nødvendig dokumentasjon. Dersom du har våpenkort fra før, men skal søke om registrering av flere våpen/våpendeler på våpenkortet, kan du enten komme til publikumssenteret og levere søknaden der, eller du kan sende søknaden med vedlagt nødvendig dokumentasjon i posten til Politiets publikumssenter, Postboks 74, 3160 Stokke.

 

Kan derfor ikke se at det medfører riktighet at jeg må levere personlig.

Link to comment
Share on other sites

De kan ikke nekte å ta i mot søknaden via post. Men det enkleste er å ordne seg slik at man får levert i skranken, slik at man betaler gebyret samtidig. De fleste våpensøknader går fort å behandle, hvis det ikke er noe "rart" de ikke har sett før. Da kan det fort gå lengre tid enn tre uker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vestfold innfører fra .15 oktober kun søknader pr post. Besøksenteret vil da ikke ta imot personlig oppmøte... Og her tar de betalt i det du leverer søknaden. Var innom der på mandag, og fikk beskjed at det er nye rutiner på vei som visstnok skal være likt for hele Norge.

Link to comment
Share on other sites

Oppland (Gjøvik) har fra juni innført at man kan sende inn eller møte opp for å levere søknad.

Når søknaden er innvilget får man tilsendt svar og vedlagt en giro som betales og merkes med søknadsnummeret som er ført opp i brevet. Så får man papirene i retur når politiet har registrert innbetalingen. Litt mer tungvint for søkeren, men tar bare en uke ekstra mtp postgang.

Link to comment
Share on other sites

Skal nevnes at ho og sa pr Tlf at det fra i dag blir etterskuddsvis betaling av gebyr.

Men da satser jeg på at det går bra og sender den pr post. Får jeg den i retur så får jeg heller ta fri ett par timer fra jobb en dag komme meg inn til sentrum og levere der.

Link to comment
Share on other sites

Man MÅ ikke bruke sitt lokale politi/lensmannskontor....man kan selvsagt sende direkte til det våpenkontoret som brukes i sitt fylke.

Ofte henger våpensøknader igjen på stasjonene da de typisk samler opp noen før de sender.

Forsinkede mellomledd er totalt bortkastet tid og resurser for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver er feil i forhold til praksis i Hordaland.

 

Hva som skjer om man sender er søknad direkte til våpenkontoret i Odda, uten først å ha betalt gebyr vet jeg ikke, men det hadde uansett nok tatt lenger tid enn å bare gjøre som jeg sier.

 

Jeg har uten unntak hatt godkjent søknad i hende innen en uke etter den ble levert.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver er feil i forhold til praksis i Hordaland.

 

Hva som skjer om man sender er søknad direkte til våpenkontoret i Odda, uten først å ha betalt gebyr vet jeg ikke, men det hadde uansett nok tatt lenger tid enn å bare gjøre som jeg sier.

 

 

Hvordan kan du påstå det når du ikke vet det?

De fleste våpenkontorer har nå innført etterbetaling av gebyr og jeg ser ikke helt vanskeligheten ved å koste på en konvolutt og 10.- i porto for å slippe å reise flere mil.

 

Ved Gjøvik tok det også en uke ved personlig oppmøte, men de har endret praksis og det er det mange andre som gjør i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Når er det så enkelt at jeg hører til dette distriktet og har levert godt med søknader den veien som jeg har beskrevet. Det går fort.

Jeg VET GODT hva som er praksis og rette veien i Hordaland politidistrikt, men jeg vet ikke om det er et r**hål som bare sender den i retur når den ikke har vært innom søkers lokale politikontor først og gebyr ikke er betalt. Trådstarter er selvfølgelig velkommen til å teste.

 

Jeg sier at du tar feil om praksis i Hordaland og at man selvsagt bare kan sende til våpenkontoret.

På dette punktet er det ikke vits å prøve å korrigere meg flere ganger.

 

Når de sier at man skal levere personlig for å samtidig betale gebyret så sier det seg selv at man løper en risiko for at det vil ta lengre tid når noen tar en "snarvei" og de på våpenkontoret plutselig får inn en luring via bakenden...

 

Til trådstarter så er det lokalpolitikammer i bydelene som kan besøkes på vei til og fra jobb. Det var dette jeg ønsket å få frem da det kunne virke som han ikke var så godt kjent i byen. Du kan se her om det er et kammer som passer bedre med hverdagen;

 

https://www.google.no/maps/search/polit ... a=!3m1!4b1" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hva som skjer om man sender er søknad direkte til våpenkontoret i Odda

Jeg hører også til Hordaland-distriktet så jeg vet jo hva de gjør. Det går nok fortere behandlingsmessig om man leverer personlig, betaler gebyret samtidig og bare får papirene tilsendt etterpå. Men Hordaland politidistrikt må pent ta i mot søknader som kommer per post, for deretter å sende faktura for gebyret osv. Selvsagt tar det lengre tid å behandle en søknad med en slik saksgang. De kan ikke sende søknaden i retur- altså nekte å ta i mot - dersom all relevant dokumentasjon ligger ved.

 

Siden jeg til daglig arbeider med dokumentasjonsspørsmål i offentlig forvaltning føler jeg at jeg kan uttale meg med en viss tyngde :mrgreen:

 

Skal man først sende søknaden via post ville jeg sendt den til Hordaland politidistrikt (postboksadressen i sentrum), ikke direkte til våpenkontoret, da politiet har sentralt postmottak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg valgte å sende søknaden på våpendel med dokumentasjon pr post rett til våpenkontoret i Odda.

Søknaden gikk i posten fra meg på fredag og i dag kom det brev om at den er godkjent i retur og at gebyr må betales datert 14.10 Dvs en behandlingstid på 1-2 dager.

 

Skryt til Odda for rask behandlingstid!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...